[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getty_Maan

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:14

Jeetje heel veel sterkte en beterschap met Mirthje.

Arm dier is veel te hard voor haarzelf geweest.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:38

Hopelijk krijgt Mirthje snel weer wat vertrouwen. Wel sneu voor haar en lastig voor jullie.
Ik geef nu iedere avond gekookt lijnzaad. Ze vinden het lekker en het helpt om zand te verwijderen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:52

Ocherm, dat is wel echt sneu voor mirthje. En voor jullie natuurlijk ook ronduit klote. Ik snap je wel wb verantwoordelijk voor levende have en zou er ook alles aan doen om mirthje zich weer beter te laten voelen. Contact opnemen kan altijd eens, al betwijfel ik of je er iets mee bereikt :(
Ons minipaard op n gegeven moment ook zoveel mannelijke dierenartsen gehad dat hij er echt een afkeer van kreeg. Voor elke man die achterom kwam ging hij rennen. Is er gelukkig wel overheen gekomen.
Heel veel sterkte met de situatie!

Ik was wel 'blij' met storm ciaran, de rijbak grotendeels drooggewaaid, dus gisteren en vanmorgen weer heerlijk kunnen rijden:
Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:27

Anke schreef:
Van waar ben je? Ivm passen.

Barneveld. Geen idee of je zin hebt om je paard in een woonwijk uit te laden. Ze zijn het wel gewend hoor hier. Mijn overburen nemen regelmatig hun pony mee hier in straat .

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:44

Fijn Lys PPA, mooie blije oortjes.

Ik ga gewoon iedere man die hier over de vloer komt Mirtje een nepspuit laten geven :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:46

Was weer even genieten:
Afbeelding

En we hebben een mooi vooruitzicht, we gaan op “ luxe ponykamp”. :+

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:42

Hoe gaat het met je Absolum, ligt er inmiddels een Fries paard in het verschiet? Zijn er ontwikkelingen?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:44

SunnyHorse schreef:
Hoe gaat het met je Absolum, ligt er inmiddels een Fries paard in het verschiet? Zijn er ontwikkelingen?

Ik begin deze maand bij een nieuwe baan en heb daarvoor eerst een auto moeten aanschaffen. Dus mijn spaarrekening is niet groot genoeg voor een nieuwe momenteel.

Ik moet eerst even flink sparen voor ik aan een Nieuw paard kan beginnen . Dus als iemand in de omgeving Barneveld/Ede een Fries heeft die een extra handje nodig heeft let me know.

Beleren voor de wagen. Verkeersmak maken aan de hand. Of een helpende hand met zadelmak ( ik ga er niet zelf op zitten met zadelmak maken maar kan wel aan de longe begeleiden ). Vind ik allemaal prima . Doorrijden of oppakken na dracht vind ik ook best.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:10

Ah, begrijpelijk! Hopelijk bevalt de nieuwe baan goed en komt er een leuk paard op je pad waarmee je in tussentijd aan de slag kunt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:25

Ik probeer jullie bij te houden maar dat valt niet mee.. :o Haha!

Jeetje Boemel wat een ellende met Mirtje.. Ze treft het wel echt ontzettend met jou als eigenaar!

Wat een heerlijke oortjesfoto's Lys_PPA en SunnyHorse <3

Absolem, wat jammer dat een nieuw paard nog even op zich laat wachten! Er moet vast iemand zijn die wel een extra paar handen kan gebruiken :D

Gisteren had ik de camera mee naar stal en wilde ik heeeeel graag een foto van mijn twee favoriete merrie's <3 Links is Jildou, een 4 jarige stermerrie van Tymen en ben sinds ik hier op stal rijd al helemaal fan van haar en haar karakter. We pakken haar nu net onder het zadel op en dat doet ze braaf ondanks dat ze het nog wel spannend vindt! Rechts is Hannah, een 5 jarige kroonmerrie van Tsjalle waar ik al heel wat km's mee heb gemaakt :D We rijden momenteel al niet meer omdat ze al zo zwaar is. Zo bijzonder op deze merrie's samen op de foto te hebben, ben ik heel blij mee!

Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 23:11

Mooie foto Ketly. Kun je trots op zijn en wat een twee verschillende paarden dan weer he zo vanaf de foto. :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 23:32

Ze zijn prachtig Ketly

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 23:59

Mooi vastgelegd Ketly, je straalt ook tussen je favoriete paarden!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:16

Ja klopt Denneboom! Het leukste is dat als je Hannah ziet staan je haar niet meteen als kroonmerrie herkent, tot ze begint te lopen.. :D Jildou heeft veel meer stature maar zij liet het helaas dit jaar op de centrale keuring wat zitten in de beweging.

