[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:53

Dat zijn goede redenen Absolem. Hopelijk komt er een leuk paard op je pad waar je gebruik van mag maken.
Ik zie wel meer aanbod Friese paarden en toch ook meer aanbod onder de 10k.
Dus wellicht ligt een eigen Fries wel wat sneller in het verschiet als je verwacht.

Lys PPA, lekker bezig dus. Wel vervelend dat je toch wel wat moeite hebt met je nieuwe zadel. Dat zou niet moeten.
Wat ik persoonlijk echt een aanrader vind is een Jokertraining. Je hebt zitles op een mechanisch paard met je eigen zadel. Wellicht niet onverstandig om te doen. Het zijn vaak kleine nuances die t ‘m doen.

Wat fijn dat Pit zo goed opgeknapt is Jelske. En het klinkt als een heerlijk adresje.
En 1 zorgenkind minder is ook wel fijn :o

Laura, ik heb niet specifiek ervaring met een kunststof slowfeeder voor aan de wand, wel met hooinetten en de kunststof hooibak van Kerbl.
Ik voer nagenoeg alleen maar uit slowfeeders.
Mijn ervaring is wel dat ze trucje snel doorhebben en dat ze er heel handig in worden om alsnog snel te eten.
Ik heb inmiddels dus netten met een 2,5cm maas :D
Ik heb ze alledrie op blote voeten, als ze ijzers zouden hebben zou ik het toch spannend vinden ivm verstrikt raken.

Er is van Kerbl een metalen bak voor aan de wand. Vrienden hebben deze in alle stallen en ze bevallen hun goed.

Over Mirtje, ja de kosten hakken erin, maar goed daar heb ik gelukkig wel een spaarrekening voor.
Wat ik merkte is dat het vooral mentaal heel slecht met haar ging.
Ze werd continue weggejaagd door de andere 2 paarden, veel stress rondom het voeren en heel argwanend en boos naar ons toe. Voor mijn gevoel op het gevaarlijke af.

Ik heb dan ook besloten dat we vrijdag geen controle foto’s laten maken.
Ik wil haar voorlopig toch niet opnieuw laten sonderen, want de situatie wordt voor zowel ons als de dierenarts te gevaarlijk.

Vanuit de laatste foto’s weten we dat er op zich geen gevaar voor koliek meer is.
Eerst maar eens tot rust komen in haar koppie.

Ze krijgt nu lijnzaad dat ik gekookt heb. En nog wat producten om haar darmen tot rust te brengen.
Na deze lijnzaadkuur ga ik weer over op vlozaad en zo wil ik het voorlopig afwisselen.
We hebben goede camera’s bij de paarden. Ik heb een week lang alle beelden teruggekeken en ik zie haar absoluut geen zand eten of aan zand likken. De mest ziet er steeds beter uit.

Ik denk wel dat ik het Zadelmak maken ga uitstellen naar volgend voorjaar.
En tot die tijd werken aan vertrouwen en aan een goede darmbalans :o

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:01

Laura1982 schreef:
Dames iemand ervaring met kunstof slowfeeder aan de wand?
Mijn mannen moeten op dieet want het zijn echt kliko's op dit moment dus ik wil de inname van ruwvoer wat meer beïnvloeden.
Nu zie ik slowfeeders voor in de hoek of netten maar ook een kunstof van 140 liter voor aan de muur.

Hoor graag jullie ervaring

Die heb ik!
Heel blij mee. Voor zowel de 2 veulens die er samen uit eten en de merrie. Top.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:02

Thanks boemel voor de info.
En ik denk dat je de juiste keuze maakt voor de merrie.

Dank sunnyhorse!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:04

Laura1982 schreef:
Thanks boemel voor de info.
En ik denk dat je de juiste keuze maakt voor de merrie.

Dank sunnyhorse!

