CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:17

geerke schreef:
hielen hoeven er niet helemaal af hoor,en een beetje steunsel moet ook..maar dat ligt eraan hoe de hoef er aan de binnenkant uitziet

Vandaar mijn uitleg erbij dat iedere smid dat "anders" ziet ;)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:01

Gloa schreef:
De benen zijn zo beschadigd dat je de oorzaak niet meer ziet. Met een afkrabsel of biopt kan je bepalen of je temaken hebt met paratieten, een bacterie, een schimmel of niets. Dan kan je gerichter behandelen of in het laatste geval zorgen dat het lichaam weer op de rit komt.

Bacterie, schimmel of parasieten zijn secundaire infecties. Alle drie geen oorzaak van het probleem. Janneke heeft Tych al behandeld met Cydectin. De kans dat je parasieten vind is heel klein. Bacteriën zullen er ongetwijfeld zitten en schimmel lijkt me onwaarschijnlijk. Bij een biopt vindt je hooguit weefsel wat naar het CPL verhaal leidt. Kortom je kan niets met de informatie.

De hoeven vind ik ook wat lang en niet echt heel mooi van vorm/stand. Maar om een paard ineens laag op de hielen te zetten kan echt niet zomaar. Hoeven die na jaren op ijzers staan zijn gevormd krijg je niet in 1 bekapping terug. Lindy had ook dat haar voorvoeten van haar speciaal beslag veel ovaler zijn geworden. En nu na bijna 2 jaar worden ze pas weer ronder. Ik laat ze om de 6 weken bekappen (en echt heel kort! met opzet) en op 3 weken vijl ik ook nog rond en snij ik indien nodig de steunsels bij. Dit helpt haar echt. Is het iets langer of anders dan struikelt ze weer wat meer. En zo blijft haar zgn 'hoefcapsule' veel constanter van vorm. Straaltjes mooi breed en mee-dragend. Ik ben echt blij met deze keus zo.

Berdien

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:17

Ik was vanmiddag bij een lezing over lymfe bij paarden, en wat je er mee kunt en wat je kunt doen om het lymfesysteem zo optimaal te laten functioneren. Superinteressant! En fijne bevestiging dat ik al een eind op de goede weg zit. Ook nog voeding/kruiden besproken, en mijn beproefde combinatie van kleefkruid en brandnetel was zeker een hele goede.

Ook geleerd hoe je zelf de lymfebanen kunt activeren, en de afvoering van afvalstoffen kunt stimuleren. Werd gegeven door Clair(e) van EquiCrown, zeker een aanrader!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:26

Klinkt gaef! Nog tips en trics die je hier wilt delen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:36

Poeh, het was bijna 3 uur aan non-stop informatie :D

Maar belangrijkste voor een goed werkend lymfesysteem zijn een aantal randvoorwaarden:
- zoveel mogelijk beweging (24/7 én daarnaast nog andere beweging)
- goede voeding (wel voor elk paard verschillend)
- ontspanning. Stress zorgt voor een lymfesysteem wat op slot slaat
- geen ijzers! Een goed werkende hoef zorgt voor een goed werkend bewegingsapparaat en dat helpt weer bij een goed werkend lymfesysteem

Ik vroeg dus naar de werking van kruiden. Kleefkruid is een welbekend kruid wat de lymfebanen goed ondersteunt. Brandnetel zorgt voor een goede reiniging van het bloed. En aangezien de lymfebanen uiteindelijk hun afvalstoffen afgeven aan het bloed, wil je ook dat goed hebben. Daarnaast werkt berk goed vochtafdrijvend, en kurkuma (golden paste) ontstekingsremmend.

Lymfemassage is een goede manier om de lymfebanen te activeren. Elk paard heeft een grote lymfeknoop, bij de linker(!!!)schouder. Die kun je activeren, en heeft een aanzuigende werking op alle lymfebanen, behalve die van het rechtervoorbeen. Die heeft zijn eigen knoop. Door de knoop linksvoor te activeren help je het totale systeem aan lymfebanen. Dit kun je uitbreiden door alles te masseren/activeren. Hierbij is de volgorde en richting wel heel belangrijk. En nooit!!!! de getroffen gebieden masseren, altijd daarboven blijven.

Zij werken ook met compressiekousen. Dit kan helpen, maar bij open benen is het wel tricky. Dat raadde ze eigenlijk af.

