Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:04

SinneJ schreef:
Ik lees op facebook dat je toch door wil sparen speciaal voor het sperma (ik zit toevallig in dezelfde groep over Iberische rassen). Waar is jouw moeder in heel dit verhaal eigenlijk?

Je leest daar ook meermaals het advies niet te fokken met je hengst: dan weet je dus ook dat het niet enkel op bokt gezegd wordt, maar in heel de paardenwereld... je geeft ook aan hem eventueel zelfs te willen keuren zodat je toch kan fokken, maar ik wil je even meegeven dat een keuring heel wat training vereist. Een hengst moet echt wel gehoorzaam zijn om mee te nemen naar zo'n keuring. Dat is niet even trailer op en een papiertje gaan halen.

Ik zou dus niet het castreren nog uitstellen om dat te doen, want tegen dan kan je er waarschijnlijk niets meer mee aanvangen. Daarnaast mag hij volgens mij niet eens APTO gekeurd worden omdat hij een kruising is.

Meid, ik weet dat ik in herhaling val, maar serieus; laat je penny dromen varen en kom even kijken in de echte wereld, waar mensen fokken met goedgekeurde en professioneel gehouden hengsten en waar recreatieve ruiters rijden op ruinen en merries en deze in groep op de weide houden.

Want met het huidige gedraai is hij eind volgend jaar nog steeds niet gecastreerd en gebeuren er in 2021 ongelukken. En je paard is er nog eens miserabel van ook...
laat ze lekker doen joh. Gaan vanzelf wel een keer op hun gezicht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:23

Chanelle007 schreef:
mama zegt dat we hem beter in de lente kunnen castreren en dan kan hij direct in juni de weide op

In juni de wei op? Sta je nu op een stal met maar 3 of 4 maanden weidegang dan? Nou ja, ik ontstip het topic bij deze. Alles is ondertussen wel gezegd en je luistert toch nergens naar...

opisop_shop

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:30

Ik herkende het verhaal ook op Facebook inderdaad. Helaas, dovemansoren.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:39

Jessix schreef:
Chanelle007 schreef:
mama zegt dat we hem beter in de lente kunnen castreren en dan kan hij direct in juni de weide op

In juni de wei op? Sta je nu op een stal met maar 3 of 4 maanden weidegang dan? Nou ja, ik ontstip het topic bij deze. Alles is ondertussen wel gezegd en je luistert toch nergens naar...

Dan komt weer het excuus dat de groepen al reeds gevormd zijn op de wei en dat die er niet meer bij kan om de rust te bewaren -> weer een jaartje langer geen wei zien.

Jaar erop blijkt hij niet sociaal tegen andere paarden te zijn en wil niemand hem meer in hun wei hebben. :o

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 21:09

punt 1 ze gaan maar in juni de wei op. punt 2 ik laat hem 3 maanden op voorhand al castreren en punt 3 hij kan dan direct mee met de anderen! dus aub wi geef me dan ook de kans om alles te kunnen regelen en punt 4 zijn gedrag is al verbetert hij rent niet meer in de longeercirkel. daar hebben we al mee geoefent maar sorry wi maar nu ga ik niet meer reageren!!!!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:18

Er is een plan. We mogen er vanuit gaan dat TS en haar moeder dit goed uitgedacht hebben en dat ze mensen om zich heen hebben die daar adviezen in geven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:29

Daar zou ik persoonlijk niet vanuit gaan.
Maar ik hoop oprecht het beste voor het paard.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:40

opisop_shop schreef:

Je kan niets anders doen en niemand hier op bokt heeft er ook maar iets over te zeggen.

Heel lastig maar iedereen mag zijn of haar eigen keuzes maken. Dat is het mooie aan een vrij land.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:51

Net zoals mensen wel mogen blijven aanhalen wat ze zouden doen. Ik heb hier zelf ook al gezegd dat men het beter los kan laten, maar ik begrijp heel goed dat dat soms onmogelijk is.

