[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:36

Sanet schreef:
Nee, die ander heeft daar de hersens niet voor }:0

:D :D :D :')

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:59

Nynkex01 schreef:
Fijn dat het zo goed ging!
Ilse loopt nog steeds niet goed, en ik ben chagrijnig dat er de vorige keer geen foto’s zijn gemaakt ook al heb ik daar toen wel op aangedrongen. Dat gaan we volgende week alsnog doen. Ijzers hebben dus totaal geen nut voor haar en ik breek mijn hoofd er over wat het dan kan zijn. De dierenarts dacht misschien een geïrriteerd hoef gewricht, dat kwam wel vaker voor bij jonge Friezen en zou nog niet gelijk artrose hoeven te betekenen. Paard zelf is wel vrolijk, die galoppeert vrolijk rond en is druk aan het spelen.
Nou ik weet het niet hoor, word er gek van. En vind het ook niet leuk dat ik nu niks te rijden heb en dus ook niks meer leer. Had als kind nooit de mogelijkheid om lessen te volgen, dus sinds een paar jaar fanatiek aan het lessen en aan het bijleren en nu sta ik weer stil. Ben op zoek naar een bijrijpaard, maar niet te vinden

Wat jammer dat je nu nog niets kunt ondanks je verzoek.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:03

Getty fijn dat het goed ging toch wel belangrijk dat soort ervaringen.

Sunnyhorse Oh wat een heerlijk boefje met de trampoline maar ik snap dat het nirt gewenst is.

Bariton gefeliciteerd met de 1e premie super leuk voor jou en de fokkers. Zn dag is een hele happening.

Vandaag met ilias op wedstrijd geweest super fijn gereden 2e proef wat slordig kon de lezer niet goed horen door de vele regen en had de proef niet doorgelezen van te voren. Enorm blij met hoe hij het doet. 1e proef 193 en 1e plaats 2e proef 185 punten.

DaraBariton

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:49

Laura van harte gefeliciteerd met de winstpunten en prijs!! +:)+ :)F
Was je evengoed wel de juiste kant op gereden? Daar zou ik dan bang voor zijn. _O-

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:48

Laura1982 schreef:
Getty fijn dat het goed ging toch wel belangrijk dat soort ervaringen.

Sunnyhorse Oh wat een heerlijk boefje met de trampoline maar ik snap dat het nirt gewenst is.

Bariton gefeliciteerd met de 1e premie super leuk voor jou en de fokkers. Zn dag is een hele happening.

Vandaag met ilias op wedstrijd geweest super fijn gereden 2e proef wat slordig kon de lezer niet goed horen door de vele regen en had de proef niet doorgelezen van te voren. Enorm blij met hoe hij het doet. 1e proef 193 en 1e plaats 2e proef 185 punten.

Gefeliciteerd!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:50

Danknje wel nynke!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:39

Goedemorgen!
Na een korte vakantie weer terug online en zie dat ik wat bij te lezen heb. :)

Getty_Maan schreef:
Gebruiken jullie ook transportbeschermers? Kreeg het advies ze wel te gebruiken, omdat Maan haar evenwicht nog lastig vind. Maar zelf heb ik ze nooit gebruikt.

Ga toch nog maar een paar aanschaffen en ermee oefenen, kijken wat ze ervan vindt.

Ik gebruik ze niet. Ik neem de verantwoordelijkheid om rustig te rijden en ruim te anticiperen, zodat mijn paard in staat is haar evenwicht te bewaren. Ze hebben gelukkig ook vier benen i.p.v. twee.

De belangrijkste reden dat ik het niet doe is dat ik die warmte gewoon niet op die pezen wil hebben. Als Jels nu een sjabrak op heeft breekt het zweet haar al aan alle kanten uit met dat benauwde Hollandse weer. Waarom zou ik haar de ellende van die warme, halfhoge kokers aandoen? Overigens is de wetenschap ook nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde geloof ik (laatste keer dat ik het gecheckt heb was eerder dit jaar). Tenzij je er eentje hebt die toch de hele boel bij elkaar slaat, zou ik adviseren het vooral achterwege te laten.

Hoe is het uiteindelijk gegaan?