Ben ook zoooo onwijs trots en blij <3

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:18

Wat sta je daar trots tussen zeg!
Waren ze beide ook drachtig of alleen de Tsjalle?

Mijn Tsjalle is juist heel slank nog, terwijl we al bijna op de helft zijn. Ik heb laatst 20 minuten naar buik regio zitten staren en voelen. Maar het is nog te klein om iets te zien/voeldn (of de baby sliep).

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:35

Ze zijn beide drachtig! Jildou van Markus en Hannah van Kanne. Wel fijn dat jouw Tsjalle nog niet zo zwaar is, voor haar ook wel zo makkelijk want je merkt ook echt dat ze er wel last van hebben als ze zo tonnetje rond zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:37

Vorige keer ook echt pas de laatste maand ofzo dat ze echt ineens zwaar werd en het zwaar kreeg. Was eigenlijk wel een beetje sneu om te zien, dan zit er ook nog zo’n kickboxer van binnen… Super sorry! :') :(:)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:02

Mooie foto Ketly!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:58

Mijn merrie is nu met haar 6de veulen bezig. Haar buikje gaat inmiddels nooit helemaal meer weg. Ondanks dat we haar ook trainen (longeren, onder zadel en mennen) om haar fit en sterk te houden als fokmerrie. Ze staat ook niet bepaald op “sport rantsoen”, dat maakt bij haar ook verschil.
Overigens heeft ze nog wel een hele mooie sterke bovenlijn, maar ook een klein buikje. Ik vind het ook niet erg, ze is fit en sterk, en zoveel mooie veulens geven. Zou mezelf wel eens willen zien na 5 zwangerschappen :+

Soms kun je ook aan de verkeerde kant zitten te staren om veulen te zien bewegen, kijk je naar de rechterflank, wegen ze links.
Zelf zie ik het bij mijn merrie vaak voor het eerst onder haar buik in de lies streek, gebied voor de uier, en dan paar weken later meer zijkant buik.
Wat ik echt bizar vond om te zien is dat in de laatste week voor de bevalling beweging zag boven bij haar billen, lag het veulen alvast klaar denk ik.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:47

SunnyHorse schreef:
Er mag nog meer gespamd worden hoor :D hoe is het met de kleine pit? Hersteld?
Het is die 2,5 jarige Auwert die je zag:

Pit is inmiddels weer volledig herstelt ja! Sinds vorige week zaterdag staat ze ook weer in de groep en daar doet ze het echt heel goed. Ze staat in een grote uitloopstal, waar ze standaard zelf kunnen kiezen of ze buiten of binnen willen staan. Zowel buiten als binnen wordt enorm veel hooi aangeboden. Maar echt; onbeperkt hooi krijgt bij deze opfok echt een hele nieuwe dimensie :')

Prachtig die Auwert van jullie Sunny!

Laura1982 schreef:
De mannen alweer in de dekens en de benen geschoren ivm mok mijt en andere ellende.

Iemand hier goede tip qwa dekens? Jongste is uit zn eigen dekens gegroeid dus draagt nu deken van Douwe.
En de regen nu wel zat. Alles is echt te nat niet leuk meer. Thuis zijn ze nieuwe hal aan het bouwen gaat gelukkig gestaag.

Ik overweeg dus de benen wel tot hoger ("oksel-/lieshoogte") te scheren, precies om de reden die jij hier noemt Laura. Zeg maar alleen een plukje sok laten zitten op de kogel. Die ellende met mijt en mok vorig jaar wel gehad nadat we de paarden hadden opgehaald zeg maar en daar mijn lesje eigenlijk wel van geleerd :=

Ik heb Pit overigens, tot ze in de opfok ging, altijd onder huismerk dekens van de Epplejeck gehad. Die heb ik wel een beetje moeten laten aanpassen want de borstsluitingen daarvan gaan dus heel snel stuk. Maar voor €4 kon ik die laten vervangen voor goede klips bij de zadelmaker. Die heb ik nadien overigens bijna allemaal voor nagenoeg de aanschafwaarde verkocht, ondanks dat ik ze handig had ingekocht met de kortingsacties.