Het is me overigens door de toon niet 100% duidelijk of je als mod reageert, of als gebruiker, Ymor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:52

Ymor schreef:
opisop_shop schreef:

Je kan niets anders doen en niemand hier op bokt heeft er ook maar iets over te zeggen.

Heel lastig maar iedereen mag zijn of haar eigen keuzes maken. Dat is het mooie aan een vrij land.

Ja mooi voor de mens, alleen soms ten koste van het dier. Maar goed, het is niet anders....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:56

Nah Ymor, niet helemaal mee eens. Er zijn echt keuzes waarvoor je beboet kunt worden. Of erger...

Tieneke, ik vermoed uit eigen naam. Want als Ymor volgens de regels gemod zou hebben, zou deze hele woordenwisseling er niet zijn. Je mag niet verwijzen naar een marktplaats advertentie, niet naar wat een ts in een ander topic zei of deed en dus ook niet wat er op fb gezegd wordt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:59

Zo Ymor nu sla je echt even de plank mis. Dit is het mooie van een vrij land? We mogen er van uitgaan dat TS en moeder goede keuzes maken? Wie hou je nou voor de gek joh?
Er is een paard ernstig aan het lijden vanwege de onkunde en onwil van mensen. Absoluut bizar om die zo een hand boven het hoofd te houden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:59

Tieneke schreef:
Net zoals mensen wel mogen blijven aanhalen wat ze zouden doen. Ik heb hier zelf ook al gezegd dat men het beter los kan laten, maar ik begrijp heel goed dat dat soms onmogelijk is.

Het is me overigens door de toon niet 100% duidelijk of je als mod reageert, of als gebruiker, Ymor.

Maakt het voor het verloop van het topic uit hoe ik hier reageer? Als gebruiker heb ik mijn mening en als mod vind ik het jammer dat dit topic verloopt op de manier waarop het verloopt. Er worden veel adviezen gegeven maar we zien allemaal dat er geen gesprek gaande is in dit topic. Veel posts komen aanvallend over en TS is zichzelf alleen maar aan het verdedigen. Als je iemand wil overtuigen dat je gelijk hebt moet je respectvol met die persoon om gaan en eerst het verhaal aan willen horen voor je met een oordeel komt. In dit topic krijg ik het gevoel dat TS zich niet veilig genoeg voelt om haar hele verhaal te vertellen waardoor er gaten in het verhaal ontstaan. Super zonde en heel jammer!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:02

Om op je vraag te antwoorden: ja, dat maakt wel uit. Want hoe een topic verloopt, ligt aan verschillende partijen, ook aan de TS. Het op één partij steken, is niet eerlijk en heel kort door de bocht. Zeker als moderator.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:06

Tieneke schreef:
Om op je vraag te antwoorden: ja, dat maakt wel uit. Want hoe een topic verloopt, ligt aan verschillende partijen, ook aan de TS. Het op één partij steken, is niet eerlijk en heel kort door de bocht. Zeker als moderator.

Dat is dan ook niet wat ik doe. Zoals je in mijn vorige post leest geef ik ook aan dat TS niet het volledige verhaal deelt en steeds fragmenten geeft. Dat is niet handig maar ze is absoluut niet verplicht om zich hier te verantwoorden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:06

TS reageert al vanaf het begin nauwelijks. Ik heb aangeboden haar te helpen, ook via pb als ze dat liever wilde. Ik weet niet waarom ze af en toe nog in het topic reageert, want ik heb niet het idee dat iemand hier wat heeft kunnen betekenen voor haar.

En ja, als mens ben je daar ook helemaal vrij in. Maar de meeste hier reageren niet zo voor de mens, maar voor het paard. Want die is hier tenslotte de dupe van.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:08

Ymor schreef:
Tieneke schreef:

Dat is dan ook niet wat ik doe. Zoals je in mijn vorige post leest geef ik ook aan dat TS niet het volledige verhaal deelt en steeds fragmenten geeft. Dat is niet handig maar ze is absoluut niet verplicht om zich hier te verantwoorden.

