[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:15

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:29

Leuk paard, maar ik zoek een merrie tot 10.
Mijn merries zijn nogal opdringerig naar ruinen :=

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:35

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:48

Ging je bezoek aan de merrie gisteren nog door Boemel?

Lys, hier ook echt een muggen/knutjes/vliegen explosie. Voor eerst in mijn paardenhouderij een vliegendeken voor op de weide aangeschaft. Merrie had er vreselijk veel jeuk van. In combinatie met het voorjaarsgras heb ik echt moeten ingrijpen. Zoals ik nu doe: weide op met vliegenmasker. Een einde van de middag vliegendeken op. De knutjes en muggen in de avond zijn de grootste veroorzakers lijkt het.
Als het donker is en met de laatste voerronde haal ik de deken eraf. Het is een wit katoenen deken, dus ik hoop dat het haar met de brandende zon straks ook verlichting gaat geven. Veulen loopt erbij, die laat tot nu toe de deken heel.

veulen gaat goed: mijn dochter vind het heerlijk om ermee te pielen. Halstertje om en af, nat afsponsen, elastiekjes in die paar sprietjes op zijn hoofd in en uit, en weer met een zweetmes droog maken: hij geniet van alle aandacht en wordt er lekker mak van.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:30

Wat een lieverd Sunnyhorse. Fijn dat getut.

Ik heb zelf afgezegd. Het was allemaal vaag. Paard bleek niet op 30 minuten van ons huis te staan, zoals het leek bij de advertentie, maar op 2,5 uur rijden.

En daar kwam ik heel toevallig achter doordat ik het paard op een andere site ook tegenkwam. De verkoper communiceerde niet zo handig en ik had er niet zo'n goed gevoel over.

Misschien dom ... maar ja, ik kom aardig gekke dingen tegen momenteel in de handel, dus wellicht ben ik soms te voorzichtig.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:54

boemel schreef:

Ik heb zelf afgezegd. Het was allemaal vaag. Paard bleek niet op 30 minuten van ons huis te staan, zoals het leek bij de advertentie, maar op 2,5 uur rijden.

En daar kwam ik heel toevallig achter doordat ik het paard op een andere site ook tegenkwam. De verkoper communiceerde niet zo handig en ik had er niet zo'n goed gevoel over.

Misschien dom ... maar ja, ik kom aardig gekke dingen tegen momenteel in de handel, dus wellicht ben ik soms te voorzichtig.

Met het kopen van volwassen paarden kun je imo niet voorzichtig genoeg zijn

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:29

Eens Boemel, verstandige keus.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:56

Ik ga zo wel naar een 4 jarige onbeleerde merrie in de buurt kijken.
Wellicht te klein voor mij, maar ik heb nu al 3x gehad dat een paard of veel groter of veel kleiner is dan geadverteerd, dus ik ga het even met eigen ogen aanschouwen :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:27

Onbeleerde merrie was gevaarlijk vet. Hele harde hals en ringen op de hoeven.
Aan de kleine kant, dus ik vrees dat als het dier netjes af zou vallen, ik echt wel te groot zou zijn. Jammer, maar helaas :o

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:02

Jammer.
Met frisse moed maar weer verder opzoek.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:11

Helaas Boemel! Maar weet je dat ook weer ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:05

Ja, inderdaad.

Volgende week vrijdag heb ik een afspraak staan voor Tess op een andere kliniek.
Ik heb het dossier opgevraagd bij de huidige kliniek en ik denk dat er meer aan de hand is als een lichte artrose in het SI gewricht. Ze is daar voor mijn idee te slecht voor.

Ik denk niet dat het probleem nog te fixen is, maar ik begin me steeds meer af te vragen of het nog wel verantwoord is om haar als grasmaaier te laten lopen. ;(

Dus, wat dat betreft begin ik wel een beetje druk te voelen om een ander paard te vinden.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:23

Mag ik vragen naar welke kliniek je was geweest en waar je nu heen gaat?

Wat een zorg om je merrie Boemel. Niks aan om je merrie zo te zien.

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:23

Wat balen boemel van je zoekactie en sterkte met je merrie.

Jij treft het maar ketly, hebben ze bij jullie niet een geschikte merrie te koop staan voor boemel?

Fijn laura dat de verhuizing goed is gegaan.

Hoe was de les lys? Je kan veel leren van een ervaren paard.

Och sunny wat een pracht veulen, mooi om ze zo mak te maken.

Boemel je kan maar beter voorzichtig zijn met een aankoop, je wilt toch een goede aankoop doen en goedkoop is een paard niet. Pff en wat rot van je merrie, hoop voor je dat het mee gaat vallen. Probeer toch niet te overhaaste beslissingen te maken met een aankoop van een nieuw paard.

