[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:18

Ik ben zo blij als een kind tijdens pakjes avond! *\%/*

Mijn eerste Friese veulentje <3 die ik geboren heb zien worden heeft zijn trailerrit achter de rug. Hij stond muisstil hoorde ik. Kwam in zijn stal en begon meteen te eten. Topper. Blijft mijn oogappeltje.

Afbeelding

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:25

Top sunnyhorse!

Sorry dames ik lees mee maar weinig te melden. Geniet wel van al jullie enthousiaste berichten hier.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:27

Fijn is dat Sunnyhorse! Dat geeft vertrouwen. Knap dier hoor.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:40

Oooh wat fijn! Goede pownie Sunny!

Dan kan ik in de tussentijd wel even een foto van mijn Eliasje laten zien weer. Had ik hier vandaag al verteld hoe leuk ik haar vind? *\o/*
Afbeelding

Uiteraard duurt stilstaan heel lang en dan ga je maar gewoon zelf toffe dingen bedenken zoals je neus klem zetten in het touw enzo.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:46

Wat een knapperd sunnyhorse <3

Dat kan ik me helemaal voorstellen Sanet.

Ik ben na vandaag weer heel wat eurotjes lichter, hoefsmid 6x waarvan 1 met vierkant ijzers :+ maar wel heerlijk gereden. Morgenvroeg weer met Picasso met de kar op pad. 'Verjaardagsactiviteit' geregeld door mn vriend, denk dat ie vooral zelf zin had om te gaan haha.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:19

Wat kan een mens dan trots zijn hè Sunny? <3

Wat een plaatje Sanet!

Wij zijn gisteren naar het NK Friese paarden geweest. We hebben een erg leuke dag gehad. Veel mooie dingen gezien maar ons hier en daar ook wel verbaasd over dingen.
EIN-DE-LIJK Elias live kunnen aanschouwen, wordt zijn wedstrijdpensioen aangekondigd ;(

Elias 494 sluit wedstrijd carrière af met winst op NK Friese paarden

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:50

Sanet, blijft ze wel rustig als ze zichzelf klem draait in touw?

Merrieveulen bij ons zoekt echt alles op. Stond nog even een krukje in de bak. Dacht nog toen haar erin zette, die moet er straks uit. Haal nog even ander paard op, en jawel, ze staat alweer met haar been in een smal gaatje van de kruk. Dit gaat echt met alles zo! De trampoline, de kruiwagen, emmers. Alle 3D voorwerpen met een opening daar moet mevrouw op of in. Ze blijft overigens wel rustig.

Lys, super belangrijk de smid, maar inderdaad, kan weer een rib uit je lijf zijn. Ijzers vind ik altijd heel deftig klinken. Heb je ze voor de sport?
Ik probeer extra lief te zijn voor mijn smid, want ik heb het idee dat ze schaars worden. Onze smid heeft ook een klantenstop. Hoe is dat bij jullie? Kunnen jullie nog goed bij smid terecht?

Jelske, leuk dat jullie geweest zijn! Ongelofelijk hè, dat ze stoppen. Mooie paard en een prachtig visite kaartje in de top sport voor het Friese ras. Wat viel je op waarover je verbaasde?
Wat betreft trots voelen: Klopt hoor, gevoel van trots, maar ook gewoon echt heel wijs en gek zijn met je dieren. Al had hij drie benen en een gekke bobbel op zijn neus: dan was ik ook helemaal verliefd op hem :+ ben gewoon een bejaarde Penny.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:53

Oja Boemel! Voor jullie ook spannend, de volgende stapjes in beleren. Vertel je even hoe dat gegaan is? Het is een mooi portret dus ben heel benieuwd!

En veel plezier met Picasso en de verjaardagsrit Lys! Hier schijnt er een fijn zonnetje, ik hoop bij jullie ook.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:02

@Sunny: Ja, daar wordt ze niet warm of koud van met haar neus.

Ik vond Peter en Elias gister echt fantastisch. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat we ze niet meer samen in de baan zullen gaan zien.
Afbeelding

Ook wel jammer trouwens dat de subtop maar zo’n kleine groep was en dan ook nog zonder kür, dat had best gekund.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:09

Gefeliciteerd Lynn PPA! Een fijne dag toegewenst

Inderdaad, Elias op zijn 14e al met wedstrijdpensioen. Dat is best jong.
Wel een hele gave foto.

