[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:57

SunnyHorse schreef:
Waarom gebruik je liefste touwhalster Barbara? Omdat deze wat scherper is?

De 6 maanden oude dame begint steeds meer in het gareel te komen.
Halster omdoen zonder met twee man erboven op te springen: check
Tijdens borstelen stilstaan; check
Hoefsmid, laatste twee hoeven braaf: check
Billen poetsen vanwege wormen: check
Alleen snacht op stal naast de moeder: check.

Nu zijn we “lopen aan een touwtje” begonnen.
Nou, dat vindt zij een discussie punt. In haar beleving loop ik dan met haar mee en niet andersom. Ze vindt echt dat ze teveel in haar vrijheid beknot wordt als ze van en naar de weide loopt. :+ zielig hè?

@SunnyHorse, ik werk het liefst met touwhalster omdat deze paarden niet dagelijks in de hand zijn en het ook niet mijn eigen paarden zijn. Ik heb vroeger een zware operatie aan mijn rechterschouder gehad en vertik het om aan een paard te gaan hangen als een vlaggetje, dus dan maar met een touwhalstertje, met een gewoon halster heb je gewoon weinig te vertellen, in de bak hebben we ook geen omheining en ik wil geen hoofdstel bij een jong paard wat niets kan, inhangen. Dus vandaar...

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:46

Aha! Wist niet dat het zo’n verschil maakte. Misschien ook wel handig voor hier voor het jonge spul.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:55

Ja is echt een aanrader hoor, heb liever dat ze leren er niet door heen te kunnen rennen, dan is dat gelijk duidelijk. Andere merrie die ze daar hebben staan, dramt graag, vorige week ook mee naar buiten genomen aan een touwhalster, twijfelde eigenlijk omdat ze echt flink is, maar super netjes naast me...ik gebruik dan wel de simpele met de knoopjes op de neus aan de zijkanten, dus niet met bredere neusriempjes, dan heeft het alsnog weinig effect...bij kramer zijn ze 7 euro en goede kwaliteit

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:06

Ja, hier ook goede ervaringen met een touwhalster. De inwerking is veel beter

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:12

Mhh interessant, ben er nooit bewust van geweest dat een touwhalster zoveel verschil zou maken. De fokker deed ook alles met touwhalster, dus kreeg zo'n halster erbij bij aankoop maar nog nooit gebruikt.

Gisteravond met rijden in de binnenbak mijn handen vol gehad aan Picasso, overal bakkabouters (met name bij de ingang vd bak en openstaande schuifdeur aan achterzijde). Het is zo'n makkelijk paard, maar soms vraag ik me af waar dat dan ineens vanaf komt. Doordat het schemert/donker is buiten ofzo?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:34

Nou, ja so far so good. In ieder geval bedankt voor de input. Mijn top 3 is momenteel namelijk als volgt: Kanne, Wolter, Hildwin en ik ben eigenlijk op zoek naar hoe ik die select nog verder kan beperken zullen we maar zeggen. :o

@Lys; Jels kan in het begin als het vroeger donker begint te worden ook wat pieperig worden idd. Bij haar trekt het naar verloop van tijd altijd wel weer weg.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:21

Tijdje afwezig geweest. Ik zag een heel leuk artikel van Syb en Sanet in de Phryso.

Jelske, bij de hengsten kijk ik altijd naar wat ik wil verbeteren bij de merrie. Verder kijk ik ook naar inteelt en verwantschap. Ik zie dat je al een top drie hebt. Succes met je keuze.

Ik heb wel super leuk nieuws. Ik heb een Friese ruin gekocht.
Ravel is 10 jaar oud en M1 geklasseerd. Het is een schat van een paard en super fijn te rijden. Maike mijn oude merrie gaat met pensioen. Ik kan nog wel een stap ritje op haar maken maar echt rijden trekt ze niet meer. Ook is ze niet meer gedekt. Het veulen van dit jaar houden wij aan en is hopelijk de opvolger van haar moeder. Zij gaat naar de opfok.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:53

Mooi! Gefeliciteerd!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:38

Gefeliciteerd Fleuribelle met je nieuwe paard! Wat leuk. Moest je hem van ver halen?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:48

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Wat is hij voor afstammeling?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:51

Gefeliciteerd!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:02

Dank jullie wel.
Het is een Reindert x Jacob x Leffert. Hij komt uit de omgeving van Eindhoven.
Hij heeft een vol papier, maar dat is voor een ruin niet zo van belang.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:18

Gefeliciteerd met Ravel!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:26

Leuk Fleuribelle! Is het een Reinder of een Rindert, want Reindert ken ik niet :D?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:15

Leuk Fleuribelle! Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst :)
Fijn ook dat de jaarling kan blijven. Is het besluit voor Maike plots gekomen of heb je ernaartoe opgebouwd?

@Sanet: Reinder - ik heb 'm al gevonden in de database B-)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:29

Oeps, het is Reinder 452.

