Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:27

Ja bij Tops waren wel wat weilandjes en een paar paddocks. Maar zo veel paarden, dat ik meen dat de meeste er niet of nauwelijks op komen. Verder inderdaad super fancy, ik zou het best willen hebben. Dan gooi ik mijn paarden met regen los in de binnenbak! :D ;)

KellyR schreef:
@Jessix, ze mogen zelfs niet zonder toezicht in de paddock omdat er een agterberg bodem in zit. Zijn bang dat ze gaan graven oid.

Pppfff... hebben ze daar dan iemand voor in dienst die de paarden in de gaten houdt of moet je dat als eigenaar zelf doen?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:39

Jessix schreef:
Ja bij Tops waren wel wat weilandjes en een paar paddocks. Maar zo veel paarden, dat ik meen dat de meeste er niet of nauwelijks op komen. Verder inderdaad super fancy, ik zou het best willen hebben. Dan gooi ik mijn paarden met regen los in de binnenbak! :D ;)

KellyR schreef:
@Jessix, ze mogen zelfs niet zonder toezicht in de paddock omdat er een agterberg bodem in zit. Zijn bang dat ze gaan graven oid.

Pppfff... hebben ze daar dan iemand voor in dienst die de paarden in de gaten houdt of moet je dat als eigenaar zelf doen?

Destijds was het zelf doen. Maar zou best kunnen dat daar een service voor is. Zie het alleen niet terug komen in hun lijstje.

Als je dit toch zou kunnen maken met een PP concept zou geweldig zijn :D

sevke

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:40

Er zijn mensen met paarden en er zijn paardenmensen.
Iedereen vult maar voor zichzelf in waar hij/zij vindt dat hij/zij thuishoort.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:43

Ben beetje in verwarring?!
Bovenstaande stal is dus stal waar ts staat?
(Is nl anders erg offtopic om andere stallen (in nl)hier te bespreken mi)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:03

Evelienepien schreef:
Ben beetje in verwarring?!
Bovenstaande stal is dus stal waar ts staat?
(Is nl anders erg offtopic om andere stallen (in nl)hier te bespreken mi)

Was inderdaad even off topic :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:30

Je kan een paard naar het water leiden, maar je kan het niet doen drinken.

Mensen, laat het los.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:18

Ik ben blij dat jullie weer on-topic blijven dus. Helaas zal ik even enkele berichten moeten gaan snoeien omdat ze niet voldoen aan de bokt regels.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:04

Ik lees op facebook dat je toch door wil sparen speciaal voor het sperma (ik zit toevallig in dezelfde groep over Iberische rassen). Waar is jouw moeder in heel dit verhaal eigenlijk?

Je leest daar ook meermaals het advies niet te fokken met je hengst: dan weet je dus ook dat het niet enkel op bokt gezegd wordt, maar in heel de paardenwereld... je geeft ook aan hem eventueel zelfs te willen keuren zodat je toch kan fokken, maar ik wil je even meegeven dat een keuring heel wat training vereist. Een hengst moet echt wel gehoorzaam zijn om mee te nemen naar zo'n keuring. Dat is niet even trailer op en een papiertje gaan halen.

Ik zou dus niet het castreren nog uitstellen om dat te doen, want tegen dan kan je er waarschijnlijk niets meer mee aanvangen. Daarnaast mag hij volgens mij niet eens APTO gekeurd worden omdat hij een kruising is.

Meid, ik weet dat ik in herhaling val, maar serieus; laat je penny dromen varen en kom even kijken in de echte wereld, waar mensen fokken met goedgekeurde en professioneel gehouden hengsten en waar recreatieve ruiters rijden op ruinen en merries en deze in groep op de weide houden.

Want met het huidige gedraai is hij eind volgend jaar nog steeds niet gecastreerd en gebeuren er in 2021 ongelukken. En je paard is er nog eens miserabel van ook...

