CPL topic

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:38

Ik zou ook niet snel naar een kliniek gaan voor de CPL idd, ik ben bang dat ze er daar gewoon te weinig vanaf weten, en ook niet zo voedingsgericht behandelen.

Annemiek73
Berichten: 118
Geregistreerd: 21-07-12

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:04

En is vaseline lanette crème niet iets. Dit is bij apotheek te koop en is een vette en verzachtende crème met heel weinig toevoegingen. Werkt voor mijzelf super als ik weer eens een geïrriteerde of droge huid heb inclusief wondjes/kloven in de winter.

zorro

Berichten: 8770
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:47

Ik vind vette cremes niet fijn op de benen. Ik heb het gevoel dat het daardoor alleen maar viezer word en daardoor sneller open en ontstoken.

Ik heb een creme die ontsmet van de DA die totaal niet vet is en heel snel intrekt. Kost 60 voor een pot maar erg fijn spul!

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:45

Jaan81 schreef:
Heel eerlijk, ik ga niet met hem naar de kliniek. Hij heeft altijd een terugval als hij verhuisd wordt, al is het tijdelijk. Met 3 dagen op 'poowniekamp' of Nationale Tentoonstelling en meneer viel al enorm in.
En door die terugvallen worden z'n pootjes erger en dan ist voor m'n gevoel soort van dweilen met de kraan open.
Paarden heeft al klauwen voor geld gekost en heb hem en mezelf gezegd dat ik er niet meer mee ga leuren.
DA of andere therapeut naar hier, geen probleem, maar that's it.

De behandeling op zich die je beschrijft spreekt me wel erg aan, welke kliniek was dat? Zou er graag meer info over op willen vragen en de mogelijkheden. Bedankt!


Begrijpelijk, jij kent je paard het beste natuurlijk :)
Ik weet zelf even niet welke kliniek dat was, maar ik zal het wel even vragen, dan stuur ik je wel even een pb :)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:27

Heel graag, bedankt.

Hij lijkt ietsje minder last van te hebben van z'n pootjes, want ik mag er al veel steviger aanzitten dan vorige week. Dus kan nu de shampoo ook veel beter in masseren en korstjes etc verwijderen. Alleen in de diepste plooien vindt ie echt niet tof :oo Dus die probeer ik schoon te spuiten met een wat hardere straal, als hij t niet toelaat met m'n vingers.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 14:19

Gossie wat zien zijn pootjes eruit!maar moet je het juist niet droog houden?

zorro

Berichten: 8770
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:16

Niet zozeer vind ik.. ik heb liever wassen, minder bacterien en een soepele huid, maar daarna goed laten drogen, als droog houden met alle gevolgen van dien..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:48

ik was mijn fries zijn benen nooit....spuit ze wel in als ik vermoed dat de mijten er weer zijn.
Ik doe dat met een spuitbus die ook de eitjes dood.Absoluut niet voor paardenbenen bedoelt maar sinds ik dat gebruik heeft hij nergens meer last van,geen smetplekken,gewoon rustig.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:46

Ik zal morgen wel ff een close-up foto van z'n benen maken, zoals ze er iedere dag uitzien na een tijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:29

Wat verschrikkelijk Jaan. Zo wil niemand d'r grootste vriend zien staan ;( .

Op zich vond ik het idee van de kliniek zo gek nog niet. Maar om uit te vinden wat er in de voeten zit kan je ook aan huis een afkrabsel laten nemen. Zo heb ik ooit een pony lange tijd voor mok behandeld (zelfs tijdens droge periode) maar bleek het een afweerreactie van het lichaam op zichzelf te zijn. Dan kan je mokspul blijven smeren tot je blut bent maar los je het nooit op.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:16

