[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:47

Wat sneu voor Mirthje, hopelijk knapt ze snel op.
Ik zou haar ook lekker op de paddock houden, je houdt haar nu toch strak in de gaten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:37

@boemel: mijn oudste merrie bleef ook zand eten, daar heb ik een paddock voor gemaakt alleen met all weather tuft. Antiworteldoek als onderlaag, rubberen rand er omheen (soort ballenbak idee). Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sanet op 28-10-23 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:46

Sanet schreef:
@boemel: mijn oudste merrie bleef ook zand eten, daar heb ik een paddock voor gemaakt alleen met all weather tuft. Antiworteldoek als onderlaag, rubberen rand er omheen (soort ballenbak idee). [ [url=m/JFDQs0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Interessant Sanet, wat is dat voor materiaal? Ik ga er in verdiepen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:53

Oh sorry, ik ging nog een foto toevoegen :)
Dit zijn Toppads van Gerrit Netjes: https://www.gerritnetjes.nl/toppads/

Ik denk wel dat ik zou aanraden om iets stevigers dan antiworteldoek eronder te doen, dat begeeft het nu wel (na 6 winters). Maar wat dan wel, daar ben ik nog niet over uit. Misschien paddockroosters en dan antiworteldoek, of paddockroosters met antiworteldoek erin.

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:39

Mooie constructie sanet.
Ga ik onthouden voor ooit bij ons thuis.

Boemel nee binnenhouden is geen optie. En met zand gekocht kan zeker je weet niet hoe hun beleid was. Vervelend dat je er nu kosten en werk aan hebt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:57

Mooi Sanet!
Hier lopen ze dag en nacht op de paddock en mesten er dus ook veel. Volgens mij wordt dat lastig afvoeren bij jouw bodem.

Ze liep bij haar vorige eigenaar in het bos. Met een minder voerbeleid best makkelijk om zand binnen te krijgen.

We hebben vandaag de voerplaats opgehoogd. Makkelijker schoon te houden zo
Afbeelding
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:15

Ziet er goed uit boemel!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:12

Ik moet het wel met de hand uitmesten idd. Maar goed, ik had niet echt een alternatief. De wei is nu al kleddernat. Op het beton vind ik ook niets. 9uren lang een masker op dat ze niets kan eten, ook niet.
Dus het is ook echt haar privé plekje in de winter. Ze ligt er ook graag in. Dat is echt heel schattig om te zien (niet tegen haar zeggen dat ik haar schattig noemde).

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:42

Ik heb niet helemaal bijgelezen, maar voor de liefhebber;

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:13

Sorry dat ik hier even zo kom binnen vallen.

Voor een 3,5 jarige friese merrie ben ik op zoek naar een passend zadel. De massimo's zijn het toch bet niet helemaal. Met de wintecboommeter kwam ik op de witte boom uit. Dus moet voor wijd. Ik begreep dat dit een fit 4 zou zijn en maat 33/34.
Een 18 of 18,5 inch zonder te lange kussen ivm ruglengte.

Hebben jullie tips/advies?

Op de foto 18 inch massimo 33,5 met franse kussens.Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:36

Anke schreef:
Sorry dat ik hier even zo kom binnen vallen.

Voor een 3,5 jarige friese merrie ben ik op zoek naar een passend zadel. De massimo's zijn het toch bet niet helemaal. Met de wintecboommeter kwam ik op de witte boom uit. Dus moet voor wijd. Ik begreep dat dit een fit 4 zou zijn en maat 33/34.
Een 18 of 18,5 inch zonder te lange kussen ivm ruglengte.

Hebben jullie tips/advies?

Op de foto 18 inch massimo 33,5 met franse kussens.[ [url=m/SEMY1w.jpg]Afbeelding[/url] ]

je mag wel kijken of mijn euroriding achat past . 18 of 18/5 inch is die . medium wijde boom . kussens kunnen verplaatst worden dmv van schroefjes waardoor het tussen kanaal smaller of breder te maken is. vulling moet wel even nagekeken worden . want de kussens zijn gevuld op de vorm van de fries die ik verkocht heb. Ik wil er 450 euro voor hebben . this een leren zadel .

