[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:08

1 keer per dag halve voerschep Probreed.

Ze staan met z’n tweetjes in 1 stal. Sinds gisteren zet ik ze nu ook apart met eten. Haar maatje is veel dominanter en onrustiger met eten dan zij. Dus nu kan ze ook zonder stress of gedoe haar bakje leegeten.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:46

Ik ben ook nog niet klaar voor dit weer :( brrr wat is het toch koud. Maar goed, zo lang het een beetje droog blijft kan ik de kou wel hebben.

Ik heb de rit meegereden, het was wederom super en ik heb er echt van genoten. De vorige keer had Picasso moeite met stilstaan door alle indrukken, dit keer had ik er het makkelijkste paard ooit aan. Je kunt merken dat hij ouder is met meer levenservaring. Was zo trots op mijn topper :D
Qua weer hebben we echt geluk gehad, het waaide hard, maar verder liet de zon zich af en toe zien en is het (muv een ieniemienie regenbuitje) droog geweest.

Afbeelding

Mooie resultaten Sanet!

Ook een mooi doel SunnyHorse, de Veluwe staat ook nog op mijn lijstje.
Geen tips helaas.

Voor Picasso is gisteren de osteopaat geweest. Hij zat een beetje vast bij de achterkant van zijn zadel, dat merkte ik heel goed in het werken met hem. Gelukkig had hij er met lange lijnen rijden/buitenritten geen last van. Maar wat dat betreft goed dat de zadelpasser ook bijna komt dus.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:50

Gefeliciteerd met jullie punten!
Fijn dat je 26-jarige zo fit is.

Veluwe staat ook nog op mij to do list :D

De Auwert enter stond er afgelopen winter ook erg slecht bij. Ondanks dat ze genoeg ruwvoer en brok kreeg. Is deze zomer flink opgeknapt, maar zij zat echt in een een groeispurt.

Wat een gave ervaring Lys, zag ook een filmpje van een bekende, maar waren die wapperende hesjes niet eng.

Hier afgelopen weekend nog met de Friezen van stal naar het bos geweest. Was heerlijk.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:52

Getty_Maan schreef:
Wat een gave ervaring Lys, zag ook een filmpje van een bekende, maar waren die wapperende hesjes niet eng.

Ik denk dat 1 wapperend hesje spannend zou zijn geweest, maar honderden maakt dan ineens geen indruk meer ofzoiets :')

Vanmorgen kwam de zadelpasser, nieuw zadel gekocht. Best wel dure aankoop uiteraard, maar heb er een heel goed gevoel over. Nu hetzelfde model als testzadel gekregen, dan over 2 weken order bevestigen en dan nog 10-12 weken levertijd. Verder is het nu paardtechnisch weer even rustig, pas half november staat er weer eea gepland. Nu gewoon trainen en hopelijk wat buitenritjes maken.

Het was wel ergggg fris vanmorgen. Picasso stond zelfs te rillen bij het passen, dat ben ik niet gewend van hem. Hij was blij toen hij mocht lopen...

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:15

Ik lees alles trouw, maar weinig te melden.

Leuke verhalen, veulens, fanatieke wedstrijden met goede resultaten, een nieuw zadel aangeschaft, dat is altijd een hele uitgave :+ Hier beide merries nu een eigen zadel, beide dit jaar aangeschaft, hoop nu ook jaren vooruit te kunnen.. was wel even veel geld :7

Verder ook fysio's, zadelpassers..
Zal de tijd van het jaar zijn. Worden hier ook binnenkort verwacht

Hier krijgt veulen podostart van pavo, denk er wel eens overna om te switchen. De ene merrie krijgt pavo condition, de andere havens draversbrok en die mag wel wat zwaarder worden, dus zal ook eens de fibrebeet proberen van pavo.
Ze krijgen naast brok ook onbeperkt ruwvoer, maar de één verbruikt meer (en wordt gewoon niet snel zwaarder.. zal wel net als bij mensen werken :+ )

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:20

Hier is mijn 2 jarige merrie verkocht. Ze krijgt een fijn huisje en met mijn zwangerschap ook wel fijn een paard minder. Maar pfoe ergens een klein beetje spijt ;( wat kan dat paard gaaf lopen zeg.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:40

