[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:57

Hoera! Elias weer voorlopig goed gekeurd, moet blijkbaar alleen nog wat volwassen nakomelingen naar de keuring hebben.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:58

Ja, las het!
Mooi!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:37

Heel fijn bericht!
Wil ilias dit jaar de ibop laten lopen telt dat ook mee dat je weet sanet?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:49

Laura1982 schreef:
Heel fijn bericht!
Wil ilias dit jaar de ibop laten lopen telt dat ook mee dat je weet sanet?

Nee, hij moet nu echt paarden op de stamboekkeuringen nog hebben.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:06

Mooi bericht!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:55

Marus schreef:
Ik zet mijn zoektocht even on hold. Op dit moment andere belangrijke drukte. Zoals een moeder met een gebroken heup.
Ik geniet gewoon eerst maar verder van mn ‘leen’ fries. En van mijn dochter. Hobbelt leuk mee met de wedstrijden. Geniet ik bijna nog meer van dan zelf rijden. :D

Begrijpelijke keuze. Beterschap voor jouw moeder iig.

@Boemel: Ik moest nog aan je denken van 't weekend i.v.m. de geplande keuring. Houd je het nog een beetje vol?
Dennenboom schreef:
Hoe is het gegaan Jelske?

Pff hier even echt chagrijnig nu :( vorig jaar merrie leeg gelaten om vroeg te beginnen maar inmiddels al 4 keen wezen scannen maar er gebeurt weinig. Ben er nu al echt even helemaal klaar mee -:( Het kan bij mij gewoon niet even mee zitten, elk jaar wel weer wat

Weet iemand of een ruin daarin wat kan doen? Hebben ook wel eens gehad over een schouw hengst maar waar laat ik die tussen allemaal merries _O-

en dan lees je ook dat artikel op horses.nl kantelpunt friese paard. Wat niet heel positief is over de gezondheid, duurzaamheid etc.

Zo, nu klaagbui uit en weer door :):)

Ellendig... :knuffel: Hopelijk vinden jullie toch een uitkomst!
Overigens: als ik dan lees over al die merries die niet hengstig tonen... Zou ik ook wel wat vinden. Jels pist de hele boel altijd onder, inclusief zichzelf... :r

Sanet schreef:
Hoera! Elias weer voorlopig goed gekeurd, moet blijkbaar alleen nog wat volwassen nakomelingen naar de keuring hebben.

Ik las het idd! Vond het een leuk bericht!

