[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:35

Anouk: Nou inderdaad! Ik rij altijd voor de lol en niet voor de punten :P. En haal ik die ach dan is het een leuke bijkomstigheid! Maar eigenlijk rij ik daar alleen maar om te showen hoe leuk mijn pony wel niet is :D.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:39

MarielleB schreef:
Ik ben erg benieuwd wat voor zadel hebben jullie op je barokke paard? Ik heb een best wel (nu nog) dikke fries.. maar hij is best wel breed.. Wat voor zadel met boommaat hebben jullie erop liggen????

Ik heb een Trekker Pro Endurance (boomloos) zadel op mijn (ook brede) Fries liggen.

Afbeelding

Afbeelding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:06

MarielleB schreef:
Ik ben erg benieuwd wat voor zadel hebben jullie op je barokke paard? Ik heb een best wel (nu nog) dikke fries.. maar hij is best wel breed.. Wat voor zadel met boommaat hebben jullie erop liggen????

Friezen zijn moeilijkere paarden voor een goed zadel. Ze hebben vaak ook een heel brede spier op de rug liggen en bijvoorbeeld de Fryso houdt geen rekening met die spier. Dat is overigens aan te passen. Een goed zadel heeft dan de kussens ietwat ingenomen, zodat het zadel niet brugt en een goed brede boom. Ik leer bij een zadelmaker die in Engeland een heel gaaf friezenzadel heeft laten bouwen. Volgende week kan ik er een foto van maken als je wil? Er is zelfs aan de vlag gedacht!

Desp mag volgende week ook gaan testen met verschillende zadels. Hij is ook zo breed. We weten allang wat het wordt, een Silhouette, dat merk voert de zadelmaker waar ik leer, maar even kijken nog wat hem het mooiste staat. :+ Silhouette heeft heel veel soorten zadels en bouwt ze op maat van je paard en van jou tegen een heel schappelijke prijs.

Maar er zijn meer mogelijkheden voor Friezen hoor! Ben nu wel benieuwd wat jij er op hebt liggen natuurlijk. En ik weet niet of je wedstrijden rijdt? Maar anders zou de startrekk nog het overwegen waard zijn. Die komt van een heel brede anda af! :+ Je mag er alleen niet mee op concours.

Wanda: Wat is jouw paard goed ontwikkeld! Je ziet nu spieren waar ie ze nog helemaal niet had! Wat een goed zadel al doet. ;)
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 10-08-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:06

Tessyke -> Wat een beauty is het veulen!
Heel mooi koppie erop met een lieve maar brutale blik erin, dat mag ik wel!

MarielleB -> Op mijn fries ligt een Zaldi Lander, boommaat 33/34, maar mijn friese merrie is niet zo heel breed gebouwd.
De friese merrie van mijn vriendin is wel heel breed gebouwd, zij heeft een Zaldi Super Kent met boommaat 35/36.
Beiden heerlijke zadels, goede kwaliteit en prijs, en zeer geschikt voor de barokke rassen. ;)

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:58

idefix4 schreef:
evdpanne schreef:
Dat zal ik ook wel tegen me hebben als ik ooit met Shaggy ga starten, geen papier, kruising, pony. Maar ach zijn heerlijke betoverende blik zal ze uiteindelijk wel weer voor ons winnen :D.

Wist je dat Bonfire is geruind, omdat ie toch niks voorstelde? Nou, zie hoe weinig het was! ;) Zeg nooit nooit... Al is ie jouw topper maar, dat is toch voldoende? Een paard blijft een paard hoor, alleen de Penny-dames vergeten dat wel eens. Paardrijden doe je maar voor één iemand: Jezelf. Ik vergeet dat ook wel eens, maar het is het allerbelangrijkste, dat we zelf plezier hebben met onze beesten. Wat een ander vindt, maakt dan helemaal niets meer uit.

En ik kan je vertellen ik heb Bonfire een keer op zijn stal zien staan bij Indoor Brabant en ik zag niet dat dat Bonfire was, op stal is het een heel normaal paard maar als die ging lopen zag je zijn klasse.

Ik ben het met jullie eens, ik rij op mijn paard voor mijn eigen plezier, als ik naar buiten ga mag ze lekker rondkijken maar in de bak moet ze luisteren.
Op wedstrijd niveau zijn we L2 gestart maar ze is altijd heel gespannen dus zijn deze wedstrijden een straf voor ons alle twee, ik heb zeker 1,5 jaar niet meegedaan aan wedstrijden omdat ik het de stress niet waard vond.

Ik heb voor Boukje een barnsby boommaat 6, ik heb hiervoor een zaldi gehad die heerlijk zat maar te smal werd toen een Daaleman laten maken waar ze ook een half jaar onder gelopen heeft en nu al 2 a 3 jaar deze Barnsby. Ik laat mijn zadel 1 a 2 keer per jaar nakijken door de zadelmaker omdat ik wil dat het goed ligt.
Van het weekend weer naar Belgie om te lessen, zal vragen of iemand foto's wil maken ik wil ook wel eens foto's showen.
Ingrid.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:59

Tessyke, welkom hier en ik vind het een leuk veulen mijn moeder is er helemaal weg van zou er het liefst een in de wei hebben staan.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:05

Anouk: Ben ook wel erg benieuwd naar de Silhouette, ik moet denk ook zeer snel een nieuw zadel :P. In wat voor prijsklasse valt het zadel :).

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:16

hihi bedankt :d
Ik dacht idd omdat hij barok is dat hij hier wel mee mocht kletsen :+

oh wat een mooierd zeg Zilfstar

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:25

MarielleB schreef:

Hi, je woont niet zo ver bij mij vandaan, grappig!
De zaldi lanter waar Saida het over heeft, heb ik de kunststof versie van (hanover). Ligt weliswaar op een andalusier, ook breed. Verder had een lesklant van mij een passier op haar fries, ouder model, en ik zal even vragen wat mijn andere lesklant op haar fries heeft.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:15

Fryso zadels worden gemaakt door ryder saddles uit Wallsall Engeland , veel merken laten hun zadels door andere zadelmakers/fabrikanten maken , vaak met de originele naam zijn ze goedkoper.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:27

\Ook even wat tussendoor.
Lees meestal wat bij, weinig tijd voor posten.

Inderdaad Jus, Rider zadels komen uit Engeland. Je kunt ze soms heel schappelijk kopen op de engelse E-bay.

In Nederland/ duitsland heb ik ook wel eens Rider zadels gezien, maar dan van een goedkope import kwaliteit. Dus altijd wel goed uitkijken, voordat je ergens op biedt. ( het naam-plaatje ziet er dan wel anders uit)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:02

Hoi allemaal, ben ik ook weer eens, echt het zit niet mee, hadden we eindelijk internet op de boerderij, ging mn laptop kapot.. Nu hebben we maar een nieuwe gekocht uiteindelijk want zonder internet is het hier wel heel erg ver van de wereld.. Nou vandaag begint hier de ramadan, het werk aan de boxen en paddock voor de paarden is dus weer uitgesteld tot volgende maand, maar goed dan zouden ze alles in 2 weken moeten kunnen bouwen. We profiteren er dus nog maar even van om naar NL te gaan, dit keer eindelijk samen met mn man!
Met de paarden gaat het goed, Flav hebben we verplaatst en van een stenen box in een houten box met tussenraster en veel meer contact met zn buurman, het is een leuk stel zo twee jonge hengsten, ze staan lekker te spelen de hele tijd en hij leeft helemaal op. Hij is nog steeds een beetje mager en er zit weinig bespiering op door alle ellende de laatste maanden (hij kreupel, ik kreupel, etc) maar beetje bij beetje komt dat er ook wel weer aan. Mabrouk begint nu ook aardig aan te komen en we kunnen steeds beter zien hoe hij zal uitgroeien. Darius is een megamacho.
Het waren weer meer dan 15 paginas erbij dus helemaal reageren gaat helaas niet lukken (drukdruk), helaas van de vervelende discussie, maar op alle gekkigheid en vieze duinen en bosjes wil ik nog wel even ingaan hihi, hier op een half verlaten strand staan ook ergens twee huizen karkassen die een ontmoetingsplek zijn voor homos, ik rijd er wel eens te paard langs en soms zie je ineens iets wat je liever niet had gezien hihi. Duinen hebben blijkbaar een internationale aantrekkingskracht ofzo.

