[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:02

ja ik had ook zoiets voorbij zien komen, had er nog nooit van gehoord...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:14

Mijn oudste merrie zou vanuit Jillis ook vosfactor kunnen dragen. Je hebt dan met een vosfactor dragende hengst ook kans op een vos veulen. Maar volgens mij is de kans dan ook 25% kans op vos, 50% kans op drager van vos en 25% kans op geen vos.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:19

Zoiets zul je wel op uitkomen idd. En hoe meer lijnen je combineert die drager zijn van het gen, zal de kans allicht wat groter worden.

Ik vind dit altijd fijne gedachteoefeningen :')

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:29

Er staat bij een bekende amazone ook een volledige voskleurige Fries. In de DNA informatie van hengsten is terug te vinden of de hengst drager is van het gen vosfactor.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:31

Oh, interessant! Welke amazone is dat?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:07

Ze testen Friezen nog steeds op aanwezigheid van het vosgen toch? Dat zal vast niet voor niets zijn.

Een paar jaar geleden zag ik Fries in voskleur op Marktplaats staan, naar wat ik me kan herinneren was het een zuivere Fries

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:09

Klopt Boemel, ze testen daar inderdaad op. Bij de hengsten informatie is het ook terug te vinden.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:15

Overigens, wanneer je een vos zou hebben maar wel 100% Friese afkomst komt dat paard gewoon in het hoofdregister. Het paard zal alleen veulenboek blijven en kan op een keuring niet worden opgenomen of geprimeerd.

Jelske, ik noem liever geen namen, geen idee of zij daarop zit te wachten ;)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:39

Begrijpelijk edoch jammer O;)

Had zojuist iets heel geks: kennelijk is het topic over de vos-fries gesplitst, maar wat je daar vervolgens hebt gepost kon je niet meer terug vinden via jouw eigen berichten. Heb uiteindelijk via de zoekfunctie op basis van mijn eigen reacties het topic terug gevonden.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:32

Picasso heeft ook een halfbroer die voskleurig is. De groom van de stal waar Picasso (en die voskleurige halfbroer) geboren is zocht dit paard begin van het jaar en omdat ik m herkende (stond te koop in dezelfde tijd dat ik Picasso kocht) heb ik haar geholpen met terugzoeken. En nog gevonden ook, want zoveel zijn er dus niet :P Leverde wel weer een leuke connectie op met Picasso zn fokker, waardoor we daar op bezoek geweest zijn en ik dus zijn vader, volbroer en n andere halfbroer ontmoet heb.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:43

Lys_PPA schreef:
Picasso heeft ook een halfbroer die voskleurig is. De groom van de stal waar Picasso (en die voskleurige halfbroer) geboren is zocht dit paard begin van het jaar en omdat ik m herkende (stond te koop in dezelfde tijd dat ik Picasso kocht) heb ik haar geholpen met terugzoeken. En nog gevonden ook, want zoveel zijn er dus niet :P Leverde wel weer een leuke connectie op met Picasso zn fokker, waardoor we daar op bezoek geweest zijn en ik dus zijn vader, volbroer en n andere halfbroer ontmoet heb.

Grappig waar die dingen dan toe kunnen lijden! Had hij veel overeenkomsten met z’n familie?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:19

Ja, wel wat overeenkomsten qua karakter en t algehele plaatje maar Picasso is vooral ook heel groot en toch wel ranker gebouwd. Ik had ze zo mee naar huis willen nemen hoor :P

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:55

Dat zijn leuke dingen Lys. Ik vind het ook altijd leuk om familie van je paard te zien. Zo vind ik het ook wel leuk om iets terug te zien van je fokproducten maar soms verlies je ze uit het oog.

Is er nog iemand naar Workum geweest gister? Wat een leuke sfeer tijdens het straat parcour en een heerlijk zonnetje maakte het af :j

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:06

Lys_PPA schreef:
Ja, wel wat overeenkomsten qua karakter en t algehele plaatje maar Picasso is vooral ook heel groot en toch wel ranker gebouwd. Ik had ze zo mee naar huis willen nemen hoor :P

Dat herken ik :')

@Jinthe:
Ik ben er niet geweest, maar ik heb wel veel beelmateriaal voorbij zien komen. Lijkt mij zo gaaf om eens mee te maken. :o Maar geen idee hoe dat soort evenementen heten, of hoe je er achter kunt komen waar ze georganiseerd wonen. Het is dan tegelijkertijd letterlijk een ver-van-mijn-bed-show, vanaf de Veluwe gezien.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:26

Had er graag heen gewild, maar ik kom er altijd achteraf achter dat het er was.
De beelden die voorbij kwamen waren prachtig!

De 2 jarige hengst is op foto’s geweest: zag er piekgaaf uit. Is toch even een spannend moment of er geen gekke verassingen zijn. Heel fijn.

En sinds kort hebben we tweede merrie veulen erbij. Werd afgespeend toen ze werd weggebracht, dus echt wennen voor haar. Ze moest de eerste dag niets van de andere weten. Maar dag erna was het bingo: nu zijn ze aan elkaar vastgeplakt en doen ze alles samen. Zo leuk om te zien.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:54

Wat fijn dat ze al zo snel vriendinnetjes zijn sunny. Daar hoop je altijd op!!