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:42

Van waar ben je? Ivm passen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:44

De Massimo ligt inderdaad niet mooi. Kan deze niet aangepast worden?
Als je echt een kort zadel nodig hebt is Massimo wel 1 van de merken die in aanmerking komt. Wellicht een nieuwer type?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:13

Ik heb ook een nieuwe massimo, keer of 10 mee gereden op de haflinger, dressuur II. Ook 18 inch. Die ligt nog minder mooi erop.

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:46

Ik kan niet goed bepalen met zo ingezoomd, maar ligt hij ook niet te ver naar voren?
Wat betreft zadel: zoveel mensen/paarden, zoveel wensen.
Ik heb Stubben en MSFC gehad (en Br, maar dat was drama) en nu al jaren heel blij met mijn Custom. Maar daar is echt niets zinnigs over te zeggen. Ik heb de Custom gelukkig nu op beide merries liggen en ook de merrie die ik vorig jaar reed kon ik uiteindelijk met een onderlegger met inlages goed krijgen, dat was wel luxe, fijn met mijn eigen zadel rijden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:43

En het zadel heeft het zwaartepunt te ver naar achteren.

Hier ligt op alledrie de Friezen een Sella top!

Tess mocht net los in de bak. Beroerde foto, maar ze laat wel zien dat ze weer kan draven. Begin van de zomer kon ze alleen krabbelen.
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:15

Fijn! En hoe is het met mirthje?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 00:35

Niet zo goed vrees ik.
Hoop dierenartsdrama’s achter de rug deze week. Op het laatst kreeg ze sedatie voor een olifant om haar nog rustig te kunnen sonderen.
Ze heeft er echt een trauma aan over gehouden.

Ze krijgt 1kg vlozaad per dag tot volgende week vrijdag, dan gaat ze opnieuw op de foto.

Haar mest wordt wel wat beter, maar ze oogt niet alsof ze zich fijn voelt. Ze is boos, fleemt veel en heeft weinig energie.

De afgelopen maand is ze een keer of 12 gesedeerd. Ik vraag me af of ze daar ook nog last van kan hebben.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 01:32

Ach arme Mirtje.
Eigenlijk heel gezond van haar dat ze er zich tegen verzet, Maarja, ze moet ook van het zand af. Rot behandeling voor haar. Kan me heel goed voorstellen dat dit een soort trauma heeft opgeleverd.
Lijkt me ook dat de buis van het sonderen en zeker als dit zo vaak is gebeurd echt wel pijnlijke plekken uiteindelijk oplevert. Zal echt tijd nodig hebben om weer bij te trekken.

Ook een knuffel voor jou. Lijkt me heel lastig om je paardje zo te moeten zien.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 07:54

Dankjewel voor je lieve berichtje Sunnyhorse.

Het trauma is inmiddels zo groot, dat we haar vooraf zelf oraal moeten sederen, anders komt de dierenarts niet eens in buurt om nogmaals te kunnen sederen.

Kliniek denkt goed mee. Bellen vooraf zodat ik Mirtje al vast heb, voordat ze binnenkomen. Ze hebben de planning omgegooid, zodat hun vrouwelijke dierenarts komt, zij gaat eerst knuffelen en praten en nepinjecties geven om te laten wennen aan druk op dr hals.
Maar uiteindelijk helpt het allemaal niet veel.

Ik maak me zorgen over volgende week vrijdag op de kliniek om foto’s te maken moet er ook weer sedatie in.
Kreeg het advies van de kliniek om haar thuis al oraal te sederen. Ik voel er zelf meer voor om haar daar in de opvoelbox te zetten, daar te laten sederen en vervolgens naar de röntgenruimte te begeleiden.

