Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorinda

Berichten: 13474
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:29

Ik heb gisteren met een stalgenootje een buitenrit gemaakt. Twee bruggen en een tunneltje tegengekomen. Bruggen met 2 hoeven in de neus, wat ik niet van Neva stress kip had verwacht haha. Het water wat er onderdoor ging stroomde ook nog, was geen stilstaand water, dus super trots. Bij het tunneltje dachten beide paarden ja doei, maar stalgenootje afgestapt en toen was het nog steeds spannend maar een heel stuk beter :) Vandaag met een ander stalgenootje in de bak een paar rondjes gestapt en gekletst. Heerlijk weekend zo.

Tijdens de buitenrit kwamen we een fotograaf tegen die ook een drone had!
Afbeelding
Afbeelding

En vandaag <3 Gewoon omdat ze zo lief kijkt.
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:49

Ook van jou super goed Dais! En Jolijn óók jij krijgt een super goed :D goed dat je naar je lijf luistert!

Lekker Jorinda!

Hier ging Lissy vandaag als een raket door de paddock, zo leuk haar zo te zien genieten! Elevada is gewoon allemaal bleh. Heb er geen zin meer in |( Ze lijkt nu een blaasontsteking oid te hebben. DA komt vrijdag de tanden doen en enten dus zal eens overleggen

Jorinda

Berichten: 13474
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:43

Wat balen zeg! Waar merk je dat precies aan? Veel plassen of?

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 08:22

Gave foto's Jorinda en heerlijk een buitennritje!! Dat is toch wel echt mijn streven!

Maartje, balen zeg :(:)

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:11

Ze plast vaak kleine beetjes. Ik dacht eerst hengstig, maar volgens mij is het toch echt urine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:40

Als ik een pre wil kopen... Waar moet ik dan juist wel of niet zijn qua aanbieders?

Dais_

Berichten: 4054
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:27

Maartje_M schreef:
Ze plast vaak kleine beetjes. Ik dacht eerst hengstig, maar volgens mij is het toch echt urine



Kun je proberen op te vangen? Mijn merrie doet dit al jaren met periodes. Urine opgevangen en laten onderzoeken, maar daar kwam niks uit. Verder gezocht met behulp van echo en niks te zien, wel gevoelig op si gewrichten. Het is meer bij stress ook.

Zonnebloem, blijf weg van de handelaars. Zoek een goede fokker in Nederland of Belgie waar de geschiedenis van het paard bekend is.


Gisteren les gehad met Quintanilla. Dit weekend ga ik geen stappen vooruit, maar hele grote sprongen. Zo trots op mijn poownie *\o/*


Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:54

Zonnebloem92 schreef:
Als ik een pre wil kopen... Waar moet ik dan juist wel of niet zijn qua aanbieders?


De Woeste Hoeve, maar da ga je enkel onbeleerd vinden.

Wat zoek je en wat is je budget? En waarom een PRE?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:41

Spanje :)

Donnatella

Berichten: 442
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:16

Ik volg hier sinds enkele weken het topic en kijk met veel plezier (en een bepaalde jaloezie ;) ) naar jullie mooie PRE's.
Een maand of drie geleden heb ik beslist om ook rond te kijken voor een PRE als mijn volgende dressuurpaard. Qua karakter zijn ze helemaal waar ik naar op zoek ben: sensibel, mensgericht, maar mits de juiste basis wel heel stabiel en betrouwbaar. Intussen al enkele paarden verder, maar hét paard nog niet gevonden (of wel, maar die was te duur...).

Zelf naar Spanje gaan, zie ik niet zitten. Er loopt hier een hele beestenbende rond die ik niet zomaar even kan achterlaten. Dus ik beperk mij tot BE en een stuk van NED.

Ik zag hieronder de suggestie van onbeleerd. Onbeleerd is een optie die ik nog even achter de hand houd. De voorkeur gaat uit naar beleerd zodat ik het paard kan voelen onder het zadel. Ik heb al gemerkt dat die klik voor mij erg belangrijk is.

Ik hoop in de loop van dit jaar toch wel hier ook echt kunnen mee te praten over mijn PRE! :o

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:50

Goed bezig Dais!

Urine opvangen is nu nog niet gelukt. Sinds ik het hier gemeld heb, zie ik het haar niet meer doen 8)7

Zonnebloem wat zoek je precies? Beleerd is inderdaad wel wat lastiger dan een jonkie. Dan kun je denk ik beter particulier of in Spanje gaan kijken

Welkom ook Donnatella :)

Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:11

Rijden wordt steeds zwaarder voor me door zwangerschap. Gisteren voor het eerst iemand anders laten rijden .......... :')

Cabana deed het niet van harte, maar vooruit, uiteindelijk heeft hij toch braaf een rondje gedaan haha.
Wel wat op de handrem, en er niet helemaal bij, maar voor een 1e keer was het prima.
Hij is veel te autistisch voor verandering.