Branka gecondoleert, wat een rotnieuws en wat een vreselijke schrik..

Nou ik zal het weer gaan proberen bij te houden, nu maar hopen dat deze laptop niet ook kapot gaat.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:21

Anouk – vandaag gaan we idd kijken hoe heike loopt, zoals ik zelf kon zien gisteren liep de redelijk nog wel stijf en wat korter (minimaal) dus ben benieuwd vanaaf.
En het is zeker super om je paard al van veulen af aan te kennen, het was ook heel mooi om bij de bevalling te zijn.

Tessyke – wat een leuk veulen

MarielleB – op mijn fries ligt een BR maar mijn fries is helemaal niet breed echt een klassieker

Martine – balen dat je laptop stuk is gegaan maar je hebt nu wel een nieuwe :D fijn dat het met de paardjes ook goed gaat alleen jammer dat de verbouwing uitgesteld is, en leuk dat je samen met je man naar Nederland komt

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:28

Denise ja joepie nu gaat het allemaal goed. Wat je nog zei over Heike dat het een lelijk veulen is, gek he hoe een paar jaar een wereld verschil maken, vind hem nu erg mooi en ben niet eens een enorme friezenfan.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:46

dank je :o

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:26

esther: ja het is altijd makkelijk om de schuld aan het paard te geven en niet aan je eigen rijkunsten ;)! Zo ken ik hier ook maar genoeg mensen!
Ik bekijk het op wedstrijden altijd meer van de andere kant. Stel jij komt aan met een paard met papieren, en die vader kan bv perfect middendraf, dan verwachten ze van jou ook enigzins wel een erg goede middendraf laat zien, doe je dat niet kan het al snel tegenvallen en kom je aan met je papierloze paardje hebben ze geen verwachtingen (of lage) en kan het alleen maar meevallen :)
Maargoed het blijft een jury sport en ik denk wel dat iemand die er niet van houdt zal voor dezelfde vertoning mss sneller een 7 geven aan bv een tinker en een 8 aan een kwpn, dat blijf je houden.

tessyke: welkom!

marielle: ik snap je vraag, maar denk niet dat je er hier iets mee opschiet. Een zadelmaker kan jou daar beter in helpen. Wij hebben 2 volle zusjes op stal staan (x fries) met beide een enorm verschil in boommaat!

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:08

Bedankt voor alle informatie en reacties. Mijn fries is nog erg jong dus ik wil nog niet een zadel op maat laten maken omdat hij nog groeit en veranderd. Sowieso wil ik er wel een zadelmaker bij halen, maar ik wil wel wat research hebben gedaan:P en wat meer weten over zadels bij friezen. Ik wil er ook geen 2000 duizend euro direct aan uitgeven omdat ik over een aantal jaar toch graag wat meer wil investeren in een zadel omdat hij dan ouder is en minder veranderd in groei/bouw.

Een vriendin van mij heeft een daaleman gps 1 gekocht die ligt ook op een breed paard. MAar waar ik ook rekening mee moet houden is dat hij iets wat week in de rug is. Niet heel erg hoor!!! Je moet goed kijken, maar achter is hij nog wat overbouwt. (hij is 2.5) ik wacht ook met rijden tot hij goed drie is. Ik zal er even een foto bij plaatsen. Dan hebben jullie een idee van hoe hij eruit ziet.