Meya_ schreef:
Leuke verhalen, veulens, fanatieke wedstrijden met goede resultaten, een nieuw zadel aangeschaft, dat is altijd een hele uitgave :+ Hier beide merries nu een eigen zadel, beide dit jaar aangeschaft, hoop nu ook jaren vooruit te kunnen.. was wel even veel geld :7

Oef, 2 is helemaal duur.. Ik wil ook nog graag een VZH/spring erbij, maar in de winter gaan we toch niet naar het crossterrein, dus daar zit iets minder haast achter. Even uitgaven spreiden, dan is het minder erg toch :+

Dennenboom schreef:
Hier is mijn 2 jarige merrie verkocht. Ze krijgt een fijn huisje en met mijn zwangerschap ook wel fijn een paard minder. Maar pfoe ergens een klein beetje spijt wat kan dat paard gaaf lopen zeg.

Wat heb je nu nog staan? (Je zult het vast eens verteld hebben, maar mijn geheugen is door afgelopen zwangerschap ook met de noorderzon vertrokken). Zal wel een stukje rustiger zijn zonder het veulen en de 2 jarige..

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:06

Dennenboom sterkte met de verkoop.
Hier lekker aan het trainen om straks L1 te starten. Beiden jongens doen het goed.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:34

Dat zijn inderdaad dure investeringen Meya. Gelukkig wel lang plezier van.

Lys: Als ze weg is dan heb ik alleen nog mijn 2 6-jarige merries staan. Beiden drachtig dus ik duim voor merrie veulens :D op zich wel fijn als de kleine er straks is dan kunnen we ze tegelijk mee nemen enz. Scheelt wel een hoop werk.

Goed bezig Laura. Komend weekend nog wedstrijden staan?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:47

Ik heb echt een heel eind om bij te lezen :') Daar maar eens aan beginnen. :o

boemel schreef:
Ik heb mijn vriend vandaag gevraagd het hek open te maken, terwijl ik aan het eind van de wei met mijn camera lag. :D
Helaas is de achtergrond aan de andere kant mooier, maar ja, ze hebben meer drive als ze de wei in mogen, dan andersom :=
[ [url=m/XnRM2x.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UWakbZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rGLUAC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xzDXcp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/s40AZn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke foto's Boemel! Heel sprekend :)

Sunny is weer lekker op buitenrit geweest zie ik. En die meisjes.... <3 Dikke vriendinnen.
Ik ben onvoldoende bekend in het mennen/tuigen en/of wedstrijd starten om uberhaupt te kunnen zeggen of ik aanleg heb in één van de disciplines. lijkt mij wel heel gaaf om zelf een sportpredikaat bij elkaar te rijden.

@ Sanet: Gefeliciteerd met de winstpunten en het sportpredikaat! Leuke foto ook.

Wat mij wel aan het denken zet (doordat ik nooit echt wedstrijden heb gereden). Is het niet zo dat als je al eens (met een ander paard) op een bepaald hoger niveau hebt gestart, je de eerste niveaus (B, L etc. afhankelijk van wat je gestart hebt) over mag slaan bij een nieuw uit te brengen paard?
Eigenlijk levert dat toch potentieel een substantieel voordeel op zit ik mij nu te bedenken. Want dan zou je een paard thuis op kunnen leiden tot niveau X en idd in enkele wedstrijden het sportpredikaat bij elkaar kunnen rijden. :Y)

sannahtris schreef:
Bij ons gaat het ook z’n gangetje al mis ik mn drachtige merrie wel ze staat in training om evt voor de kar sportpredikaat te behalen.
De twee hengsten quick en reitse staan nog lekker samen gaat gelukkig nog goed _/-\o_
Daardoor staan ze in een uitloop stal hopen dat zo lang mogelijk vol te houden als ineens niet meer gaat hebben we ook de mogelijkheid ze snel weer uit elkaar te halen! Worden al hele paarden en pakken de lichte training goed op!

Hoe lang is ze weg voor de training?
De heren staan er wel goed bij zeg.

SunnyHorse schreef:
Noujazeg -O-
Hier is er veel water gevallen en plotsklaps is het nu gebeurd met de weide.
Ik hoop toch nog echt op droge dagen dat ze de weide weer opkomen. Wat een nattigheid.
Toch nog lekker even bos in geweest. Was daar ook nat, maar daardoor ook rustig. Fijn!

Ik weet er alles van -O- Pit stond de laatste week ook in de drab. Die heeft nu toch een beetje mok zag ik (is zondag naar binnen gegaan voor de winter).