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:15

Sinnej dit is niet netjes wat je nu doet. Als het hier niet geplaatst wordt is dat waarschijnlijk bewust. Het is niet eerlijk om het dan zelf hier te plaatsen. Daarbij is TS niemand hier iets verschuldigt. Ze mag haar eigen keuzes maken en de mensen hier kunnen alleen maar adviezen uitbrengen waarbij zij niet verplicht is deze op te volgen. Daarbij denk ik dat TS inmiddels begrijpt dat bokt van mening is dat hij gecastreerd moet worden. Wat ze met dat advies doet is aan haar.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:19

Ymor schreef:
Sinnej dit is niet netjes wat je nu doet. Als het hier niet geplaatst wordt is dat waarschijnlijk bewust. Het is niet eerlijk om het dan zelf hier te plaatsen. Daarbij is TS niemand hier iets verschuldigt. Ze mag haar eigen keuzes maken en de mensen hier kunnen alleen maar adviezen uitbrengen waarbij zij niet verplicht is deze op te volgen. Daarbij denk ik dat TS inmiddels begrijpt dat bokt van mening is dat hij gecastreerd moet worden. Wat ze met dat advies doet is aan haar.

Misschien niet nee, langs de andere kant reageren er ook bokkers op facebook, dus ik lees het zeker niet alleen. Het is een heel grote openbare groep en ze plaatst haar vragen altijd dubbel (hier en daar) met enkele dagen ertussen. De mensen daar hebben minder informatie en gaan uit van kennis en kunde die de ts niet heeft. De nuance over training voor keuringen wordt daar bv niet gemaakt, want ze gaan ervanuit dat ze dat allemaal weet.

Daarnaast geloof ik oprecht dat deze situatie heel gevaarlijk is. Het is niet omdat ik hoop dat ik gelijk heb, maar omdat ik het echt erg zou vinden om te horen dat zo'n jonge meid iets overkomt omdat ze alle adviezen in de wind slaat. En dat gaat helaas gebeuren zo...

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:22

Je creeert op deze manier een heksenjacht. TS geeft hier geen antwoord meer dus laat je aan de bokkers weten dat ze nieuwe antwoorden geeft op facebook. Door zo specifiek te zijn over de groep lijkt het er op dat je wil oproepen om de mensen naar Facebook te laten gaan. In dit topic kan advies worden gegeven op de informatie die in dit topic staat. Als er vragen op facebook worden gesteld kan je antwoord geven op facebook.

Daarbij is het advies geven een keer klaar. Iedereen heeft zijn punt kunnen maken (met welke achterliggende belangen of intenties dan ook) en daarna moet je het ook weer los laten. Voor TS maar ook zeker voor de raadgever levert het niks op om erover door te gaan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:25

SinneJ schreef:
Ymor schreef:

Misschien niet nee, langs de andere kant reageren er ook bokkers op facebook, dus ik lees het zeker niet alleen. Het is een heel grote openbare groep en ze plaatst haar vragen altijd dubbel (hier en daar) met enkele dagen ertussen. De mensen daar hebben minder informatie en gaan uit van kennis en kunde die de ts niet heeft. De nuance over training voor keuringen wordt daar bv niet gemaakt, want ze gaan ervanuit dat ze dat allemaal weet.

Daarnaast geloof ik oprecht dat deze situatie heel gevaarlijk is. Het is niet omdat ik hoop dat ik gelijk heb, maar omdat ik het echt erg zou vinden om te horen dat zo'n jonge meid iets overkomt omdat ze alle adviezen in de wind slaat. En dat gaat helaas gebeuren zo...

Er is hier al zo vreselijk veel gezegd en advies gegeven, dat dit sowieso niks toevoegt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:32

Ymor schreef:
Je creeert op deze manier een heksenjacht. TS geeft hier geen antwoord meer dus laat je aan de bokkers weten dat ze nieuwe antwoorden geeft op facebook. Door zo specifiek te zijn over de groep lijkt het er op dat je wil oproepen om de mensen naar Facebook te laten gaan. In dit topic kan advies worden gegeven op de informatie die in dit topic staat. Als er vragen op facebook worden gesteld kan je antwoord geven op facebook.