Ik ben zenuwachtig, straks Maan verhuizen. Maar dit wordt de eerste keer alleen op een 1,5 paard trailer. Ze vindt het nooit zo leuk om alleen achter te blijven, dus dat maakt me zenuwachtig.

Gelukkig is het maar 4 km rijden naar de nieuwe stal en heb ik hulp van een nuchtere man. Dus duimen dat het goed gaat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:31

Dank je GettyMaan.
Nee, ik wil geen paard kopen waar ik niet achter sta. In het ergste geval staat Tess een tijd vol op pijnstillers of moet ik tijdelijk ergens een pony huren.

Ik snap wel dat je zenuwachtig bent voor de trailerrit.
Zelf kalm blijven, desnoods door een ander laten laden.
En juist zo'n klein ritje kan bijdragen tot goede ervaringen.
Succes

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:09

Vandaag weer een rondje gedaan

Fluitenkruid

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:34

Mooi! Hier staat ook zoveel.

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:53

Prachtig, niet lek geprikt?

Verhuizing is goed gegaan, liep zo de trailer in, maar onderweg wel erg onrustig. Kwam helemaal in het zweet uit de trailer, maar ze is veilig aangekomen. Nu rustig wennen, hun ruin vindt haar in elk geval erg leuk!

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:23

Sunnyhorse, zoiets zou ik in de meest ideale situatie ook doen maar helaas staat hij bij iemand anders gestald en kan ik niet verwachten dat ze dekens op- of afdoen (doen ze met regendeken overigens wel maar dan moeten die van haar ook, nu is Picasso de enige met last vd insecten en dus een deken) en ben zelf niet op die tijdstippen in de gelegenheid. Nu staat hij fulltime met vliegendeken, heb maar meteen een nieuwe bucas besteld ivm de pasvorm :+

Vervelend Boemel, van je zoektocht maar minstens net zo van Tess..

Fijn dat het goed gegaan is getty_maan. Ik ga dinsdag pas rijden en als het gaat mss donderdag les :D

Westerntrailer, beter uitzicht dan ons uitzicht afgelopen vrijdag. Overal groene eikenbladroller rupsjes aan draden in het bos :') en qua insecten verder niet te doen, zelfs niet met vliegenrijdeken.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:29

boemel schreef:
Helaas is het niets geworden met de Friese merrie waar we mee bezig waren.
Vandaag een negatief aankoopadvies gekregen op basis van verbeend hoefkraakbeen. Echt balen!
Kwam volgens de dierenarts regelmatig voor bij Friezen.

Maar weer verder zoeken dus.

Jemig wat jammer! Ik had toch stilletjes de hoop dat het goed zou komen. Je was zo positief over dit paard…

Ketly schreef:
Ik heb al eerder aangegeven een hele mooie kans op een friezenfokkerij te hebben gekregen en daar ben ik zó ontzettend blij mee! Er staan tientallen zeer kwaliteitsvolle paarden waar niet veel mee wordt gedaan waardoor ik nogal een luxeprobleem heb :+ Ben al met verschillende paarden aan de slag geweest en ga nadat de meeste veulens er zijn en de keuringen zijn geweest zo nu en dan ook wat van deze paarden mee pakken. Ik ben nu voornamelijk met deze twee paarden aan de slag:

Dit is Hannah, een 5 jarige kroonmerrie van Tsjalle x Norbert. Een kleintje, maar een onwijs fijn dier om mee te werken <3 Ze is nu ongeveer 8 keer onder het zadel geweest en pakt het werk goed op.

[ [url=m/RB1MaP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bgUiF0.png]Afbeelding[/url] ]

En binnenkort ga ik Yelina oppakken, een 8 jarige voorlopig kroonmerrie Tjalke x Felle. Ben echt heel erg fan van dit paard <3 We zouden dit weekend aan de slag maar na wat onrust in de kudde was ze wat onregelmatig, ze gaat dus eerst weer even op rust.

[ [url=m/f7hw9P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zidefj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben onwijs blij met deze kans en kan zo mooi blijven rijden terwijl met KWPN enter merrie nog in de opfok staat :D

Wat een mooie deal zeg! Ik snap wel dat je daar enthousiast over bent :D Mooie merries ook!

Yelina is duidelijk een nichtje van Jels :’) Ik zie duidelijke gelijkenis met een jongere versie! Grappig zeg!

Absolem schreef:
Ik heb eerst verhuisplannen op de agenda staan.

Daarna pas weer paarden plannen.

Snap ik. Wanneer staat de verhuizing gepland of zijn jullie nog op zoek?

Laura1982 schreef:
De mannen zijn verhuisd en douwe loopt zoet zijn rondje en is erg vrolijk ilias had echt meer moeite met de nieuwe stal en bakken. Afgelopen maandag les gehad en gelukkig deed hij weer braaf mee.

Wat een fijn bericht! Ben je al lang weer aan het rijden na de operatie? Hoe gaat het nu?

Lys_PPA schreef:
Hier gaat alles zijn gangetje, het rijden gaat goed en het mennen ook. Aanstaande week mag ik de Fries van mn stalhoudster rijden en daar kijk ik heel erg naar uit. Ik ben fanatiek aan het lessen, merk veel vooruitgang maar Picasso en ik moeten allebei veel leren dus dat is niet altijd een handige combinatie. Haar Fries is Z2 geklassificeerd, dus ben heel benieuwd hoe zoiets dan rijdt :D

Picasso zit enormmmm onder de muggenbulten, zijn hele buik zit onder en hij was gistermiddag best een beetje geirriteerd toen ik hem van de wei haalde. Vandaag voor het eerst een vliegendeken met buikflap opgedaan, hopelijk helpt dit hem een beetje. Overigens wel lastig een vliegendeken met dit wisselvallige weer. Hoe doen jullie dit?

Zo’n schoolmeester om het gevoel en de coördinatie te bevestigen is geen gek idee. Wanneer gaat het gebeuren?

Arme Picasso… Heb je inmiddels iets gevonden wat hem een beetje verlichting geeft?

SunnyHorse schreef:
Veulen gaat goed: mijn dochter vind het heerlijk om ermee te pielen. Halstertje om en af, nat afsponsen, elastiekjes in die paar sprietjes op zijn hoofd in en uit, en weer met een zweetmes droog maken: hij geniet van alle aandacht en wordt er lekker mak van.
[ [url=m/PqUSpX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enig zeg <3 Blijft een leuk ding.

boemel schreef:

Wat een rare praktijken… Ik zou hier helemaal van in de error raken en zou ook hebben afgezegd. Net wat er al gezegd is; ik denk dat je verstandig hebt gehandeld.

boemel schreef:
Onbeleerde merrie was gevaarlijk vet. Hele harde hals en ringen op de hoeven.
Aan de kleine kant, dus ik vrees dat als het dier netjes af zou vallen, ik echt wel te groot zou zijn. Jammer, maar helaas :o

Ik moet wel toegeven dat je geduldigheid om alleen thuis te komen met iets wat je echt aanstaat prijzenswaardig is _/-\o_
Wel jammer dat ook dit paard het niet geworden is.

En die arme Tess. En wat een lastig parket. Ik wens je veel kracht en wijsheid voor de komende periode Y;(

Getty_Maan schreef:
Ik ben zenuwachtig, straks Maan verhuizen. Maar dit wordt de eerste keer alleen op een 1,5 paard trailer. Ze vindt het nooit zo leuk om alleen achter te blijven, dus dat maakt me zenuwachtig.

Gelukkig is het maar 4 km rijden naar de nieuwe stal en heb ik hulp van een nuchtere man. Dus duimen dat het goed gaat.

Logisch toch? Die dingen blijven spannend. Gelukkig is alles goed gegaan, wie weet gaat het volgende keer weer wat rustiger.

Wat een mooie locatie Westerntrail!

Nou ik ben weer bijgelegen hoor! Leuk om te lezen wat jullie zoal bezig houdt. Sommige dingen zijn toch ook wel weer herkenbaar, dus dan ligt het in die gevallen niet aan mij wanneer ik weer ergens over loop te tobben :’)

Hier gaat het allemaal eigenlijk hartstikke goed. De vorige natte periode leefde de oude mokplek van Jels weer een beetje op. Het is een hele oude plek en ik denk niet dat het met haar 20 jaar nog helemaal goed zal komen maar beheersen is het minste wat ik kan proberen denk ik dan.

Verder zijn we lekker aan het werk. Door omstandigheden kan mijn instructeur voorlopig even geen rondes rijden, dus we moeten alles even zelf oplossen. En zo nu en dan val ik hem even lastig via de app. Toch gaat het allemaal niet onverdienstelijk.

Aan de longe wil Jels tegenwoordig steeds beter zakken in haar hals en daarmee mooi ontspannen over haar rug lopen. Je merkt ook goed dat ze sterker wordt want ze maakt regelmatig aanstalten om aan te galopperen als het werk in draf haar te lang gaat duren. We hebben de expliciete instructie om te werken met wat ze aanbiedt dus tegenwoordig doen we zo nu en dan een galop-werkje aan de longe. Stelt nog niet veel voor en ze heeft nog moeite om het allemaal gecontroleerd te houden, maar we maken stappen zullen we maar zeggen.

