Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Masi1

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:36

Ik gebruik alleen strijklappen van BR maat full. Omdat we nog een beetje zoekende zijn in lang en laag en daarmee balans, tikt hij zijn kogels stuk.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:05

Ik gebruik ze eigenlijl ook nooit alleen maar met springen en dat is 1 keer in de week/2 weken als ik het van tevoren gepland heb :')

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:57

Ik heb achter eigenlijk altijd strijklappen van BR, deze zijn al 5 jaar oud en nog amper versleten. Alle andere beschermers die ik achter heb gebruikt waren binnen no time versleten doordat mijn paard strijkt. Voor gebruikte ik in het begin peesbeschermers maar mijn paard heeft geen ruime gangen en tikt zichzelf dus nooit aan, dus waarom dan peesbeschermers terwijl de pezen daar alleen maar te heet van worden. Nu rij ik eigenlijk al een hele tijd met pijpkousen van EJ, zitten prima en geven voldoende steun tijdens de zwaardere oefeningen.
Je moet goed bedenken waarom je beenbescherming wilt gebruiken en met welk doel. En zeker niet omdat iedereen met beschermers rijdt want dat is echt niet altijd nodig. Als je nog geen zware oefeningen van je paard vraagt en het paard tikt zichzelf niet aan en strijkt niet, waarom zou je dan beschermers willen gebruiken?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:17

Ik gebruik ze ook niet dagelijks maar wel met nieuwe dingen proberen en buiten rijden.

Soms met longeren ook als hij wat onstuimig is.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:37

Femme had altijd beenbeschermers om voor. Doordat ik met haar veel zijgangen reed, gebruikte ik ze altijd. Zowel de met wol gevoerde als zonder. Eigenlijk nooit die met neopreen.
Maar Belle pak ik helemaal in :o Ze tikt zichzelf heel erg aan, maar daardoor schuiven haar strijklappen helaas ook. Maar na een paard met aan vier benen kapotte pezen, ben ik als de dood geworden en zal ik altijd de benen van mijn paard blijven beschermen..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:49

wat ik me wel eens afvraag over dat aantikken, maak je het dan alleen niet erger als je beenbeschermers draagt? ze moeten toch voelen dat ze anders moeten lopen.
hetzelfde is dat je geen crossbeschermers gebruikt voor gewoon springen. je paard moet bij aantikken balk wel voelen dat hij/ zij de benen hoger moet doen. zelfde als bij bepaalde oefeningen, als ze aantikken betekend dat ze bijvoorbeeld haar been verkeerd opzij plaatst en moet ze dus wel kunnen voelen dat ze verkeerd zit. of heb ik het helemaal mis?

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:50

suusenmalvin, ook door dat de pezen te warm worden kunnen ze dus beschadigen. Tuurlijk snap ik jou mening daar over ook. Ik heb ze ook wle omgehad en vooral met springen en crossen, maar verder met dressuur en buiten door het land heb ik ze niet om.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:00

Wellicht dat het bekappen ook nog iets kan betekenen ivm het strijken

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:04

geertje3 schreef:
suusenmalvin, ook door dat de pezen te warm worden kunnen ze dus beschadigen. Tuurlijk snap ik jou mening daar over ook. Ik heb ze ook wle omgehad en vooral met springen en crossen, maar verder met dressuur en buiten door het land heb ik ze niet om.

Klopt.. ik denk ook dat als je ze lang om laat dat de pezen te warm worden. Maar een half uur per dag? Nee.. dan kies ik ervoor om ze wat warmer te laten worden en daarna de benen goed te koelen. Als ze zich flink aantikken ben ik verder van huis. Denk ik dan..
Ik denk ook dat dit een discussie is die oneindig door kan gaan. Ieder doet datgene wat voor hem/haar het beste lijkt voor het paard.
Jij hebt het beste voor met je paard, ik ook ...

