[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:13

Veulen is ook eentje van Gosse. Overigens weer een hele andere bouw dan ons hengsten veulen van Gosse.

Wat is je dubio Jelske? Om er wel of niet wat van te zeggen?
Ik voel met je mee wat betreft de zorgen rondom je eigen paard. Je wil gewoon het beste voor ze. Je kan soms een dagtaak aan piekeren krijgen als het niet lekker met ze gaat. En eigenlijk helpt dat ook geen snars. Ik duim dat ze opknapt. Spannende plannen in ieder geval wat betreft ET! Heb je een goed adres gevonden?
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 29-06-23 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennenboom

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:43

Gefeliciteerd SunnyHorse! Op naar een mooie toekomst samen :D

Jelske: ik zou het even aan kijken. Als je je er (direct) mee gaat bemoeien dan wordt de sfeer ook niet leuker denk ik. Eventueel kun je later nog eens een keer zeggen van Joh ik zie dat je paard last/jeuk heeft, dit en dit werkt daar wel goed tegen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:54

Ik sluit me aan bij de reactie van Dennenboom.

Mijn jonkie is in 3 weken tijd van amper overbouwd naar behoorlijk overbouwd gegaan. En ineens wordt ze ook slungelig.

Gisteren is haar rug gemeten door iemand die zadelpasopleiding doet.
Was wel nieuwsgierig of mijn Sella zou passen.
Nou qua boombreedte wel, maar qua lengte helaas (nog) niet.

De Sella is 45cm, voor haar is 42cm op dit moment wel de max.
Oeps!

Omdat ze zo puppy is, ga ik er voorlopig nog niet op. Beetje grondwerk en longeren is voorlopig genoeg.

Ik verveel me niet, want Tess heeft groen licht gekregen om onder het zadel te gaan *\o/* .
Ze is vrolijk, relaxed en zuiver.
Ik heb niet de illusie dat ik haar in die hoedanigheid kan rijden zoals ik graag zou willen, maar licht dressuur en wat bosritjes is al heel fijn. :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:27

Jelske altijd lastig die techniek die niet mee werkt.

Sunnyhorse gefeliciteerd met knappe kleintje.

Ik zou me er niet mee bemoeien tenzij jou paard ook klachten krijgt dan kun je zeggen dat ze er wat aan moet doen of via pensionhouder spelen

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:25

_Jelske schreef:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst Sunnyhorse. Wat is het er voor eentje?

Ik zit hier een beetje in dubio. We hebben een nieuwe stadgenoot en die heeft ook een Fries. Beest heeft duidelijk last van zijn huid rondom zijn sokken (mok, mijt, who knows) en daar wordt duidelijk niks aan gedaan. Baasje is alleen maar druk met al haar alternatieve theorieën over het universum en fladdert er een beetje omheen :

Wat zouden jullie hebben gedaan?

Niks.niet mijn paard. Ongevraagde adviezen worden vaak niet in dank afgenomen. Als het beest echt verwaarloosd wordt naar de stalhouder stappen .

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:40

SunnyHorse wat een leukerd. Hopelijk ga je heel veel plezier met haar krijgen.

Boemel, heel verstandig om nog rustig aan te doen als ze nog zo in de groei zijn. Ook met grondwerk en longeren kun je ze al aardig wijs maken. Fijn dat Tess weer wat mag gaan doen.

Jelske ik zou er ook op een positieve manier wat van zeggen. Het is de toon die de muziek maakt. Misschien wordt het juist wel gewaardeerd.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:32

SunnyHorse schreef:
Veulen is ook eentje van Gosse. Overigens weer een hele andere bouw dan ons hengsten veulen van Gosse.

Wat is je dubio Jelske? Om er wel of niet wat van te zeggen?
Ik voel met je mee wat betreft de zorgen rondom je eigen paard. Je wil gewoon het beste voor ze. Je kan soms een dagtaak aan piekeren krijgen als het niet lekker met ze gaat. En eigenlijk helpt dat ook geen snars. Ik duim dat ze opknapt. Spannende plannen in ieder geval wat betreft ET! Heb je een goed adres gevonden?

Ik vind het oprecht een enig veulen. Ik ben heel benieuwd hoe deze zich gaat ontwikkelen.