Gisteren was Mirtje echt onmogelijk aan de longeerlijn. Als ze ronddraaft, ineens heel hard ipv voorwaarts, achterwaarts draven en dan de kont naar binnen gooien en omdraaien.

Helaas voor haar, laat ik het touw echt niet los en heeft ze een touwhalster om, zodat ik haar gewoon weer terug laat draaien, maar ze bleef maar donderstenen. In deze mate had ik het nog niet meegemaakt. Ben gestopt zodra ze braaf was.

Vandaag komt de zadelmakmaker. Ik hoop dat ze vandaag gewoon weer braaf is. :=

Van de week ging het bekappen bij de hoefsmid wel goed. Dit keer zonder sedatie. Maar, ik blijf het een beetje een rare vinden.
Heel erg gebrand op mensen, alsof ze zo bij je op schoot wil kruipen, maar ook erg respectloos en snel op haar teentjes getrapt.

Zodra ik er een halster met touw aan heb, dan gaat ze op commando keurig achteruit. Maar als ze niks om heeft, dan vertikt ze gewoon om aan de kant te gaan.
Je kan zwaaien, stampen, in je handen klappen wat je wilt, ze knippert nog niet eens met dr ogen, terwijl die andere 2 merries het zo spannend vinden dat ze aan het randje van de paddock gaan staan.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:25

Het is een heerlijk portret Boemel.

Wie weet komt er nog een voor back met Elias! Het is ook een machtig paard.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:24

heel knap paardje SunnyHorse!! Hier week ziek geweest dus nu weer eerste werkdag, kijken of ik het ga redden

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:37

Dankjewel!

Het was wederom een leuk ritje en mn vriend en Picasso hebben het heel goed gedaan. We gingen met onze instructeur erbij. In het begin gingen de overgangen stap-draf niet echt vloeiend, dus ik zeg 'hier zou ik in mijn rijden ohz echt niet blij mee zijn en gingen ze daarmee aan de slag. Zo kan het mennen ook echt bijdragen aan Picasso zijn ontwikkeling. In November gaan ze samen een minimarathon/vaardigheid meerijden.
Afbeelding

Hahah sunnyhorse, herkenbaar, meteen met die voeten in het krukje.. maar gelukkig blijft ze er rustig bij en ik vind nieuwsgierigheid wel positief, zolang ze zich maar niet bezeerd.

Mbt hoefsmid. Ik kocht Picasso ijzerloos, zo lang mogelijk ook zo proberen te houden. Hij heeft opzich heel fijne hoeven, maar bij buitenritten sleten ze erg af. Toen heeft hij een hele tijd alleen voor ijzers gehad, en nu sinds 1 jaar helaas ook achter omdat ze in de winter op deels verharde paddock staan en daar hield hij geen achterhoef meer aan over. Ik ben soms wel blij met zijn ijzers, maar als het niet hoefde had ik ze er liever niet onder gehad. Ik heb deze smid al heel lang voor de kleintjes en toen Picasso ging verhuizen deed hij die er gelukkig ook gewoon bij :) En mijn stalhoudster vond hem zo fijn dat hij ook over is gegaan op hem.

Hoe ging het met het zadel erbij boemel?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:50

Oh, het zadel is geen issue. Ze laat zich vanaf de eerste seconde opzadelen alsof ze dit al jaren kent.

Ze had gisteren weer drakenstreken. Ze wil niet voorbij het stuk rijbak dat grenst aan de paddock waaraan Tess en Diekke staan. Dus komt de hele truckendoos uit de kast.
Maar goed, de aanhouder wint. Dat was ik dus. Op advies van de zadelmakmaker de hoek afgezet met een longeerlijn, zodat ik haar makkelijker kan corrigeren.

Zadelmakmaker heeft eroverheen gehangen en is 2x opgestapt en gaan zitten.
Opstappen vindt Mirtje niet echt ok, dan gaat ze achteruit lopen. Er op zitten, boeit haar dan weer niks :D

Toen het opstappen een paar keer goed ging, zijn we gestopt. Ik wacht nu op een vervolgafspraak.

