[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:50

SunnyHorse schreef:
Lys, ik maak me schuldig aan al dat veulen en fokmerrie praat, maar laat je niet weerhouden! Want al het andere praat over Friezen paarden vind ik ook super leuk. Picasso is een echte allrounder zo. Wat voor schoftmaat heeft hij? Men je er ook zelf actief mee?

Haha no worries, ik vind het veulen en fokmerrie praat ook helemaal prima om over mee te lezen, heb er alleen 0 ervaring mee. Overigens zijn veulenfoto's altijd leuk om te zien! :D

Hij is 1,71 groot. Niet altijd in mijn voordeel ben ik achter gekomen toen ik 2 kleinere paarden reed de laatste tijd. Die lijken iets makkelijker bij elkaar te rijden. Dit ben ik met de Fries van een kennis op strandrit:

Op dit moment mennen we alleen als onze instructeur erbij is, mijn vriend rijdt want ik vind het mennen veel te spannend :') Plus ik rij liever onder het zadel en hij vind het mennen net iets leuker. Ik ben ook tevreden met het groomen. Zijn doel is om in januari een indoor minimarathon met Picasso te rijden (die heb ik afgelopen jaar onder het zadel meegereden). Hier nog een filmpje voor de geinteresseerden (kan ik die trouwens niet kleiner maken met posten - anders heb ik zo'n mega lange post):

Mooie enter heb je Sanet! En heel fijn om ze nu alvast de basis mee te kunnen geven. Wij hebben zo een minipaardje als veulen (niet vergelijkbaar qua kilo's haha) af aan en die loopt nu in de menwagen alsof ze niet beter weet, kijkt werkelijk nergens van op.

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:29

Lyss ik doe ook geen avond wedstrijden hoor dan wil ik op de bank met de voetjes omhoog. Leuk dat jou paard zo veelzijdig is en alles kan.

Jelske ja het ging echt boven verwachting goed. Ik zou ind kijken naar zn borst stuk die je kan invoegen zonde als je de deken niet meer op kan doen.

Sunnyhorse ik ga 1 keer in de maand als het allemaal uitkomt en past in de privé agenda. Ik kies wel de locaties op afstand wil geen uren in de auto zitten.
Wat een leuk veulen heb je benieuwd naar de andere aankoop en lekker spammen heerlijk al dat jonge spul.

Sanet jou puppy is een plaatje en ind jong beginnen dan als ze groot zijn is het echt makkelijker. Hoe is het met de andere dames? Gaat rijden lekker?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:31

SunnyHorse schreef:
Wij zijn dus “in verwachting” van tweede merrieveulen. Ze komt over zo’n twee weken.
Zal uiteraard dan weer even flink wat foto’s plaatsen. Zal even onrustig worden in de kudde. Staat een paardje te koop, draagmerrie gaat weg, tweede veulen erbij, en de hengst komt einde vd maand uit de opfok. We brengen hem gelijk eerst na trainingsstal. Maar als hij niet geschikt is om aan te bieden bij de keuring, dan komt hij ook aan huis.

Nog even een foto van de andere aanwinst die al thuis staat.
[ [url=m/DieJHH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hopelijk gaat het samenvoegen met haar nieuwe vriendin goed.

Super leuk en super spannend <3 Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst - houd je ons op de hoogte?

Sanet schreef:
Kun je niet een extra stukje tussen de deken zetten voor Jelske? Zo van de zijkant lijkt het helemaal niet raar. En zeker als je zo blij met de deken bent, dan is er vast wel een oplossing te vinden?

Ik ben eigenlijk tamelijk principieel in het standpunt dat als het niet goed zit, ik mijzelf er vooral niet in vast moet bijten. Het is een deken zonder enige noodzaak, maar leuk om te hebben. Het is jammer, maar niet meer dan dat (zuiver beschouwd). Wat je er ook aan gaat doen, dan heb je zo'n mooie deken en dan ga je hoe dan ook een contrasterende tussenoplossing eraan toevoegen, want zo zit die deken nu eenmaal in elkaar. Wordt er dus ook niet mooier op. :=

Zou ik die deken een maat groter hebben, is het hele probleem opgelost. Ga ik nu nog eens zoveel geld aan iets dergelijks uitgeven? Nee. Was dit toen een impulsieve aankoop? Misschien... :') :roll:

Die enter van jou <3 <3
Wat een leuk ding is dat.

Ik sta er hetzelfde in met de omgang in jonge paarden hoor. Wij hebben bij Pit ook zoveel mogelijk al meegegeven/onderhouden dat nu zo goed mogelijk.