Vroeger gebruikte ik ook geen beschermers, nu heb ik zo'n 'trauma' , dat ik (misschien iets overdadig), mijn standpunt heb bijgesteld ;)

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:27

ik denk dat je daar wel gelijk in hebt hoor. Iedereen heeft zijn eigen mening.
Ik heb mijn merrie altijd dik ingepakt, peesjes strijklappen. En op de trailer had ik altijd transport beschermers.
nu gebruik ik sporadisch nog een keer peesjes en strijk lappen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:03

Het is mij opgevallen dat Mike meer aantikt mét peesjes.. die laat ik nu lekker af en mevrouw heeft nergens last van. Denk toch dat ze haar benen anders neer is gaan zetten. De laatste x liep het zweet eronderuit de peesjes, dus ben toch maar eens gaan kijken wat wel en niet werkt.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:00

Laura1982 schreef:
Hoi boro welkom ik heb eskadron peeskappen maat full en van die 3 in 1 dingen van harry's horse.

Wat heb voor fries merrie ruin leeftijd enz

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!!
En uiteraard de tips over been bescherming, tja het blijft altijd een discussie. Op de trailer ben ik inmiddels overtuigd geen bescherming. Met rijden vind ik het lastig. Ik heb de standaard HH en BR in verschillende uitvoering, oa de air uitvoering geprobeerd. Voor gaat het nog maar achter lijkt de pasvorm niet lekker. Maar mn de 3 in 1 spreken mij wel gaan, ik ga ze in het echt bekijken.

Ik heb een 10 jarige ruin gekocht. Ik was absoluut niet van de Friezen, maar op advies van een handelsstal een Fries geprobeerd, en ik was om. In mijn zoektocht zowel KWPN als Friezen bekeken, maar de Friezen hebben gewonnen!! Ik ben er zo blij mee!!!!

Wij gaan in september L1 starten, lekker rustig beginnen...

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:27

Gisteren was Belle jarig! Zeven jaartjes jong geworden ;) Dat moest natuurlijk gevierd worden met een lekkere taart..
Afbeelding

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:28

wow jij hebt er werk van gemaakt!

ik denk altijd ohja ze was 3 dagen geleden eigenlijk jarig hihi oeps

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:29

Jenny_S schreef:
wow jij hebt er werk van gemaakt!

ik denk altijd ohja ze was 3 dagen geleden eigenlijk jarig hihi oeps

Hahaha herkenbaar ;) Dit keer eindelijk aan gedacht!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:29

Haha! :))
Die viel vast in de smaak. :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:33

Haha zozo das een beste taart :D

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:34

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:37

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:34

Zo onze trainingsweek zit erop!leuke groep mensen en onwijs veel geleerd. Paardje en ik waren gisteren compleet gesloopt. Vandaag heeft douwe lekker vrij en dan morgen ons L2 debuut hopelijk gaat het goed.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:05

Suss, gefeliciteerd met Belle, mooie taart!
Succes morgen Laura *\o/*

Ik heb gister met Mike ons L1 debuut gemaakt. Compleet kansloos door ontzettend veel spanning van mijn kant. 2x 166 (oa. door beide proeven fout voorgelezen, uitglijden in middengalop) Ben blij dat de kop eraf is, door naar de volgende!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:32

laura: succes morgen ben erg benieuwd hoe je de overgang zal ervaren

splinterz: mooi dat kop er af is vanaf nu zal het alleen maar beter gaan!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:25

Marjon voor de eerste keer totaal niet slecht en gewoon doorgaan! Jullie kunnen het

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:35

Hihi 1e proef ging best goed en de 2e ook tot hij bij A de baan uit galoppeerde hahaha jury zei sorry omdat we gediskwalificeerd werden hij vond het erg jammer we waren een leuke combinatie en vond ons sympathiek rijden hij was verbaasd dat het onze 1e L2 was. Nu wachten op de punten van de 1e proef.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:37

ojee haha kop is er af, ben benieuwd naar je puntjes van de eerste proef.