Gisteren Tess weer eens onder het zadel gehad. Ze gaf al een 1,5 week aan dat ze ook graag weer mee wou doen. Ze liep echt heel fijn en knetterde vanmorgen vrolijk de wei door, dus fijn om te zien dat ze zich beter voelt.

Lyss PPA ziet er goed uit. Mooi dat het zo lekker gaat.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:46

Lys_PPA schreef:
Ik ben na vandaag weer heel wat eurotjes lichter, hoefsmid 6x waarvan 1 met vierkant ijzers :+ maar wel heerlijk gereden. Morgenvroeg weer met Picasso met de kar op pad. 'Verjaardagsactiviteit' geregeld door mn vriend, denk dat ie vooral zelf zin had om te gaan haha.

Op één of andere manier compleet hieroverheen gelezen: ik kan mij voorstellen dat je dan gelijk een stuk lichtvoetiger loopt als ik eventjes kijk naar wat een hoefsmid hier in de regio rekent voor een rondje ijzers := Echt niet grappig idd.

SunnyHorse schreef:
Merrieveulen bij ons zoekt echt alles op. Stond nog even een krukje in de bak. Dacht nog toen haar erin zette, die moet er straks uit. Haal nog even ander paard op, en jawel, ze staat alweer met haar been in een smal gaatje van de kruk. Dit gaat echt met alles zo! De trampoline, de kruiwagen, emmers. Alle 3D voorwerpen met een opening daar moet mevrouw op of in. Ze blijft overigens wel rustig.

Lys, super belangrijk de smid, maar inderdaad, kan weer een rib uit je lijf zijn. Ijzers vind ik altijd heel deftig klinken. Heb je ze voor de sport?
Ik probeer extra lief te zijn voor mijn smid, want ik heb het idee dat ze schaars worden. Onze smid heeft ook een klantenstop. Hoe is dat bij jullie? Kunnen jullie nog goed bij smid terecht?

Jelske, leuk dat jullie geweest zijn! Ongelofelijk hè, dat ze stoppen. Mooie paard en een prachtig visite kaartje in de top sport voor het Friese ras. Wat viel je op waarover je verbaasde?
Wat betreft trots voelen: Klopt hoor, gevoel van trots, maar ook gewoon echt heel wijs en gek zijn met je dieren. Al had hij drie benen en een gekke bobbel op zijn neus: dan was ik ook helemaal verliefd op hem :+ ben gewoon een bejaarde Penny.

Ik herken dit zo erg van toen Pit nog niet naar de opfok was :') Die vrat ook altijd dit soort dingen uit. Of lag weer eens in een (droogstaande) sloot, deed koppeltje duikelen over een laag hekje, sloeg over de kop. Gek genoeg kwam ze er steeds zonder kleerscheuren uit, dus ik hoop maar dat ze die capaciteit de rest van haar leven behoudt. En net wat jij omschrijft: zelf bleef ze er volkomen rustig en nuchter onder en bleef dan heel geduldig staan tot je haar weer uit één of andere situatie had bevrijd.

Ik ben ook zuinig op mijn smid, te meer omdat ik nogal een hoge dunk heb van zijn kunnen/vakmanschap. Als ik zie hoe netjes en gelijkmatig Jels er nu bij staat en hoe we haar een jaar geleden ophaalden...

Wat mij over het algemeen opviel op het NK is dat mensen die hun knol als trapzak gebruiken, kennelijk toch nog hoog kunnen scoren. Mensen waarvan het paard aan de voorkant spectaculair beweegt en van achteren totaal niet meekomen, paarden die tegen de hand in komen en toch wederom geprezen worden....
Maar ook positieve dingen: wat zit die Hennie Roffel bijvoorbeeld ontzettend mooi stil en wat gin Remy Martin mooi, beheerst en elegant door de baan! _/-\o_ Maar ook dat je paarden aan ziet komen waarvan je op het eerste oog denkt dat ze bijzonder doorsnee zijn maar als ze dan beginnen te bewegen... <3 Somige ruiters (in de lichte tour bijvoorbeeld) ontzettend zitten genieten van het plezier dat de combinaties uitstralen.