Maike heeft het de laatste twee maanden van de dracht best wel zwaar gehad. Wij hebben daarom ook besloten dat dit haar laatste veulen zou zijn. Nu het veulen geboren is is Maike wel weer. Goed opgeknapt en zit ze goed in haar vel. Maike heeft wat last van artrose in haar knieën. Zolang zij happy is mag ze lekker genieten. Al zal ze ook nog wel blij worden van een stap ritje.
Het “jaarling” is nu nog een veulen van drieënhalf maand oud. :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:49

Oeps, sorry, haha! Ik bedoel het veulen inderdaad :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:10

Getty, stille hint: *-:)

Om jullie gerust te stellen: we hebben de discussie beslecht en overeenstemming bereikt: ik loop vooruit en wijs de weg, en zij volgt aan het touwtje. Best snel gegaan, toch nog een vlugge leerling. En erg fijn ook! Haar draagmoeder is inmiddels weg, dus best fijn om zo met haar over het erf te kunnen.

Morgen naar CK, hopelijk met lekker weer en gezellige sfeer.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:18

T blijft vaak een uitdaging he die paarden, maar blij dat je nu normaal het erf over kunt iig...

Wij zijn gisteren met de jaarling merrie rondje dorp wezen wandelen voor het eerst van haar leventje. T is een nogal verwend drammerig ding, op het erf paar keer mot gehad met haar maar laatste twee weken ging het netjes. Ook paar keer geladen op het veewagentje. Dus gisteren de stoute schoenen aan en gewoon doen. Ze was heel braaf, liep wel bijna in me maar oke, netjes gedaan met kinderwagen en hond en paar autos...dus heel goed eigenlijk. Best trots op de verwende kleuter... (excuus voor het vieze paard, effe snel klein rondje voor het donker)
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:26

Verwende kleuter := ja, dat kunnen ze zijn. Maar ook sterk! Dus wat netjes dat je al rondje in dorp kan. Krijg je later hoop profijt van.

Die ontdekkingstocht en steeds stapje verder vind ik echt heel leuk met dat jonge spul.

Ze staat nu bij mijn andere merrie. Ze dacht even dat ze daar haar melk kon halen. Dat werd ook snel duidelijk dat dat geen optie was. Gelukkig gaat het goed samen. Nu kijken we uit naar het andere veulen.

Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Huidige veulen is nu gespeend en staat bij de andere oudere merrie.
Over zo’n 1,5 week komt het nieuwe veulen. Die zal flink in de stress zitten; nieuw terrein, weg van haar moeder.
Eerst de twee veulens samen zetten en laten wennen aan elkaar? Daarna pas de oudere merrie toevoegen?
Of direct bij oudere merrie en veulen erbij zetten?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:38

ik zou zelf idd eerst het jonge spul samen zetten, eventueel naast de oudere merrie maar niet gelijk er bij

of je moet er heel zeker van zijn dat de oudere merrie geen klappen uitdeeld, dan kan het ook wel gelijk allemaal bij elkaar...

Ja deze jaarling was vroeger de troetel van de eigenaresse dus die denkt dat ze heel veel mag, waar de andere heel goed reageren op kleine aanwijzingen, heeft deze behoorlijke bord voor haar harses. Komt wel goed...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:24

Ik zou ook het jonge spul samen zetten. Minste risico en ze zullen steun aan elkaar hebben.

Heel goed dat je zoveel met je jaarling doet BarberaNova. Heb je altijd wat aan.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:59

Ze is niet van mij hoor, maar ben wel de enige die er wat mee doet, vindt het moeilijk om te bepalen tot hoever je kan gaan bij een jaarling maar rondje buiten enz moet toch kunnen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:15

Ik doe dat niet met de jaarling die hier op stal staat :) als de eigenaren dat willen, dan komen ze dat zelf maar doen :j
Het is wel eens een ongeleid projectiel en ik vind elke dag buiten zetten en weer binnen halen al uitdaging genoeg met haar :Y)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:32

SunnyHorse schreef:
Ze staat nu bij mijn andere merrie. Ze dacht even dat ze daar haar melk kon halen. Dat werd ook snel duidelijk dat dat geen optie was. Gelukkig gaat het goed samen. Nu kijken we uit naar het andere veulen.

Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Huidige veulen is nu gespeend en staat bij de andere oudere merrie.
Over zo’n 1,5 week komt het nieuwe veulen. Die zal flink in de stress zitten; nieuw terrein, weg van haar moeder.
Eerst de twee veulens samen zetten en laten wennen aan elkaar? Daarna pas de oudere merrie toevoegen?
Of direct bij oudere merrie en veulen erbij zetten?

Ik zou ook eerst de twee veulens aan elkaar laten wennen. Mogelijk is jou veulen en de oudere merrie al zo aan elkaar gewend dat het voor het nieuwe veulen lastig is om een maatje te vinden.
Hopelijk worden het vriendjes van elkaar.