En de tweejarige goed op de foto, heel fijn! Je gaat denk ik dan naar de eerste bezichtiging?

Hier gaan twee fokproducten van ons ook naar de eerste bezichtiging en gelukkig ook beide op de foto goed. Als veulen zat er echt een hele goede bij. Hopelijk is hij dat nog :+ We zijn blij dat ze op een plaats staan waar ze in ieder geval de kans krijgen.

Voor wat betreft de straat parcoursen of tuigpaarden evenementen volg ik de site van Friese tuigpaarden. En ik heb contact met wat mensen die geregeld meedoen dus hoor het dan via hen. Het was voor ons ook een eindje maar we maken er dan een leuk uitje van. Ik hou van die dagen <3

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:04

Ik weet over welke amazone je het hebt maar als ik het goed heb is haar merrie niet volledig volbloed. Wel heel dichtbij, ik geloof iets van 93%. Ze heeft echter niet genoemd wat het overige gedeelte is. Maar een volbloed vos Fries importeren is hier niet zo gemakkelijk, gezien het gros van de dragers in het buitenland zijn... Er is wel een volbloed vosse hengst in Engeland, en ik weet toevallig dat zijn eigenaresse ook met hem fokt. Dat is het dichtstbijzijnde als het op een volbloed neer komt geloof ik. :) Ze had er twee, de andere is toen naar Mexico gegaan, waar hij dit jaar ook een vosje heeft gegeven. Er zijn in Amerika dit jaar ook twee (?) vosjes geboren. En dan is er nog een hengst uit 2021, die ook binnenkort de dekdienst in gaat. Al met al is er langzaamaan beweging in de zaak bij de vosjes. :j

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:03

Ah, ik dacht dat het een volle fries was. Dat was ooit eens gecommuniceerd. Maar ach, 93% is ook flink hoog. Ik vind het apart om te zien maar voor mij persoonlijk gaat de voorkeur naar een zwarte ;)
Ik heb eigenlijk niet bekeken of de meeste dragers van het vos gen in het buitenland staan. Mocht ik ooit eens een dag hebben met meer dan 24 uur ga ik er toch eens een puzzel van maken :D

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:24

Het is inderdaad nog steeds hoog en ik vind het ook een prachtig dier. Als het aan mij lag zou er bij mij op stal ook een vos bij staan, maar ja, even doorsparen ben ik bang :')
Ik vind het zelf allebei zo hun charmes hebben haha

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:34

Even een ego post, maar Maan heeft gister op de keuring een hele nette 3e premie gekregen en dat voor een paard dat niet getraind kan worden!

Ben er heel blij mee, aangezien heel veel de baan uit gestuurd zijn en ze absoluut geen sterren weggeven.

Phoe wat zijn ze streng.

Ben super trots op mijn merrie, het liep ontzettend uit en ze was zo ontzettend braaf en liet zich van haar beste kant zien.

Afbeelding

Afbeelding

We gaan nu kijken wat ze qua training wel aan zou kunnen aangezien ze aangeeft wel wat te willen doen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:40

Dat is super! Gefeliciteerd!
Mooie foto’s ook, het is een mooie merrie.

Zou aquatraining nog wat kunnen zijn?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:47

Dat durf ik niet te zeggen, het is niets iets wat verdwijnt.

De oude breuk zit in de kogel, maar het is eigenlijk apart dat ze soms onregelmatig loopt en niet standaard. En ze heeft 3 jaar lang ook nooit kreupel gelopen, terwijl ze wel flink gespeeld heeft.

Het doel is eigenlijk een staprit maken in het bos. Maar als het niet kan, dan doen we dat ook absoluut niet.

Van aqua training worden ze wel sterker, maar voor haar blessure zal het niets kunnen veranderen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:40

Heftige groep dan waar Maan in zat. Ik zag een andere groep daar waren heel wat tweede premies.

Toch fijn dat ze een nette 3e premie gekregen heeft. Valt er nog iets te doen aan die kogel? Met Osphos ofzo? Of is het zoals het is omdat het al zo lang geleden is?

Hier een goed begin van het weekend. Mijn drachtige dame mee naar wedstrijd, had geen hoge verwachtingen, maar we werden 2x eerste (van de 3, sssst) en hadden 2x winst ook nog. Nog 3 te gaan voor sportpredicaat, super blij mee :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 07:58

Netjes Sanet. Gefeliciteerd!

Hier heeft Mirtje gisteren haar eerste stapjes onder het zadel gezet,
Afbeelding

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:38

Gefeliciteerd met jullie derde premie Getty! Is toch prima! Wat jammer dat ze al zo jong deze blessure mee moet dragen. Hopelijk krijg je iets passends gevonden zodat ze toch pijnvrij en happy iets kan doen. Het zal even zoeken zijn :(:)

Sanet, gefeliciteerd, dat is heel knap!

En Boemel, ook dat is een heel mooi bericht! Ging het goed? Of was het toch wat spannend?