[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:57

Een erg leuk paard <3

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:18

Heel aansprekend dier zeg!

Mag ik heeeeeeel even klagen over hoe koud en nat het nu is? De paarden stonden nog zo mooi in het land. Maar dat wordt echt wel heel nat nu steeds….

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:20

Sanet schreef:
Mag ik heeeeeeel even klagen over hoe koud en nat het nu is? De paarden stonden nog zo mooi in het land. Maar dat wordt echt wel heel nat nu steeds….

Jazeker, klagen mag!
Ik kom net helemaal verwaaid en nat binnen: heb ze zojuist allemaal binnen gezet, kon het niet meer aanzien. Ze leken daar allemaal erg content mee: extra hooi, bakje voer en lekker dik opgestrooid.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:28

Nou, ik klaag ook.

De paarden kunnen op stal, maar staan buiten. Nou ja, dan moeten ze het zelf maar weten :D
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:48

Echt ideaal zo Boemel.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:16

Inderdaad ideaal boemel en wat fijn die camerabeelden.

Leuk zo'n leergierig jonkie Sunnyhorse :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 23:10

Ja, ik ben heel blij met de camera. Kijk regelmatig even terug.

Gisteren voor het eerst sinds een jaar gelest met Tess. Ook voor het eerst sinds een jaar in de bak een galopje gepakt.
Heb ik heel lang gemeden omdat ze door de SI problemen echt niet het achterbeen eronder kreeg. Het was onwennig en er was wel wat spanning, maar het voelde best goed.

Vandaag een bosritje gedaan en 3x een stukje galop mee gepakt. Zelfs voorop was ze heel enthousiast en ging het vooral heel hard.
Ik rij haar nu 2x per week en dat in combinatie met Duivelsklauw lijkt ze goed vol te kunnen houden <3
Aangezien ik haar eigenlijk in Juni in zou hebben laten slapen, is dit zoveel meer als waar ik op hoopte :o
Afbeelding
Afbeelding

Mirtje heb ik na de magnesium spoelingen nu 2x gelongeerd. Ze is beduidend voorwaartser en ze loopt ruimer, maar na een tijdje begint ze te flemen en sinds ik haar longeer heeft ze ook weer dunne mest. Echt lekker zitten, doet het dus nog niet.
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 23:41

Echt fantastisch dat je zo’n heerlijke buitenrit hebt kunnen maken op Tess. Merk je goed dat ze steeds sterker wordt? Was een heerlijke dag ook voor het bos.
Mirtje, wat sneu voor haar zeg. Er lijkt wel vooruitgang in te zitten, maar het is nog niet achter de rug. Wat kun je nog meer er aan doen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:36

Ja echt heel fijn dat het kan met Tess.
Op zich heeft ze altijd al een sterke achterhand gehad, maar door neurologische problemen en problemen SI gewricht lukte het gewoon niet.

Door de behandeling van haar hals is ze neurologisch verbeterd en doordat ze beter is gaan bewegen is de irritatie in het SI gewricht weg of minder.
Maar goed, we weten dat er zowel in SI als in hals lichte artrose zit en dat ze een gevoelig paard is. Ik heb dus geen hoge verwachtingen van haar en iedere maand dat ze er is, is een cadeautje.

Mirtje heeft gisteren pas het laatste deel van de kuur gehad. Ik ben benieuwd of de mest nu gaat verbeteren en wat er vrijdag op de foto’s te zien is.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:49

Sanet schreef:
Hier de paarden wel geschoren.
[ [url=m/rqcree.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze staan dan zowel niet tijdens/na de training zich helemaal kapot te zweten. Plus als het op een dag wel ineens zomer is, dan hebben zij niet nog steeds de winterjas aan. Ik vind het ideaal. Ik pak ze uiteraard wel goed in met koud weer.

En idd Jelske, omdat ik met Syb ZZ-Zwaar was, mag ik gelijk met een ander paard ZZ-Licht (als ze aan de leeftijdseisen voldoen natuurlijk) starten. Gelukkig wel zeg, want anders ging ik echt failliet aan wedstrijden. Gelukkig haal je gewoon geen winstpunten als je het paard niet voor elkaar hebt en duurt de opleiding naar Z wel net zo lang. Lyr is nu het derde paard wat ik naar Sport gereden heb, vorig jaar een Jasper merrie van een vriendin van mij. Beide heb ik direct in het Z1 gestart.

Eerlijk is eerlijk; ik vind dat scheren zo satisfying <3 :') Als Jels ook maar enigszins in de arbeid had gestaan had ik haar mogelijk wel gedeeltelijk geschoren. Aan de andere kant vind ik haar poefie-teddy-vorm van dit moment ook wel leuk. :D

Ik neem mijn pet voor je af Sanet :o De tijd zal leren in hoeverre ik in staat zal zijn mijn dieren op te leiden. \\\

SunnyHorse schreef:
Oja! Staat weer leuk uitje: indoor Friesland, en dan de Friezen avond *\o/*
Nog meer die gaan?

