[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:30

Sanet schreef:
Ik doe dat niet met de jaarling die hier op stal staat :) als de eigenaren dat willen, dan komen ze dat zelf maar doen :j
Het is wel eens een ongeleid projectiel en ik vind elke dag buiten zetten en weer binnen halen al uitdaging genoeg met haar :Y)

Hahhaaha ja dat zal vast, deze is gelukkig graag op onderzoek uit en vindt het rete interessant om nieuwe dingen te doen...ik ben geen jaarlingen gewend eigenlijk dus vindt al snel dat ze maar normaal moet doen en zich hoort te gedragen. Met nieuwe dingen zoals buiten dan is het logisch dat het spannend is en dat mag, maar je kan je dan alsnog gewoon gedragen...Pas met laden op de veewagen ook, nam noodsprong er in en ook weer er uit...dat soort dingen vindt ik leuk om te oefenen, dus nog paar keer, tot ze in de gaten had dat ze niet opgegeten werd door de klep...heerlijk met dat jonge spul werken.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:39

BarbaraNova, dat van het touwhalster wist ik ook niet en ga ik zeker onthouden! Wat leuk dat je wandelingen maakt met de jonkies. :D
Ik hoop dat ook met mijn veulen te kunnen, ook als ie volgend jaar niet meer zo'n klein schattig veulentje is. _O-

Sunny, hier werden de 2 veulens meteen bij elkaar gezet in stal. :oo
Hij was/is een stuk kleiner maar gelukkig stond hij z'n mannetje wel. Het zijn nu echt dikke vrienden. Oja, maar zoals hier al gezegd werd is denk ik wel fijner eerst de veulens samen en dan de oudere erbij . Komt vast goed toch?

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:25

Thanks voor de ervaringen en tips. Dan ga ik idd eerst de twee jonkies samen en daarna verder kijken.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:32

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:46

Hoe is jullie ervaring met het inrijden van Friezen? Ben bezig met de driejarige natuurlijk en had er van de week voor het eerst een zadeltje op, barefoot zadeltje dus licht, beugels er af gehaald en niet te ver aangesingeld. Zadeltje ging na een tijd draven iets scheef, dat was spannend en moest er een behoorlijke sprong komen, daarna helemaal niets meer. Vindt haar zo braaf! Ben arabiertjes gewend, ook heel braaf hoor maar deze merrie is wel heel cool in haar hoofd...

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:14

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:49

Ik lees trouwens wel mee, maar weinig tijd uitgebreid te reageren. Maar zal ik vanmiddag nog even doen, nadat ik een foto van de enter heb gemaakt sunnny :D :Y)

Mijn ervaring met Friezen beleren, is dat de meesten ontzettend gemakkelijk zijn. Als je rustig de tijd neemt, kan je vaak zo opstappen en wegrijden. Uiteraard zijn er uitzonderingen.

Maan heb ik als veulen gelijk in de kudde gezet, met haar 1 jaar oudere vriendin en 3 oudere paarden. Dat ging geweldig goed, maar ik wist dan ook dat de leider van de groep over haar moederen zou. Die heeft haar ook verder opgevoed.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:52

Ik lees ook alles mee. Reageren schiet er soms wat bij in.

Succes SunnyHorse. Komt vast goed.

Ik heb mijn veulen te koop staan. Het is een erg goed veulen maar de biedingen die ik ontvang zijn om te janken. Hij hoeft nog niet weg gelukkig maar zou het wel fijn vinden als hij half oktober vertrekt. Gaat bij jullie de verkoop van veulens ook zo moeilijk?