Ja, het dubio zit inderdaad in of ik mijn mond moet open trekken. Al heb ik mijzelf er van 't weekend van ontdaan door maar gewoon te zeggen wat ik op mijn lever had, zonder al te veel in aannames of meningen te vervallen := Ik ben niet zo'n fan om dingen via de stalhouder te spelen en het paard krijgt bovendien duidelijk meer en meer last. Je wil dan eigenlijk het liefst erger voorkomen. Hopelijk begint het te dagen, althans ik hoop vooral voor het paard dat er wat aan gedaan zal worden.

We hebben voor de ET idd een fijn adres gevonden: bij Van Kempen in Rijkevoort *D

@Boemel:
Kan hard gaan hè, met dat jonge spul? Pit zie je ook om de haverklap veranderen :')

Wel balen van het zadel, maar wellicht vind je gauw een andere geschikte oplossing. Fijn bericht over Tess trouwens. Kun je weer lekker een beetje vooruit kijken!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:01

Nog even vergeten te melden: ik volg met grote interesse Isabelle Vroomans op socials. Zij en Hummer (v. Elias) hebben zich dit weekend weer in de ring laten zien en zijn daarbij tweemaal met de winst ervandoor gegaan in de KFPS-selectiewedstrijden in Panningen. Zij mag dus naar het kampioenschap in september :)

Zo leuk om te zien!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:11

Ja, Isabelle vind ik ook leuk om te volgen met haar knappen paarden.

Hier gaat de introductie van nieuwe veulen met haar draagmoeder bij mij anderen paarden niet geweldig. -O- opzich zijn er periodes op zo’n dag dat ze elkaar “gedogen”, maar zodra mijn hengstveulen naar het andere veulen wil (en dat wil hij echt heel graag) dan is er heibel in de tent. Merries!!!!
Nieuwe veulen heeft een paar keer flink in de nauw gezeten en flink moeten rennen. En heeft zich flink verstapt.
Heb ze maar weer uit elkaar gehaald en even dubbel draad ertussen: eerst herstellen en tot bedaren komen. Jammer.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:06

Ah joh, ze zijn er nog geen week! Ff draadje ertussen en even over het draadje bekend laten worden. Geef het even tijd en dan gaat het vast vanzelf goed. :knuffel:

Maar vervelend is het natuurlijk wel -O-

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:02

@Sunnyhorse: hoe gaat het inmiddels?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:35

Zo met dubbel draad is de rust wedergekeerd.
Als ze op stal staan mag het hengstenveulen inmiddels zelf even van zijn moeder over de box gluren zonder dat ze in paniek raakt of de boel wil afbreken.
Merrie veulen heeft na al dat gevlieg toen flink verstapt, loopt nog niet goed. Dus dat vraagt meer hersteltijd. Zodra die weer goed is, gaan we eens een enkel draadje ertussen proberen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:54

Op zich fijn toch, dat de rust nu even wedergekeerd is? Wat vervelend van het veulen... Hopelijk knapt ze gauw weer op. :knuffel:

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:06

Nog meer die morgen naar de fokdag in Lunteren gaan?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:56

Ik wilde eigenlijk graag met Pit en Jels naar de fokdag (voornamelijk voor de leuk). Ook een beetje omdat ik er stiekem verrekte trots op ben hoe Jels er nu bij staat. :o

Maar Jels staat kreupel en heeft sinds gisteren ook nog een dik oog (#fiets). En voor Pit was het logistiek bijna niet te doen.

Opfokker staat wel toe dat we haar op halen, dan zou ze voor ons uit de kudde gehaald worden en naar stal gebracht. Wilde hij zelfs een poosje van tevoren doen. Maar kennelijk hebben ze geen wasplaats of gelegenheid om haar te toiletteren en ook geen geschikte plek/baan/paddock om even een beetje te oefenen. Dan zou ik haar dus al terug moeten halen naar de stal waar Jels staat en dan van daaruit het hele circus... Nou ja, jullie begrijpen het plaatse. Het was mij teveel moeite.

Mijn vriend heeft toen gelijk de gelegenheid aan gegrepen om naar de verjaardag van ons neefje te gaan, dus nu gaan we daar heen. Ook gezellig denk ik :).

