Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:49

Hier gisteravond ook lekker rondje buiten gereden <3 Heerlijk met de zonsondergang.

Ja! Bunschoten was het! Gaan toch maar niet, vriendlief is niet lekker -O- Dan maar vandaag wat foto's verwerken :)

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:43

Splinterz, wat goed! Proficiat!

Jenny, met alleen hoekjes hebben wij ook moeite.

Dutch kan juist heel goed tegen de warmte, alleen ik vind dat niet fijn rijden haha.
Ik heb ook weer zin om op wedstrijd te gaan. Hopelijk is mijn auto volgende week klaar.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:56

hannelover schreef:
Wat fijn amoor!
Start er iemand hier toevallig morgen in oud- Beijerland want daar ga ik kijken ( ik ga niet meerijden hoor) :=

Ik ben daar gestart gisteren! Heb je nog gekeken?

Helaas waren de juryhokjes in beide ringen erg spannend waardoor ik ze er niet fijn langs kreeg en dus ook niet netjes de hoeken door etc, proef 1 voor mn gevoel fijner kunnen rijden maar dat vond de jury blijkbaar niet, 179 punten en tweede proef 182 punten.

Jenny en Lauke, weten jullie hoe het precies zit met die selecties? Ik snap er niet veel van.. :')
Heb nu dan gisteren 2 selectie wedstrijden gereden maar ik twijfel nog om me in te schrijven voor de volgende, vraag me af of het nut heeft? Is ook een stukje verder rijden.. En op gras zag ik, wat ik erg raar vind voor een selectiewedstrijd.. dus ik kan alleen mee doen als het zeker weten droog blijft.

Gefeliciteerd met je punten Marjon!

Fijn dat je nu weet wat het is AmoorM! Alleen extra vitamine is voldoende?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:14

Je moet 4 selectie proeven rijden geloof ik. Volgens mij komt er ook wel een tussen stand online te staan dus dan zou je kunnen bepalen of je het nut vind hebben of niet :)

Mag ik vragen waarom het gek is dat selectie op gras gereden worden? Hier word alles op gras gereden, ook de selecties voor de regio :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:43

ester, heb je het over de selecties voor friezen of over de selecties voor de regiokampioenschappen?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:42

Voor beiden selecties geldt volgens mij 4 beste proeven tellen
Verdere details verschillen mogelijk ivm plaatsingspunten etc

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:43

Lauke, de selecties voor Friezen.
regiokampioenschappen doe ik niet aan mee

Emma, hier in de buurt word het meeste gewoon op zand gereden, behalve de grote (tweedaagse) concoursen.
Heb geen ijzers dus wil eigenlijk niet meer op gras starten, tenzij ik zeker weet dat het niet gaat regenen maar dat is nogal lastig hier in NL :')

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:58

Haha ja dat valt altijd slecht te voorspellen idd :')

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:02

Ja daarom Emma :)
Heb nog even gevraagd en moet me uiterlijk vrijdag aanmelden, dan is het nog meer als een week, dan kan er nog zo veel veranderen qua weer het risico vind ik te groot dus ga het niet doen.

Was je merrie trouwens inmiddels al drachtig?

Bij ons zijn 5 paarden weer gedekt, en geen 1 heeft tot nu toe gepakt |o
Zotte is nu weer hengstig dus is gisteren weer gedekt

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:31

Voor de Friezen selecties weet ik niet precies hoet het zit. Daar doe ik zelf niet aan mee.
Je moet iig 4 proeven hebben gereden. Dat weet ik dan weer wel haha.

