Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:42

Dankjewel Suusenmalvin! Verna is een paard wat ontzettend der best doet, dus denk niet dat het probleem bij haar ligt.

Balen van die plek! Maar trekt hopelijk snel bij.

Hebben jullie toevallig filmpjes waar je duidelijk een stukje galop (liefst volte) kan zien?
Ik zat filmpjes van vanmiddag terug te kijken en ze lijkt zo stijf achter, alsof ze haar been niet wil buigen en daardoor dus ook niet helemaal op dat achterbeen kan komen. Ze zet hem ook erg schuin weg lijkt. Of ik ben gewoon scheel :')
Ik ben benieuwd hoe dat er bij andere friezen uit ziet.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:19

Maaike beterschap met je paard

Lauke van harte met je punt. Blijf het knap vinden L2 voor mij zit het er voorlopig niet in

Ik werd door mijn val van gister stuk wakker vandaag haha overal spierpijn en kon zowat niet lopen. Doutz maar gelongeerd vanavond en wedstrijd 6 sep afgemeld gister voor zekerheid

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:36

Zo ook weer even een beetje bij gelezen :)

Gefeliciteerd met je punten Lauke! Jullie gaan hard

Gave foto's van de cross Jenny, jammer van de val maar gelukkig niks ernstigs aan over gehouden..

Laura, heerlijk naar het strand geweest!
Stond bij mij op de planning voor as zondag maar ivm de droes die momenteel bij ons in de omgeving heerst ga ik maar even niet op pad...

BoRo, mooi een grijs jasje :j

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:38

Esther verstandige keuze!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:39

Lauke schreef:
Hebben jullie toevallig filmpjes waar je duidelijk een stukje galop (liefst volte) kan zien?
Ik zat filmpjes van vanmiddag terug te kijken en ze lijkt zo stijf achter, alsof ze haar been niet wil buigen en daardoor dus ook niet helemaal op dat achterbeen kan komen. Ze zet hem ook erg schuin weg lijkt. Of ik ben gewoon scheel :')
Ik ben benieuwd hoe dat er bij andere friezen uit ziet.

Volgens mij heb ik wel een klein filmpje op me telefoon, stuur me anders ff je nummer in een pb bericht, dan kan ik hem naar je doorsturen

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:39

Ik kom me toch ook maar weer eens melden om mee te kletsen in dit topic! Ik heb weer wat meer tijd en heb mijn startpas gekregen voor mijn verjaardag! Dus nu gaat het toch echt beginnen *\o/* Heb al een aantal oefenwedstrijdjes gereden en dan straks in ammerzoden even testen hoe ze het doet als je officieel gepunt word. Daarna hoop ik snel de knopjes van het L erop te hebben en dan wil ik starten. Ik start liever pas als we in training een niveau hoger zijn. :)

Lauke, Ik weet niet of je deze kunt openen? https://www.facebook.com/michelle.okker ... 8529357181
Daar zit ook een volte galop in. :j

Ik zag ook een fries langs komen die goed springt/crosst! Hoe ben je daarmee begonnen als ik vragen mag? Die van mij vind een balkje lopen al erg moeilijk.. Zou het leuk vinden om toch eens een beetje te gaan experimenteren met het springen alleen hoe krijg ik haar normaal over balkjes heen, laat staan een hindernisje :')

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:48

michellutjuh, ook een kwestie van doen. Ze moeten het een beetje leren, en op den duur gaan ze of wel springen of ze breken alles af.
Ik ben altijd alleen, dus ben ook wel eens balkjes lopen of een sprongetje maken, ik was zover dat ik er niet meer af hoefde om alles weer goed te leggen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:07

Arjen kon ook nooit balkjes lopen... over 1 brak hij al zijn nek. Sinds hij naar aquatraining is geweest (op de loopband) en daardor meer kracht heeft gekregen vind hij balkjes lopen nu ook leuk en 4 of 5 achter elkaar (ook met een pas ertussen zegmaar) doet hij nu top, tikt ze nauwelijks aan en heeft er echt plezier in. Dus ik zou kijken of je op zo'n manier haar misschien wat meer kracht kan laten krijgen en dan balkjes gaan lopen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:24

Bedankt voor de filmpjes!

Kan het filmpje openen op mobiel iig Michelle. Maar slecht te zien, dus kijk zo nog even op de laptop. Jou friesje lijkt wel iets meer te buigen in het achterbeen.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:33

Ik ben zelf niet zo'n held met springen, dus zou het dan iig eerst op de grond willen doen haha. Voordat we beide dwars door een hindernis of over een balk vallen :') En dan hoef ik ook niet steeds af te stappen om het weer goed te leggen!
Kracht komt ze nog te kort idd! Ze is achter echt slap geweest en heeft ook een lange en weke rug... Niet echt ideaal dus :P Maar we zijn ondertussen al bijna een jaartje bezig en ze is op haar rug al veel bespierder geworden, helemaal recht krijgen we hem nooit. Maar ze kan zichzelf al wel steeds beter dragen. Merk wel dat ze een achterbeen moeilijker vind dan de ander, maar daar hebben we ook een ostheopaat bij gehad. Misschien is zo'n aquatraining wel een goeie voor haar! We hebben gister ook in een plas water "gezwommen" op buitenrit, maar daar raakte ze van in paniek als het dieper werd :(:) Ben wel benieuwd hoe ze dan zo'n aquatraining doorstaat!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:37

Lauke, volgens mij kun je hem op laptop in HD kijken! anders is het idd lastig zien ;) Galop is wel haar makkelijkste gang.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:46

Zal het zo even proberen!