Jij wel?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 22:19

Jammer dat het niet lukt met Jels en Pit.

Wij gaan ook eventjes kijken, zonder paarden.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:28

Ons veulen is net voor geweest. Mooie 2e premie! Maar ligt het aan mij of waren ze extreem streng? Heb er echt een hoop gehoord met een 3e premie of zelfs geen premie bij 2/3 veulens. Dat heb ik nog niet vaker meegemaakt. Ik ben er wel voor dat ze streng keuren.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:01

Hoi! Ik lees al een tijdje mee met jullie. Maar nu vind ik het wel leuk om ook mee te schrijven.

Heb zelf 19 jaar een Friese merrie gehad, samen zijn we eigenlijk opgegroeid. Helaas is ze 2 jaar geleden overleden op 20 jarige leeftijd. Een verdraaiing van de darmen dus erg plotseling...

Hoewel het gemis nog erg groot is was het gemis van het hebben van een hobby voor mijzelf en in dit geval dus een paard ook groot.
Begin dit jaar werden hier en daar de eerste veulentjes weer geboren, een plekje voor een veulen was me al toegezegd dus zodoende ging de zoektocht van start. Ik heb 2 jonge kinderen van net 1 en 3 dus een veulen is geen probleem. Nu wil het toeval zo zijn dat ik bij het eerste veulen al verkocht was dus deze is het geworden... Een zoektocht kun je het daarom niet noemen. _O-
Ik kwam daar gewoon weer is op stal na bijna 2 jaar en toen was hij net geboren, nog geen dag oud. <3

Wiebe (Fryso 518 x Tsjalle 454)
Hij is van 31 Maart
Nu nog in z'n leopard print vacht _O- foto's zijn van gister.

Afbeelding
Afbeelding

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:05

Horseloverl schreef:
Ons veulen is net voor geweest. Mooie 2e premie! Maar ligt het aan mij of waren ze extreem streng? Heb er echt een hoop gehoord met een 3e premie of zelfs geen premie bij 2/3 veulens. Dat heb ik nog niet vaker meegemaakt. Ik ben er wel voor dat ze streng keuren.

Gefeliciteerd met de 2e premie! Erg netjes. Ik ben er niet echt in thuis maar ik ga het meemaken, 5 augustus is er fokdag in de buurt dan mag Wiebe ook. Ben wel benieuwd hoe zo'n dag gaat.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:46

Horseloverl schreef:

Hangt er vanaf wie je hebt. Sabine is vaak erg fijn om te hebben als keurmeester

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:01

Horseloverl schreef:

Gefeliciteerd met de tweede premie!

Ik denk niet dat het zo gek hoeft te zijn hoor. Er is immers geen quota voor premies en wanneer de veulens niet van de juiste kwaliteit zijn, neem ik aan dat er niet geprimeerd wordt.

@Darabariton;
Welkom en gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Vind het printje wel leuk eigenlijk. :D ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:00

Gefeliciteerd met de 2e premie!
Hopelijk onderbouwing waarom 2e premie.
Verder heel trots zijn!

Dara welkom volgens mij hebben we ooit al in een fries topic gezeten kan dat?

Sunny Hopelijk knapt je merrieveulen snel op. Fijn dat hengstveulen wat losser gelaten wordt door mama daar worden ze altijd beter van.

Afgelopen vrijdag met ilias op concours geweest en het voelde heel goed. 118.5 punt. Blij dat hij weer vol plezier en vertrouwen mee gaat. 17 aug gaat hij voor de ibop benieuwd wat dat ons brengt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:35

118,5? Dat zal wel niet toch?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:50

Gefeliciteerd met de mooie premie Horselover.
Wij vinden juist dat veel oranje lintjes voorbij kwamen. Sabien oa was er voor de merrie veulens, en gaf ook netjes toelichting.

Bij de hengsten deden ze dat eerst niet, later wel.

Was een moeder merrie mee die er niet goed bijstond. Daar hebben ze wel aandacht voor gevraagd. Dat vond ik goed om te horen.

Mooie Leopard heb je daar Dara :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:52

Leuk en spannend en die Ibop Laura.
Hoe bereid je daar op voor?