Ik vond het ook heel leuk om Elias eindelijk eens live te hebben gezien. Ik vind het een bijzonder imponerend paard. En echt een geweldenaar. Het is wat je zegt eigenlijk jammer dat zo'n vlaggenschip dan uit de gelederen treedt. Alleen weet ik dan net niet of ik - nu ik het van dichtbij heb gezien - een goed beeld heb van de rijstijl van MP Spahn en of ik hier nu fan van ben. Ik vond dat hij zijn paarden erg ver achter de loodlijn voorstelde en vroeg mij een beetje af of hij eigenlijk wel werkelijk zit of zijn beugels precies zo lang heeft dat hij praktisch kan blijven staan. [Edit] Eigenlijk vond ik Henny Roffel betere proeven neerzetten/rijden.

Ik ben het overigens roerend met Sanet eens dat er makkelijk een kür bij had gekund en dat het mooi was geweest als de subtop wat meer was gevuld.

Bejaarde penny... :') := Die houd ik er in als je het niet erg vindt...

Die Mirna houdt je wel van de straat Boemel :D Wat een portret! Fijn dat jullie het zo goed af hebben kunnen sluiten met het opstappen. Klinkt als een prettig proces.
Fijn ook dat Tess het zo goed doet!

@Lys: ik ben het idd ook met jou eens: als er geen ijzers onder hoeven en ze kunnen zonder heb ik ze ook liever op blote voeten. Heb je wel eens nagedacht over die schoenen die je tegenwoordig voorbij ziet komen? Wat zijn jouw overwegingen daarbij?

Ik heb eigenlijk allerlei ontwikkelingen te melden, maar door tijdgebrek laat ik het voor nu even bij bijlezen :o
Laatst bijgewerkt door _Jelske op 25-09-23 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:59

@Jelske: Hennie Roffel startte toch helemaal niet in de Zware Tour? Hennie werd in de Lichte Tour toch de winnaar. En was degene met de hoogste punten (met een hengst?) in de subtop en kreeg daar ook nog een extra prijs voor.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:09

Ik zit even naar de uitslagen te kijken, maar ik denk inderdaad dat ik in de bonen ben. Komt denk ik omdat de prijsuitreiking van lichte en zware tour tegelijkertijd is geweest. Sorry voor de verwarring dan :o

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:29

Fijn dat Tess zich weer beter voelt en jullie weer hebben kunnen rijden samen. Doet je als eigenaar ook goed om je paard weer happy op de wei te zien he :D Ik lees telkens zadelmaker, ipv zadelmakmaker :') Waar het hart van vol is...

Jelske, wij hebben 1 van onze ingespande mini's op hoefschoenen en voor de buitenritjes is dat best een optie. Picasso zn hoeven daarentegen slijten ook door de verharde paddock en ik denk niet dat mijn stalhoudster hem elke ochtend en avond hoefschoenen aan en uit gaat trekken. Denk overigens ook dat hij ze kwijt zal raken in het onverharde gedeelte, aangezien dat dus blubber wordt in de winter. De hoefschoenen van onze mini waren al rond de 400-500 euro, dus als ze veel gebruikt gaan worden en dus hard slijten zijn die kostentechnisch ook niet perse aantrekkelijker.

(edit: typo)
Laatst bijgewerkt door Lys_PPA op 25-09-23 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:33

Oh ja, goed punt idd. Hoe bevallen ze voor de mini? Ik vraag dit omdat ik eigenlijk bijzonder nieuwsgierig ben naar het gebruik, de effectiviteit en wat het voor het paard wel/niet doet. Ik zie ze in de omgeving namelijk steeds vaker voorbij komen en heb het idee dat best wel eens interessant voor ons zou kunnen zijn t.z.t.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:34

MP Spahn ben ik zeker geen fan van, zeker niet na de warm-up beelden in Gothenburg een paar maanden geleden met Jeroen. Het valt mij sowieso op bij de Fries-specifieke competities dat veel paarden zich ook op hoog niveau nog vaak wel erg opkrullen of achter de loodlijn lopen. Dat doen ze vaak al snel natuurlijk maar het lijkt mij wel zaak dat dit niet geaccepteerd wordt, gezien het gewoon gefixt kan worden met training.. Dat is alleen even off-topic denk ik. :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:38

Door hun conformatie kruipt een fries in principe erg gemakkelijk bovenin/achter de loodlijn, klopt. Of dit absoluut te voorkomen is met trainen: weet ik niet. Het is nogal een momentopname en het blijft mensenwerk. Als jouw paard net even ergens op reageert en je bent een fractie te laat, kruipt hij misschien al gauw even achter die loodlijn. Dus over het algemeen gesproken stoor ik mij er niet aan als het voorkomt. Waar ik mij wel aan kan storen is als een ruiter - ongeacht niveau of persoon - een paard vervolgens niet uitnodigt om toch weer er uit te komen en op (of misschien zelfs iets voor) de loodlijn te komen. Maar dit zijn bekende discussies waar het meeste wel over gezegd zal zijn.

Wanneer ik combinaties naast elkaar zie en de één is op de loodlijn en de ander ervoor, vind ik het eerste in de regel een fijner beeld dan het laatste. Daarbij staat het buiten kijf dat MP Spahn niet zomaar op dit niveau terecht is gekomen en vele malen kundiger zal zijn dan ik.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:54

Ze zullen altijd ronder lijken dan een KWPN’er maar je kunt het zeker wel correct trainen. Vorig jaar tijdens de clinic van Atjan Hop was dit ook heel erg goed te zien. Doede van Esther Liano bijvoorbeeld bleef altijd wel rond maar had zijn neus wel netjes op de loodlijn en daarbij de poll ook zo ongeveer als hoogste punt.

Ik heb het overigens niet over momentopnames, maar combinaties die vrijwel standard achter de loodlijn rijden. Dit komt gewoon heel veel voor van wat ik van menige competitie heb gezien, maar ook daarbuiten.

Tja, die discussie ga ik niet heel diep op in, ik ben het daar niet zozeer mee eens gezien het niveau van de top de afgelopen decennia. Wat op de beelden te zien was, was gewoon richting rollkur of LDR, en GP of niet, dat vind ik gewoon echt niet netjes. Kun je nog zo hoog rijden.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:12

_Jelske schreef:
Oh ja, goed punt idd. Hoe bevallen ze voor de mini? Ik vraag dit omdat ik eigenlijk bijzonder nieuwsgierig ben naar het gebruik, de effectiviteit en wat het voor het paard wel/niet doet. Ik zie ze in de omgeving namelijk steeds vaker voorbij komen en heb het idee dat best wel eens interessant voor ons zou kunnen zijn t.z.t.

Voor de mini bevallen ze goed. Zijn hoeven groeien niet snel dus elk beetje slijtage was voor hem al teveel. Hij loopt er super op, ze moeten wel echt goed passen anders lijkt het me niet fijn voor de pony. We gebruiken ze alleen bij buitenritten, onze lessen zijn op gras dus dan heeft hij ze niet aan. Ze hebben zo z'n voor- en nadelen, maar als ik alleen voor n buitenrit hoefbescherming nodig had dan zou ik wellicht eerder voor schoenen kiezen, voor intensief gebruik denk ik niet zo snel. Nu hebben we bij de mini's ook maar beperkte keuze overigens, er zijn maar weinig merken die die kleine maatjes maken, bij grote paarden heb je misschien gebruiksvriendelijkere uitvoeringen oid. Daar ben ik niet mee bekend.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:04

Boemel in de draken streken lees ik }>

Marc Peter Spahn niet meer met Elias in de baan. Vind het ook nog wel jong, hij draait toch goed mee in de top dus waarom dan terug trekken? Maar daar zal hij vast zijn redenen voor hebben.

Hier is vanavond mijn hengst veulen vertrokken. Degene had de trailer mee dus hij is direct mee gegaan. Merrie is rustig maar toch een raar idee ineens zo snel maar wel zekerheid :j

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:57

Er is een opmerkelijke wending in een oud topic, wat ik met veel interesse volg en waarvan ik niet kan ontkennen dat ik mij niet heb kunnen weerhouden om te reageren :')
[VSW] Voskleurige Friezen...

Overigens ben ik oprecht benieuwd of de getoonde vos volbloed fries is. Jammer genoeg lijkt diegene die gepost heeft niet meer te (willen?) reageren. Account is gisteren geregistreerd en de post in dit topic is ook de enige van het account.