Trouwens, heel erg “slow” is het niet. Wordt wel veel veel minder geknoeid.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:43

Laura1982 schreef:
Dames iemand ervaring met kunstof slowfeeder aan de wand?
Mijn mannen moeten op dieet want het zijn echt kliko's op dit moment dus ik wil de inname van ruwvoer wat meer beïnvloeden.
Nu zie ik slowfeeders voor in de hoek of netten maar ook een kunstof van 140 liter voor aan de muur.

Hoor graag jullie ervaring

Ik heb ze ook in de stal. Ik heb ze vooral genomen om het knoeien tegen te gaan. Hier bevallen ze heel goed.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:48

Verstandige keuze denk ik boemel..

Inmiddels ben ik wel aan het zadel gewend, ben er echt heel positief over. Hij loopt er heel fijn onder :D Ik heb in september inderdaad zo'n zitles gehad op een joker en volgende week heb ik vervolgles vanuit zelfde instructrice (Roos Dyson, laatst ook te zien op horse event met Imke) maar dan te paard. Dus dat komt allemaal wel goed uit qua timing.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:24

Wat een goed besluit Boemel. Eerst pijn van behandelen uit het lijf en weer even op adem komen. Ze heeft het absoluut niet makkelijk gehad. Hoop dat ze gauw weer goed voelt.

Ander zadel is vaak wennen. Mooi dat het nu goed is Lys! Zo’n Joker training heb ik nog nooit gehad. Ben wel benieuwd eigenlijk!

Wij hebben 3 dagen Veluwe achter de rug. Met twee vriendinnen en onze drie paarden zo ontzettend genoten! Mazzel met het weer gehad: tijdens het rijden hadden we het droog, en als we droog en wel weer in hotel waren begon het te regenen. De paarden waren fantastisch. En ik ben zo blij en trots op mijn knappe Fries. Zo relaxed, lange trailerreis, braaf op (vreemde) stal, paddock, braaf op buitenrit, mooie herfstkleuren, lekker eten, goed gezelschap: wat wil een mens nog meer <3

Een aanrader!

Zijn jullie wel eens met je paard op vakantie geweest?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:37

Ik heb eerder al eens joker les gehad maar andere instructrice en toen zat ik zelf nog in een heel andere fase wb rijden dus daar heb ik weinig aan gehad toen. De laatste keer als heel fijn ervaren. Maar ben blij dat er een vervolg onder het zadel komt.

Jaloers sunnyhorse! Daar zou ik ook heel graag eens heen willen. Ik ben twee weekenden naar Noord-Holland geweest met Picasso ivm de strandrit en afgelopen zomer zijn 2 vd pony's een weekje meegeweest naar Zeeland. De volgende keer mag Picasso daar ook mee heen, maar de Veluwe staat ook hoog op het lijstje. Dan was t jullie echt gegund zo met het weer, al een vervolg gepland?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:52

Is Zeeland ook mooi voor buitenritjes?
Zo leuk om met je paard op vakantie te gaan. Het is een hele onderneming met al die spullen. Maar zeker waard.

Vorig jaar zijn we ook geweest, en we hebben besloten er een jaarlijkse traditie van te maken, dus volgend jaar staat weer gepland.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:02

SunnyHorse schreef:
Is Zeeland ook mooi voor buitenritjes?
Zo leuk om met je paard op vakantie te gaan. Het is een hele onderneming met al die spullen. Maar zeker waard.

Vorig jaar zijn we ook geweest, en we hebben besloten er een jaarlijkse traditie van te maken, dus volgend jaar staat weer gepland.

Het duingebied de Domeinen vond ik mooi, maar we gingen eigenlijk voor het strand en daar hadden we met de kleintjes de verkeerde week voor aangezien je beperkt het strand op mocht en buiten die tijdstippen was het vloed. Desalniettemin fijne vakantie gehad en de Fries van vrienden mogen lenen voor mooie strandrit. Maar idd hele onderneming. Was al die keren ook erg blij met onze trailer met losse zadel ruimte voorin, icm peuter is die ruimte extra handig.
Goed vooruitzicht!