Sanet schreef:
Hebben er nog mensen hier meegereden met de strandrit? Ik vind het prachtig om te zien met al die paarden, maar mij veel te massaal.
Nog andere leuke bezigheden gedaan dit weekend? Het was vrij bijzonder weer met regen en zon en regen en hagel en weer zon steeds. Vooral de jongedames bij ons vonden het niets. Helaas is daar weinig aan te doen, de herfst komt eraan…
Daarnaast op wedstrijd nog 3 mooie winstpunten meegenomen, en 2x een eerste en 1x een tweede prijs. De teller staat nu op 8 winstpunten in 5 wedstrijden. Voor nu houden we weer even op. Nu lekker thuis verder trainen. Dan kan ik ook weer wat meer met mijn andere dame doen.
De rijvereniging heeft weer onderlinge wedstrijd in December, ik overweeg mijn 26 jarige weer op te geven in de PsG. Dan hebben we ook een beetje een doel om naartoe te trainen…

Gefeliciteerd, en wat een leuk vooruitzicht! *\o/* Ik vind het super leuk om over jou en Syb te lezen, ik ben stilletjes toch fan geworden :o

SunnyHorse schreef:
Iemand nog een tip voor een “booster” voor oudere veulen? Is flink aan het verharen, beetje schralig, dof, en mottig. Denk dat verharen het beeld versterkt. Is goed bij qua vaccinaties en ontwormen. Krijgt wat cavalor Probreed.

Of gewoon accepteren dat ze even in zo’n fase zitten? Of is er nog even iets ter ondersteuning om te geven?

Ik denk dat het geen kwaad kan om het te laten voor wat het is. Ze staan er misschien iets minder mooi bij, maar dat is het. Maar wil je ze helpen is het eenvoudigste om gewoon wat lijnzaad (al dan niet in olievorm) bij te voeren. Een goede eetlepel gespleten lijnzaad per dag halen ze al zo veel uit en is een betrekkelijk goedkope optie.

Wat gaaf dat je hebt meegereden Lys! Ik heb het voorbij zien komen. Jammer dat het voor het laatst is geweest, want zag er zo imposant uit.

Dennenboom schreef:
Hier is mijn 2 jarige merrie verkocht. Ze krijgt een fijn huisje en met mijn zwangerschap ook wel fijn een paard minder. Maar pfoe ergens een klein beetje spijt ;( wat kan dat paard gaaf lopen zeg.

Lijkt mij een heel pittige keuze. Evengoed gefeliciteerd met jouw zwangerschap :D

Laura1982 schreef:
Dennenboom sterkte met de verkoop.
Hier lekker aan het trainen om straks L1 te starten. Beiden jongens doen het goed.

Wat leuk om weer wat van jullie te horen! Succes met trainen iig. Ik lees graag over de vorderingen iig.

Hier gaat het zo z'n gangetje. De echo van Jels' d'r pezen is inmiddels ruim vier weken geleden. Vier weken lang braaf het advies opgevolgd met koelen indien warm en stappen op het harde. Inmiddels is het been al ruim een week niet meer warm en is ze in stap zo goed als zuiver *\o/* Draf overigens nog net niet helemaal, wat ik stiekem heel voorzichtig een keertje heb geprobeerd :o Veearts had gezegd dat we met circa 6 weken wat verbetering moesten gaan zien en met een week of 12 serieuze verbetering moesten gaan zien (en een opvolg-echo moesten maken). Ik ben dus lang niet ontevreden.

Pit is sinds zondag naar binnen. We gingen zondag bij haar kijken, maar toen ik haar bij aankomst riep kwam ze helemaal niet naar mij toe. Had er direct een gek gevoel bij. Weide ingelopen en bleek ze rechtsachter een dikke kogel te hebben en echt stokkreupel te zijn ^)

Dus maar contact opgenomen met de opfokker, die gelijk met een trailer op de proppen gekomen - ze moest maar naar binnen (want ja, wat moet je anders?). Liep mevrouwtje daar toch een portie braaf achter mij aan die trailer op..! <3 <3 Ondanks die hele situatie ben ik dan toch ook wel beretrots :o
Nou, even been gecheckt, naast een dikke, warme kogel ook een beetje mok. Kan dus van alles zijn. Ze is ter plekke gecontroleerd op een hoefzweer maar dat was het niet. Verder lijkt er ook niets geks aan de hand, dus voor het zelfde geld heeft ze zich gewoon verstapt/verzwikt of een tik gehad. Dus voorlopig hebben we afgesproken om het even een paar dagen aan te kijken. Wordt het niet beter, dan halen we alsnog de dierenarts er wel bij.