Afbeelding

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:04

Afbeelding

Leuk topic met al jullie prachten. Ik moet toch eens wat vaker bokken :o

Dit is mijn 3 jarige PRE hengst Rocinante.
Nu 1,5 jaar in mijn bezit.
Veel meegemaakt samen: vermagering (opfok) uveïtis, hoofdwond/schedelbreuk en kaakbreuk.
Met nog 3 dames (kwpn,Nrps,NF) thuis op stal weet ik dat ik definitief verknocht ben aan de PRE.
Dit eerlijke, lieve en slimme paard is in niets te vergelijken met mijn andere paarden.

Deze maand gaan we voor castratie.
Hopende dat hij daarna wel een fijn plekje gaat vinden waar hij paard mag zijn.

Zijn jullie PRE's veel veranderd na castratie?

Afbeelding

Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:59

Die van mij is eigenlijk qua gedrag totaal niets veranderd na castratie.
Je moet nog steeds ontzettend consequent zijn in omgang, en ondanks dat hij niet meer dekt verandert hij toch in een overprotective man als er merries in de kudde zijn.

Maar hij is ook dekhengst geweest, misschien dat dat ook verschil geeft.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:17

Wat een bink Forcalquier!

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:12

Wauw Dais wat ga jij goed!!!
Mooie foto ook van jullie, de blijdschap straalt er ook echt vanaf <3

Donatella, leuke zoektocht! Ik kan je helaas niet helpen.

Maartje, zul je altijd zien! Hopen dat je snel urine kunt opvangen.

Matheno, klinkt herkenbaar :’) Balen en moeilijk om hem tijdelijk uit handen te geven lijkt mij! Mijn vorige paard heeft tijdens mijn zwangerschap gewoon vakantie gehad :+

Forcalquier, wat een gaaf paard! De mijne is nog hengst en staat gewoon heel sociaal met 2 andere hengsten op de wei/paddock en gedraagt zich verder helemaal niet hengst gelukkig.

Afbeelding
Zo staan ze er nu hier bij

Vandaag weer de stoute schoenen aangetrokken en op Fuego gestapt *\o/* Ik heb zo’n 10 minuten rond gestapt met hem en had deze keer geen knikkende knieën en voelde mij helemaal prima op hem! :D <3

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:25

Wat goed Tarzan!

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:52

Dankjewel *\%/* het voelde zo heerlijk hè om weer op een paard te zitten <3

Denk wel dat het aftellen is tot de bom ontploft maar dat terzijde _O- Ik voel mij wel al veel steviger, soepeler en beter zitten nu :D

Castellon

Berichten: 1804
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:27

Forcalquier, mijn vierjarige is vorige zomer gecastreerd.
Hij was heel keurig qua gedrag, maar ik merkte toch dat de hormonen hem dwars gingen zitten. Als iets niet lukte werd hij gefrustreerd, en spelen met zijn grote vriend liep ook niet lekker meer, het ging steeds ruwer.

Pas na de castratie merkte ik eigenlijk pas hoe erg dat in de weg had gezeten; het verschil was groter dan verwacht. Zoveel meer rust en balans in het koppie.
Van het najaar is hij even wat slungeliger geweest maar nu weer net zo'n flinke bink als daarvoor. Ik ben echt heel blij dat ik het gedaan heb!

Afbeelding

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:45

Wat een fijne reacties. Mijn hengst is ook heel prettig in de omgang en ontzettend sociaal naar mens & paard. Castratie is puur vanwege de problemen die ik ondervind om in onze regio een fijn plekje te vinden, voor zijn gedrag is het niet nodig.
Ik was eerder bang dat hij zijn stoere hengsten look zou verliezen maar als ik jullie foto's zo zie is dat een zorg minder :)

Jorinda

Berichten: 13474
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:42

Wat goed Tarzan! Misschien dat de bom nog barst, misschien ook niet haha! Fijn dat het voor nu goed voelt :D

Ik kan niet meepraten over castratie.

naranja1
Berichten: 727
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:05

Hier voor het eerst op mij cruzado merrie gezeten. Ze was heel braaf. Wel wat soanning, maar dat was meer mijn eigen spanning.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:24

Naranja wat voor hoofdstel heb jij?
En gaaf, de eerste keer erop!

Tarzan heb je Leandra al benaderd? :)) :P

naranja1
Berichten: 727
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:26

Maartje_M schreef:
Naranja wat voor hoofdstel heb jij?
En gaaf, de eerste keer erop!P


Ik gebruik de sidepull van kramer. En daarbij heb ik los een spaanse frontriem gekocht. Ja zo spannend hahaha en heel bijzonder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:27

Wat zijn jullie allemaal stoer bezig!

Hengsten geen ervaring mee. Op de een of andere manier ben ik in de merries terecht gekomen.

Over Leandra gesproken, vandaag voor het eerst sinds mijn ongeluk weer les gehad. We zijn flink afgebeuld :+