Ze was best heel positief over CPL en de toekomst van een paard met CPL. Zolang je de randvoorwaarden voor een goed werken lymfesysteem heel erg naleeft, en je paard daarnaast ondersteunt door de lymfebanen en -knopen te activeren kun je ook een CPL'er best heel stabiel houden.

Oh ja, koud is funest voor het lymfesysteem. Dus als je wast, of wilt koelen na een lange rit, gebruik dan zoveel mogelijk lauw water. Heb je dat niet, zorg dan dat je na het koelen/wassen nog een flink eind gaat wandelen, zodat het lichaam weer op temperatuur komt en de lymfebanen weer hun werk gaan doen. Koud = gesloten lymfebanen. En dus kan het lichaam alsnog geen afvalstoffen kwijt.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:33

Die laatste is wel een goeie voor de warme zomerdagen. Dank voor de info!
Heb al eerder brandnetel gegeven en vond dat eigenlijk niets doen, maar nu is het zo veel erger, dus ik ga het eens opzoeken. En gewoon hier in de natuur plukken en droger, kleefkruid ook. Dat kan toch gewoon? In de winkel is het toch ook puur gedroogd en gehakseld?
Kurkuma geef ik al een aantal jaar. Dan pak ik nu extra de focus op z'n hoeven, de kruiden extra en wat vaker mee nemen tijdens wandeling met de hond ofzo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:47

Ja als je er over nadenkt is het best logisch, maar je moet er maar net even opkomen.

Brandnetel is dus voornamelijk voor het zuiveren van het bloed, voor de lymfe (dus voor CPL'ers) is kleefkruid heel goed. Dat pakt echt de lymfebanen aan. Brandnetel is dan meer ondersteunend. Je kunt het zeker vers plukken, drogen en aanbieden. In de winkel koop je het inderdaad ook puur gedroogd en gehakseld :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:03

Klinkt erg interessant, die lezing!
Ik heb ook maar weer eens golden paste gemaakt.
Zou er niet ergens kleefkruid zaad te koop zijn? Lijkt me eigenlijk nog niet zo'n stom idee om een kruidenhoekje in de wei te maken om gezonde kruiden als kleefkruid te zaaien. Anders wordt t wachten totdat ze hier in de buurt rijp zijn en zelf zaden oogsten..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:33

Jaan81 schreef:
Die laatste is wel een goeie voor de warme zomerdagen. Dank voor de info!
Heb al eerder brandnetel gegeven en vond dat eigenlijk niets doen, maar nu is het zo veel erger, dus ik ga het eens opzoeken. En gewoon hier in de natuur plukken en droger, kleefkruid ook. Dat kan toch gewoon? In de winkel is het toch ook puur gedroogd en gehakseld?
Kurkuma geef ik al een aantal jaar. Dan pak ik nu extra de focus op z'n hoeven, de kruiden extra en wat vaker mee nemen tijdens wandeling met de hond ofzo.

heb je weleens kurkuma op zijn benen gedaan?Gewoon droog?Misschien eens het proberen waard.Ik heb vorig jaar een smetplek binnen twee dagen weggekregen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:44

Berdien schreef:
Ik was vanmiddag bij een lezing over lymfe bij paarden, en wat je er mee kunt en wat je kunt doen om het lymfesysteem zo optimaal te laten functioneren. Superinteressant! En fijne bevestiging dat ik al een eind op de goede weg zit. Ook nog voeding/kruiden besproken, en mijn beproefde combinatie van kleefkruid en brandnetel was zeker een hele goede.

Ook geleerd hoe je zelf de lymfebanen kunt activeren, en de afvoering van afvalstoffen kunt stimuleren. Werd gegeven door Clair(e) van EquiCrown, zeker een aanrader!

Ik ook. Hoi! Ik was de andere 'CPL'er' dus. :')

Ik ben vooral heen gegaan voor de kousen. Hier wist ik niet zoveel van, dus dit was een mooie gelegenheid. Kousen met wondjes is blijkbaar niet echt een aanrader, al vond ik zelf niet dat ze er een heel concreet antwoord op gegeven of het nou wel of niet kan. Ik durf het daardoor in ieder geval nog niet aan.

Ik masseer overigens wel op de getroffen gebieden, dit heb ik zo geleerd. Merk er geen problemen bij, maar juist het voordeel dat de huid soepeler word en sneller geneest.