@Lys_PPA: ik vind het wel een prettig uitzicht zo'n fries dansend kontje :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:51

Ooooooooooo dat artikel in de Phryso *\%/* hoe gaaf! SuperSyb <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:26

>;) Ik heb de nieuwe Phryso nog niet binnen. Nou ben ik nieuwschierig.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:26

Moet ook, het is een soort scoop :+ :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:39

Ja man :D 1,5 pagina over mijn Syb. Super leuk!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:25

Super leuk…. Nou, dat is een understatement.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:50

SunnyHorse schreef:

:o Beetje overweldigend ook allemaal wel hoor. Voor mij is Syb gewoon Syb. Al 16 jaar mijn maatje en tevens ook mijn grootste zorg en frustratie bij tijden :(:)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:19

Sanet schreef:
SunnyHorse schreef:

:o Beetje overweldigend ook allemaal wel hoor. Voor mij is Syb gewoon Syb. Al 16 jaar mijn maatje en tevens ook mijn grootste zorg en frustratie bij tijden :(:)

Dat snap ik wel, maar dat geeft toch niet?

Ik zit vanmorgen de nieuwsbrief van JongKFPS te lezen en kom tot de conclusie dat er dit jaar op de CK kennelijk alleen een meet & greet is met Marijke Akkerman en Esther Reen. :\
Toegegeven: ik had gehoopt op een gevarieerder programma waarbij ook fokkerij en selectie aan de orde zou komen en dat was eigenlijk de enige reden waarom ik dit kant op had gegaan.
Ik geloof dat ik nu het vooruitzicht van een vrij weekend heb… :x

Edit: ik zie net in de PostNL-app dat mijn Phryso ook onderweg is. B-)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:28

Ik las trouwens vandeweek ook dat Marc-Peter Spahn Jeroen Poll ook voor het Verkort Onderzoek mag komen inchecken in Exloo :D Vind ik een interessante ontwikkeling aangezien dit de tweede hengst is uit hun bestand die via deze route wordt aangemeld voor het centraal onderzoek.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben, is hoe de commissie omgaat/zal beoordelen met betrekking tot het aspect rastype. Behang is daar immers onderdeel van en Jeroen Poll heeft een flinke staart en manen - toegegeven - maar bij mijn weten heeft hij wel de sokken afgeschoren. Wellicht met een praktische reden, wellicht met aanleg voor huidproblemen - werkelijk geen idee. En dus ben ik heel benieuwd hoe dit gewogen gaat worden in de beoordeling.

Wat denken jullie?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:34

De sokken scheert hij eraf omdat de internationale dressuurjurys heel spastisch doen over dat behang, dan kunnen ze de benen niet zien ofzo. Dus met Elias doet hij dan vaak een enorme klodder gel erin en dan in de kootholte vast plakken. Maar sokken zijn verder alleen maar mooi, ze dienen geen praktisch nut. Dus bij Jeroen gingen ze eraf. Ook Jeroens manen had hij mooi gekortwiekt, want dat is veel praktischer. Maar als ik de laatste foto’s zag, dan laat hij nu alles groeien om zo weer bij het KFPS in goede aarde te vallen. Het is wat…

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:50

Ik heb de Phryso binnen *\o/*
Ik ben even het artikel lezen!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:21

Even een vraag aan jullie, hoe interessant is een merrie met 0,98% inteeltcoëfficent? Uit merriestam 50.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:23

Inteelt is maar een heel klein deel van wat een merrie wel of niet interessant maakt helaas :)
Maar 0,98% is mooi laag, al kan goede slimme inteelt juist ook heel interessant zijn.
Dus het is niet zo dat als ze onder de 1% zitten, dat ze dan €5000 meer waard zijn ofzo :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:12

Ik vind het juist erg fijn dat Marc peter zo open is over alles. Zijn hengsten staan er goed aan en als het keer anders is post hij het ook want dat is de werkelijkheid. En die manen en sokken groeien wel weer aan. Als ze zich daar druk over maken hebben ze verkeerde prioriteiten

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:54

Sanet schreef:
De sokken scheert hij eraf omdat de internationale dressuurjurys heel spastisch doen over dat behang, dan kunnen ze de benen niet zien ofzo. Dus met Elias doet hij dan vaak een enorme klodder gel erin en dan in de kootholte vast plakken. Maar sokken zijn verder alleen maar mooi, ze dienen geen praktisch nut. Dus bij Jeroen gingen ze eraf. Ook Jeroens manen had hij mooi gekortwiekt, want dat is veel praktischer. Maar als ik de laatste foto’s zag, dan laat hij nu alles groeien om zo weer bij het KFPS in goede aarde te vallen. Het is wat…

Begrijpelijk, maar precies ook de impasse denk ik. Het is immers (ook om begrijpelijke redenen) nadrukkelijk beschreven in de fokdoelen. Overigens vind ik het volkomen onbegrijpelijk dat hetzelfde paard met dezelfde proef hoger kan scoren als de sokken eraf zijn. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Earth schreef:
Even een vraag aan jullie, hoe interessant is een merrie met 0,98% inteeltcoëfficent? Uit merriestam 50.

Het zegt niet noodzakelijkerwijs heel veel. Laag inteeltpercentage is statistisch gezien gunstig voor de gezondheid, maar als het inteeltpercentage laag ligt, de verwantschap vervolgens hoog, wordt het weer lastig om een nieuwe combinatie te maken waarbij het inteeltpercentage laag blijft. Het kan immers met één combinatie immers alweer flink toenemen. Bovendien hoeft het niet perse veel te zeggen over de kwaliteiten van het paard.

Laura1982 schreef:
Ik vind het juist erg fijn dat Marc peter zo open is over alles. Zijn hengsten staan er goed aan en als het keer anders is post hij het ook want dat is de werkelijkheid. En die manen en sokken groeien wel weer aan. Als ze zich daar druk over maken hebben ze verkeerde prioriteiten

Ja precies!

Al met al ben ik dus heel nieuwsgierig hoe de keuringscommissie hiermee om zal gaan. Alleen al op basis van de prestaties van de hengst is zo'n paard natuurlijk interessant voor het bestand.

Ik heb het artikel gelezen Sanet. Mooie koon op jouw/jullie werk :o Mag je zeker trots op zijn!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:18

_Jelske schreef:
Overigens vind ik het volkomen onbegrijpelijk dat hetzelfde paard met dezelfde proef hoger kan scoren als de sokken eraf zijn. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Dat vind ik ook en Peter ook, echter als je dat tijden naar je hoofd geslingerd krijgt en je scores daar door beïnvloed worden, dan pas je dat dan maar aan. Het paard wordt er niet anders van.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:22

Ja, ben ik het ook zeker mee eens. Althans, had ik ook gedaan. Uiteindelijk ga je niet op concours om dat soort discussies uit te vechten.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:40

Wat een knap veulen sunny, houd je de veulens aan huis?

Lys, vind de sport juist super leuk om te volgen, helaas kan ik zelf geen wedstrijden meer rijden, vanwege geen geschikt paard. En heb wel m'n merrie drachtig, dus probeer mij daar meer in te verdiepen :D

Je enter lijkt al groot sanet, fijn dat ze zo gemakkelijk is.

Het artikel over Syb vond ik super leuk om te lezen. Ondanks haar gezondheid ziet ze er geweldig uit. Echt onwijs knap hoe je haar verzorgd.

Afgelopen week gaf Udo de Haan weer een menclinic bij ons op stal, heb meegedaan met Hiske. Wat een gouden paard, veulen op stal en zij na een jaar gewoon inspannen en wegrijden.

Les was erg leerzaam, het is een hele fijne man om les van te hebben. En vanochtend vroeg voor de hitte nog even onder het zadel, wat een genot is dat dier toch.
Gelukkig komt ze ook weer wat op gewicht door het gras. Ze werd helemaal leeggezogen door haar veulen.

Ik ben jullie nog een foto van de enter schuldig, deze komt later :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:59

Getty wat leuk dat je ook ment!
Dat soort lessen brengen zoveel.
Ja ik was ook vroeg op stal vanmorgen de mannen vonden het heel fijn buiten in de mist

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:34

Op deze stal kom ik niet onder het men en uit. Zelf zijn ze fanatiek actief in enkel en dubbelspan.

Maar omdat Hiske het zo braaf doet en ik goede begeleiding heb, is het wel erg leuk om te doen.

Eigenaar is ook helemaal enthousiast als ik men.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:08

Foto van de enter wachten we inderdaad al eventjes op Getty! Hoe langer we moeten wachten hoe meer foto’s we willen zien :+
Wat leuk dat je les hebt gehad van Udo. Wij komen ook bij hem geregeld over de vloer. Heel fijn!

Het idee is inderdaad dat we de twee veulens aan huis houden. Eerst maar eens voor het eerste jaar en kijken hoe dat bevalt. Ik vind dat jonge spul zo leuk! Onze merrie heeft ons tot nog toe alleen hengstjes en dat zie ik niet zitten aan huis.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:17

Hoe was jullie weekend? Behalve weer veel te warm pfff...

Wij gaan ook eens kijken of we een van de merries die aangespannen is geweest, voor de kar kunnen krijgen...Ik moet wel echt alles na kijken, weet niet of het tuig nog wel bruikbaar is, ze is bij de vorige eigenaar voor het laatst voor de kar geweest...

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:45

Ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar het artikel over Syb.. Is het ook ergens online te vinden?

Fijn dat het meteen goed ging Getty :D

Weekend was behoorlijk druk. Picasso staat 200 meter verderop bij mensen aan huis, samen met 2 andere Friezen. Die mensen zijn een paar dagen weg dus ik doe de verzorging van hun paarden en honden erbij. Opzich valt de hoeveelheid werk wel mee, maar half uurtje hier, half uurtje daar, en dan heb ik thuis ook nog de 5 mini's/shetten en alle andere bezigheden (zoals voorbereiding NK mennen van as weekend, bootje varen met 30+ graden :+ ). Picasso had sws vrij, maar ook nog vanwege de enting. Deze week een goed vooruitzicht: 4x les :') waarvan 2 privelessen, 1 groepsles (alleen Friezen) en 1 crossles :D

Mennen jullie zelf of groomen?