Echt jammer dat ze nu dat stijve had. maar denk wel dat de moeilijkheid bij de galop van verna hier vandaan komt. Met ijzers was ze namelijk veel meer beheerst in de galop. En ijzers er af en ik kreeg weer een racegalop. Met die ijzers tilde ze net haar benen iets meer op, waardoor er ook meer buiging was.
Dit verklaar wel een hoop voor ons :) nu nog een manier om er aan te werken...

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:08

Apart dat dat dan zoveel verschil kan uitmaken he! Misschien helpt het om heeeel veel te gaan schakelen in galop? Feyona had ook moeite met haar balans in de galop toen we begonnen met de galop. Dat ging aardig snel goed door veel te schakelen en recht toe recht aan! Ik pakte dan altijd de lange zijdes en dan voor de hoek weer terug naar draf. Op de korte zijde weer aanspringen en dit steeds herhalen. Dan krijgen ze ook meer kracht van achter. Ook het schakelen in galop, pasje weg en weer terug helpt om ze meer achterop te krijgen. Maar dan niet te veel weg willen gaan, maar bijvoorbeeld 3 tot 4 passen. Hier worden ze lekker alert van en blijven meer bij je, tenminste het werkt bij mij wel haha :j

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:14

Oh ik zie dat je al L2 rijd!! Dan zul je dit vast al wel gedaan hebben. Je bent al verder dan mij met m'n B haha :+

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:18

Misschien is dat indd wel een goede. en dan vooral niet te veel weg willig gaan in dat schakelen, want dan heeft ze de kracht niet om weer terug te komen en valt ze in draf. Ik ga er lekker mee aan de slag en straks als het wat droger is ga ik ook weer eens de balken er bij pakken. Wie weet wil dat ook nog iets helpen.

Haha, ja dit was L2 idd. Maar eigenlijk nog niet helemaal aan toe hoor :Y) Moet t schakelen thuis ook meer meenemen, maar ben al blij dat ze de galop zelf nu meer dan een rondje vol kan houden _O-
Ongeacht het niveau kunnen er best nuttige tips gegeven worden hoor, ook die van jou :D

Maar ik ben denk ik een maand geleden op een hele andere manier gaan rijden. Veel in het lang en laag en sindsdien laat ze haar rug veel meer los. Ze vind het nog moeilijk om dit in een hogere halshouding vast te houden, dus het kan ook daar wel iets vandaan komen. Ik blijf lekker doorgaan op die manier en ga proberen wat meer, maar klein te schakelen. Kan zeker geen kwaad!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:53

Lauke.. Er stond een paar dagen terug op Facebook een mooi stukje over het verbeteren van de galop. Volgens mij van Hoefslag of Bit. Ik zal straks nog eens voor je kijken, of heb je die al gelezen?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:54

Geen idee, ik zal even zoeken!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:57

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:09

Thanks!
Bij haar zit het vooral in balans en kracht. Is verder wel al stukken beter gelukkig, maar het mag allemaal nog net even wat soepeler :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:19

Michelle. Mijn fries gaat pas springen als het de moeite is. Dus hoe lager hoe slechter ze haar benen op tilt. Dus soms lijkt het of ze het niet kunnen maar dat is dus niet altijd zo.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:07

Oh dat zou misschien dan ook wel kunnen, maar ik durf het haast niet aan om het wat op te hogen de hindernis... straks knalt ze er wel doorheen :=

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:56

Afbeelding

Of zoiets hahaha

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:39

toen ik begon te springen met mijn merrie, vondt ze alles te hoog, ze stopte drukte met haar borst de bovenste balken eraf en stapte er toen over heen.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:57

Haha leuke foto Jenny! :P

Geertje, springt ze nu wel gewoon? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Friesje hier heeft al een bocht in de stalen buizen gemaakt in de paddock. Ze dacht er even uit te kunnen komen, maar dan springt ze dus niet.. neeee... dwars erdoorheen was de bedoeling! :') Geen schrammetje op dr borst, wat dat betreft zijn het harde paarden die friezen volgens mij! _/-\o_

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:22

gewoon doorgaan oefenen. Vlak voor de sprong bij afzet, een beste lel op dr kont. En toen kon ze het in 1 keer wel.
Vooral belangrijk dat ze voorwaarts blijven en niet terug vallen in tempo.
nadat ik dat op rij had ben ik ook gaan crossen met haar. Nu geniet ze volop van haar pensioen