Afbeelding

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:32

marielle ik zou lekker wachten met een zadel aanschaffen tot dat je echt gaat beginnen met inrijden.
je schrijft dat hij nu 2.5 is dus in dat half jaartje tijd kan er nog veel gebeuren kwa bouw en groei

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:36

Hee Martine, welkom terug! Wanneer gaan jullie naar NL?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:14

Ingrid: Ja Barnsby! Die paste toen ook op onze Des! Klopt. Engels ook hè? Sinds ik er meer over weet, ben ik meer fan van de Engelse dan van de Duitse zadels. De bomen zijn net even anders opgebouwd en de Engelsen weten hoe een zadel passend moet worden op een breed paard, want die welshes, dartmoortjes, tinkers en weet ik wat voor rassen ze nog meer hebben, zijn allemaal breedgeschouderd.
Thorowgood wil ook vaak wel lukken. Ik heb die eens op een bels zien liggen en het paste ook nog.
Dát verhaal ken ik van anderen idd ook over Bonfire. Vandaar dat ik dat zei. :D

Esther: Middenklasse volgens mij. ;) De prijzen zijn niet bespottelijk en de kwaliteit is uitstekend. Over prijzen ga ik me hier niet uitlaten uit respect voor de zadelmaker. Ik weet wel dat Daaleman, Strada, Wow en Hulzebos in de hogere prijsklasse vallen.

Tessyke: Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Mijn paard is KWPN en is dus ook niet barok. ;)

Judith: Helemaal waar! Ik heb zelfs al over Hulzebos gehoord dat die een deel importeren uit Engeland. Silhouette is ook het merk in Engeland. Dat wordt hier gewoon ook zo genoemd. En één zadel wordt sinds kort echt speciaal geproduceerd voor NL, omdat de zadelmaker waar ik leer meedenkt in het concept van die. Die is in Engeland niet nieuw te krijgen. De rest wel.

Evaline: Haha, je zal vast met me eens zijn, dat een expert erbij halen in zo'n geval het wijste is. :P

Martine: Ik krijg een speciaal vitamine-preparaat dat mijn paardje mee moet helpen er bovenop te komen. Mss kan je het als je in nl bent wel halen bij een dierenarts. Het hoeft niet op recept volgens mij. De DA waar ik kom, is erg goed te spreken over de werking ervan. En fijn een laptop!

Denise: Ik duim dat je hem toch weer rustig mag gaan rijden.
Bij Sam mag het ook van de DA. Hij mag ook weer gaan bouwen. Hij zal waarschijnlijk wel ontploffen als ik opstap. :+ Hij heeft zo'n hekel aan vakantie.

Mies: Ik ken de andere kant helaas ook: De jury ziet Gribaldi op de startcoupon en de winstpunt en 1e prijs waren al binnen. Dat komt mss venijnig over, maar ik had die dag van die ring alle proeven gezien als schrijfster en haar commentaar sloeg echt nergens op! Zelf reed ik (goddank) niet mee. Deed de gribaldi iets matig, dan was het een 6 en die zonder Gribaldi had een 4. Nr 1, 2 en 3 waren allemaal Gribaldi en Jazz. Hoe duidelijk moet het zijn hè? Volgende keer noem ik de naam van papa pas als de combinatie klaar is, maar als ze het willen weten staat het ook op de startlijst hè?
En idd een Fries zegt nog niks over diens boommaat! Een expert erbij is altijd verstandig.

