[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:23

Zo je bent lekker druk dan Lys_PPA...

Ik heb vroeger gement, maar alleen recreatief...ook nooit les gehad ofzo...pony was toen al 28 dus alleen rondje polder, dat ging best

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:50

Hier een redelijk kalm weekend gehad, was ook wel nodig. Onlangs een akkefietje gehad waarbij ik mijn linker bekkenhelft en twee ribben heb gekneusd. Herstel daarvan gaat eigenlijk wel prima, maar ik had het lumineuze idee om eens te kijken of ik wellicht kon zwemmen. Ik sport namelijk inmiddels bijna vier weken niet en dat begint een beetje te knagen. Was niet zo'n succes, zacht gezegd. Was dus zaterdag al redelijk gaar en dat was nog los van de warmte (ik ga sowieso niet zo goed op warmte).

Jels moet haar draai nog vinden op de nieuwe stal - wat natuurlijk niet zo gek is. Ze had zich vorige week een beetje uitgesloofd en daardoor toch die pees weer overbelast. Ik vermoed niets ernstigs/blijvends, maar het was wel weer dik en ze was wel direct weer onregelmatig. Afgelopen dagen dus vooral ook weer tijd besteed aan het management van Jels (koelen, rustig houden). Inmiddels is de zwelling nagenoeg weg en ontlast ze het been ook minder (staat weer rechter, stap wordt regelmatiger). Fingers crossed dat het vanaf hier al maar beter zal gaan.

Zelf moet ik ook nog wel aardig mijn weg/plekje vinden op de nieuwe stal overigens. Ik merk dat mijn (rand)stedelijke mentaliteit hier toch wel een contrast vormt. Sowieso ben ik van nature extravert/open/direct. We staan nu op een grotere stal met veel verschillende soorten mensen en ik vind nog niet echt aansluiting voor mijn gevoel. Maar dat zal allicht gewoon wat tijd nodig hebben.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:30

Lys_PPA schreef:
Ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar het artikel over Syb.. Is het ook ergens online te vinden?

Geen idee. Ik kan het denk ik ook niet zomaar online zetten vanwege copyright, maar ik kan wel even een kopie pb’en.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:07

Ik ben zeker de enige die nog geen Phryso heeft binnen gekregen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:35

Ik heb Lys via pb het artikel gestuurd. Hoeft van mij niet perse open en bloot zo op bokt te staan (als dat al mag idd met copyright enzo).

Vreemd Barb, hij was hier donderdag al? Misschien krijg je hem morgen met de post?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:37

Anders ga ik morgen maar eens bellen, ik moet ze toch nog bellen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:45

Wij zijn van de week voor het eerst door het dorp wezen wandelen. Laatste stukje kwamen er een paar honden op haar afgerend die los liepen, allemaal gillende baasjes er achter aan. Ze bleef netjes bij me zoals je op de foto ziet, t is zon leuk paard. Net drie jaar.

Afbeelding

@Jelske, maar hopen dat het been zich goed blijft herstellen, verhuizen blijft toch altijd best wel pittig vindt ik hoor...allebei je draai weer zo vinden...sterkte

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:01

Leuk zo’n wandelingetje helemaal als ze zo braaf zijn. En een knappe dame hoor! Is ze al beleerd?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:17

nee ze had tot drie maanden terug nog totaal niets gedaan, gisteren voor het eerst een zadeltje op gehad, ze pakt alles heel netjes op ondanks dat het best een sensibel typje is...heel fijn om mee te werken...dit was dus ook de eerste keer van het erf af...zal volgende keer wat meer fotos maken.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:03

Bedankt voor het artikel, leuk om te lezen :D

Wennen aan nieuwe plek zal idd wel zn tijd nodig hebben. Bij mn vorige stalling was er n vrouw die het eerste jaar niet tegen me praatte vanwege mijn 'Fries met lompe grote voeten'. Als hij iets wel niet heeft zijn het wel grote voeten en lomp is hij ook niet haha, en de grap was, Picasso werd beste vrienden met haar paard :')

Mooi paard Barbara! Zo'n zwart touwhalster staat ook altijd zo stoer vind ik.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:16

Bizarre mensen lopen er toch rond he, niet dat ik zo normaal ben maar sommige spannen echt de kroon...Wel heel grappig dat jouw lompe fries dan vriendjes werd met haar paard hahaha...

Ja ik werk graag met touwhalster met een jong paard, hou niet van hangen aan een gewoon halster of er gelijk een hoofdstel in te gooien...ze krijgt binnenkort wel een hoofdstelletje hoor, maar beetje bij beetje. Eerst de basis en rust er in met een touwhalstertje...

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:42

Lys_PPA schreef:
Bij mn vorige stalling was er n vrouw die het eerste jaar niet tegen me praatte vanwege mijn 'Fries met lompe grote voeten'.

Say what? :') _O-

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:50

Werkelijk!
Ongelooflijk hè?