Sidenote: voordeel van deze hele gang van zaken is wel dat ze lekker niet met de hele groep op die grote wagen hoeft. Ik vind dat toch niet helemaal chill.

Maar goed. Voorlopig dus twee paarden stuk staan...

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:59

Kan me voorstellen Dennenboom, ene kant knaagt het het dan wel om een leuke 2 jarige weg te doen. Andere kant is ook dat na de laatste zware loodjes zwangerschap er nog een drukke periode met baby aankomt. Dan is het ook wel goed zo. Zo heb je in korte tijd 2 minder, eerst je veulen en nu je twee jarige.

Wat voor zadel is het geworden Lys? Zeker een hele omslag in het weer.

2 zadels :$ oei! Dat is een hele investering, maar waarschijnlijk ook een hoop plezier! Goed fijn passend zadel mag wat kosten natuurlijk. Toen ik van mijn ruim 1.80 hoge kwpn ruin de switch maakt naar 1.60 Friese merrie treurde ik al een beetje dat ik mijn fijne Hulsebos zadel vast moest gaan verkopen. Maar niets was minder waar: zadel maker vond het zadel perfect voor haar! Ik was echt verbaasd, maar wel blij! Was toen klaar met een pas sessie en nieuwe vulling. Scheelde weer.

Leuk Laura, fijn dat het zo goed gaat!

Jelske, ben blij om te lezen dat Jels in stap in ieder geval goed gaat. Begin is er! Maar wat is het toch balen! Je valt wel van het een in het ander zo. Ik vind het echt heel jammer voor je, pech achtervolgt je wel zo terwijl je alles aan doet.

Zelf vind ik het niet zo leuk/netjes dat je dan als eigenaar tijdens een bezoek aan de opfok moet constateren dat er wat met je paard iets is. Zou willen dat de opfok dit zelf ook constateert. Kan natuurlijk toeval zijn dat het net was ontstaan en jij het zag. Maar je weet ook niet zeker hoelang hij dit heeft. Nu niets aan te doen, en hopelijk is pit gauw weer de oude. En wat super stoer dat hij zo de trailer op liep!

Volop in de buitenritjes inderdaad! Ik heb eindelijk eens een rondje Bakkeveen gedaan. Opgestapt bij Duurswouderheide, en vervolgens naar bos bij Bakkeveen en weer terug. Was nog een rondje van zo’n 13,5 km, fijn!

Scheren jullie de paarden ook?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:13

Dankje O:)

Ja, pech achtervolgt ons aan de ene kant wel een beetje. Aan de andere kant: als ik zie hoe Jels er nu bij staat ben ik alsnog vooral content. Die is van zover gekomen. Toen we haar ophaalden hadden we wel de hoop dat het goed zou komen, maar echt geen garantie. En zo'n blessure is gewoon domme pech en daar komen we dan ook wel weer overheen denk ik dan.

M.b.t. Pit denk ik voerigens dat de opfokker oprecht aan de bel zou hebben getrokken als hij het had geconstateerd hoor. Het is wel een wat groter bedrijf maar alle kuddes worden dagelijks minstens 1x, maar regelmatig zelfs vaker gecontroleerd. Ik heb toevallig contact met iemand via bokt die daar ook haar merrie heeft staan (staat eigenlijk in dezelfde groep als Pit) en die van haar heeft het flink te pakken gehad. Tijdens het heel proces van behandelen/zorgen is zij ook gewoon op de hoogte gehouden.
Ik denk dat dit gewoon is ontstaan in de periode sinds de laatste controle. Toen ik mij op het net had gemeld over de situatie heeft hij ook direct doorgepakt en sindsdien ben ik netjes op de hoogte gehouden. Overigens kan ik (nu ze op stal kijkt) wel gezellig meekijken. Er hangen webcams in de stallen. :D

Wij staan/wonen natuurlijk midden op de Veluwe(zoom). Dus als ik de kans krijg dan ben ik ook alle seizoenen wel regelmatig in het bos te vinden hoor. Met of zonder paard. :o