Nynkex01 schreef:
Ilse loopt nog steeds niet goed, en ik ben chagrijnig dat er de vorige keer geen foto’s zijn gemaakt ook al heb ik daar toen wel op aangedrongen. Dat gaan we volgende week alsnog doen. Ijzers hebben dus totaal geen nut voor haar en ik breek mijn hoofd er over wat het dan kan zijn. De dierenarts dacht misschien een geïrriteerd hoef gewricht, dat kwam wel vaker voor bij jonge Friezen en zou nog niet gelijk artrose hoeven te betekenen. Paard zelf is wel vrolijk, die galoppeert vrolijk rond en is druk aan het spelen. Nou ik weet het niet hoor, word er gek van. En vind het ook niet leuk dat ik nu niks te rijden heb en dus ook niks meer leer. Had als kind nooit de mogelijkheid om lessen te volgen, dus sinds een paar jaar fanatiek aan het lessen en aan het bijleren en nu sta ik weer stil. Ben op zoek naar een bijrijpaard, maar niet te vinden

Lastige kwestie inderdaad en ik begrijp de frustratie. Wat is de stand van zaken inmiddels?

SunnyHorse schreef:
Al drie generaties veulens heeft deze trampoline het overleefd. Allemaal hengstjes, over het algemeen allemaal boefjes op een zekere leeftijd.
Maar deze dame had het gelijk voorzien op de trampoline, leek wel alsof ze erop wou klimmen. Dus de trampoline is in veiligheid gebracht zoals jullie begrijpen.

Wat een boefje, maar wat een leukerd! :o

Ik herken het overigens wel. Zo is pit eens in een (droogstaande) sloot gekukeld, alhoewel ze er zelf weer uit kwam. Ook is ze een keer over een laag hek heen geduikeld. Ik dacht oprecht dat ze allevier haar benen zou breken. :') Gelukkig allemaal goed gekomen. Maar ze is net één, dus ik heb het idee dat de tropenjaren nog moeten komen :+

Gefeliciteerd met de 1e premie van Wiebe Darabariton!

@Laura: fijn om te lezen dat je weer op pad bent geweest en dat het je goed is bevallen :)

Wij hebben er dus de vakantie op zitten en ik kan zeggen dat het niet geheel zonder zorgen over Jelske is geweest. Laatste dagen wel leuke dingen gedaan. Zo zijn we vrijdag naar de Koninklijke Stallen geweest (had gehoopt de andere Jelske misschien even te kunnen begroeten, maar dat was allemaal hermetisch afgeschermd). Was een leuk bezoek, maar ik vond het interessanter toen we er met JongKFPS zijn geweest.

Dan zijn we gisteren voor het eerst met Jels in (onze eigen) trailer op pad geweest. Maar liefst een rit van 1,5u naar de heide bij Havelte, want een lang gekoesterde droom zou werkelijkheid worden. :o Een fotograaf zou foto's gaan maken van mijn eigen paard in de heide <3
Jels had bijzonder veel moeite met het concept 'opgesteld worden en stilstaan'. Dus daar ga ik de komende tijd maar eens wat aandacht aan besteden bij haar. Even goed was ze wel zo verschrikkelijk braaf. Zowel in de trailer als op vreemd terrein. Je zou af en toe bijna vergeten dat die trailer er achter hangt, het is dat het niet te missen is in de spiegels. :') Laden en lossen alsof ze dagelijks niets anders doet, braaf blijven staan bij de trailer als er nog een laatste keer een borstel overheen gehaald wordt/hoofdstel in wordt gedaan. Trots op onze wokkel <3 <3

Gisteren ook al een voorproefje ontvangen:
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:52

Mooie foto jelske!

Gisteren heel fijn gereden met ilias.
Morgen wasdag en donderdag al vroeg op weg naar Warga.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:59

Mooie foto van Jelske! Ze wordt nu echt mooi rond he? Fijn!

Toi toi toi Laura, hopelijk zet Ilias zijn beste beentje voor!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:40

Oh jaaaaa! De IBOP van Ilias staat ineens voor de deur!
Jullie moeten het mij maar vergeven dat mijn bovenkamer nog een beetje in vakantiesferen is :oo

Zet hem op Laura! Ik ben heeeeeel benieuwd!