Stallen kunnen super leuk en gezellig zijn. Maar ook een vreselijke energie lek!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:55

Ik vindt stallen vaak helemaal niet heel leuk. Ik sta nu in mijn up, dat is ook niet altijd wat maar niet al dat gemeut gelukkig...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:11

Wij hebben de paarden nu 7 jaar aan huis staan. En dat als ik iets kwijt ben, ben ik de enige die daar schuldig aan kan zijn (naja, of mijn man, maar die sleept niet zo vaak met mijn spullen).
Dat mijn poetsplaats altijd vrij is (behalve als mijn man hem bezet heeft :) ), dat niet een of andere idioot weer mest op de hoefslag of spoelplek heeft laten liggen etc (dat doet mijn man dan toch niet :D ). Ik vind dat echt wel heel fijn. De gezelligheid mis ik wel eens, en het gemak waarin je iemand anders iets zou kunnen vragen (mee op wedstrijd ofzo), dat is wel minder... maar verder...

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:15

Ik heb voor vrijdag eens een afspraak staan bij een veeartsenpraktijk met hun eigen paardenkliniek (in Vorden), voor een echo van Jels haar been. Kwam dit gisteren op het spoor en wil wel eens van de hoed en de rand weten. :o

Gelukkig gaat ze alweer een stuk beter, ik durf haar als het zo door gaat in ieder geval rustig te vervoeren en bovendien is het gelukkig maar een klein stukje.

@Sanet:
Ik moet zeggen dat we het wat dat aangaat heel luxe hebben op deze stal. Iedereen ruimt daadwerkelijk netjes z'n zooi op en als ik zelf onthoud waar ik mijn spullen opberg, vind ik ze ook eenvoudig terug *D
Al moet ik wel toegeven, dat mocht het zo zijn dat we straks werkelijk met drie (of meer paarden) ergens terecht moeten, ik ook wel over een andere oplossing na moet gaan denken hoor. Want op deze stal zou drie wellicht nog net de behappen zijn voor ons, maar dan moeten we wel strakker opletten waar de centjes nou precies naartoe gaan en ook consequenter sparen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:01

Waarom gebruik je liefste touwhalster Barbara? Omdat deze wat scherper is?

De 6 maanden oude dame begint steeds meer in het gareel te komen.
Halster omdoen zonder met twee man erboven op te springen: check
Tijdens borstelen stilstaan; check
Hoefsmid, laatste twee hoeven braaf: check
Billen poetsen vanwege wormen: check
Alleen snacht op stal naast de moeder: check.

Nu zijn we “lopen aan een touwtje” begonnen.
Nou, dat vindt zij een discussie punt. In haar beleving loop ik dan met haar mee en niet andersom. Ze vindt echt dat ze teveel in haar vrijheid beknot wordt als ze van en naar de weide loopt. :+ zielig hè?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:04

En!
De hengsten zijn ingecheckt voor de laatste fase! Hebben jullie toevallig er een favoriete hengst tussen zitten? Hopelijk worden er veel goede hengsten goed gekeurd.

Centrale keuring: gaan jullie nog heen? Ik ga zaterdag even kijkje nemen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:12

In het algemeen was het heel gezellig, heb er een superleuke vriendin aan over gehouden. Ik had verder wel het geluk dat ik vooral reed op tijdstippen dat het niet druk was en zeer mobiel ivm trailer. Maar eigenaardige types heb je er altijd tussen zitten :+ Picasso stond in een grote ruinengroep en had zich omhoog gewerkt tot kuddeleider, dus ik was ook altijd degene die aangekeken werd als er dekens kapot gebeten werden :P Nu op zijn nieuwe plekje krijgt hij ruwvoer op de paddock en is hij alles behalve 'lastig' oftewel hij verveeld zich niet.
Maar hem ook nog aan huis zetten is nog altijd een wens... dus we houden de woningmarkt goed in de gaten.

Fijn dat je zo snel een echo kunt laten maken Jelske.

Haha sunnyhorse, je moet haar idd niet zo in haar vrijheid beperken, arm beestje! :P

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:31

Snap ik wel SunnyHorse! 2x per dag 5 minuten claimen: belachelijk! Zoek lekker andere hobby :Y) :') :evaw:

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:45

Was al bang dat ik de Bokt- politie over mij heen zou krijgen :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:31

Ik vind het maar mishandeling Sunnyhorse :+

Ik ga niet naar de Centrale Keuring. Was aanvankelijk wel van plan omdat ik ervan uit was gegaan dat er weer een soortgelijk scala aan personen zou zijn die een praatje zou houden in de meet & greets als vorig jaar het geval was (en daarmee de gelegenheid om vragen te stellen). Dat is dit jaar niet het geval. Ook is er geen schaduwjureren. Dan is de Centrale Keuring natuurlijk nog steeds hartstikke leuk, maar voor mij had het even geen toegevoegde waarde om daarvoor die afstand af te reizen en ergens een gelegenheid voor overnachting te regelen.

Over de CK gesproken: een kennis van een kennis had de gelegenheid om beide veulens mee te nemen naar Harich en heeft eigenlijk om onverklaarbare reden besloten om alleen met het hengstveulen af te reizen. Ik vermoed dat als ik toch al die kant op ging, ik toch ook het andere veulen mee had genomen. Jullie?

