witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:05

Lara_Silver schreef:
Roane schreef:
Chestnut is vos, niet bruin Clown

Tuurlijk wijsneus ik ben ook niet dom eh! Om dan maar een zelfde soort antwoord terug te geven, chestnut is een officiele tint bruin in paardenkleuren, chestnut is dus een soort bruin.
Om het maar even in Nederlands te vertalen: kastanjebruin.

Worden we persoonlijk? Knipoog Ik gaf een normaal antwoord, dan hoef ik niet zo'n reactie terug te krijgen.

het antwoord dat ik wilde geven heeft FV_whisper al gegeven dus dat zal ik niet nog eens herhalen. Haha!

paintedblack: de 'witte fries' in kwestie is een kruising van een aantal paarden. Lachen maar nog steeds prachtig mooi inderdaad Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:57

Nee niet persoonlijk, ik schreef meteen op wat ik dacht.
Ik wist wel hoe ze heetten anders was ik er wel niet over begonnen denk je niet. En ja als er dan zo een antwoord achteraan komt mischien logisch dat ik zo reageer. En zo niet sorry maar zo ben ik, niks aan te veranderen.

@ FV_whisper: jou uitleg heb ik idd al op een website gelezen, maar vos en kastanjebruin zijn wel degelijk verschillende kleuren en niet slechts een slechte vertaling. Er zijn zowel foto's van ''voskleurige chestnut friezen'' en als van ''kastanjebruine chestnut friezen''.
Kastanjebruin is donkerder dan voskleurig.

Dit brengt mij bij het volgende; bij chestnut friezen zie je zowel lichtere als donkerdere varianten. Dus heel theoretisch genomen zijn ze er in beide kleuren. En dan kan er officeel natuurlijk een heel verhaal omheen worden gebreid in theorie is het bovenstaande waar.

Ik zal dit alles onderbouwen met fotomateriaal, op deze site vind je 9 foto's.

1. Dit is geen vos, daar is het paard duidelijk te donker voor, dit is kastanjebruin.
2.Dit is een lichte variant, een vos die mischien ook voor de lichaamskleur van zweetvos kan doorgaan.
3. bewerkt dus kleur veranderd
4 t/m 7. duidelijk een kastanjekleurig paard, het is namelijk te donker voor vos.
8 t/m 9. weer een duidelijk voorbeeld van een voskleurig paard.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:06

Lara_Silver schreef:
...En dan kan er officeel natuurlijk een heel verhaal omheen worden gebreid in theorie is het bovenstaande waar.

nee, in praktijk is het "waar", treden misverstanden op. In theorie is genetica het enige wat telt. Daar kan je niet omheen Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:10

ponyzotje schreef:
Lara_Silver schreef:
...En dan kan er officeel natuurlijk een heel verhaal omheen worden gebreid in theorie is het bovenstaande waar.

nee, in praktijk is het "waar", treden misverstanden op. In theorie is genetica het enige wat telt. Daar kan je niet omheen Lachen

Ja de genetica, maar goed dat er voor de namen geen genetische code bestaat. Lachen
Ik heb ook geen discussie over de hele genetica van deze paarden, dit is wetenschappelijk vastgelegd. Ik bewees enkel de verschillende kleurtinten die chestnut friezen kunnen hebben,, heeft niks met genetica te maken, enkel met een verschil van mening. Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:14

Wel, dan los je je eigen discussie op. Kastanjebruine chestnuts is gewoon een compleet verkeerd gekozen naam aangezien er geen bruin is. Maw de verkleuring op de foto's die jij als bruin aanziet (ik zie dat trouwens maar bij 2 foto's), is eigenlijk wel genetisch vos. Kastanjebruin is dus een foute benaming. Het is gewoon vos met hele donkere tinten.