Ik ga misschien last minute morgen avond. Hangt even af van hoe mijn werkdag verloopt. Ik las namelijk over die stamboekhengsten-rubriek en laat Elias daar nu net (onder voorbehoud) op de lijst staan. Lijkt mij dus erg leuk om hem ook eens in de strengen met iemand anders "aan het stuur" te zien. Ga jij ook?

boemel schreef:
Mijn Sella zadel ligt volgens de zadelmaker zowel super op Tess als op Mirtje. Heb dus maar 1 zadel voor beide paarden.
Tess doet het al een tijdje goed. Ik longeer haar 1x per week en rij haar rustig 2x in de week.

Dat is nog eens praktisch én economisch :D

boemel schreef:
Met Mirtje ging het helaas niet goed. Braaf met opstappen enzo, maar vervolgens niet zelfstandig willen lopen. Omdat ze ook nog eens erg naar haar buik ging kijken en naar haar buik begon te trappen en dat in samenhang met dunne mest en winderigheid sinds aankoop al, heeft me doen besluiten om haar na te laten kijken op de kliniek.

Er blijkt zo’n 20 kilo zand in de darmen te zitten. Overal ophopingen. En dat terwijl ze bij mij in 4 maanden al 2 zandkuren gehad heeft :( .

Inmiddels heeft ze 4 dagen achtereen via een neussonde een spoeling gehad en zit ze aan een vlozaad kuur van 1 kilo per dag , 10 dagen lang. Met de sonde was naar, die kwam steeds in haar luchtpijp terecht. Uiteindelijk begon ze er echt tegen te vechten en vanaf toen kon het alleen nog maar met sedatie.

Wat een nachtmerrie... Hoe gaat het inmiddels met haar? Hopelijk heeft ze een spoedig herstel.

Getty_Maan schreef:
Oh je hebt wel pech, hopelijk word je geduld beloont en loopt jelske straks weer helemaal goed.
Kan het niet zijn dat pit een dik been door de mok heeft?
Maan heeft 2 dikke achtbenen gehad door de mok, moest antibiotica aan te pas komen en sokken scheren om het weer te verhelpen. Ze blijft er gevoel voor, maar zolang ze fit is, valt het mee.

Hiske gaat weer lekker, nadat ik geaccepteerd heb dat Maan geen sportpaard zal worden, ben ik haar weer fanatieker gaan oppakken en wat is het toch een fijn dier. Het is nu vooral weer rustig opbouwen en spieren kweken, maar we hebben gelijk ook maar weer les genomen, werd wel weer eens tijd.

Het zou kunnen dat het meegespeeld heeft, al moet ik zeggen dat de zwelling inmiddels voor 80% verminderd is. Gisteren toevallig weer daar geweest en even gecheckt hoe ze loopt, was niet meer kreupel, alleen wat stijf. Ik denk dat ze dus nog een paar dagen apart staat voor ze weer op de groep kan. Zou wel fijner voor haar zijn om weer bij de groep te kunnen. Ze staat nu naast twee scharminkelige veulentjes die bij moeten trekken en daar heeft ze niks mee en aan de andere kant staat een twee jarige (friese) hengst met een dikke sprong die tamelijk last heeft van zijn hormonen :=

Klinkt als een prima perspectief met Hiske :) Toch wel fijn dat je met haar ook zo lekker kan werken.

Jinthe en de schietstoel. Klinkt bijna als een kinderboek. Weet je zeker dat je niet een of andere side business ambieert? :')

Wat een knappert is die van jullie zeg Sunny! Welke is dit?

Sanet schreef:

Zeker :j Geen probleem! Ik heb namelijk ook mijn waterdichte rijbroeken weer uit de kast gehaald. Er wordt momenteel wellicht niet gereden, maar praktisch nut gaat even boven esthetische doeleinden momenteel :D

Handig dat jij ook op de camera mee kan kijken Boemel. En hoe fijn is het om dan deze plaatjes van jou en Tess voorbij te zien komen <3 *\o/*

Tot slot nog even spammen dan. Als we toch bezig zijn. :D
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:28

Er mag nog meer gespamd worden hoor :D hoe is het met de kleine pit? Hersteld?
Het is die 2,5 jarige Auwert die je zag:
Afbeelding

Ik ben zeker morgen van de partij, ik hoop op een energieke avond. Leuk om weer een aantal dekhengsten te zien.

Boemel, hoe is het met knappe Mirtje?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:43

Dat klinkt hoopvol Jelske. Hopelijk blijft de pees rustig en gaat ie goed genezen.

Wat is ie knap Sunnyhorse <3

Mirtje gaat morgen naar de kliniek ter controle.
Ik heb haar van de week een paar keer aan de longeerlijn gehad. Ze is looplustiger en loopt ruimer, maar haar mest is alleen maar dunner geworden en af en toe staat ze er een beetje verloren bij.
Ik ben dus erg benieuwd wat de dierenarts morgen zegt.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:54

Laat je weer een foto maken?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:39

Hij ziet er super uit Sunny!

Spannend morgen Boemel. Heb je ze veel in een zandpaddock staan?