Jelske was de behandeling van Jels goed gegaan? Zag het op fb voorbij komen en herkende haar meteen, best lange rit voor moeten maken of niet?

Ik heb vandaan een heerlijke les gereden, de goede stukken worden steeds langer en constanter. Duimen jullie dat mijn vaardigheid onder het zadel morgen goed gaat :+ aan picasso zal het niet liggen, moet zorgen dat ik mn zenuwen de baas blijf (heb beetje faalangst ofzo dus achteraf is t altijd n overwinning op mezelf)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:21

Succes morgen Lys!
Boemel klinkt als een goede keuze, fijn dat het gevaar nu iig geweken lijkt.
SunnyHorse Wat heerlijk zeg!
Jongens ik heb een wild idee en misschien kunnen jullie meedenken. Vind keuringen, fokkerij en alles super interessant, wil op den duur misschien ook wel met mijn merrie naar de keuring en ga in januari voor de tweede keer naar de hengstenkeuring waar ik superveel zin in heb! Nu kan ik doordat ik blind ben natuurlijk niet van een afstand zien hoe een paard beweegt, maar ik zou denk ik wel dingen kunnen voelen als bouw/vorm van het hoofd/ligging van de schouder enz. Snap dat ik geen jury word, maar zou wel iets meer kennis willen hebben over het beoordelen van Friezen. Denken jullie dat ik iemand zo gek kan krijgen om mij daarbij te helpen? Bijvoorbeeld een wat grotere stal met aantal goede paarden Die ik dan onder begeleiding allemaal eens af kan voelen? Vind het een gekke vraag, maar misschien is er wel iemand die dit een hele leuke uitdaging vindt. Maar om nou een Jelmer of een Age zo een appje te sturen van hoi, Dit is de situatie wil je me hiermee helpen? Voelt ook een beetje raar. Iemand een idee wie ik hiervoor zou kunnen vragen?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:20

Ben je lid van het jongkfps? Zou hun eens benaderen er worden altijd clinics gegeven en misschien kunnen zij jou hierin wel helpen.

Was jij dat die de hengst jurre mocht 'voelen'? Meende er destijds een filmpje van hebben gezien met de open dagen bij stal chardon na de hengstenkeuring.

Er is vast wel wat te regelen. Woon je ook in Friesland?

Wat een verstandig besluit boemel, Mirthje zal zich vast veel beter gaan voelen en weer bij gaan draaien. Fijn dat ze haar tijd krijgt.

Klinkt heerlijk sunny, staat nog op mijn 'to do' lijst. Vriendinnen hebben het afgelopen jaar ook gedaan, helaas had ik toen geen paard beschikbaar.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:42

Wat een super leuk idee Nynke!
Zou zelf beginnen met deze vraag neer te leggen bij de juryleden die ook de cursus beoordelen Friese paard geven. Zit je meteen dicht bij de bron die de KFPS paarden beoordelen. Zij hebben vaak voldoende netwerk met paarden die ze kunnen benaderen.
Getty’s idee via jong KFPS is ook een goed idee. Heel veel succes, ga ervoor!

Lys, jammer dat de faalangst je soms in de weg kan zitten. Wens je veel succes! Duim voor je en hoor graag hoe het gegaan is.

Hoe is het Jekske?

Vandaag weer een spannende dag voor aantal eigenaren, en hopelijk zijn we over aantal uren weer mooie dekhengsten rijker!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:22

Wat een leuk idee Nynke! Ik vermoed dat jouw gevoel heel wat beter ontwikkeld is dan bijvoorbeeld mijn gevoel. Geen idee of je alles via gevoel zou kunnen beoordelen maar je zal altijd wat extra informatie meekrijgen wanneer iemand je hierin zou willen helpen. Ik heb geen idee waar je woont maar je mag mij altijd even een berichtje doen prive. Wellicht kan ik iets voor je regelen als de afstand te doen zou zijn.