Nou, ik ben inmiddels weer enigszins in het land der levenden hoor! Ik zal even een update plaatsen.
Verhuizing is woensdag eigenlijk heel voorspoedig gegaan. 10 minuten voor aankomst kreeg ik een sms van die vrouw dat ze er bijna was. Ze vroeg nog hoe ze de trailer op moest stellen (langs een muur, met of zonder hekken, wel of geen touw etc.). Ik heb gezegd dat ik het een logischer idee vond om Pit vooral geen reden te geven voor argwaan en dat ik haar wel gewoon zou halen.
Het scheelt dat ik een enorme vertrouwensband met haar heb, ze vast kan staan en het wagentje gewend is. Een trailer voelt dan als een logische volgende stap. Het is alleen dat ik voor het geld waarvoor zij haar konden ophalen, ik bij lange na geen wagentje had kunnen huren. Bovendien doen deze mensen dit voor de kost dus ik had er ergens wel vertrouwen in dat dit geen slecht idee zou zijn.
Pit moest de trailer even bekijken maar liep er eigenlijk als een wolk op. Ze heeft wat driftig lopen doen toen de klep dicht ging en ze tot de conclusie kwam dat ze alleen zou gaan reizen, maar liet zich goed kalmeren. Onderweg heeft ze zich een klein beetje op lopen winden maar mag eigenlijk ook geen naam hebben. We zijn er achteraan gereden en achter de trailer gebleven zodat er geen vrachtwagen tussen had kunnen komen en binnen 20 minuten waren we op plaats van bestemming. Die vrouw heeft echt super fijn gereden. Ondanks dat ik het aanvankelijk een beetje spannend vond om een ander mijn paard te laten vervoeren was dit echt heel goed voor elkaar allemaal.
Eenmaal op plaats van bestemming wilde ze aanvankelijk ook weer allerhande maatregelen treffen - maar dat heb ik wederom afgeslagen. Pit kon draaien op de trailer, heeft om zich heen gekeken en kwam heel beheerst de trailer af. Liep ook super braaf mee naar de paddock waar ze even moest wachten met twee andere jaarlingmerries voor ze het landje op zouden kunnen. Ik denk dat ze geen slechte ervaring heeft gehad aan het reizen met de trailer en ben ook hartstikke trots op hoe ze het heeft gedaan. Kreeg ook mooie complimenten over hoe ze zich liet geleiden. <3
We hebben nog een rondleiding gekregen en ik had vanaf dat moment eigenlijk direct rust. Alles is daar zo goed geregeld, het is er schoon, alle paarden waren duidelijk hartstikke senang, geen geduw en/of getrek of gedoe om eten of water. Veel ruimte en ook luchtig allemaal.
's Middags ben ik nog een keer terug gereden met een vriendin om te kijken hoe ze geland was toen ze eenmaal op het weitje stonden. Je kon aan de groep zien in welke koppels ze op stal hadden gestaan omdat er nog een beetje kliekjes waren, maar de dynamiek als geheel was eigenlijk heel prettig en gezond. Pit wist overigens duidelijk niet wat ze zag met al dat gras en al die andere baby's. :') Was hartstikke leuk om te zien.
Gisteren ben ik weer even wezen kijken en kwam ze direct uit de groep gelopen toen ik haar riep. Even staan kriebelen en een beetje gespeeld, beest was ronduit happy, kan ik niets anders van zeggen. Ik zal eens kijken of ik het filmpje van de opfok kan posten waarop je kunt zien dat ze van de veewagen af komt en het land op gaat.

De laatste video heb ik gekregen van de opfok. Je hebt op een gegeven moment een shot waar je de veewagen inkijkt (kort nadat je die mevrouw de veewagen ziet openen) en daar is ze zo'n beetje het eerste paard wat van de wagen komt.

Verder heb ik donderdag mijn zadel op kunnen halen *\o/* Super leuk. Was ook ontzettend opgewonden :o Zodanig zelfs dat ik compleet afgeleid was en de drukverdelingspad die ik erbij had besteld was vergeten. Dus ik kon vrijdag nog een keertje terug naar de ruitersportzaak (op zich natuurlijk geen straf). Mijn stijgbeugelriemen zijn helaas nog niet geleverd, doordat ik een of andere rare tussenmaat heb (eigen interpretatie), dus die komen eerdaags nog. Voor de tussentijd heb ik beugelriemen geleend van de staleigenaar. Uiteraard vrijdag direct mijn zadel gepast en nadat Jels aan de dubbele longe had gewerkt, haar opgezadeld en lekker onder de man uitgestapt. Je zag Jels op dat moment gewoon groeien. Je merkt aan alles aan die merrie dat ze dat ook graag doet. <3

Afbeelding
Mijn "nieuwe" Passier Grand Prix Special (hier nog zonder stijgbeugelriemen/stijgbeugels =:)

Zaterdag heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan en ben ik met een stalgenoot op buitenrit geweest. Stappend wel te verstaan. 1,5 uur door het bos (ca. 7km) was genoeg voor Jels om helemaal af te zijn. Laatste stuk ben ik zelfs afgestapt omdat ik merkte dat het zwaar werd voor d'r. Maar het was zo genieten :+: Jels genoot ook met volle teugen, die was hartstikke vrolijk en heeft de hele weg lopen dansen/kijken en zich helemaal groot gemaakt. Die wilde graag meer en moest ik echt tegen zichzelf in bescherming nemen. Ik vind het zo bijzonder dat ik gewoon op kan stappen en weg kan rijden met deze merrie, na al die tijd en na alles wat ze voor haar kiezen heeft gehad. Dat beestje is echt mijn held. _/-\o_

Al met al een heel bewogen, maar zeer geslaagde week, kan ik wel stellen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:12

Dennenboom schreef:
Hoe is het gegaan Jelske?