Balen dat het tot nu toe niet gepakt heeft ester. Hier valt t mee. Ida was wel in 1x drachtig. Verna die wordt weer gedekt want die had ook niet gepakt. En bij nynke wert ik nog niet of het gepakt heeft.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:30

Zonde dat het zo vaak niet gepakt wordt... Hoe komt dat?!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:04

Geen idee Natasja, de Friese hengst die we nu hadden staan bevrucht waarschijnlijk niet nu hebben ze een andere hengst staan die heeft net pas 2 keer gedekt dus dat is afwachten.
De KWPN merrie is geïnsemineerd door de dierenarts en dat heeft niet gepakt, begreep dat het ook te maken kan hebben met het vocht in de baarmoeder

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:11

Hier wil het ook voor geen meter lukken... Al vier keer gedekt en geen enkele keer gepakt, haar laatste hengstigheid zette niet goed door en hebben haar daar dus helemaal niet op kunnen dekken. We gaan het nog 1 keer proberen en anders mag het gewoon niet zo zijn....

Haar baarmoeder is helemaal prima en ook haar bloed is nagekeken. Ook hier was niets geks. De hengst is ook prima dus we kunnen niet ontdekken waar het aan ligt. Het idee was al wel om deze keer eigenlijk van hengst te wisselen, gewoon om nog maar wat te proberen maar dit zal dus ook tot de volgende hengstigheid moeten wachten.

Als ze vocht in de baarmoeder hebben kan het daardoor heel goed zijn dat het niet wil pakken, het ei kan dan niet goed in de baarmoeder wand nestelen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:24

En extra hengstig spuiten zou dat niet helpen?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:48

Goh schijnbaar echt heel moeilijk!! Nooit geweten!! :oo

Gisteren nog lekker met Tamme in de wei gespeeld :D

Afbeelding

Afbeelding

Onderste zit 1 gaatje hoger dan de bovenste foto, hier tikt hij hem eraf. Maar gelukkig wel ook goed gesprongen, maar toen was m'n telefoon leeg :') Dus geen foto/filmpje daarvan hahaha

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:39

Leuk Natasja! Zit er even over na te denken om vanavond ook te proberen te gaan springen :D

Jammer hoor Emma, zou leuk zijn als het met de laatste poging wel lukt!

Dat kan inderdaad helpen Laura, heb je dat al eens aan de dierenarts gevraagd Emma?
De KWPN merrie moet eigenlijk altijd extra hengstig gespoten worden.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:01

We hebben haar idd ook al een keer extra hengstig gespoten, ook hebben we alle keren het ei weg laten spuiten en haar baarmoeder geflushed maar geen van deze dingen werkt helaas. Wat waarschijnlijk een grote rol speelt is dat ze 12 jaar is en nog nooit drachtig geweest is. Zowel m'n DA als de hengstenhouder zeiden dat het dan voor kan komen dat de eisprong niet goed plaats kan vinden door een verstopping in de eileider. Dit kan wel onderzocht en eventueel verholpen worden maar dat is een heel duur grapje... Het probleem is alleen dat je op de reguliere scans dus niet kan zien of dit het geval is...

Het was eigenlijk de bedoeling haar dit jaar dragend te krijgen en dat veulen te verkopen, we zouden haar dan volgend jaar nog een keer laten dekken en het veulen wat daar van zou komen zouden we houden als opvolging voor haar later. Maar aangezien ze zo lastig dragend word hebben we al wel besloten dat als het nog wil lukken dit veulen niet weg mag want we gaan het niet nog een keer proberen := Op deze manier kost een veulen wel heel veel geld namelijk :\

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:05

Nog gefeliciteerd allemaal. (beetje late reactie i know :o )

Lastig inderdaad als ze zo lastig drachtig willen worden.
Als je dan een nakomeling wou willen zou ik ook meteen de eesrte doen, wie weet lukt het in de toekomst niet meer/ of moeizamer.

Leuk filmpje en leuke foto's van het springen ;)

Zijn er nog meer die op 20 juni starten tijdens de selectie in Prinsenbeek? :D

.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:23

DnBles, ik wilde graag mee doen maar het is op gras en heb geen ijzers.. Jij doet wel mee?
Ben je ook in Oud-Beijerland gestart afgelopen weekend?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:08

ik had ons afgemeld voor prinsenbeek na 2 mislukte friese wedstrijden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:37

Jammer dat je je hebt afgemeld Jenny! Nu gewoon flink trainen! Komt goed! :j

Lastig dat jullie friese dames zo lastig drachtig worden. Moet je dan ook iedere keer opnieuw dekgeld betalen?