Ik scheer mijn paarden niet (Pit is wellicht een beetje logisch, gezien het feit die in de opfok staat/nog geen 1,5 jaar oud is :') ). Jels ook niet. Staat niet in de arbeid en maakt inmiddels ook een mooie wintervacht aan. Is echt al redelijk teddy vergeleken met al die bruinen bij ons op stal. {:} Vooruitzicht is ook dat we nog een goede twee maanden kalm aan moeten doen, dus ik zie geen enkele reden om dat te doen. Twijfel jij?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:32

Goed te horen dat er bij jou geen twijfel zit bij de opfok en vertrouwen hebt. Dat is super belangrijk. En wat leuk dat je hem op de webcam kan zien! En helemaal waar: je hebt al veel bereikt met Jels dat is zeker iets om trots op te zijn.

Vorig jaar niet geschoren en bijna geen dekens gebruikt. Dat ging toen heel goed. Ik denk dat ik dit jaar het weer zo ga doen. Vond het ook wel fijn om niet hele winter met dekens bezig te zijn. En betreffende merrie doe ik er ook niet een plezier mee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:54

Hier de paarden wel geschoren.
Afbeelding

Ze staan dan zowel niet tijdens/na de training zich helemaal kapot te zweten. Plus als het op een dag wel ineens zomer is, dan hebben zij niet nog steeds de winterjas aan. Ik vind het ideaal. Ik pak ze uiteraard wel goed in met koud weer.

En idd Jelske, omdat ik met Syb ZZ-Zwaar was, mag ik gelijk met een ander paard ZZ-Licht (als ze aan de leeftijdseisen voldoen natuurlijk) starten. Gelukkig wel zeg, want anders ging ik echt failliet aan wedstrijden. Gelukkig haal je gewoon geen winstpunten als je het paard niet voor elkaar hebt en duurt de opleiding naar Z wel net zo lang. Lyr is nu het derde paard wat ik naar Sport gereden heb, vorig jaar een Jasper merrie van een vriendin van mij. Beide heb ik direct in het Z1 gestart.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:03

Oja! Staat weer leuk uitje: indoor Friesland, en dan de Friezen avond *\o/*
Nog meer die gaan?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:25

Ik overweeg zeker de dag van friesenavond!
Wilde eigenlijk ook weer naar alle dagen van de HK. Heb kaarten kunnen bemachtigen voor alle dagen behalve de zaterdag |( Is nog heel banketstaaf gegaan. Had gelijk de eerste week van de verkoop gebeld voor kaarten voor de rolstoelplekken (i.v.m. invaliditeit vriendin). Maar voor de zaterdag was al uitverkocht. Heb toen gevraagd of ze uit konden zoeken of ze met haar kleine duwrolstoel terecht mocht bij de VIP-plaatsen. Daarvoor moesten ze contact opnemen met de organisator. WE-KEN aan het lijntje gehouden en kreeg vervolgens vorige week bericht dat het wellicht wel had gekund maar inmiddels was uitverkocht... _-:(
Wilde juist een laatste blik op de hengsten werpen omdat wij volgend jaar met Jels willen fokken.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:25

Sanet schreef:
Hier de paarden wel geschoren.
[ [url=m/rqcree.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze staan dan zowel niet tijdens/na de training zich helemaal kapot te zweten. Plus als het op een dag wel ineens zomer is, dan hebben zij niet nog steeds de winterjas aan. Ik vind het ideaal. Ik pak ze uiteraard wel goed in met koud weer.

En idd Jelske, omdat ik met Syb ZZ-Zwaar was, mag ik gelijk met een ander paard ZZ-Licht (als ze aan de leeftijdseisen voldoen natuurlijk) starten. Gelukkig wel zeg, want anders ging ik echt failliet aan wedstrijden. Gelukkig haal je gewoon geen winstpunten als je het paard niet voor elkaar hebt en duurt de opleiding naar Z wel net zo lang. Lyr is nu het derde paard wat ik naar Sport gereden heb, vorig jaar een Jasper merrie van een vriendin van mij. Beide heb ik direct in het Z1 gestart.

Ik vind het interessant. Overigens vind ik het altijd bewonderenswaardig als mensen in staat zijn om hun eigen paarden op te leiden. :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:03

Lys PPA geweldig die strandrit. En een braaf paard is ook echt geweldig :)
Wat heb je voor een zadel gekocht?