Tycho heeft een auto-immuunziekte dus dat zou bij hem ook heel goed kunnen

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:11

De close-up nu net gemaakt. Zoals je ziet zijn ze pootjes iedere dag echt vies en vol, daarom was ik ze. Nu iets erop smeren heeft 0 nut en die viezigheid kan nooit goed zijn.Afbeelding
Je ziet dat wettige vocht. Dat is dus dat wondvocht oid. Waar ik dus niet goed van kan zien waar het uit komt, of uit bobbel of uit plooi.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:53

Jee ,dat is toch vrij heftig...mijn fries had vorig jaar een smetplekje in zijn kootholte,ook eerst gewassen met betadine scrub,toen vier dagen gewoon betadine op gedaan...hielp allemaal niets,toen dakin,hielp ook niets.Toen curcuma geprobeerd,gewoon droog poeder,de volgende dag was het droog en dicht.Onbegrijpelijk

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:09

Jaan, ik herken het zo erg jouw foto's, mijn merrie had het net zo erg. Helaas heb ik het nooit kunnen oplossen. Ik hoop dat het jou wel lukt.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:13

Ik zou echt honingzalf gaan smeren. Dat zuivert, heelt als een malle en ontsmet ook. Wij hebben er een hele, hele nare operatiewond van onze kat mee goed gekregen. Dus wassen, en daarna iets van Mesitran erop.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:16

Oh jaan wat naar dat Tych weer zo'n last heeft! ;( hele hoop tips voorbij zien komen.. Die van de groene klei vind ik een goede optie. Wanneer je die aanmaakt kan je er dingen aan toevoegen zoals tea tree olie, lavendel olie oid. Of propolis tinctuur, dan combineer je de eigenschappen van honing met klei....

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:31

ik zou hierop ook echt klei doen hoor.
En eerlijk? ik zou niet wassen... de benen zitten vochtig en wak, deze moet je net droog krijgen. Hierop zou ik gewoon dagelijks een of 2 keer een laag klei (gemengd met uiercreme zodat het plakt, al dan niet met propolis, aloe vera of calendula erdoor).
Binnen een dag of 2 a 3 zou je zeker verschil moeten zien, dus het is het proberen waard.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:31

Ik dacht dat klei al plakte van zichzelf

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:38

ik heb een soort van poeder, heet groene leem of groene klei ofzo. mijn spul plakt niet echt, dus als ik het er op wrijf valt het er zo weer af, maar misschien bestaan er verschillende varianten?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:59

Duhelo schreef:
ik heb een soort van poeder, heet groene leem of groene klei ofzo. mijn spul plakt niet echt, dus als ik het er op wrijf valt het er zo weer af, maar misschien bestaan er verschillende varianten?

Ik heb deze idd ook (nu ook weer besteld)

Net z'n pootjes weer gewassen en hij laat het beter toe. Of hij raakt er aan gewend óf het irriteert minder. Hoop t laatste ;)
Hij staat nu te drogen in de wind, straks stukje wandelen en hopelijk ff pootje baden in zout water. En als het dan weer droog is spuit ik het weer in met CTCspray.

Ik had het er vanochtend met een kennisje over inzwachtelen. Zou dat wat zijn? Maar een paar uurtjes, zodat het middel goed in kan trekken? Dan duw je het natuurlijk wel echt helemaal in de huid, misschien komt het dan ook in het binnenste van de plooien.

Was zomaar iets waar ik aan zit te denken, ook nav een post hier.
Wat zijn jullie ideeën en meningen hierover?

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:21

Duhelo schreef:
ik heb een soort van poeder, heet groene leem of groene klei ofzo. mijn spul plakt niet echt, dus als ik het er op wrijf valt het er zo weer af, maar misschien bestaan er verschillende varianten?

Het moet even wellen. Dus niet aanmaken en gelijk gebruiken maar laten bezinken, overtollig water afgieten en dan gebruiken/middelen toevoegen. Ik heb ook groene leem in een groen kartonnen doosje zit dat.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:23

Jaan81 schreef:
Duhelo schreef:
ik heb een soort van poeder, heet groene leem of groene klei ofzo. mijn spul plakt niet echt, dus als ik het er op wrijf valt het er zo weer af, maar misschien bestaan er verschillende varianten?