Mijn 2 jarige heb ik laatst in de baan gehad. Ze kan wel echt leuk sjouwen. Dus daar twijfel ik nog over. Zeker nu de verkoop van het veulen nog niet vlot loopt.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:59

Mijn ervaring met het beleren van Friezen is ook dat de meesten bijna zadelmak zijn geboren. Een enkele uitzondering. Ik heb een driejarige merrie gehad waar ikzelf niet aan ben begonnen. Zij is naar een trainingsstal gegaan.
Denneboom, ik zie toch forse vraagprijzen voorbij komen voor de veulens.
Mijn merrieveulen houd ik aan. Zij gaat naar de opfok.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:37

Dennenboom, is je veulen naar de keuring geweest ook? Waren daar geen geïnteresseerden? Heb je hem op fb te koop? Dan wil ik hem best delen voor je

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:10

Nee hij is niet naar de keuring geweest. Ik heb hem nog niet op Facebook te koop, goede tip! Volgens mij heb ik vorig jaar ook zo mijn veulen verkocht, bedenk ik mij net :+

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:49

Ik lees ook vaak alleen maar mee! Wij zijn nu bezig met de zeven 3-jarigen op onze stal om te beleren maar merk ze het toch nog wel erg spannend vinden. Nu pakken wij het wel heel rustig op dus hopelijk gaat het straks voorspoedig. We hebben één Tjebbe merre staan waar we van verwachten dat ze heeeeel hard gaat rennen, ben benieuwd :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:23

Ik denk dat als je verwacht dat een jonkie gaat rennen, dat je er rustig meer tijd voor uit mag trekken en zorgen dat je pas weer een stap verder gaat als je verwacht dat ze rustig blijft :o

Ik ben Mirtje aan het beleren. 3 maanden geleden kon ze nog niet aan een halster meelopen en ik verwacht dat ze deze maand Zadelmak gemaakt wordt.

Zadelen, hoofdstel, lange lijnen, longeren, etc gaat zonder spanning. Hangen en met beugels klapperen gaat prima.

Ze vindt het nog wel spannend als ik op het opstapkrukje ga staan en dan ineens een halve meter hoger ben.

Dus krukje op, krukje af, krukje op, etc.
Op het moment dat ze niet meer reageert is de sessie afgelopen en mag ze terug de wei op.

Ik heb alle voorbereidingen gedaan, maar ga er niet zelf op. Vind mezelf daar te stijf voor mocht het toch rodeo worden.
Maar, eigenlijk verwacht ik geen gekkenhuis en heb ik vandaag de zadelmaker geappt dat ze ingepland kan worden.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:46

We verwachten ondanks alle tijd die we nemen dat ze dat alsnog gaat doen eigenlijk. We zijn al wekenlang bezig met alle paarden en hebben er nog niet opgezeten, we nemen echt alle tijd. Maar deze is er al met menig voorbrenger aan de hand er vandoor gegaan dus vandaar de verwachting :+ We overhaasten met alle jonkies helemaal niks.

Zijn jullie vandaag ook naar de CK geweest? Liep echt onwijs veel kwaliteit rond! Onze ene merrie liet het helaas wat zitten vandaag en de andere had naar ons idee wel kroon moeten worden.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:39

Ja! Geweest!
Genieten zeg!
Wat een mooie paarden en als ik ze zo allemaal zie, merk ik ook duidelijk mijn eigen voorkeuren. Soms vind ik een paard absoluut prachtig, maar lukt een graadverhoging niet, toch voor mij echt gaaf paard Lijkt me dan ook super balen voor de eigenaar. Jammer ook voor jullie Ketly. Het is een moment opname. Vond het ook nog best warm!

Ik zou het ook nooit doen Boemel, zelf erop. Daarentegen lijkt het me ook wel wat om de voorbereidingen te doen.

Misschien stom toeval, maar van Tjebbe heb ik meer pittige nakomelingen gezien.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:54

Dennenboom,
Verkoop van ons veulen ging niet moeilijk. Dat was 3 dagen na de geboorte eigenlijk al beklonken. Dus dat scheelt natuurlijk.