Wat betreft de positiviteit van CPL, hier sta ik zelf dus iets anders in.. Ik geloof zeker dat je het stabiel kan krijgen en houden, maar het is chronisch en progressief. Meningen verschillen natuurlijk..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:41

Hai! Leuk je hier ook te treffen :D

Zoals ik het begreep kan het wel, maar zou je richels etc op moeten vullen met watten zodat je een 'glad' been krijgt, met gelijke druk. Anders heb je kans dat de druk zich juist op het wondje richt, met alle gevolgen van dien.

Ik heb er eentje staan van zo'n 26, ook met CPL. Die is al jaren min of meer stabiel, op een incidentele uitbraak van mijt na. Die zal ook niet dood gaan aan de CPL (of randverschijnselen daarvan) maar doordat de artrose niet meer stabiel te houden is. Haar zoon heeft in ergere mate CPL, maar houd ik ook al de hele winter nu stabiel, ondanks dat hij 's nachts opstal staat. Ik heb goede hoop dat als hij straks weer het hele jaar door op de wei komt, het qua CPL ook weer makkelijker/beter gaat. Over gaan zal het niet, maar ik ben wel positief over de toekomst.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:05

Bah, die vieze maden waren er weer. Heb een kleine speciekuip gevuld met byemite en geprobeerd te weken. Ging niet heel slecht voor de eerste keer.
Erna z'n pootjes toch ff ingezwachteld (zwavelbloem met uierzalf en dan bandage er om), moest toch voor de smid. Hopelijk kan het goed intrekken zo.

Morgen z'n pleeborstelpootjes weer scheren

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:52

In het bosje hier beginnen de brandnetels en het kleedruimte lekker te groeien :j Misschien volgende week al eerste keer plukken.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:30

Pleeborstelpootjes _O- :') Moet ik ook altijd aan denken als het haar weer aangroeit op de benen, ik dacht dat ik de enige was O:)
Wat naar dat er maden in zitten, echt niet fijn.... Ik hoop echt voor je dat het snel beter gaat, al die behandelingen moeten toch een keer gaan werken :)

Interessant, die lezing, wat leuk dat er een verslag gepost is, heel leerzaam! :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:04

Over koud water. Als ik naar strand bent geweest, is het dan het beste om.erna nog na te spoelen met warm water? Hij stapt sowieso altijd nog minimaal 20min nadat we in zee zijn geweest.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:10

Nee hoor, dan hoef je daarna niet nog te spoelen met lauw water. Het gaat erom dat je de boel weer op (eigen) temperatuur laat komen. Ze raadde ook aan om na het afspoelen met koud water (of in dit geval, poedelen in zee) nog een eind te gaan stappen. 20 minuten is dan echt wel voldoende.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:09

Vanochtend m'n knapste weer plat gespoten en z'n pootjes zo kort mogelijk gezet:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna zwavelbloemuiercreme erop gesmeerd:
Afbeelding

En bandages omgedaan omzet goed in te laten trekken:
Afbeelding
Moet er echt om lachen als ie er zo bij staat te kijken. Bandages zijn van Ariat, hij gaat op chique :))

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:12

Echt dressuurpaard, zo in de bandages! :D Het is wel een knappert zeg, zo'n mooi en lief hoofd ook!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:52

Wat een superlieve foto die laatste <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:15

Knappe Tycho, de wondjes zien er 'mooi' uit.

Hier vandaag ook weer geschoren en weer behandeld met Cydectin.
Je ziet nog wat losse korstjes, maar echte wondjes zitten er niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was in December/Januari:
Afbeelding

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:04

Ziet er veel beter uit Tineke.
Die "streep" op dat achterbeen, dat heeft Emma ook .. wat grappig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:29

Ja, ik zie het wel vaker inderdaad! Soms zit er wat hoger een klein beetje rasp. :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:40

Tych heeft dat ook! Wat grappig.

Maar Tineke, wat een verbetering, wauw!!! :#

Hier weer afgespoeld, gelukkig nog maar in 1 pootje maden. Achter in de zwavelbloemuiercreme gezet en voren in de klei! Heb de klei met warm water aangemengd, hopelijk blijft het een beetje plakken zo. Hoe doen jullie dat? Iemand iig met uiercreme weet ik nog, verder?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:50

Hier heb ik vloeibare groene leem en dat laat ik erop zitten tot het er vanzelf af gaat. :j

Ik ben steeds bang voor een terugval. :o
Vind het altijd zo vrij onverwacht komen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:01

Ik doe de klei vooraf aanmaken, goed roeren en even laten staan. Dan welt het. Overtollig water afgieten zodat je plakkerige klei krijgt. Ik denk dat uiercreme weer week maakt terwijl het juist moet kunnen indrogen