Mijn Sella zadel ligt volgens de zadelmaker zowel super op Tess als op Mirtje. Heb dus maar 1 zadel voor beide paarden.
Tess doet het al een tijdje goed. Ik longeer haar 1x per week en rij haar rustig 2x in de week.

Met Mirtje ging het helaas niet goed. Braaf met opstappen enzo, maar vervolgens niet zelfstandig willen lopen. Omdat ze ook nog eens erg naar haar buik ging kijken en naar haar buik begon te trappen en dat in samenhang met dunne mest en winderigheid sinds aankoop al, heeft me doen besluiten om haar na te laten kijken op de kliniek.

Er blijkt zo’n 20 kilo zand in de darmen te zitten. Overal ophopingen. En dat terwijl ze bij mij in 4 maanden al 2 zandkuren gehad heeft :( .

Inmiddels heeft ze 4 dagen achtereen via een neussonde een spoeling gehad en zit ze aan een vlozaad kuur van 1 kilo per dag , 10 dagen lang.
Met de sonde was naar, die kwam steeds in haar luchtpijp terecht. Uiteindelijk begon ze er echt tegen te vechten en vanaf toen kon het alleen nog maar met sedatie.
Volgende week vrijdag weer terug voor controle foto’s.

Hier geen geschoren paarden. Tess en Mirtje zitten redelijk kort in het haar. Diekke is een beertje, mogelijk gaan we haar nog wel scheren.

Een geweldig leuke foto Sanet!
En mooie sportprestaties.

Ik zou mijn kwpn-er in het M2 gaan starten, maar hij had zijn gewricht beschadigd en ik heb hem in moeten laten slapen.
Tess was mijn pech paard, het is er nooit van gekomen dus.
Diekke vind ik geen ster met verzameling in galop, die wordt me te sterk en te heet.
Hoop is gevestigd op Mirtje voor de toekomst :o

Jelske, wat fijn dat ze goed stapt! Geef haar maar veel tijd. Peesblessures zijn zo naar.
Tess heeft een zware tussenpeesblessure gehad en daar niet kreupel om gelopen. Ze is wel een jaar uit de running geweest.
Daarna was het overigens perfect genezen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:34

Ach altijd moeilijk om een paard te verkopen, nu hopen dat ze mooi plekje heeft gekregen.

Oh je hebt wel pech, hopelijk word je geduld beloont en loopt jelske straks weer helemaal goed.
Kan het niet zijn dat pit een dik been door de mok heeft?
Maan heeft 2 dikke achtbenen gehad door de mok, moest antibiotica aan te pas komen en sokken scheren om het weer te verhelpen. Ze blijft er gevoel voor, maar zolang ze fit is, valt het mee.

Hier worden de paarden niet geschoren, maar ook niet nodig. Hebben beide een dun vachtje.

He bah wat een zorgen boemel, goed dat je actie hebt ondernomen. Hiske heeft deze zomer 2x gestrekt gelegen met zandkoliek. Eigenaar dacht dat ze dood was.. Gelukkig thuis kunnen verhelpen.

Hiske gaat weer lekker, nadat ik geaccepteerd heb dat Maan geen sportpaard zal worden, ben ik haar weer fanatieker gaan oppakken en wat is het toch een fijn dier. Het is nu vooral weer rustig opbouwen en spieren kweken, maar we hebben gelijk ook maar weer les genomen, werd wel weer eens tijd.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:51

Jeetje, ik moet heel wat bijlezen en heb een geheugen als een zeef :+

Maar jeetje, 20 kg zand, dat is pittig. Hopelijk werkt de huidige kuur. Geen idee wat anders nog een oplossing is?

Sanet, proficiat met je mooie punten. Fijn om ze zelf naar dat niveau te trainen :j

Hier geen geschoren paarden, alleen loopt de ruin die ik in de dressuur start binnenkort wel met een deken. Hij zweet wel met trainen maar is al zo heet dat ik zijn vacht er niet af durf te halen. Ben bang dat ik er dan een schietstoel van ga maken :Y)
Ik start hem nu M1 en rijd maar twee klasses per jaar omdat ik de selecties voor de khns start en dus steeds het indoor en outdoor seizoen volledig wil uitrijden. Dat geeft ook mooi de tijd om verder te werken aan het niveau hoger.

Zadels, ik heb vorig jaar een ander zadel gekocht toen mijn paard uit zijn oude was gegroeid en die niet meer verder aangepast hoefde te worden. Het is een investering maar als ik bij mijn oude zadel was gebleven had ik andere problemen gehad die ook veel geld gekost zouden hebben en dan werk je ook nog eens achteruit in je training.

Jelske, je hebt wel pech zeg... Gelukkig lijkt Jels wel beter te gaan en pit is hopelijk ook weer snel ok.

Ik ga zondag wel naar indoor Friesland en Dream horse. Ik vermoed niet dat ik vrijdagavond nog een keer terug ga. We weten het nog niet. Er lopen wel een paar paarden die ik graag volg maar de uitslag achteraf is misschien ook voldoende :Y) Het is een hele trip anders en dan moeten we ook weer iets regelen voor het voeren van de paarden. We slapen er nog een paar nachtjes over :+

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:04

Ik scheer Picasso ook niet, zelfs in de 2 jaar dat ik m zonder deken had staan had hij een mooi velletje. Nu staat hij 2 jaar met deken en dat bevalt ook heel goed. Hij stond voorheen zonder deken omdat ze toen met veel ruinen in n kudde stonden, dus dekens bleven echt niet heel en hij stond alleen de ochtend buiten - dus nog teveel uren op stal met te dikke deken dan. Nu staat hij maar met 2 andere en volledige dag buiten.

Fijn dat er bij Jelske vooruitgang in lijkt te zitten, maar balen dat je Pit dan weer zo op de opfok treft :(

Jaloers hoor Sanet, ik ben al blij als ik eens n mn leven een vliegende wissel mag rijden, Z rijden is op dit moment nog een utopie :') Scheelt dat ik overal veel plezier in heb met Picasso, dus als het Z dan nooit gaat lukken dan neem ik ook genoegen met voltooien van een laag crossparcours of een geslaagde ingespannen vaardigheidswedstrijd. Maar superknap dat jij paarden naar zo'n niveau kunt rijden!

Ik heb een Schutte Sentrix gekocht, met balanskussens en monoblad. Ik had mijn Fryso nog eens aan kunnen laten passen, maar hij werd wat krap voor, waardoor hij lichtelijk naar achter schoof en druk gaf op het einde van het zadel (en daardoor zat zn rug afgelopen week al een beetje vast). Dacht kan wel weer pleisters plakken, maar beter meteen voor een lange termijn oplossing gaan. Het nieuwe zadel voelde meteen zoveel anders, veel meer contact met het paard, meer schoudervrijheid (ook wel lastig met mijn hypermobiele paard) en mn beenligging veranderde door andere wrongen. Misschien kan ik rijtechnisch nu ook nog wat stapjes maken :P

Fijn dat jou zadel op beide paarden past boemel, moet je alleen niet samen met iemand met beide paarden op pad willen, maar verder handig! Goed dat je mirtje na hebt laten kijken, pittig hoor 20 kg zand erin. Hopelijk zijn de volgende foto's goed.

Haha schietstoel... ik ben ook wel benieuwd naar Picasso's gedrag als ik m zou scheren wat dat betreft. Maar onze mini's zijn wel eens geschoren geweest in de winter (ivm luizen moest dat) en dan maak ik me teveel zorgen of ze het niet te koud hebben, dus die zorgen bespaar ik me liever.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:57

Wat veel zand Boemel!!! Vreselijk. Wat zal ze zich ook vervelend voelen. Goed dat je de signalen hebt opgepikt. Hoe ga je er thuis nu verder mee om? Nog steeds aan de vlozaad?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:22

Schutte zadel is fijn!
Heb ik ook gehad.
Helaas paste het zadel niet op Tess en heb m tot mijn spijt verkocht.
Schutte had toen nog geen zadels met aanpasbare boom, dus ben om die reden geschwitcht van Schutte naar Sella.

Mirtje moet tot maandag vlozaad, 1kg per dag en dan controle foto’s.
Volgens mij begint ze zich beter te voelen. Gisteren heel lang met haar geknuffeld.

Ze was binnen de 3 paarden hier echt de underdog. Ik merk nu dat ze steviger op haar hoeven staat en zich beter staande weet te houden.
Heb nog even niets met haar gedaan. Misschien van het weekend even aan de longeerlijn.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:44

Weer even bij ons jonkie geweest
Afbeelding
Afbeelding

Het is een leukerd. Leergierig, ijverig, braaf in de omgang.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:52

Dat ziet er fijn uit Sunny, en heerlijk ook als ze braaf en leergierig zijn!