Denk dat Facebook best goed idee is! Wel irritant als je tijdsdruk gaat voelen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 00:24

Jaja, hier dan eindelijk foto's van onze Auwert enter. Moeders drukt er qua hoofdje goed haar stempel op.
Afbeelding

Afbeelding

Haar volle zusje van dit jaar is een heel ander veulen, meer beknopter.
Afbeelding

Maan keek toe hoe ik met haar moeder aan het trainen was
Afbeelding

Maan wordt ook alleen maar knapper
Afbeelding

Baby liet een goede hartslag zien!
Afbeelding

En ik heb er een nieuw bijrijdpaard bij, een schimmelfries (vader is friesian highspeed Kaspar). Is een 3-jarige merrie die ik mag doorrijden, erg leuk project!
Afbeelding

Zo denk dat dit in het kort is waar ik druk mee bezig ben :D

Ohja en dit is onze puber 'pup', waar ik ook druk mee aan het trainen ben :+
Afbeelding

----

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:52

Jaaaaaaa, daar zijn ze dan!
Leuk hoor Getty! Hartstikke druk dus.
En de enter Auwert is ook al prachtig! Ze oogt relaxed. Is ze dat ook in de omgang? Haar volle zus kan natuurlijk nog een spurt krijgen of verwacht je dat ze beknopt blijft?
Maan is ook heel mooi paard geworden. Wat zijn je plannen met haar?
En dan heb je ook nog tijd voor een bijrijderspaard, staat die bij jullie?

Altijd weer fijn als je een positieve scan ziet.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:28

De enter en het veulen zijn beide in een woonwijk geboren en hebben elke dag bezoek van kleine kinderen, ze zijn dus schaapmak, was zelfs bang dat ze te mak werden en daardoor brutaal. Maar dat valt gelukkig mee.

De enter had als veulen al hele lange benen en dit veulen heeft een dikkere hals en kont haha.

Maan haar plannen zijn helaas door omstandigheden gewijzigd ;(
Ze gaat eind september voor de keuring en zal alleen nog als fokmerrie en handpaard/Grondwerk paard kunnen dienen.
Ze heeft als veulen een ongeluk gehad en achteraf heeft ze daar schade van opgelopen.

Dat is dan ook de reden waarom ze nu drachtig is, ze mag haar opvolger fokken.

Vandaar ook dat ik er een nieuw bijrijdpaard bij heb. Dat paard staat wel in de buurt, maar wel ergens anders. Is van familie van de eigenaar van hiske.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:34

Oh wat verdrietig met Maan. Heb je wel goede hoop dat ze het op de keuring goed kan doen ondanks de schade van het ongeluk? Als rijpaard kan dus niet?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:56

Ja, heb goede hoop dat ze eerlijk beoordeeld kan worden.

Ze is verder kerngezond en je ziet er zo niets aan.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:13

Wat heftig Getty, wat heeft ze voor ongeluk gehad als ik vragen mag?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:37

Ze is als klein veulentje van een dikke week oud door het draad gegaan en bij een andere kudde terecht gekomen. Die kudde heeft achter haar aangezeten en toen is ze in de sloot terecht gekomen.

Haar moeder heeft wel respect voor draad en die heeft haar dus niet kunnen beschermen. Op dat moment leek Maan er niets van over te hebben gehouden, is nooit een reden voor geweest.

Maar nu ze aan het werk gezet werd, kwam het wel naar boven. Zelf heeft ze er geen enkele hinder van en het is een blij paard dat vrolijk door het land racet.

Deze dame heeft trouwens nogsteeds geen respect voor draad :')

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:11

Wat een pech met Maan zeg. Hopelijk laat ze zich dan toch goed zien op de keuring :o
Hoe knap is jullie Auwert-veulen zeg! Ik vind het een plaatje… Enter ook trouwens maar dat koppie van het veulen…. :o

Maaruh… als we dan toch bezig zijn met het spammen van enter-foto’s *-:)

Afbeelding
Afbeelding

Ik blijf er overigens bij dat ik Elias op papier helemaal niet bij Jels vind passen en theoretisch zou het geen aanvulling zijn. Toch is het helemaal niet gek uitgepakt als je het mij vraagt <3
Pit heeft echt een dik pak manen en een hele dikke staart! Haar voorpluk en sokken zijn ook al drie keer het volume van wat Jels heeft :+

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:17

Hahaha, ik kom ineens een foto van Pit tegen van toen ze een dag of 10 oud was, waar ze nagenoeg hetzelfde opstaat als die van vanmiddag :Y)

Afbeelding