Ik heb deze idd ook (nu ook weer besteld)

Net z'n pootjes weer gewassen en hij laat het beter toe. Of hij raakt er aan gewend óf het irriteert minder. Hoop t laatste ;)
Hij staat nu te drogen in de wind, straks stukje wandelen en hopelijk ff pootje baden in zout water. En als het dan weer droog is spuit ik het weer in met CTCspray.

Ik had het er vanochtend met een kennisje over inzwachtelen. Zou dat wat zijn? Maar een paar uurtjes, zodat het middel goed in kan trekken? Dan duw je het natuurlijk wel echt helemaal in de huid, misschien komt het dan ook in het binnenste van de plooien.

Was zomaar iets waar ik aan zit te denken, ook nav een post hier.
Wat zijn jullie ideeën en meningen hierover?



wil echt mijn mening?Stop eerst eens met dat wassen

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:59

Ik denk dat ze wel weet wat ze doet gebaseerd op dat ze haar paard dagelijks ziet en ziet dat het in ieder geval niet erger wordt :) Als je met een behandeling begint dan moet je dat een poosje volhouden voordat je resultaat ziet (of niet). Als ze heeft besloten om het eerst te blijven wassen en dus tenminste dat denk ik, zuiveren van de wonden omdat er nog zoveel prut uit komt, en dat lijkt het in ieder geval niet erger te maken, dan zou ik het ook nog doorzetten. Daarbij reageert ieder paard anders op behandelingen, bij mij werkt mokthee en daar ben ik dolgelukkig mee, maar dat betekent niet dat dat voor ieder paard werkt. Dat geldt ook voor jouw behandeling, geen garantie dat het bij haar paard ook werkt :)

Ik zou denken dat zwachtelen wel helpt inderdaad zodat het middel beter in kan werken, misschien vooraf de viezigheid er wat af wassen en dan een paar uur inzwachtelen zodat het goed in kan werken. Het zou wel ideaal zijn als je na een dag of 3 al resultaat kun zien, dan zou ik het zeker proberen. Zelf heb ik er geen ervaringen mee, maar dat is mijn ingeving. Ik hoop echt voor je dat het de goede kant op gaat, en ga op je gevoel af qua behandelingen, jij kent je paard het beste en jij ziet je paard dagelijks. Ik heb zelf het idee dat bij bijna alle middelen die hier genoemd zijn geldt 'baat het niet dan schaadt het niet'. Het zal een kwestie zijn van geduld hebben totdat je een behandeling hebt die hopelijk aanslaat waardoor het dan gauw weer beter zal gaan. :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:03

ik denk dat zwachtelen gaat broeien...maar goed,mijn cpl is gelukkig stabiel op de manier die ik doe,en mijn paard heeft er geen imuunziekte bij natuurlijk.Maar iets zegt mij dat dat wassen helemaal niet goed is.
Heb twee percherons gekend,ook cpl...die werden ook iedere dag gewassen,het werd alleen maar slechter en de huid ging helemaal kapot.Het is geen vis....

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 20:05

Ik was t liefst ook niet maar als ze vol zand en hooi en mest zitten, dan wel.
Was nu 3 dagen geleden dat ik had gewassen. Op t gemakje gedaan, teatree shampoo erin gemasseerd, in laten trekken en afgespoeld.
Daarna dus aan de licht laten drogen en CTCspray erop.

Als de smid er is, bandages ik z'n komen in, ivm de touwen erom heen. Als ik dan zie hoeveel vocht eruit komt. Misschien dat een zwachtel dat ook wel doet?
Ergens denk ik dat het misschien wel het proberen waard is.

Ik heb vanmiddag nog ff fotootjes gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding