Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:59

Wat knap Laura, echt heel leuk dat hij er zo op inspeelt :D

Die temperaturen die eraan komen inderdaad, pffoeee.. Wordt ff een rustig weekje voor Tamme geloof ik!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:21

Gefeliciteerd met de punten dames!
En met je foutloze rit Xutopia!

38 graden zaterdag... phoe het is echt hollen of stilstaan...
Niets voor mij..

Ben gisteren gestart in Vinkega waar de bodem zo slecht bleek te zijn dat ze besloten hebben om de B, L en M binnen te doen..
En wat was het gister ochtend warm..
1e proef hadden we 187 en 2e proef ondanks dat we beide het fut eruit hadden toch nog 181.
Moeten echt nog wat punten op de i zetten.
Over 2 weken starten in Oldeholtpade, dan de 24e in Drachten en in aug. Koudem.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:00

Ik wil me graag bij jullie voegen :)

Afgelopen zaterdag voor de allereerste keer gestart (onderling) met mijn fries. Twijfelachtig of we klaar waren om wedstrijden te gaan rijden ben ik op een onderlinge wedstrijd gestart.
Mijn instelling was "we doen dit als oefening, punten rijden is niet belangrijk". Maar natuurlijk zie je graag een mooie score op je protocol en die kregen we! We hebben een mooie 186 punten bij elkaar gereden, wat ben/was ik trots op mijn draakje :D
De complimenten die ik over hem kreeg hebben er voor gezorgd dat ik de hele dag heb geglunderd.
We gaan nu hard aan de slag met onze verbeterpunten en ik hoop hem over een maand of 2 officieel te starten.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:10

Masi welkom wat een leuke start van jullie wedstrijdcarierre.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:35

Dankje Woestein! Jij toch ook fijn gereden?!

Welkom Masi! Wat een mooie ervaring inderdaad zo! :D Ben benieuwd!!

Heb hier een filmpje van de springwedstrijd, m'n foutloze rondje uiteraard :P Combinatie van filmpje vanaf de kant en van m'n helmcamera :D

https://www.facebook.com/natasja.warnaa ... ht_restore

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:54

welkom masi

xutopia: super fimpje, je hebt haar mooi onder controle en loopt lekker door!!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:48

Hem!! :oo Tamme is nog hengst haha. Maar dankje :D Daar hebben we héél hard op geoefend, hij was juist eerst heel erg terughoudend en daardoor bijna niet te sturen :P Moet nog veel beter worden, maar het gaat inderdaad al een stuk beter :D Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:56

Leuk filmpje Utopia!

Pff het wordt komende dagen echt warm!

Afgelopen 2 dagen lekker gestapt met m'n friesje. Ze is wel goed stijf van voren. In het begin van het stappen hadden we constant ruzie omdat ze alleen maar met d'r hoofd omhoog wil lopen. Maar na wat voltes en stellingen vragen, wat slangenvoltes en achtjes ging het gelukkig beter. Dan gaat ze lekker op het bit knabbelen en ontspannen lopen. Maar ik hou er niet van als ik zo moet "zagen" in het begin. Ik vraag dan stelling naar rechts en links en zodra ze na geeft, geef ik ook na. Ik twijfel altijd wat goed is. De een zegt je kunt beter kleine kneepjes geven en de ander zegt je kunt beter je teugels op druk houden en wachten tot dat ze na geeft. Maar dan trek je toch terug? Maar met die kleine kneepjes heb ik het gevoel dat ik zaag. Met het gewone rijden liep ze direct aan de teugel als ik wat overgangen reed en wat stelling vroeg, maar met gewoon stappen vindt ik dat eigenlijk veel lastiger.
Wat zouden jullie adviseren? Of teugels eerst vergeten en gewoon lekker aan een lang teugeltje stappen en zorgen dat ze eerst actief word?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:29

xXutopiaXx schreef:
Hem!! :oo Tamme is nog hengst haha. Maar dankje :D Daar hebben we héél hard op geoefend, hij was juist eerst heel erg terughoudend en daardoor bijna niet te sturen :P Moet nog veel beter worden, maar het gaat inderdaad al een stuk beter :D Dankje!

Oeps sorry haha _O-

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:31

Amoor ik dacht dat je aan de hand mocht stappen en niet onder het zadel. Aan de hand zal ze gewoon lang laag bij je lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:47

Nee juist onder het zadel zei de DA.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:51

Maar zagen door stelling vragen? Zagen is in mijn ogen je handen naar voor en terg trekken.
Stelling vragen doe je door middel ja handen naast elkaar te houden en dan iets openen naar binnen dus niet terug halen of naar voren brengen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:03

Zagen is in mijn ogen eerst rechts dan links aan de teugel trekken. Zelf ook genoeg schuldig aan, maar rest van Bokt 'doet dat nooittttt' haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:25

Ja ik zaag ook onbewust hoor Jenny. Ik denk het meerdendeel van bokt wel.
Wat ik een keer heb geleerd is, de kant waar het paard het makkelijkste gewoon op druk en de kant waar het paard het moeilijkste is ga je vragen door iets druk te geven en dan weer los te laten en net zo lang tot het paard ontspannen aan de teugel loopt.
Dit werkte opzich wel, maar nu krijg ik dus dat ik veel met rechts rijd (de slechte kant) en echt amper druk kan zetten op links. Die teugel gaat dus ook altijd los hangen. Als ik me er echt op bewust ben en daar op oefen, dan krijg ik gewoon last van m'n arm of dan lukt het gewoon niet om daar voldoende mee te corrigeren. Heel irritant.

Maar achteraf, denk ik dat vooral het probleem zat in dat ze niet genoeg voorwaarts was en ik weer te druk met mijn handen. Dat stappen is ook wel een goede oefening voor mijzelf! Haha. Morgen ochtend vroeg (heel vroeg ivm warmte) maar weer opnieuw proberen. Ik ga het stappen ook wat verlengen ivm het weer.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:15

Probeer wel naar je hand toe te rijden Amoor.. Maar doe eerst maar even kalm an.

Gaaf filmpje Utopia!!

Nou.. Almelo ging toch iets anders dan verwacht. Bij aankomst bleek mevrouw uber hengstig, lekker van zich af staan pissen. Losrijden was echt RUK, kleine baan en veel Z ruiters die nooit rechtdoor rijden haha Heb iig voor mijn gevoel niet goed genoeg los kunnen rijden, jammer.
Tijdens de proeven liet ze me een aantal keer in de steek.. zo ineens terug komen in tempo, aangalopperen met middendraf en later helemaal niet aan willen galopperen en uiteindelijk verkeerd. Die proef had ik toch 188. 2e proef was wat bluh, ze had geen zin meer en ikzelf had al ervaring met deze jury. 171 ptn.
Zoals jullie begrijpen had dit alles helemaal NIKS met mijn spanning te maken!! Tis allemaal Mike's schuld en die van haar hengstigheid. :') :')
Nu krijgt ze dit weekend vakantie en daarna lekker trainen voor ons L1 debuut. Hatseflats.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:05

Hoi allemaal,
Ik wil me hier ook graag melden :)
Wil binnekort gaan starten met m'n zes jarige fries. Rij haar nu twee jaar en ze is nog niet zo heel erg bekend met nieuwe dingen en kan van een mugje een enorme olifant maken. Heb wel eens in verschillende bakken gereden en dat gaat best goed maar ik twijfel of we er wel klaar voor zijn. Maar een onderlinge wedstrijd kan geen kwaad dan weten we in ieder geval hoe het gaat :) we gaan elke twee weken van huis om te lessen en bij een vriend hebben we ook wel eens in de bak gereden.
Buitenritten kende ze ook niet. Eerst veel met twee geoefend en nu na 1,5 jaar kunnen we een klein rondje alleen doen. Ik ga dteeds iets verder maar na een stukje wordt ze paniekerig en wil ze terug. Als ik er dan naast loop gaat het wel weer...
Vind het wel spannend want we zijn allebei dus nog nooit gestart en ik heel ver vroeger wel maar das niet echt meer mee te tellen.
Zijn jullie Friezen super cool in hun hoofd of ook een beetje angsthazen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:36

Vandaag ging het gelukkig al stukken beter! Zat er om 7u al op.
Er stond een sproeier bij de buurboer in het land, dat vond ze spannend. (gisteren waarschijnlijk ook)
Heb haar eerst er even langs laten stappen, dat ging er moeilijk. Veel snuiven en weg stappen. Daarna van een afstandje laten kijken, en toen ik er langs stapte weer laten kijken. Maar ze bleef het eng vinden. Toen ik een beetje strenger werd en haar in de hoek heb gezet en vanaf daar laten kijken (dichtbij zijnde goed bij de sproeier) Daarna vond ze het gelukkig minder eng. Maar dat was wel weer even een gevechtje, ze wou steeds de andere kant op rennen. Toen heb ik haar even aan moeten pakken. Maarja, dan denk ik later weer: "Ben ik niet te hard in de mond geweest? (Moest behoorlijk even terug trekken anders ging mevrouw de andere kant op) Ben ik niet te hard met m'n benen en zweep geweest?"

De laatste tijd heb ik dat steeds meer, erg vervelend. Sinds ze niet lekker is geweest eigenlijk, dan ben ik bang dat ik te hard, te streng of verkeerd bezig ben. Eigenlijk ook wel door de paardenboeken die ik lees. Van Christine Linneweever, die zijn zo leuk maar dat geeft wel een heel vertekend beeld. De goede personages in dat boek doen nooit wat verkeerd en de slechte rijden met een zweepje, sporen en trekken in de mond. Eigenlijk alles wat een gemiddelde ruiter zich ook wel eens schuldig aan heeft gemaakt.

Maar goed, na die angst voor de sproeier deed ze het super. Lekker ontspannen en veel actiever dan gisteren. Daarna zijn we nog even heerlijk in het bos uitgestapt. Het was zo heerlijk! :j

Hoe doen jullie dat op wedstrijd met moeilijke obstakels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:37

Pien1989 schreef:
Hoi allemaal,
Ik wil me hier ook graag melden :)
Wil binnekort gaan starten met m'n zes jarige fries. Rij haar nu twee jaar en ze is nog niet zo heel erg bekend met nieuwe dingen en kan van een mugje een enorme olifant maken. Heb wel eens in verschillende bakken gereden en dat gaat best goed maar ik twijfel of we er wel klaar voor zijn. Maar een onderlinge wedstrijd kan geen kwaad dan weten we in ieder geval hoe het gaat :) we gaan elke twee weken van huis om te lessen en bij een vriend hebben we ook wel eens in de bak gereden.
Buitenritten kende ze ook niet. Eerst veel met twee geoefend en nu na 1,5 jaar kunnen we een klein rondje alleen doen. Ik ga dteeds iets verder maar na een stukje wordt ze paniekerig en wil ze terug. Als ik er dan naast loop gaat het wel weer...
Vind het wel spannend want we zijn allebei dus nog nooit gestart en ik heel ver vroeger wel maar das niet echt meer mee te tellen.
Zijn jullie Friezen super cool in hun hoofd of ook een beetje angsthazen?

Mijn fries is soms ook wel een beetje een angsthaas. Dan gaat staan snuiven :')
Gewoon veel kmters maken! Dan komt het helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:39

Splinterz schreef:
Probeer wel naar je hand toe te rijden Amoor.. Maar doe eerst maar even kalm an.

Gaaf filmpje Utopia!!

Nou.. Almelo ging toch iets anders dan verwacht. Bij aankomst bleek mevrouw uber hengstig, lekker van zich af staan pissen. Losrijden was echt RUK, kleine baan en veel Z ruiters die nooit rechtdoor rijden haha Heb iig voor mijn gevoel niet goed genoeg los kunnen rijden, jammer.
Tijdens de proeven liet ze me een aantal keer in de steek.. zo ineens terug komen in tempo, aangalopperen met middendraf en later helemaal niet aan willen galopperen en uiteindelijk verkeerd. Die proef had ik toch 188. 2e proef was wat bluh, ze had geen zin meer en ikzelf had al ervaring met deze jury. 171 ptn.
Zoals jullie begrijpen had dit alles helemaal NIKS met mijn spanning te maken!! Tis allemaal Mike's schuld en die van haar hengstigheid. :') :')
Nu krijgt ze dit weekend vakantie en daarna lekker trainen voor ons L1 debuut. Hatseflats.