Ik ga morgenavond denk ik ook naar Indoor Friesland. Nog even mijn Elias spandoek afmaken.
Maar ik kon vanmiddag nog net even een rondje buiten maken met mijn oudste dame. We moeten weer scheren, ze is heel fluffy.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:55

Ja, inderdaad morgen controle foto’s.

Ze heeft tot voor kort voornamelijk op de wei gestaan. Nu op de zandpaddock.
Maar, heb haar nooit zand zien eten. Heb haar al gekocht met natte mest. Had toen nog de illusie dat dat van de natte kuil kwam, die ze daar kreeg. Achteraf denk ik dat ze toen al vol zand zat.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:20

Succes vandaag Boemel, hoop dat er vooruitgang te zien is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:49

Er is wel verbetering, maar er zit nog steeds teveel zand in. Hele behandeling begint weer opnieuw.

Ondanks de sedatie moesten we haar met 4 man vasthouden voor de sondering.
Wat een drama ;(

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:30

Och, arme Mirtje. -O- wat sneu.
Blijft ze een aantal dagen daar?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:34

Nee hoor, dat niet.
Net is het op de kliniek gedaan, de verder 3 dagen thuis.

Wellicht is t iets duurder, maar zoveel fijner voor haar dat ze gewoon thuis is en in beweging kan blijven

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:45

Sorry dames ik heb geprobeerd om pagina's terug gelezen.

Sanet leuk wil je elias filmen voor mij als hij er is voor de wagen?

De mannen alweer in de dekens en de benen geschoren ivm mok mijt en andere ellende.

Jelske hopelijk valt het mee met Pit.
En fijn dat je oudere merrie het beter / goed doet.

Nieuwe zadels altijd een hele opgave met meestal een pittig prijskaartje.

Fijn een camera in de stal kan je altijd oogje in het zijl houden.
Iemand hier goede tip qwa dekens? Jongste is uit zn eigen dekens gegroeid dus draagt nu deken van Douwe.

En de regen nu wel zat. Alles is echt te nat niet leuk meer. Thuis zinn ze nieuwe hal aan het bouwen gaat gelukkig gestaag.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:43

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:49

Pff vervelend boemel! Picasso likt ook zand in de natte maanden :( hij krijgt regelmatig een psyllium kuur maar ben deze week ook begonnen met silicium, hopelijk werkt dit preventief.

Dat is idd fluffy sanet, als paardlief zoveel haar zou krijgen zou ik m ook scheren.

Deze week met ups en downs gereden. We zaten in zo'n goede flow de laatste tijd maar nu weer even een iets mindere week. Ondanks dat hij zoveel soepeler onder het nieuwe zadel loopt. Ik moet weer heel erg mn balans vinden door de wrongen en smallere twist en hij maakt 'misbruik' van mijn inconsequente rijden plus had donderdag niet zoveel zin om te werken, maar hadden een lesje staan dus hij moest wel :+ morgen krijgt hij samen met mn vriend les voor de wagen, deze keer vaardigheidparcours ipv buitenrit.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 01:24

Och Boemel, wat een gedoe en stress en ontzettend vervelend. Gelukkig ben je wel verstopping door zandkoliek voor, dat is echt drama. Nu hopen dat deze behandeling wel genoeg is en dat ze niet meer zand gaat eten. Kon je het ze maar gewoon uitleggen hè?

Wat leuk dat jullie zo veelzijdig en samen met jullie paard bezig zijn Lys. Dat is wel heel leuk!

Hier natuurlijk op de banken gestaan voor Elias, echt maar een paar keer voor de wagen gestaan en die wordt na een zeer terecht kampioen Jurre gewoon super gaaf 2e in een hele volle rubriek met dekhengsten voor de sjees.
Ik vond hem echt mega stoer, oortjes erop en gaan. Ik ben niet perse van het mennen/tuigen, maar dat hij met maar een paar keer trainen het al zo goed doet, dat is echt een wereldkarakter. Ik hoop dat mijn Elias babies dat ook erven (en natuurlijk ook wat van moeders hè? Maar ik denk niet dat die zo stoer door de baan gaat :D )

Ik heb zijn entree gefilmd Laura, maar de rest wilde ik heel graag zelf kijken (en ik had een hele lange meneer voor mij zitten :/ ).

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:10

Boemel vriendin van mij heeft ook gehad die heeft foto laten maken om te kijken hoe veel zand erin zat.

Fijn dat ze thuis is en je daar verder kan behandelen hopelijk wordt het snel beter.

Benieuwd wat volgens de da de beste methode is om normaal gesproken in de winter te doen als paarden veel op de paddock staan en ze toch zand binnen krijgen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:48

Ja, bij Mirtje zijn 2x foto’s gemaakt.

Ik heb haar nooit zand zien eten op de paddock en denk dat we haar inclusief zand gekocht hebben.

Iedereen zegt nu ‘haal haar van het zand af, dan weet je het zeker ‘

Ja logisch, maar hoe dan? De wei is op en drijfnat. Ik kan haar moeilijk 5 maanden op stal zetten tot het gras weer hoog staat.

Ik voer trouwens op de stenen en rubber matten vanuit slowfeeders.