Jels gaat wat gewicht aangaat heel lekker ja *\o/* Nu de rest nog.... Ik heb even niet meer scherp of ik hierover al had geschreven maar ze heeft sinds 3 juni een blessure op het linkervoorbeen, vermoedelijk het checkligament. Daardoor staat ze dus al geruim twee maanden stil qua arbeid/algehele revalidatie. Kwam echt op een ontzettend rot moment want we leken eindelijk in wat gunstiger vaarwater geraakt te zijn. Zo zou die week de zadelmaker weer komen om het zadel aan te passen omdat de bespiering zo goed vooruit was gegaan.
Toen kwam storm Poly en hebben we te kampen gekregen met een gat in haar hoornvlies doordat er waarschijnlijk troep in haar oog was gewaaid.
Dan kwam halverwege onze vakantie de hoefsmid (die werd opgevangen door een goede vriendin) en bleek ze rotstraal te hebben op rechtsvoor, waar de maden zelfs al uit kwamen. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden wat de oorzaak hiervan is geweest, maar ik onthoud mij hier liever van moddergooien. Het is vervelend genoeg dat het je overkomt op het moment dat jij je paard twee tellen uit het oog hebt en met vakantie bent. :=

Maar als je bovenstaande foto vergelijkt met dit:
(augustus vorig jaar)
Afbeelding

of dit:
Afbeelding

Dan staat er inderdaad een heel ander paard :D :o Dit was bijvoorbeeld vorige maand:
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:02

Jeetje wat een hoop pech met Jelske.
Ze ziet er wel top uit, daar mag je trots op zijn. Hoe oud is ze ook alweer?

Hier even een update over mijn 3 jarige.
Ze gedroeg zich in aanvang helemaal niet.
Erg brutaal en als ze haar zin niet kreeg begon ze te bijten en te trappen.

Inmiddels gedraagt ze zich steeds beter.
Alleen rekening met mij houden als er irritante vliegen zijn of geduldig wachten met voeren is nog een ding.

Hoofdstel, zadel, longeren en trailerladen gaat prima.

Zadelmaker is net geweest en mijn Sella past prima, dus ik ben blij :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:19

Dankje! Jelske is sinds afgelopen maart alweer 20 :D Ik ben sowieso wel trots op hoe ze er bij staat hoor :o
Was eigenlijk nog best grappig. We trokken natuurlijk best wel wat bekijks (zeker met een paard dat maar rondjes blijft draaien). Meermaals werd gevraagd of het zeker wel een jong paard moest zijn :Y) Vervolgens stond men perplex als we vertelden dat ze inmiddels 20 lentes telt :')

Al moet ik zeggen: ondanks haar "rugzak met ellende", vind ik het een vrij duurzame merrie. Redelijk droog beenwerk en ze heeft misschien geen rug van een driejarige, maar slecht wil ik het niet noemen nu de bespiering er wat beter omheen ligt. En afhankelijk van hoe ze zich gedraagt straalt ze klaarblijkelijk genoeg "jeugdigheid" uit _O-

Klinkt alsof je goede stappen zet met de driejarige zeg! Mirna heet ze toch?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:49

Wat een mooie leeftijd :o
Hoe denkt de dierenarts over de peesblessure?
Ze heeft haar leeftijd helaas niet mee voor een dergelijke blessure. En draaien is helaas ook niet best voor een dergelijke blessure.
Je zou ter ondersteuning Traumeelgel kunnen smeren en ik ben ook fan van lasertherapie. Beterschap voor haar.

Klopt, ze heet Mirna. Omgedoopt in Mirtje. :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:29

Thanks dames ik heb vooral genoten van het proces naar donderdag en voor mij is hij al de beste.

Jelske pittige foto's van toen zeg.

Boemel oh je hebt een dame met karakter zo te lezen. Fijn dat het beter gaat hopelijk is bijt en slaan gedrag snel over

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:47

Dierenarts en trainer zijn het met elkaar eens dat het tijd gaat kosten maar over zou moeten gaan. We hebben dus weer de volgende oefening 'geduld oefenen' te pakken. Leeftijd heeft ze wellicht niet mee, zou het niet zo hard willen stellen denk ik. Zelfs bij een jong paard had het tijd gekost.
Ze staat in ieder geval op een apart landje waar ze zich 'redelijk' gedeisd houdt en een beperkte mate van beweging heeft. In het begin ging het wel behoorlijk vooruit, maar het lijkt even stil gestaan te hebben. Sinds ongeveer een week zie ik haar weer wat vooruit gaan.
Bedankt voor de tips iig!

Mirtje klinkt heul leuk :D

Ik ben heel benieuwd hoe donderdag gaat verlopen hoor Laura! Ik zou ook graag eens een IBOP rijden :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:25

Succes vandaag Laura!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:05

Ik heb de IBOP via de livestream gevolg en vond het een fijn beeld Laura
79 punten! Mooie score :) Ben je tevreden?

