Hier het topic van het rijden van vandaag.
[RIJ-ITP] na 4 maanden eindelijk weer hobbelen met Shaddy
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gewoonhanna schreef:ga nu aub niet van elkaar denken dat hij of zij gewoonhanna kan zijn
ik ben gewoon hanna en niemand anders
zoals ik eerder al kenbaar maakte,ik lees en volg veel en geef bijna nooit antwoord of een reactie
idefix4 schreef:Judith: Zowiezo kan je discussieren over wat barok is hè? Fries is ook koudbloed toch(?)en P.R.E. niet. Ze zijn heel verschillend en toch hebben ze dezelfde roots. Dan ben ik benieuwd naar de omschrijving barok.Ik vind persoonlijk die trekpaarden ook behoorlijk barok.
Mijn hart ligt echter bij het Iberische ras. Maar dan nog kan ik een 25-jarig trekpaard met zo'n mooie oogopslag wel waarderen.
idefix4 schreef:Judith: Zowiezo kan je discussieren over wat barok is hè? Fries is ook koudbloed toch(?)en P.R.E. niet. Ze zijn heel verschillend en toch hebben ze dezelfde roots. Dan ben ik benieuwd naar de omschrijving barok.Ik vind persoonlijk die trekpaarden ook behoorlijk barok.
Mijn hart ligt echter bij het Iberische ras. Maar dan nog kan ik een 25-jarig trekpaard met zo'n mooie oogopslag wel waarderen.
Na dat filmpje kan je kijken naar de superkoe...Haha!
Nou lekker gezwommen vandaag en de stal is nu vrij, opa is weg, dus ik ga Sammetje vandaag maar eens plagen vanaf zijn rug. Kijken hoe dat gaat!
Zilfstar schreef:Nee, de Fries is een echte warmbloed. Voor het ontstaan zijn o.a. warmbloeden uit Spanje e.d. gebruikt.
Uit de Wikipedia:
Het Friese paard is een inlands raspaard. Zijn wortels gaan ver terug in de tijd. Al in de 13e eeuw was de Fries bekend en tegenwoordig vertoont het nog steeds duidelijke overeenkomsten met zijn verre voorouders.
Het Friese paard werd waarschijnlijk al meer dan 3000 jaar geleden gebruikt. Uit oude bronnen blijkt dat het paard al gebruikt werd door de Romeinen, die het paard zeer waardeerden. Ze namen de Fries mee als oorlogspaard, tijdens de veldtocht naar Engeland. In de Middeleeuwen werd de Fries vooral als krijgspaard gebruikt. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog leverden kruisingen met Spaanse paarden, voornamelijk Andalusiërs in de zeventiende eeuw een actief en veelzijdig type Fries op.
Uit de Bokt-Wiki:
Ondanks dat een fries een barok paard is, is het toch een warmbloed. Het Friese paard heeft als voorouders de Equus robustus. Dit paard is vermengd met Arabisch bloed via de Spaanse Andalusiers en is later gekruist met Oldenburgers en westfriezen (allen warmbloedig).