Balen zeg! Lijkt mij ook erg lastig in rijden met zo veel mensen om je heen.

Hoe bedoel je naar je hand toe rijden?

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:50

Ja oefenen en doen. Soms wordt ik er wel simpel van dan denk ik; er is serieus echt NIKS aan de hand.. Vandaag had ik me verslapen morgen maar heel vroeg ff longeren. Ga zo wel ff afspuiten.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:34

AmoorM schreef:
Vandaag ging het gelukkig al stukken beter! Zat er om 7u al op.
Er stond een sproeier bij de buurboer in het land, dat vond ze spannend. (gisteren waarschijnlijk ook)
Heb haar eerst er even langs laten stappen, dat ging er moeilijk. Veel snuiven en weg stappen. Daarna van een afstandje laten kijken, en toen ik er langs stapte weer laten kijken. Maar ze bleef het eng vinden. Toen ik een beetje strenger werd en haar in de hoek heb gezet en vanaf daar laten kijken (dichtbij zijnde goed bij de sproeier) Daarna vond ze het gelukkig minder eng. Maar dat was wel weer even een gevechtje, ze wou steeds de andere kant op rennen. Toen heb ik haar even aan moeten pakken. Maarja, dan denk ik later weer: "Ben ik niet te hard in de mond geweest? (Moest behoorlijk even terug trekken anders ging mevrouw de andere kant op) Ben ik niet te hard met m'n benen en zweep geweest?"

De laatste tijd heb ik dat steeds meer, erg vervelend. Sinds ze niet lekker is geweest eigenlijk, dan ben ik bang dat ik te hard, te streng of verkeerd bezig ben. Eigenlijk ook wel door de paardenboeken die ik lees. Van Christine Linneweever, die zijn zo leuk maar dat geeft wel een heel vertekend beeld. De goede personages in dat boek doen nooit wat verkeerd en de slechte rijden met een zweepje, sporen en trekken in de mond. Eigenlijk alles wat een gemiddelde ruiter zich ook wel eens schuldig aan heeft gemaakt.

Maar goed, na die angst voor de sproeier deed ze het super. Lekker ontspannen en veel actiever dan gisteren. Daarna zijn we nog even heerlijk in het bos uitgestapt. Het was zo heerlijk! :j

Hoe doen jullie dat op wedstrijd met moeilijke obstakels?

misschien is dit een leuk topic voor je om door te lezen en in mee te lezen :) erg leerzaam :)
[RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:16

Ik denk dat we het beste gewoon eerst lekker gaan stappen in het bos voor haar conditie en fitheid. Als we weer wat meer kunnen gaan we weer lekker op les.

Vanmiddag haar lekker vertroetelen en wassen!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:00

Ook weer even bijgelezen,

Leuk hoor die springfriezen! Leuk filmpje ook. Knap, die van mij knalt gewoon rechtdoor
door de balken heen.

Jenny gefeliciteerd met je winst! En Lauke ook! Geertje ook super gefeliciteerd.
Woestein gefeliciteerd!

Welkom Masi ook netjes gereden!

Splinterz ook gefeliciteerd!

Pien die van mij is ook een angsthaas, maar het wordt wel steeds beter.
Gewoon vaak meenemen.

Ik Heb ook wedstrijd gehad afgelopen weekend had 185 en 178. 2e proef
maakte ze wat foutjes en toen had ik er geen geloof meer in. Zonde want een
5 op afwenden en groeten hoeft natuurlijk niet.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:33

Zo tropenrooster is hier in huis van start!badje staat buiten opte warmen hondje heeft hem al getest en goed gekeurd. Douwe onder de douche gehad en vanavond even rondje wandelen en nog keertje spetteren met water.

Marjolein gefeliciteerd met je punten!

Pien1989 welkom!

Komende dagen doenwe vrij weinig maar dat is niet anders ik zelf erg veel last van de warmte (enorm vocht vadthouden dikke benen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:11

Hoe vaak douchen jullie de paarden? M'n fries heeft al 2 douches gehad vandaag.