Je schept verwarring, want kastanjebruin is wél als kleur erkend, maar wel als een genetisch bruine. Wat die namen betreft is er wel een code natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat je begint te suggereren dat een paard bruin is en dan later zegt dat het gewoon zijn naam is. Het is een vos, punt.
Anders wordt de discussie nog veel complexer Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:16

ponyzotje schreef:
Wel, dan los je je eigen discussie op. Kastanjebruine chestnuts is gewoon een compleet verkeerd gekozen naam aangezien er geen bruin is. Maw de verkleuring op de foto's die jij als bruin aanziet (ik zie dat trouwens maar bij 2 foto's), is eigenlijk wel genetisch vos. Kastanjebruin is dus een foute benaming. Het is gewoon vos met hele donkere tinten.

Je schept verwarring, want kastanjebruin is wél als kleur erkend, maar wel als een genetisch bruine. Wat die namen betreft is er wel een code natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat je begint te suggereren dat een paard bruin is en dan later zegt dat het gewoon zijn naam is. Het is een vos, punt.
Anders wordt de discussie nog veel complexer Haha!

Ok je maakt een punt, maar je schept voor anderen nu wel weer verwarring door het woord bruin te gebruiken, want ze zijn zeker niet bruin, ze zijn vos! Tong uitsteken
Ik heb trouwens zeker nooit gezegd dat ik ze voor de kleur bruin aanzie wel voor kastanjebruin. En ook al zijn ze dit genetisch niet het is toch de kleur kastanjebruin! (nja zie dan de uitleg bij de foto's eh, dus niet allemaal nee)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:20

Dit was nochtans je eerste post erover:
Lara_Silver schreef:
Nee de bruine kleur is niet uitgestorven, er zijn verschillende sites over. Hier al 1 bv ...

En los daarvan heb je geen gelijk. Kastanjebruin is NIET de kleur van die paarden. Kastanjebruine paarden hebben ZWARTE manen, deze heeft GEEN zwarte manen. Het is dus gewoon fout. Het lijkt erop en bij een ander ras zou men misschien kunnen twijfelen welke benaming het is en zou een DNA-test nodig zijn, maar bij deze Friezen is het wel vos...
Dat weet je blijkbaar, dus noem ze dan ook gewoon vos. Voor mijn part donkervos, kopervos, of een eigen verzinsel maar geen kastanjebruin dat is iets anders...
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 13-10-07 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

o0Michelle0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:21

ik vind dat witte shires wel iets weg hebben van friezen..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:34

ponyzotje schreef:
Dit was nochtans je eerste post erover:
Lara_Silver schreef:
Nee de bruine kleur is niet uitgestorven, er zijn verschillende sites over. Hier al 1 bv ...

En los daarvan heb je geen gelijk. Kastanjebruin is NIET de kleur van die paarden. Kastanjebruine paarden hebben ZWARTE manen, deze heeft GEEN zwarte manen. Het is dus gewoon fout. Het lijkt erop en bij een ander ras zou men misschien kunnen twijfelen welke benaming het is en zou een DNA-test nodig zijn, maar bij deze Friezen is het wel vos...
Dat weet je blijkbaar, dus noem ze dan ook gewoon vos. Voor mijn part donkervos, kopervos, of een eigen verzinsel maar geen kastanjebruin dat is iets anders...

Ja ik reageerde snel staat mischien in een van mijn vorige posts zo niet dan weet je het nu. Knipoog
Kastanjebruine paarden hebbe GEEN zwarte manen, paarden met zwarte manen heetten nu gewoon eens ordinair bruin. Kastanjebruin is een tint of je het nu wil of niet.

De paarden zijn genetisch vos, dit is hun dna maar soms bereiken ze de tint kastanjebruin! Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Als je een rode auto hebt, en die staat in zo een belichting dat hij veel donkerder lijkt bordeaux bv. En je ziet hem gewoon staan zonder ''achtergrond'' info, zie je nog steeds een bordeaux-kleurig auto, die afgezien van alles gewoon rood is... Snap je nu mijn punt mischien, want jij blijft steeds op een ding doorhameren...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:43

Het gaat niet om 1 ding, het is gewoon jammer dat er al 36 pagina's over iets gediscussieerd wordt en er dan iets genetisch onjuist gepost wordt, want het gaat hier natuurlijk over genetica. In een opzicht is jouw post hetzelfde als 'dit is een albino want hij is wit'... en dat klopt ook niet.