Pff hier even echt chagrijnig nu :( vorig jaar merrie leeg gelaten om vroeg te beginnen maar inmiddels al 4 keen wezen scannen maar er gebeurt weinig. Ben er nu al echt even helemaal klaar mee -:( Het kan bij mij gewoon niet even mee zitten, elk jaar wel weer wat

Weet iemand of een ruin daarin wat kan doen? Hebben ook wel eens gehad over een schouw hengst maar waar laat ik die tussen allemaal merries _O-

en dan lees je ook dat artikel op horses.nl kantelpunt friese paard. Wat niet heel positief is over de gezondheid, duurzaamheid etc.

Zo, nu klaagbui uit en weer door :):)

Wat daar heeeeel goed bij werkt is een stoot vit B geven! Rode bieten voeren bijvoorbeeld

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:50

Wat fijn Jelske dat de verhuizing zo goed gegaan is. Fijne weides zo te zien. En een lief weerzien de volgende dag.

Je zadel ziet er fijn uit.
Veel rijplezier toegewenst.

Met de stress gaat het nog.
Afgelopen weekend had ik een lange trouwshoot op 1 dag en daarna druk met bewerken geweest.
Ik vrees dat de stress vanaf morgen volop aanwezig is :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:42

Wat fijn dat het zo goed is gegaan jelske! Een drukke maar fijne week zo te lezen.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:55

Meld zich ook.

geen eigen paard meer, december vorig jaar mijn haflinger in laten slapen wegens niet meer in de benen kunnen komen.

Al die tij al wel een bijrijdfries een lieve merrie van nu 20 jaar, meestal maken we lekker een buitenrit

Ze heet Nynke

Afbeelding

En hier op buitenrit

Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:05

Bedankt Laura en Boemel!
Was zeker bewogen maar ook leuk ja. Zodra ik zag dat Pit daar op d'r plek was had ik eigenlijk al direct rust in mijn koppie. Daar maak ik mij momenteel niet meer zo'n zorgen om.

@Westertrail; Welkom! Wat is Nynke haar afstamming?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 17:08

_Jelske schreef:
Bedankt Laura en Boemel!
Was zeker bewogen maar ook leuk ja. Zodra ik zag dat Pit daar op d'r plek was had ik eigenlijk al direct rust in mijn koppie. Daar maak ik mij momenteel niet meer zo'n zorgen om.

Dat weet ik niet zal het even navragen aan de eigenaar :)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 17:29

_Jelske schreef:
Bedankt Laura en Boemel!

Nynke is Lammert x Abel

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:47

@Jelske, wat een leuke filmpjes, fijn dat alles goed verlopen is. Voel je je er goed bij?

@Westerntrail, leuk paardje!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:19

Welkom @Westertrail;! Mooie naam heeft ze ;)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:26

Westerntrail schreef:
Nynke is Lammert x Abel

Mooie oude bloedlijnen wel :) Leuk!

BarbaraNova schreef:
@Jelske, wat een leuke filmpjes, fijn dat alles goed verlopen is. Voel je je er goed bij?

Ja, dat wel. Ze zijn ontzettend transparant in alles wat ze doen en ondanks dat er meer dan 300 paarden op dat bedrijf staan (naast opfok doen ze ook drachtbegeleiding, spoelen en draagmerries exploiteren), zijn werkelijk al die paarden senang. Er is geen voernijd of geduw en getrek te zien o.i.d.
Het is er allemaal ook super netjes en overzichtelijk, ze communiceren heel duidelijk en bovendien is het ook nog enigszins in de buurt (ik moet vanaf Arnhem net Apeldoorn voorbij). Pit zelf voelt zich daar zoals gezegd ook op haar plek, dus daar kan ik al helemaal niet omheen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:37

Kijk, dat is dus gewoon ideaal he, dat je je paardje zo relaxt kan verhuizen en ergens kan hebben staan...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:51

Welkom Westerntrail.