Echt leuke foto's van het springen! Ik blijf het verwonderen!! Vindt het zo leuk om te zien en te lezen! Dat cros topic van je ook, dat benoem ik soms wel eens in real life dat als mensen zeggen dat friezen niet horen te springen, dan zeg ik dat er op bokt iemand is die crost met haar fries en dat dat heel goed gaat! :D

Wij hebben intussen al bijna een week vakantie. {:} Ze gaat lekker naar het land met d'r vriendje en we gaan af en toe wat stappen. Ik wil 2 weken totale rust en naar die 2 weken rustig aan wat longeren. 2 a 3 keer per week. Ik heb een schema gemaakt met alles er op en eraan. Van galop training tot longeren. Dit wil ik toepassen na dat we rustig hebben gelonceerd. Het is wel een schema van 5 dagen in de week.
Zo ziet het er ongeveer uit:

Citaat:
Galoptraining: 7x
week 1 2 min galopperen, 2 min stappen
week 2 2 min galopperen 1 min stappen
week 3 3 min galopperen 3 min stappen
Week 4 3 min galopperen 2 min stappen
enz enz Uiteindelijk bij week 10 wil ik uitkomen op 7 min galopperen, maar dat doe ik dan niet 7x.

Dit dan 2x per week.

Dressuurtraining:
Elke dinsdagavond heeft m'n vader les. (Variatie, groepsles)
2x per week dressuurmatig rijden 30 min uitbouwen naar 1 uur.
Dressuurles:
1 keer per week 30 minuten. Uitbouwen naar 1 uur.

1 keer in de twee weken longeren 30 min. Vervanging voor het rijden.

Het is een behoorlijk schema qua dagen. Misschien dat ik beter 1 kan maken die over 2 weken gaat in plaats van alles in 1 week?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:19

ik heb nog nooit gemeten hoelang wij kunnen galopperen, denk nooit 7 min
ben nu wel neiuwsgierig of andere zolang doen

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:32

AmoorM, ik zou eerder een duidelijker schema maken per week.
Hoe ziet bijvoorbeeld de rest van je training eruit behalve dan 2 min galopperen en 2 min stappen?
En soms heb je bijvoorbeeld meer aan een paar keer achter elkaar aanspringen in galop dan 2/3 min achter elkaar door galopperen.

Ik geloof ook niet dat ik 7 min galoppeer :=
Hou het ook eigenlijk niet bij, en ik doe de ene keer zoals ik hierboven zeg vaker achter elkaar aanspringen en de andere keer wat langer door galopperen.

Wel jammer dat je je hebt afgemeld voor Prinsenbeek Jenny.
Is het ook niet ver rijden voor jou?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:47

Tijdens mijn training galoppeer ik vaak, soms 2 of 3 rondes (bak van 20x40) maar maak nog veel vaker overgangen stap-draf; draf-stap; draf-galop; galop-draf; stap-galop; galop-stap; tempowisselingen in draf en galop. Daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap: je paard wordt er sterker van, vooral in de achterhand, en de conditie verbeter je op die manier ook. Verder veel draven, veel figuren rijden. Dan ben je je paard aan het rechtrichten, africhten en conditietraining tegelijk aan het geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:28

Pffff, dat is best nog wel lastig om een goed schema te maken.

Galoptraining is heel goed volgens de DA. Alleen hoe combineer je alles 1 in week en in 1 schema?

Wat vinden jullie hier van?

http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

Dit lijkt mij wel een goede houvast, maar de da adviseerde galop en dat wordt weinig hier gedaan. En daarnaast loopt ze ook nog dressuurmatig.