Lys_PPA schreef:
Deze week met ups en downs gereden. We zaten in zo'n goede flow de laatste tijd maar nu weer even een iets mindere week. Ondanks dat hij zoveel soepeler onder het nieuwe zadel loopt. Ik moet weer heel erg mn balans vinden door de wrongen en smallere twist en hij maakt 'misbruik' van mijn inconsequente rijden plus had donderdag niet zoveel zin om te werken, maar hadden een lesje staan dus hij moest wel :+ morgen krijgt hij samen met mn vriend les voor de wagen, deze keer vaardigheidparcours ipv buitenrit.

Super leuk geschreven dit :o Ik zie dit helemaal voor mij. Hoe ging het vaardigheidsparcours?

Sanet schreef:
Hier natuurlijk op de banken gestaan voor Elias, echt maar een paar keer voor de wagen gestaan en die wordt na een zeer terecht kampioen Jurre gewoon super gaaf 2e in een hele volle rubriek met dekhengsten voor de sjees.
Ik vond hem echt mega stoer, oortjes erop en gaan. Ik ben niet perse van het mennen/tuigen, maar dat hij met maar een paar keer trainen het al zo goed doet, dat is echt een wereldkarakter. Ik hoop dat mijn Elias babies dat ook erven (en natuurlijk ook wat van moeders hè? Maar ik denk niet dat die zo stoer door de baan gaat :D )

Precies dit :D Wij waren ook echt enorm onder de indruk! Hele bezoek aan Indoor Friesland is voor ons overigens wel met enorm veel horten en stoten verlopen. Wat was dat slecht georganiseerd voor minder validen... Man, man, man...

Prachtige foto Ketly! Je straalt gewoon!

@Boemel:
Heel veel sterkte de komende tijd en hopelijk gaat het dan vanaf hier toch de goede kant op. Ik weet nog dat je zo lang, zo hard gezocht hebt naar het schikte paard en hoe blij je was toen de koop rond was. Eigenlijk had ik je gegund om die flow nog even vast te kunnen houden :\ Wat een zware dobber is dit toch voor jullie...

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:54

SunnyHorse schreef:
Zou mezelf wel eens willen zien na 5 zwangerschappen :+

Haha die vergelijking maakte ik gisteren ook in de les waarbij iemand op een drachtige merrie reed. Ik vind dat ze het toch elke keer nog goed oppakt, ondanks dat ze echt wel veel veulens na elkaar krijgt.. Zie ik mezelf niet doen :P

_Jelske schreef:
Super leuk geschreven dit Ik zie dit helemaal voor mij. Hoe ging het vaardigheidsparcours?

Het oefenen ging echt super.. zondag rijden ze de oefenwedstrijd mee (en ik zaterdag hetzelfde parcours onder het zadel). Hij doet het zo leuk voor de kar, ben echt benieuwd of mn vriend m netjes het parcours rond krijgt :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:56

Dames iemand ervaring met kunstof slowfeeder aan de wand?
Mijn mannen moeten op dieet want het zijn echt kliko's op dit moment dus ik wil de inname van ruwvoer wat meer beïnvloeden.
Nu zie ik slowfeeders voor in de hoek of netten maar ook een kunstof van 140 liter voor aan de muur.

Hoor graag jullie ervaring

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:57

Boemel hopelijk gaat het steeds wat beter.
Zal financieel inderdaad best een klap zijn.

En respect voor de merries die en zwanger zijn en topsport bedrijven. Hun werken echt mega hard.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:24

Laura1982 schreef:
Dames iemand ervaring met kunstof slowfeeder aan de wand?
Mijn mannen moeten op dieet want het zijn echt kliko's op dit moment dus ik wil de inname van ruwvoer wat meer beïnvloeden.
Nu zie ik slowfeeders voor in de hoek of netten maar ook een kunstof van 140 liter voor aan de muur.

Hoor graag jullie ervaring

Niet met de kunststof versie, wel met de stalen versie (als we dan dezelfde bedoelen). Picasso zijn maatje heeft die in zijn stal hangen, maar dat is meer zodat hij de hooi niet helemaal door de stal loopt zodra ik Picasso uit de stal haal (nervositeit). Ik denk niet dat die een vertragende functie heeft. De spijlen van die 'deksel' zijn nog zo ver uit elkaar dat het eettempo wss gewoon gelijkt blijft.

Mijn mini's thuis hebben wel netten, dat werkt wel mbt eettempo (en minder verspilling). Als je in ieder geval een niet al te grote maas neemt.

Picasso krijgt trouwens niet onbeperkt, wel over de hele dag verspreid maar afgewogen hoeveelheden. Dat werkt ook goed.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:39

Ja dat lukt helaas niet bij ons op stal.
Vandaar dat ik het nu hiermee wil proberen.