Mooi Jelske dat het zo goed ging met Pit verhuizen en dat ze daar goed op haar gemak is.

Mijn baby is afgelopen vrijdag 1 jaar geworden, groot feest natuurlijk, slingers, taart... fotoshoot :)
Nu nog even wachten op de fotos.
Wel voor de grap al even een vlechtje in de manen.
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:54

Wat een manen al! Pit heeft ook wel redelijk wat manen (iig veel meer dan Jels :') ) maar ik heb nooit geprobeerd om het al te vlechten - van alle dingen die ze wel kent is dit er uitgerekend geen := Misschien eens proberen als we er weer zijn.

Moet je lang wachten op de foto's?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:01

Ik hoop niet lang wachten, wachten is niet een van de dingen waar ik erg goed in ben :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:06

:') Herkenbaar

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:26

Ik ben inmiddels na bijna een jaar overigens op het punt gekomen waar ik thuis moet gaan opletten op wat ik zeg, want de board of directors begint door te krijgen hoe het werkt geloof ik. Meneer is totaal niet ervaren met paarden, kent alleen wat ik hem vertel.
Nu was hij onlangs al tot de conclusie gekomen dat 'ff gauw op en neer naar stal' vrij eenvoudig geïnterpreteerd mag worden als 'ik zie je einde van de middag weer'. Maar nu... :')
Ik heb van 't weekend dus zeg maar per ongeluk een hoofdstel gekocht :=
Hypostore heeft een actie met 21% korting en ik moet nog wachten op mijn stijgbeugelriemen, want de goede konden niet direct met mijn zadel geleverd worden dus ik dacht ik bestel even eenvoudige riemen, kan ik daar in tussentijd mee aan de slag (leen nu een ongelijke set op stal, het gaat maar ideaal is anders). Dus ik klik die riemen in mijn winkelmandje en klik op afrekenen. Bedacht mij op het laatste moment nog dat ik daar een account heb dus ik log nog even in, maar ik was wel vergeten dat ik een keertje had zitten klikken op die site, van alles in mijn mandje had gegooid, maar nooit had afgerekend (en ook niet perse die intentie had gehad).
Niet dat het mij was opgevallen, ik klik gewoon door en reken netjes af. Vervolgens wil ik de bevestigingsmail archiveren en zie ineens dat het bedrag dat ik werkelijk heb afgerekend niet helemaal correspondeerde met wat ik dacht te hebben besteld. _O- Jullie voelen hem inmiddels natuurlijk al aankomen.
Ik heb per ongeluk een hoofdstel besteld. }>
Nu heb ik achteraf al wel een goede rechtvaardiging gevonden voor mijzelf. Want dan kan ik het ene hoofdstel gebruiken bij het longeren en het andere voor het rijden en hoef ik die teugels niet iedere keer over te klikken. Maar meneer vond het eigenlijk een veel beter idee om het terug te sturen. Inmiddels heb ik hem geloof ik overtuigd dat het heus beter is om het hoofdstel gewoon te houden. <:) <:) Alleen nog even een manier vinden om ongemerkt een tweede bit voor Jels in huis te halen :roll:

Beetje flauw, maar vond het wel om te gieren :+

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:10

Hoi! Ik doe ook mee sinds paar weekjes eigenaar van deze schat

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:28

Welkom Westerntrail en Lionlakes.

Haha lekker bezig Jelske <<) misschien ook een bit perongeluk mee bestellen _O- en fijn dat het zo goed gaat met Pit!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:13

Welkom westerntrail en lionlakes!

Jelske haahhaa ja je moet ze niet te wijs maken alles war je koopt heb je echt nodig hihi