Marielle: Een Fries groeit soms wel tot diens 11e jaar. Wil je er zo lang op wachten? :D Laatst toevallig mee staan kijken bij een advies voor een Fries. Beestje oogde heel smal, maar bleek ook ontzettend breed te zijn. Ik durf de zadelmaker waar ik leer wel een expert te noemen.
Onze Despi heeft een soortgelijke bouw en die krijgt een Silhouette. Meer ook, omdat ik er leer, maar een Barnsby heeft er ook passend op gelegen. En idd, als ie nu 2,5 is, waar ik overheen las, zou ik ook wachten. Mss met beleren een goedkoop wintecje en dan tzt als ie een jaar of 4/5 is pas een maatzadel aanschaffen.

Gisteravond kreeg ik goed nieuws over Sam: Hij gaat niet dood. *\o/*
Hij had wel resten van een parasiet in zijn bloed, maar volgend de DA was het promilage dusdanig dat ie het zelf goed kan herstellen. Een goed volle wei (en die heeft hij nu) is de beste remedie tegen maagzweren, maar volgens hem heeft Sam geen noemenswaardige maagzweren. Verder onbeperkt ruwvoer (krijgt ie) en maar liefst 6 kg brok moeten de rest doen. Hij krijgt wel extra vitamines, een soort magnesiumkuur tegen de stress en mss een kuur tegen maagzweren. Volgens hem moest ik er absoluut weer opstappen, want 'Sam is geen paard, dat je stil moet zetten, dan wordt ie alleen maar gekker.' Een man met visie dus! :+

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:52

Nou Anouk dus goed nieuws , gelukkig , mijn paard (kwpn) is ook een stresskip maar alleen onder het zadel hij nijgt er naar om altijd een versnelling hoger te lopen dus we rijden veel met tempocontrole en dat werkt perfect.

Er is een ryder zadel en een rider de 2e is made in pakistan , toch zie ik in NL veel advertenties met zulke zadels ik dacht dat koopt toch eigenlijk niemand , eerste ponyzadel van mijn dochter was ook een noname maar wel een heel mooi zadeltje.

Barnsby is inderdaad een fijn merk ik heb veel op model bonfire gereden waar anky voordat ze een eigen label had op reed.
Anky word gemaakt door ruiz diaz uit Argentinie.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:01

barnsby is inderdaad een Engels zadel, en ik heb nu ook een Engelse zadelmaker dus het gaat goed met ons.
Ik ken de importeur van Barnsby dus het lag een beetje voor de hand om die te nemen, mijn andere paard had er ook een.
Ik heb er nu nog een liggen, boommaat 4 die is voor mijn gelderse merrie te smal op de schouders maar voor het merendeel van de paarden zal het prima passen.
Dus Marielle, als je terzijnertijd interesse hebt kan ik het zadel naar Sneek sturen waar de importeur zit en kan je het eventueel passen als je paard een jaar of 3 is.
Het is een zo'n goed als nieuw zadel misschien 20 keer op gereden.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:06

fijn anouk dat je hem weer op mag gaan bouwen.
en super dat de bloeduitslagen goed waren

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:16

Judith: Zo'n Anky zadel heb ik ook eens uit elkaar gezien. Ook een duur zadel, maar niet wat ik wil. Ik vond de kwaliteit t.o. andere merken een beetje tegenvallen. En tja, het is maar wat je doel is met een zadel. Toevallig net besproken met iemand. Zij is heel tevreden over haar merkloze goedkope zadel. En zo vaak loopt het paard niet, dus die gaat echt niet op zoek naar kwaliteit.

Mensen kijken mij er ook op aan dat ik een redelijk duur zadel heb gekocht, maatgemaakt op Prince. Als ik dan kijk naar het plezier van kind en pony, heb ik geen spijt ervan. Prince is de enige pony die tijdens de les niet nagesingeld hoeft te worden. Hij blaast zich niet op en het zadel blijft toch wel liggen!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:32

Het nasingelen ligt hem ook vaak aan de manier van aansingelen.. Ik zie vaak genoeg kinders en ouders die flink aan die singel lopen te sjorren, ik zou als paard ook echt mezelf tegen houden dan door op te blazen..