En ja, vandaag weer een spannende dag! Hopen op weer wat mooie aanwinsten voor het stamboek. Veel plezier voor de mensen die mochten gaan kijken! *\o/*

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:37

Is er ook een livestream vandaag?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:49

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:19

Ik heb hem al aan staan, ik was sneller dan het KFPS. Thanx!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:44

Getty_Maan schreef:
Ben je lid van het jongkfps? Zou hun eens benaderen er worden altijd clinics gegeven en misschien kunnen zij jou hierin wel helpen.

Was jij dat die de hengst jurre mocht 'voelen'? Meende er destijds een filmpje van hebben gezien met de open dagen bij stal chardon na de hengstenkeuring.

Er is vast wel wat te regelen. Woon je ook in Friesland?

Wat een verstandig besluit boemel, Mirthje zal zich vast veel beter gaan voelen en weer bij gaan draaien. Fijn dat ze haar tijd krijgt.

Klinkt heerlijk sunny, staat nog op mijn 'to do' lijst. Vriendinnen hebben het afgelopen jaar ook gedaan, helaas had ik toen geen paard beschikbaar.

Dat was ik niet en ik ben niet lid, maar ik zal ze eens benaderen. Bedankt voor de tip!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:30

Hadden jullie ook allemaal weer eens een dag met zon?
Echt wel genieten van zo’n buitendagje.

Vandaag Tess gereden. Ze houdt zich al even goed met 2x per week rijden.
Vanaf zaterdag ga ik weer beginnen met lessen. :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:13

Echt wel fantastisch hè? Zo mooi dat het op deze manier lekker gaat met Tess. Super!

Ja, was heerlijk vandaag. Fijn die zon. In het bos geweest, en met zo’n en die herfstkleuren is het geweldig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:43

Jaaaa, wrijf het er maar in. Ik zat de hele middag binnen bij het bezoek :(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:04

Oh nee jakkes.
Ik probeer bezoek overdag altijd te vermijden en als t dan toch niet anders kan, dan stel ik voor om te gaan wandelen :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:07

Heerlijk boemel, ik dacht al dat het jou Tess was die ik voorbij zag komen op de Friese paarden facebook!

Gisterochtend heeft Picasso zijn eerste vaardigheidswedstrijd gereden met mijn vriend, ze waren 7e vd 15 dus dat is geen slecht begin. Zeker omdat het een best krap parcours was. Picasso heeft na 3 dagen werken vandaag een dagje vrij. Aankomend weekend de zitles, zeer veel zin in :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:27

Ha ha, ja dat kan kloppen.

Aangaande Tess, ik realiseer me dat haar gezondheid broos is. Iedere maand dat ze er is, voelt als een cadeautje. Ze is onder het zadel niet meer kreupel, de spierdystrofie is verdwenen. Ze is fit en blij. Wel vindt ze veel dingen echt moeilijk en dus is het moeilijk voor haar lijf.
Maar rust roest.
Gelukkig geeft ze het duidelijk aan. Wil ze zich niet laten pakken, dan heeft ze een slechte dag.
Dan gaan we alleen even wandelen of wat grondwerk doen.
Longeren doe ik dan vaak heel even, maar dan volledig los en zonder zweep. Zij bepaalt dan zelf de grootte van de cirkel en het tempo.
Rijden doe ik Max 2x per week 30 a 40 minuten.
En zo gaat t tot nu toe best goed.

Dat is een hele mooie eerste start voor Picasso, daar mag je zeker trots op zijn!
Leuk en zinvol de zitles.
Ik heb me voorgenomen er ieder kwartier 1 te doen :o

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:39

Fijn dat je op zo'n manier evengoed nog met haar kunt werken maar wel binnen haar grenzen. Hopelijk mag je nog lang van haar genieten.