De combinatie Iris Sijtsma en Koendert was mij overigens ook op gevallen. Die gaan de laatste tijd zo lekker als ik af ga op de uitslagen en had eigenlijk verwacht dat ze op de IBOP ook hoge ogen zou gooien. Kon de opmerkingen van de jury op zich wel volgen maar had toch niet helemaal aan zien komen dat ze zouden scoren op 73 punten.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:43

Hoe ging het Laura? Ben je tevreden voor je gevoel?

Hebben jullie enig idee wat de prijzen van veulens zijn? Iemand heeft belang bij mijn hengst veulen maar vind het lastig wat ik vragen moet.. vol papier en erg goede bewegingen. Gaat afhankelijk van de prijs naar de keuring. Van ons hoeft het niet maar degene wil misschien per premie een bedrag eraan hangen.

En wat vinden jullie een 2 jarige waard? Vol papier, merrie. Bewegingen zijn goed maar niet extreem spectaculair. Schuurt erg helaas ;(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:12

Gefeliciteerd met zijn AA score Laura! *\o/*

Ik vind hem echt veel op zijn vader lijken <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:19

Sanet schreef:
Ik vind hem echt veel op zijn vader lijken <3

Ik zie ook duidelijk de gelijkenissen met Elias en met Pit :')

Ik moest vanmorgen stiekem een beetje grinniken. Mijn tweede werkafspraak was gecanceld waardoor ik tijd over had en de opfok lag op de route naar huis, dus ik ben nog even bij Pit gestopt. Was de opfokker precies met een rondje bezig. Beetje aan de praat geraakt.
Hij vertelde dus dat Pit hen wel eens aangevallen heeft. Schrok ik van en vroeg dus door naar wat er precies was voorgevallen. 'Ze draait haar kont onophoudelijk heel dreigend naar ons toe'. Ineens viel het kwartje... :=
Pit heeft een favoriet kriebelplekje, direct naast haar staartwortel... :+ En dit is haar manier om duidelijk te maken dat er even gekriebeld moet worden. Wij zijn het gewend, want dit doet ze al sinds dag 1, maar als je haar verder niet kent (let op: ze is inmiddels >1.50m en weeg denk ik al gauw >200kg) kan ik mij heeeeeel goed voorstellen dat dit een oncomfortabele gewoonte is. := Dus ik geloof dat wij even stoppen met het kriebelen op verzoek, in de hoop dat ze dit afleert.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:27

Doe die 200kilo maar x2 hoor. Ze zijn zeker al over de 400 nu. Jaarlingetje die ik hier heb staan is gewogen op de kliniek eind januari, die woog toen al 300 kilo en die is een slag kleiner dan mijn Elias meisje (heb ik nu ook op 1.51 gemeten).
Mijn Elias meisje vindt het heel fijn om hoog aan de binnenkant van het achterbeen gekriebeld te worden... dan gaat het achterbeen ook omhoog zodat je er beter bij kan...

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:29

:') wellicht is het dan toch een familietrekje

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:46

Oh dames het was zn gave beleving!
Ik ben zo trots.
Je kon mijn enthousiasme via de live stream volgen hahahaha.
Dit had ik echt nooit verwacht maar hij stond er echt goed voor en aimee heeft hem meer dan top getoond.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:48

Dennenboom schreef:
Hoe ging het Laura? Ben je tevreden voor je gevoel?

Hebben jullie enig idee wat de prijzen van veulens zijn? Iemand heeft belang bij mijn hengst veulen maar vind het lastig wat ik vragen moet.. vol papier en erg goede bewegingen. Gaat afhankelijk van de prijs naar de keuring. Van ons hoeft het niet maar degene wil misschien per premie een bedrag eraan hangen.

En wat vinden jullie een 2 jarige waard? Vol papier, merrie. Bewegingen zijn goed maar niet extreem spectaculair. Schuurt erg helaas ;(

Ik zou zeker naar de keuring gaan met je veulen. En ook de 2 jarige als je de kans hebt.

De prijzen zijn bij volpapier echt wel netjes dus ik zou even rond kijken of social en pagina's van grotere stallen dan zie je dat je ze niet voor een duppie hoeft te verkopen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:50

Misschien wel makkelijker verkopen op de keuring Dennenboom? Gewoon in het boekje erbij laten zetten dat het veulentje te koop is. En dan komen er vanzelf wel geïnteresseerden naar je toe.

Die 2 jarige is wel lastig, hoe lang schuurt die al?