Alle bruine paarden hebben zwarte manen... Ook kastanjebruine... Als een paard geen zwarte manen heeft is het geen bruine. Dat is nu eenmaal de definitie.
Als je het van mij niet wilt aannemen zal iemand anders het je moeten vertellen Haha!

Ik snap je punt van de verkleuring van de auto, en daarover had ik het ook gewoon niet... Dat van die auto is volkomen correct wat je zegt, maar van de kleur niet. Die paarden zijn niet kastanjebruin, ze lijken zo door het licht, ze zijn vos. Tot zover juist. Maar je zet letterlijk dat kastanjebruinen geen zwarte manen hebben, en dat vosfriezen soms de tint kastanjebruin bereiken, en dat is fout. Want kastanjebruin heeft zwarte manen en een vos bereikt nooit een bruine tint. Hij lijkt hoogstens zo, maar is het niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:46

Goed je snapt mijn punt! Dat is alles wat ik je probeerde duidelijk te maken!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:47

Anders had het wel kastanjevos geheten, en niet kastanjebruin.
En ik kan het fout hebben hoor, ik ben de draad een beetje kwijt, maar spreek je jezelf nou niet tegen? Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:49

Nee we hebben gewoon een verschil van mening over de kleuren van het paard, ik zie kastanje als een tint bruin zij ziet het als bruin. En zo kan het nog 3 pagina's verder gaan, we gaan er toch niet uit komen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:51

We zouden het eigenlijk supertje eens moeten vragen. Ja

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:51

Natuurlijk is kastanjebruin een tint van bruin Haha! maar wel met zwarte manen Haha!
Inderdaad we zullen er niet uitkomen, je spreekt jezelf inderdaad soms een beetje tegen maar ik hoop dat je wel mee bent. Denk het wel. 't Gaat gewoon om verkeerd gekozen namen.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 13-10-07 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:53

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:54

Dat zijn zwarte manen, dus het is inderdaad een bruine. Verder wel niet teveel op zomaar een internetfoto baseren. Ik kan een witte online zetten en maken dat google hem vindt als vosse Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:56

Oh nee, vertrouw google helemaal niet. Haha! op de site van dat plaatje staat bij de merrie ook 'kastanjebruin.'

Ik weet wat, we gaan gewoon al die paarden af en houden er een kastanje naast Pling

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:57

@Ponyzotje: We hoeven het nooit 100% eens te worden nee, maar we begrijpen elkaars punten, dat is het belangrijkste! Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:58

Roane schreef:
Ik weet wat, we gaan gewoon al die paarden af en houden er een kastanje naast Pling

*LOL*

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:53

ponyzotje schreef:
Dat zijn zwarte manen, dus het is inderdaad een bruine. Verder wel niet teveel op zomaar een internetfoto baseren. Ik kan een witte online zetten en maken dat google hem vindt als vosse Haha!

Dat was inderdaad een bruine. Maar nu lees ik net hierboven dat het dus niet mogelijk is om een bruine fries te fokken, aangezien het paard dan een bruin ouderdier moet hebben, en dat niet mogelijk is? Gaat het hier dan om een sterk verkleurde fries?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:17

Kastanjebruin heet in voskleur koffievos. Het is dus of een sterkverkleurde fries, of een koffievos.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:55

Dankje Mizora, ik wist niet juist welke vos het was, ging al voor koper- etc, maar koffievos, dat was het Lachen

WildChild, ik had het over dat kleine fotootje uit de post hierboven en niet over die fries. Die fries is inderdaad gewoon sterk verkleurd want genetisch kan hij niet bruin zijn. Hij is dus - blijkbaar Knipoog - koffievos.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:27

Mizora schreef:
Kastanjebruin heet in voskleur koffievos. Het is dus of een sterkverkleurde fries, of een koffievos.

@ponyzotje: dat is de kleur die ik dus al de hele tijd bedoelde, en die hebben geen zwarte manen! Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:40

Haha natuurlijk niet, maar dan moet je het wel juist zeggen he! Kastanjebruin is al iets anders, dus gebruik dan de juiste kleur anders raak je nergens in een discussie! Blij dat we eruit zijn Lachen