De hengstenkeuring ga ik wel heen. Toevallig vandaag tickets gekocht. Voor de zaterdag waren er helaas geen rolstoelplekken meer dus nu overweeg ik voor de zaterdag VIP-plaatsen te regelen, aangezien we de hengsten nog eens goed willen zien en we daarvan in ieder geval een kans maken dat mijn gezelschap het fysiek vol zal kunnen houden (al dan niet door het aanschuiven van haar rolstoel).

Dat brengt mij eigenlijk tot het volgende:
Ik heb Jels lineair scoreformulier op kunnen vragen bij het stamboek (van toen ze 5 jaar was := , toch leuk dat ze dat bewaren). Ik heb voor mijzelf al een overzicht gemaakt wat de verschillende combinaties qua inteelt/verwantschap doen en daarmee in ieder geval al een aantal hengsten uitgesloten. Maar nu ben ik een beetje aan het kijken wat ik voor Jels zou willen verbeteren en welke methodieken je daar zoal op los kunt laten. Het scoreformulier is mij daarbij nog een beetje een raadsel. Is er ergens te filteren welke scores zo'n beetje het "ideaal" benaderen op basis van de fokdoelen?

Waar kijken jullie zoal naar en waar zoeken jullie zoal op/naar?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:31

SunnyHorse schreef:
Waarom gebruik je liefste touwhalster Barbara? Omdat deze wat scherper is?

De 6 maanden oude dame begint steeds meer in het gareel te komen.
Halster omdoen zonder met twee man erboven op te springen: check
Tijdens borstelen stilstaan; check
Hoefsmid, laatste twee hoeven braaf: check
Billen poetsen vanwege wormen: check
Alleen snacht op stal naast de moeder: check.

Nu zijn we “lopen aan een touwtje” begonnen.
Nou, dat vindt zij een discussie punt. In haar beleving loop ik dan met haar mee en niet andersom. Ze vindt echt dat ze teveel in haar vrijheid beknot wordt als ze van en naar de weide loopt. :+ zielig hè?

Arm arm beest niet zelf bepalen waar je heen mag belachelijk!! Hihi

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:34

_Jelske schreef:
Ik vind het maar mishandeling Sunnyhorse :+

Ik ga niet naar de Centrale Keuring. Was aanvankelijk wel van plan omdat ik ervan uit was gegaan dat er weer een soortgelijk scala aan personen zou zijn die een praatje zou houden in de meet & greets als vorig jaar het geval was (en daarmee de gelegenheid om vragen te stellen). Dat is dit jaar niet het geval. Ook is er geen schaduwjureren. Dan is de Centrale Keuring natuurlijk nog steeds hartstikke leuk, maar voor mij had het even geen toegevoegde waarde om daarvoor die afstand af te reizen en ergens een gelegenheid voor overnachting te regelen.

Over de CK gesproken: een kennis van een kennis had de gelegenheid om beide veulens mee te nemen naar Harich en heeft eigenlijk om onverklaarbare reden besloten om alleen met het hengstveulen af te reizen. Ik vermoed dat als ik toch al die kant op ging, ik toch ook het andere veulen mee had genomen. Jullie?

De hengstenkeuring ga ik wel heen. Toevallig vandaag tickets gekocht. Voor de zaterdag waren er helaas geen rolstoelplekken meer dus nu overweeg ik voor de zaterdag VIP-plaatsen te regelen, aangezien we de hengsten nog eens goed willen zien en we daarvan in ieder geval een kans maken dat mijn gezelschap het fysiek vol zal kunnen houden (al dan niet door het aanschuiven van haar rolstoel).

Dat brengt mij eigenlijk tot het volgende:
Ik heb Jels lineair scoreformulier op kunnen vragen bij het stamboek (van toen ze 5 jaar was := , toch leuk dat ze dat bewaren). Ik heb voor mijzelf al een overzicht gemaakt wat de verschillende combinaties qua inteelt/verwantschap doen en daarmee in ieder geval al een aantal hengsten uitgesloten. Maar nu ben ik een beetje aan het kijken wat ik voor Jels zou willen verbeteren en welke methodieken je daar zoal op los kunt laten. Het scoreformulier is mij daarbij nog een beetje een raadsel. Is er ergens te filteren welke scores zo'n beetje het "ideaal" benaderen op basis van de fokdoelen?

Waar kijken jullie zoal naar en waar zoeken jullie zoal op/naar?

Ik kijk vooral naar maat, karakter en sterke rug. En dan verschilt het per merrie waar ik verder nog naar kijk.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:44

Je kunt een aantal zaken meenemen in je oriëntatie:
- de fokwaarden waar het toekomstige veulen op uit komt (bij “mijn kfps”);
- kies een aantal specifieke verbeterpunten en zoek daar de hengsten bij die daar hoog op scoren, heb je bijv hengsten bijlage van dit jaar nog? En anders bij “mijn kfps” en dan de functie “uitgebreid zoeken”;
- en inteelt en verwantschap uiteraard.

En last but not least: een hengst die je hart doet sneller kloppen. <3