Daarbij is het advies geven een keer klaar. Iedereen heeft zijn punt kunnen maken (met welke achterliggende belangen of intenties dan ook) en daarna moet je het ook weer los laten. Voor TS maar ook zeker voor de raadgever levert het niks op om erover door te gaan.

Ik vermijd een link tussen bokt en facebook. Bokt is anoniem voor mij. Daarnaast vermeld ik helemaal niets wat op de naam lijkt, er zijn heel veel groepen over Iberische paarden en ik ben heel bewust vaag. Ik voeg het enkel toe zodat ze weet dat ik haar niet bewust ben gaan opzoeken, maar het gewoon voorbij kwam en ik het verhaal herkende.

Ik wilde weldegelijk wat toevoegen met het laten weten dat een keuring niet zo gemakkelijk is als ze lijkt te denken en dat ik weet, door dit topic, dat dat niet mogelijk is met de huidige kennis en kunde. Dat kan ik enkel zeggen omdat ik beide kanalen kan samenvoegen, dus ik zou hoe dan ook moeten toegeven dat ik haar ken van een ander kanaal. Als dat dan net de stap te ver is, het spijt me, maar er zit geen slechte bedoeling achter. Als je dat er toch per se van wil maken, ga je gang.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 19:48

hij wordt sowieso gecastreerd maar het is nu te koud. voor de rest reageer ik niet meer tot alles opgelost is en daarmee bedoel ik gecastreerd, op de weide met mijn ander paard en dat hij plezier kan beleven!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:49

Te koud? Juist met deze temperatuur is het beter om te castreren zodat de kans van ontstekingen en infecties veel kleiner is...

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 19:51

mama zegt dat we hem beter in de lente kunnen castreren en dan kan hij direct in juni de weide op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:52

En in de lente komt er vast weer het excuus dat er te veel vliegen zijn...

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 19:53

neen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:55

Chanelle007 schreef:
neen.

En weet je dierenarts dat dat het plan is? Want dat van die vliegen is wel echt een ding, zeker als het pas tegen juni is...

En tot dan maakt het niet uit dat hij alleen op stal staat? Jammer.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 19:56

hij heeft toch contact met mijn merrie

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 19:58

ik laat het nu hierbij en ik reageer voorlopig niet meer!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:58

Houd er rekening mee dat als een hengst gecastreerd is hij nog een aantal weken vruchtbaar is en zolang je castratie uit blijft stellen zijn gedrag niet zal verbeteren... ik wil je wel heel veel succes toewensen en snap dat jij alleen niet over alles beslist maar hoop dat je paard snel lekker buiten kan komen...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:00

Chanelle007 schreef:
mama zegt dat we hem beter in de lente kunnen castreren en dan kan hij direct in juni de weide op

Maar je moeder is geen ervaringsdeskundige hierin, toch?
Dit is juist de tijd om te castreren ivm koele temperatuur (minder kans op zwelling), geen ongedierte (minder kans op bacterieen) en dan kan hij juist voor de lente (eindelijk)de wei op & geeft hij misschien al minder om de (vanaf de lente) hengstig wordende merries.
Vermoed als je dit lijstje aan je da voorleest, deze het alleen maar kan beamen.
Stel dat je hem eind dec laat castreren, kan hij (als alles juist geneest) een mnd later al in goed afgesloten paddock / wei gaan wennen (voorlopig wel alleen maar dan is hij iig al in de buitenlucht).
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 13-12-20 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:00

Chanelle007 schreef:

Na de castratie mag ie nog een week of 6 niet bij andere paarden, heb je dit meegenomen in de planning?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:04

@ymor: op pagina 30 hier wordt door ts dezelfde vraag gesteld als vandaag op ...?!