[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 00:37

Hoe is de veulenkeuring afgelopen Barbara? Succesvol?

En Dennenboom, iets gevonden? :D

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:11

Tweede premie, dus ging best goed. Hij gaat over een maand daar ook in de opfok..kijken hoe hij uitgroeit...

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:25

SunnyHorse schreef:

Nee niks gevonden. Volgende week komt de dierenarts nog langs voor andere dingen dus ik laat haar er maar even naar kijken :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:16

Gefeliciteerd BarbaraNova! :D Ja konden we dat maar alvast zien hé. _O-

Mijn veulen heeft wormen.. na de wormenkuur kwam er heel wat mee in de mest. Gelukkig werkt die kuur dus. Verklaart ook wel waarom hij er een beetje smoezelig uit ziet ineens. Hij is ontwormd volgens een schema maarja die van de vorige keer was niet tegen spoelworm/veulenworm.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:25

DaraBariton schreef:

Mijn veulen heeft wormen.. na de wormenkuur kwam er heel wat mee in de mest. Gelukkig werkt die kuur dus. Verklaart ook wel waarom hij er een beetje smoezelig uit ziet ineens. Hij is ontwormd volgens een schema maarja die van de vorige keer was niet tegen spoelworm/veulenworm.

Tja zou wel makkelijker zijn inderdaad, maar ja we gaan maar op Jasper zijn kundig oog af, die heeft er zat voorbij zien komen.

Sterkte met je veulen, ja wormen zijn best heftig vindt ik altijd...

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:06

BarbaraNova schreef:
Tweede premie, dus ging best goed. Hij gaat over een maand daar ook in de opfok..kijken hoe hij uitgroeit...

Gefeliciteerd :D

Dennenboom schreef:
SunnyHorse schreef:

Nee niks gevonden. Volgende week komt de dierenarts nog langs voor andere dingen dus ik laat haar er maar even naar kijken :)

Dennenboom en de zoektocht naar ballen :')
*Pun intended
;) grapje natuurlijk

DaraBariton schreef:

Hoe gaat het nu met het veulen?

Hier hebben we weer een bewogen weekend achter de rug. Jelske is verhuisd naar de nieuwe pensionstal *\o/* Ik had er direct rust van. Al moet ik wel even wennen aan het nieuwe ritme. Jelske was er eigenlijk ontzettend ontspannen onder. Wel nieuwsgierig naar van alles en nogwat, maar die heeft zich werkelijk geen moment druk gemaakt en was ook echt een engeltje met laden/transport/lossen. Eenmaal op haar nieuwe stal ook even een rondje gedraaid en is toen maar gaan eten.

Zaterdag de weide op gegaan. Stukje bij beetje leden van de merriekudde geïntroduceerd. Heeft ze zich prima bij gedragen. Ze liet zich niet op de kop zitten, maar maakte het ook niet te bont. Liep zich ook nog even uit te sloven, wat dan wel weer even spanend was met die pees, maar ze liep niet kreupel, was duidelijk wel stijf, dus heb het maar los gelaten.
's Middags schijnt er wel wat geduw en getrek te zijn ontstaan naar het einde van de middag toe. Ondanks dat we haar wat eerder dan de rest hebben binnengehaald schijnt ze toch een beetje opgejaagd te zijn. Daarbij heeft ze de pees waarschijnlijk een beetje bij overbelast dus was ze wat gevoelig. Zondag morgen was ze nog steeds niet helemaal zuiver dus staat ze toch even op een apart stukje, aangrenzend aan de kudde. Dus ze kan nog steeds kennismaken terwijl ze een beetje bij kan komen.

Ik moet wel nog eventjes opruimen. Ik kom natuurlijk van de luxe positie waarbij ik twee gegalvaniseerde zadelkasten neer kon zetten, waarbij eentje zelfs een opzetkast had voor de dekens. We zullen maar zeggen dat het nu een beetje anders is :') Al heb ik nog steeds meer dan een fatsoenlijke zadelkast hoor! Ik heb alleen teveel troep en dus moeten er keuzes gemaakt worden.
Mocht er dus nog iemand op zoek zijn naar wat spulletjes:
Ik heb een hele rits aan nette spullen op marktplaats staan.

Verder heb ik ook de foto's van de laatste shoot binnen! Eindelijk een fatsoenlijke standfoto van Jels :Y)
Afbeelding

Zelf ben ik helemaal verliefd op deze:
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:03

Mooie foto’s Jelske!
Spannend zo’n verhuizing, helemaal met een geblesseerd paard. Hopelijk gaat het snel beter met haar.

Geen van je spullen nodig hoor, maar zie nu dat je redelijk in de buurt woont :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:12

Bedankt :o Was ook best spannend hoor, maar was gelukkig een belachelijk klein stukje (8km).

Ja, klopt! :D Wat zal het zijn? Km of 40?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:31

De helft :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:45

Haha, dan is het nog dichterbij dan ik dacht O:)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:17

Mooie foto's van jou en jelske!

Wat naar van de wormen. Vermoed dat je er goed op zit nu iom je da/opfok.

Hier fijn getraind afgelopen dagen met ilias morgen weer op wedstrijd.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:38

Jelske, Ja wel goed hoor ik ga morgen weer even naar hem toe om te kijken. Hopelijk zie ik hem nu iedere week wat groeien. :)) Ik ga zo'n 2x per week.

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan. Het lijkt bijna of de eigenaar er vaak meer stress van heeft dan het paard he.. _O-
Hoop dat het herstel nu voorspoedig verloopt. En mooie foto's. Jouw haarkleur is ook erg gaaf, zoiets durf ik nou weer niet!

Laura, ja zeker hoor er wordt en werd goed op gelet. Ik lees dat veulens er ook erg ziek van kunnen worden etc. Dus dat moeten we niet hebben.
Veel succes met je wedstrijd +:)+

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:20

Laura1982 schreef:
Mooie foto's van jou en jelske!

Hier fijn getraind afgelopen dagen met ilias morgen weer op wedstrijd.

Dankje! :o Ik ben er zo blij mee! Ik heb echt geen greintje spijt van die fotoshoots ondanks dat ik het altijd ontzettend ongemakkelijk vind. Ik ben mij nooit bewust van hoe ik erbij sta/kijk etc. :+ Dus het is altijd afwachten wat het resultaat is. Maar deze merrie is mij zo dierbaar en ik ben zo trots op hoe ze het doet <3 Zo fijn om dan zulke goede foto’s te hebben…

Wat leuk dat jullie weer op wedstrijd gaan! Waar is de wedstrijd?

DaraBariton schreef:
Jelske, Ja wel goed hoor ik ga morgen weer even naar hem toe om te kijken. Hopelijk zie ik hem nu iedere week wat groeien. :)) Ik ga zo'n 2x per week.

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan. Het lijkt bijna of de eigenaar er vaak meer stress van heeft dan het paard he.. _O-
Hoop dat het herstel nu voorspoedig verloopt. En mooie foto's. Jouw haarkleur is ook erg gaaf, zoiets durf ik nou weer niet!

Laura, ja zeker hoor er wordt en werd goed op gelet. Ik lees dat veulens er ook erg ziek van kunnen worden etc. Dus dat moeten we niet hebben.
Veel succes met je wedstrijd +:)+

Dat zal wel goed komen denk ik! Zeker als t vrouwtje zo vaak komt buurten ;)

Hihi, vind je mijn haarkleur intens? :')
Dit is voor mij tamelijk beschaafd en bovendien moet ik nodig weer naar de kapper. Het is al veel valer en de uitgroei is ook niet te missen. Van mijzelf heb ik donkerblond haar maar ik vind van rood altijd dat het staat alsof het mijn eigen kleur had kunnen zijn (ondanks dat het natuurlijk duidelijk een onnatuurlijke kleur is). Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het erg naar de zin is denk ik :+

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:08

Ik lees nog altijd alles mee, maar heb niet zoveel te delen mbt fokken/veulens etc dus zit iets meer op de achtergrond :P Overigens wel meegewerkt op de KFPS fokdag regio Noord-Limburg. Als ik dan toch verplichte meewerkdagen heb, dan doe die maar bij een leuk evenement.

Met Picasso gaat alles goed. Hij is inmiddels alweer 10 jaar en we hebben samen een behoorlijke groei doorgemaakt. Het is een heerlijk veelzijdig paard, afgelopen weekend weer eens een oefenwedstrijd dressuur gereden:
Afbeelding
Verder loopt hij regelmatig voor de wagen, buitenritjes en af en toe dressuur, maar een aantal weken geleden bleek dat de marathonhindernissen hem ook goed af gaan. Zijn vader heeft verschillende kampioenschappen (o.a. Belgisch kampioen) in het mennen meegereden dus hij heeft het niet van een vreemde.
En verder gaat hij volgende week weer mee naar het crossterrein, wat hij (en ik) ook erg leuk vind om te doen. In oktober tweede keer ooit strandrit en dan in november hopelijk nog working equitation clinic.

Afgelopen vakantie op de Fries van een kennis een strandrit mogen maken, wat was dat heerlijk! Zeker als je alleen maar bossen gewend bent.

Jelske, mooie foto's heb je laten maken! En die kentucky set op marktplaats <3 helaas is mijn paarden'hoekje' op zolder al overvol en geef ik kapitalen uit aan de paarden dus moet even iets minderen.

Laura, succes op wedstrijd, als je inmiddels al niet al gereden hebt :P

Absolem, jij nog wel eens iets van jelske (als ik het goed onthouden heb, moet wel bijna want er waren toen meerdere jelskes in dit topic) gehoord?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:48

Wat heerlijk als ze zo veelzijdig zijn! Knap paard!

Heb jij trouwens je bit niet te groot/ te los?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:49

Wat leuk dat Picasso het zo leuk doet! Van mij mag je daar gerust meer over posten hoor :D Vind ik juist wel leuk.

Citaat:
Jelske, mooie foto's heb je laten maken! En die kentucky set op marktplaats <3 helaas is mijn paarden'hoekje' op zolder al overvol en geef ik kapitalen uit aan de paarden dus moet even iets minderen.

Dankje!
Ja, die set… |( was er op slag verliefd op. Toen zat hij zo:
Afbeelding

Alleen is ze daar dus behoorlijk uitgegroeid, met name bij de borst. Het zit gewoon te strak. Het zal gaan schuren, knellen en belemmeren als ik m toch zou gebruiken.
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:00

boemel schreef:
Wat heerlijk als ze zo veelzijdig zijn! Knap paard!

Heb jij trouwens je bit niet te groot/ te los?

Nee viel me ook al op op deze foto, beetje ongelukkig moment :+ die zit normaal gewoon goed als ik op beide teugels contact heb.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:12

Dara jou kennende komt het zeker goed.

Jelske we gingen naar Woudenberg (midden Nederland). Ik vind je deken niet slecht zitten zo van de zijkant.

Lys hij deed het super 4 winstpunten en een 1e plaats.nu 10 winstpunten en we gaan lekker trainen voor het L1.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:46

Laura1982 schreef:
Jelske we gingen naar Woudenberg (midden Nederland). Ik vind je deken niet slecht zitten zo van de zijkant.

Lys hij deed het super 4 winstpunten en een 1e plaats.nu 10 winstpunten en we gaan lekker trainen voor het L1.

Oh ja, dat ken ik wel, ik kom regelmatig in de omgeving van de Utrechtse heuvelrug :) goed om te horen dat hij zo lekker ging zeg!

En die deken… doet echt wel zeer hoor, maar ik krijg m nog net en met veel moeite dicht. Dus t schiet niet op om hem aan te houden. Als Jels verder op gewicht komt en/of bespiering krijgt is het helemaal gedaan.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:42

Goed gedaan Laura!
Ik heb één keer op n doordeweekse avond n wedstrijd gereden, nooooit meer :') alleen maar professionele stallen/ruiters namen deel. Daar voelde ik me niet helemaal op mn plaats, ik was overigens wel de enige die zn paard makkelijk van de losrij- naar de wedstrijdbak gereden kreeg.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:40

@Jelske, wat een mooie foto van jou en je paardje!!! lees zo effe bij. Beetje hectisch geweest

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:48

Ik vind het ook een prachtige foto van jullie samen Jelske! Verhuizen levert altijd onrust en risico’s op. Voor een peesblessure helemaal spannend, hopelijk houdt die zich goed.

Laura, streef je ernaar om regelmatig een wedstrijd te rijden? Kies je heel bewust de locaties uit? Of is het maar net hoe het uitkomt? Lijkt me behoorlijk tijdrovend wedstrijden. Of valt dat mee? Gaaf dat je dat met Ilias doet.
Woudenberg: wij wonen zeker niet in de buurt, maar onlangs wel daar een veulen gekocht <3

Dara, spoelworm denk je? Veulens ontwormen we hier ook heel regelmatig het eerste jaar. Voor je het weet zitten ze er vol mee. Akelige krengen.

Lys, ik maak me schuldig aan al dat veulen en fokmerrie praat, maar laat je niet weerhouden! Want al het andere praat over Friezen paarden vind ik ook super leuk. Picasso is een echte allrounder zo. Wat voor schoftmaat heeft hij? Men je er ook zelf actief mee?

Wij zijn dus “in verwachting” van tweede merrieveulen. Ze komt over zo’n twee weken.
Zal uiteraard dan weer even flink wat foto’s plaatsen. Zal even onrustig worden in de kudde. Staat een paardje te koop, draagmerrie gaat weg, tweede veulen erbij, en de hengst komt einde vd maand uit de opfok. We brengen hem gelijk eerst na trainingsstal. Maar als hij niet geschikt is om aan te bieden bij de keuring, dan komt hij ook aan huis.

Nog even een foto van de andere aanwinst die al thuis staat.
Afbeelding

Hopelijk gaat het samenvoegen met haar nieuwe vriendin goed.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:30

Sowieso zijn wormen “normaal” bij paarden. Het doel is beheren, niet uitroeien. En zeker met jonge paarden gewoon goed blijven ontwormen.

Super goed gedaan met Ilias weer Laura :D heel knap!

Kun je niet een extra stukje tussen de deken zetten voor Jelske? Zo van de zijkant lijkt het helemaal niet raar. En zeker als je zo blij met de deken bent, dan is er vast wel een oplossing te vinden?

Mijn entertje is echt zo leuk. Ben echt heel blij met haar.
Afbeelding
Afbeelding

En ook al braaf op de poetsplaats vast staan enzo (al duurt wachten heel lang).
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:40

Dat is zeker heel erg braaf voor zo’n jong ding Sanet! Fijn als het zo makkelijk gaat in de omgang, dan is het super leuk om ze erbij te hebben. En knap istie ook!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:45

Ja, ik denk altijd maar, makkelijker om het ze nu te leren, dan als ze straks 1.60/1.70 is en nog eens 100 kilo zwaarder en het is een ongeleid projectiel. Dus moet gewoon elke dag aan het halster mee lopen, binnen buiten zetten. Voetjes geven etc. Ik kan ook gewoon zelf de hoeven uitkrabben en hoera-flapjes eraf vijlen enzo.