Daarnaast maken we ook alweer buitenritten <3
Allemaal stapvoets, dat wel. Zo hebben we zaterdag een rondje van 10km gemaakt door de bossen en dat is toch onverhard of half verhard, ongelijke ondergrond of zelfs een mul ruiterpad en bultjes op en af hier op de Veluwe. Al met al goed voor twee uurtjes vertier en ze heeft er duidelijk veel plezier in. Goed voor de afwisseling en ook voor haar bekken.

Toevallig zat ik wat oude foto’s te sorteren toen ik dit nog tegen kwam:

3 augustus 2022
Dit was overigens niet op haar slechtst. We hebben haar hier ruim een maand en al de eerste stappen gezet in de strijd om haar gewicht.
Afbeelding

15 mei 2023
Afbeelding

Als je dan ziet wat voor een mijlpalen we in de tussentijd gepasseerd zijn. :o Ik merk sowieso ook dat ik veel minder het gevoel heb dat ik mij hoef te verontschuldigen voor haar vorm en wat minder terughoudend hoef te zijn met het tonen van foto’s enzo. :#
Dat is nog best wel een dingetje geweest. Ik had toch ergens het gevoel dat mensen mij aankeken op haar gezondheid en ondergewicht (ergens misschien ook wel weer logisch) terwijl we er juist aldoor alles aan doen om haar te geven wat ze nodig heeft.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:10

:Y) Ik kon het niet laten, op dit soort topics sla ik altijd aan: [LZP] Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Dit soort dingen lopen zo vaak mis omdat mensen soms in goed vertrouwen iets aankopen/ergens aan beginnen en daarnaast is er ook nog eens over en weer zo'n grote afstand tussen de overheid (hoe die te werk gaat) en hoe dit ontvangen wordt in de praktijk. :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:55

Jeetje wat een verschil Jelske.
Daar mag je trots op zijn.
Ik houd mijn Friezen in de winter mooi vol door ze Luzernebrok bij te geven.
Ook coolstance copra ben ik enthousiast over.

Ja, perikelen met de gemeente is echt niet fijn.
Ben blij dat we voor we ons huis kochten, we al grotendeels zeker hadden vanuit de gemeente dat we akkoord zouden krijgen op de rijbak.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:42

Pff ik snap het wel wb foto's delen, ze ziet er in ieder geval stukken beter uit nu.

Ik heb gisteren heerlijk gereden. Het was enorm wennen om eens op een ander paard te stappen, deze is een stuk kleiner dan Picasso en wederom de bevestiging dat Picasso niet echt Friese gangen heeft (hij is max 10% arabo, weet het exacte percentage even niet). Maar wat voelde hij vertrouwd en wat een verademing om een paard te rijden dat goed verzameld kan rijden en bv niet uit galop valt als het moeilijk wordt. Donderdag rij ik priveles met hem. M'n stalhouderster mag vaker op vakantie :D En kijk die manen <3
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:36

boemel schreef:
Jeetje wat een verschil Jelske.
Daar mag je trots op zijn.
Ik houd mijn Friezen in de winter mooi vol door ze Luzernebrok bij te geven.
Ook coolstance copra ben ik enthousiast over.

Ja, perikelen met de gemeente is echt niet fijn.
Ben blij dat we voor we ons huis kochten, we al grotendeels zeker hadden vanuit de gemeente dat we akkoord zouden krijgen op de rijbak.

Dankje! :)
We zijn er ook nog niet hoor, maar toen we haar ophaalden was het gewoon echt niet veel meer. Dus vergeleken met waar we zijn gestart is het gewoon een wereld van verschil. Mensen hebben alleen zo snel hun oordeel klaar en daar ga ik gewoon heel slecht op. :#

Ik snap wel dat jullie daar opgelucht over zijn, lang niet iedere gemeente zit daarop te wachten. Rijbanen zijn bij veel gemeenten toch wel een dingetje.
Vanuit mijn werk doe ik met veel gemeenten/provincies/omgevingsdiensten/water- en hoogheemraadschappen zaken en ik merk dat het bij veel van die organisaties gewoon tegen de plinten klotst. Dan moet je op een gegeven moment toch keuzes maken. En minder medewerking is voor zo'n orgaan dan toch een lagere werklast.

@Lys: Wat een leukerd! Misschien toch idd benadrukken bij de stalhoudster dat ze vooral veel aan haar eigen rust moet denken en dat je haar gerust waar nodig 'wil ondersteunen' :')

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:05

Ziet er goed uit Jelske!

Hier is gisteren een hengst veulentje geboren. Was allemaal even spannend, veulen leek eerst dood. Zat vast in het vlies, daar heb ik hem uitgekregen. Toen met ademspray en stimuleren op gang gekregen <3

Vervolgens merrie aan de nageboorte blijven staan. Wou moeilijk los komen en bleek 1 hoorn helemaal bruin/rot te zijn :oo gelukkig gaat alles nu goed!!