Net zoals dat niemand verplicht is om jouw post op te volgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:10

Ymor schreef:
Tieneke schreef:

Maakt het voor het verloop van het topic uit hoe ik hier reageer? Als gebruiker heb ik mijn mening en als mod vind ik het jammer dat dit topic verloopt op de manier waarop het verloopt. Er worden veel adviezen gegeven maar we zien allemaal dat er geen gesprek gaande is in dit topic. Veel posts komen aanvallend over en TS is zichzelf alleen maar aan het verdedigen. Als je iemand wil overtuigen dat je gelijk hebt moet je respectvol met die persoon om gaan en eerst het verhaal aan willen horen voor je met een oordeel komt. In dit topic krijg ik het gevoel dat TS zich niet veilig genoeg voelt om haar hele verhaal te vertellen waardoor er gaten in het verhaal ontstaan. Super zonde en heel jammer!

Ik lees vooral heel veel adviezen hier in het topic. In het begin was de toon idd anders, maar imo is de 'aanvallende' toon van latere berichten omdat TS continu met excuses komt waarom het paard zoveel op stal staat, of niet gecastreerd kan worden.

Wat het voor mij lastig maakt om TS te begrijpen is voornamelijk het gebrek aan uitleg. Op bvb het advies om hem te castreren ivm hengstengedrag kregen we 'dat kan niet'. Dan is het logisch dat mensen willen weten waarom het niet kan. Hierop wordt dan vaak op boze toon verdere uitleg op gegeven.

En ik geloof oprecht dat de adviezen hier goed bedoeld zijn en dat mensen willen waarschuwen voor wat er kan gebeuren als bepaalde dingen wel of niet gedaan worden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:11

En over dat paard hebben we helemaal niks te zeggen helaas. Het enige wat we kunnen doen is een advies uitbrengen. En met dat advies gaat ze naar eigen zeggen iets doen. Moeten we dan tot juni elke week blijven vragen of ze het gedaan heeft?

Tieneke schreef:
Ymor schreef:
Tieneke schreef:

Net zoals dat niemand verplicht is om jouw post op te volgen.

Dat klopt inderdaad. Maar de vraag is of het bijdraagt aan de sfeer op het forum. Iets wat we toch allemaal belangrijk vinden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:13

Ymor schreef:
Dat klopt inderdaad. Maar de vraag is of het bijdraagt aan de sfeer op het forum. Iets wat we toch allemaal belangrijk vinden.

Het zal je misschien verbazen, maar de meeste mensen hier vinden het paard belangrijker dan de sfeer.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:15

SinneJ schreef:
Ymor schreef:

Het zal je misschien verbazen, maar de meeste mensen hier vinden het paard belangrijker dan de sfeer.

Dat is een aanname van je. Ik vind beide belangrijk. Voor het paard kan ik persoonlijk weinig doen behalve advies geven. Net als de rest van bokt overigens. Op de sfeer hebben we wel allemaal invloed.

Change what you can’t accept and accept what you can’t change.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:18

En van die zijn-het-wel-of-geen-mod-interventies met een hoog schooljufgehalte helpen ook niet aan die sfeer.

Weet ik weer waarom ik een ander beroep gekozen heb.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:18

Ymor schreef:
Dat is een aanname van je. Ik vind beide belangrijk. Voor het paard kan ik persoonlijk weinig doen behalve advies geven. Net als de rest van bokt overigens. Op de sfeer hebben we wel allemaal invloed.

Change what you can’t accept and accept what you can’t change.

Ja als iedereen zo zou denken dan was er nooit wat veranderd in het welzijn van dieren. Zolang zij blijft posten zal ze daarop reacties krijgen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:20

Ook als ze niet post komt er af en toe een vraag naar boven hoe het nu is dus die vlieger gaat in dit topic helaas niet op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:22

Ymor schreef:
Ook als ze niet post komt er af en toe een vraag naar boven hoe het nu is dus die vlieger gaat in dit topic helaas niet op.

Ja en daar reageert TS op dus blijkbaar vindt jij dit vervelender dan zij zelf. :')