De kosten beginnen echt op te lopen.
Door dubbele sedatie ben ik al zo’n eur 180,00 per keer kwijt om te sonderen.
Kosten gaan nu al ruim over de eur 2000,00.
En het ergst vind ik dat het voor mijn gevoel niet genoeg lijkt te helpen.

Vannacht kon ik niet slapen, heb veel gelezen.
Maandag heeft ze totaal over de laatste 3 maanden 30 kilo vlozaad gehad. De werking zou inmiddels hard afgenomen moeten zijn.
Ik heb besloten dat ik overga op lijnzaad.

Door hier een papje van te koken moet het lekker en gezond zijn en ook zand naar buiten werken.

Ook veendrenkstof besteld om meer rust in de darmen te krijgen.

Mesten doet haar inmiddels zichtbaar pijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:47

Jeetje wat een zorgen!
Kun je hier nog iets mee qua verborgen gebrek? Wat kosten verhalen op de verkoper misschien?

Je hebt ook lijnzaadbrokjes, die zou je misschien ook kunnen geven?
Inmiddels ben je bijna even veel kwijt dan wanneer je haar had laten opereren. En dan had je zeker geweten dat alles eruit was (maar ook heel lang revalidatietraject gehad).
Dat sonderen is echt wel sneu, dat is echt niet fijn.

Heel veel sterkte in ieder geval. Ik ga voor je duimen dat het deze keer echt goed helpt!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:42

Jeetje Boemel, wat sneu voor jullie :(:)
Je weet ook niet meer waarom ze zich niet goed voelt. Is het inderdaad van het zand of spelen en (inmiddels) ook andere dingen.
Wij hebben hier een paard gehad welke dezelfde symptomen had en die bleek een maagzweer te hebben. Ik heb geen idee of dat zaad wat ze krijgt ook de zuurtegraad in haar maag kan veranderen waardoor ze ook last van haar maag kan hebben?
Ik snap je zorgen en de kosten lopen zo wel op inderdaad. Het enige wat je nu kunt doen is hopen dat de controle alsnog verbetering laat zien. En dan maar hopen dat ze haar rust weer kan vinden. En jij natuurlijk ook :(:)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:50

Ach arm ding! Sterkte ermee! hopelijk knapt ze snel op

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:30

Ik heb er inderdaad wel aan gedacht om contact op te nemen met de handelstal waar ze vandaan komt.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik kan aantonen dat het zand niet bij ons opgenomen is en in haar darmen terecht gekomen is.
Zie ze er ook rustig voor aan dat ze haar klakkeloos terugnemen en haar gewoon aan de volgende verkopen.
Dat wil ik Mirtje ook niet aandoen.
Bovendien… Mirtje is röntgen volledig gekeurd met uitstekende foto’s.
Zie er nog maar eens een te vinden voor normaal geld die goed de keuring doorkomt.
Bovendien ze is levende haven, ik voel me verantwoordelijk voor haar.

Maagzweer heb ik ook aan gedacht en overlegd met de dierenarts.
De scopie wil ik haar nu even niet aandoen, want dan moet ze nuchter zijn en op de kliniek staan.
De dierenarts adviseert eerst af te wachten tot de darmen schoon zijn en als ze niet verbeterd verder te zoeken.
Zekerheidshalve krijgt ze wel supplementen voor haar maag.

Op zich zou vlozaad goed moeten zijn voor haar maag.
En dat is met lijnzaad ook zo.

Wat wel opvalt is dat ik dacht een heel kort paard gekocht te hebben, maar dat ze 10cm langer in haar rug blijkt te zijn.
Zo opgetrokken was ze blijkbaar. Heeft ze goed verborgen gehouden. Ze leek compact.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:53

Ja, het is ook een hoop gedoe als je daar werk van wil maken. Maar je zou eens kunnen horen bij de dierenarts op de kliniek wat voor verklaring die wil schrijven en als je rechtsbijstand hebt, dan kun je daar ook eens contact mee opnemen.
Ze hoeft ook niet terug natuurlijk, maar misschien iets aan compensatie? Ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn.
Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je geen zin hebt om tijd daarin te steken nu.