witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:48

zal ook wel een kruising zijn, en trouwens, die sokken kunnen ze ook scheren he Haha!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:25

die laatste foto/
volgens mij speelde dat paard mee in de musical GOA
( net even defto's van de site terug gekeken, en zelfs t kostuum van de amazone lijken erg veel op elkaar)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:14

x_Charlie schreef:
Nee, er bestaan geen albino paarden en ook geen witte Friezen Knipoog (gezocht op internet)

Nou en of er albino paarden bestaan! Er is zelfs een speciaal Albino-ras.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:16

Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe
ow ja? Blond Blond Blond

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:19

Elysha schreef:
x_Charlie schreef:
Nee, er bestaan geen albino paarden en ook geen witte Friezen Knipoog (gezocht op internet)

Nou en of er albino paarden bestaan! Er is zelfs een speciaal Albino-ras.

dit zijn geen albino's
die paarden zijn cremmelo's

lees het topic door en je zult zien dat een albino paard niet zou overleven..
het staat zelfs op bokt wiki

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:28

Ze bestaan niet albino's, waarom is niet bekend, dus 't is ook niet bekend of ze levensvatbaar zijn of gewoonweg niet voorkomen. Ze zijn er gewoon niet.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:35

darkmoona schreef:
kan sowieso geen fries zijn. (buiten het feit dat het genetisch niet mogelijk is)
kijk die beentjes ^^
daar zitten geen sokjes aan xD

het is ook geen fries, maar een fries met een klein beetje arabisch bloed, en hij heeft wel sokken, kijk maar eens hoger op deze pagina Lachen

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:37

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:46

Dat paard had op de foto duidelijk pigment, schimmel met een bles ofzo?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:52

Orange_peach schreef:
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/326 ... paard.html

hier lees ik dat er een albino-paard bestaat ... maar in wiki staat inderdaad dat het niet kan.

daar hebben we het in het begin van het topic ook al over gehad, is geen albino, weet niet meer precies wat het geval was.
Maar dat krijg je als kranten artikelen telkens van elkaar overnemen, dan gaat het eerst van een zon-gevoeligpaard tot albino Clown

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:43

Witte friezen bestaan niet. Ik heb wel eens een Fries gezien met een flinke bles. Ik ging zelfs twijfelen of het een Fries was dus ik heb het ff gevraagd aan de eigenaar die erop zat. Ze zei toen tegen me dat ie daar gewoon mee geboren was en dat het ook een stamboekfries was...

Ik spreek hier over een bles he, niet over een kolletje. Het was wel een apart gezicht!
Kwam hem tegen in het bos bij Lunteren (was daar met schoolkamp) misschien ken iemand dit paard...

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:55

Volgens mij bestaan witte friezen niet hoor,
maar albino paarden bestaan wel, alleen die leven niet lang,
wegens darmproblemen en huidproblemen! Boos!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:57

Een fries met een foutje dan maar? Huilen van het lachen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:58

Ciaraaa schreef:
Volgens mij bestaan witte friezen niet hoor,
maar albino paarden bestaan wel, alleen die leven niet lang,
wegens darmproblemen en huidproblemen! Boos!

Als je zulke uitspraken doet kan je er maar beter zeker van zijn dat je gelijk hebt. Veulens met OLWS sterven zeer kort na de geboorte, dat is een bontpatroon, ze zijn vaak (bijna) helemaal wit maar dat heeft helemaal niks met albinisme te maken. Albino paarden zijn tot nu toe NOOIT voorgekomen, men weet niet waarom, maar dat is zo.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:32

Mag ik toch even opwerpen dat het argument 'het staat zelfs in de Wiki' een zeer slecht argument is? Bloos
Verder houd ik me erbuiten, maar kom alsjeblieft met zinnige argumenten/bewijzen (zoals ik met een foto van een albino-paard in een boek dat niemand wil gaan zoeken Haha! )

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:37

Het zou wel gaaf zijn, een spierwitte Fries.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:38

ik heb ooit gelezen dat er geen witte friezen bestaan. er bestonden heel vroeger wel bruine en zwarte friezen maar de bruine kleur is zegmaar 'uitgestorven' Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:42

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:47

Chestnut is vos, niet bruin Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:28

Roane schreef:
Chestnut is vos, niet bruin Clown

Tuurlijk wijsneus ik ben ook niet dom eh! Om dan maar een zelfde soort antwoord terug te geven, chestnut is een officiele tint bruin in paardenkleuren, chestnut is dus een soort bruin.
Om het maar even in Nederlands te vertalen: kastanjebruin.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:59

Koe Blond

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:00

Als ik in het engels een paard tegenkom dat chesnut genoemd wordt heeft deze toch echt bruine manen ipv zwarte en is het dus een vos. De term kastanjebruin kom je voornamelijk tegen bij slechte vertalers van engeltalige paardenboeken, die zelf geen verstand van paarden hebben.
En dat de voskleur bij friezen nog kan voorkomen, komt omdat deze recesief is pas zal optreden wanneer het paard twee genen voor vos heeft, want aleen kan gebeuren wanneer beide ouderdieren een gen voor vos zullen dragen. Zwart is dominant over vos, dus een paard met één gen voor vos en één voor zwart zal een zwarte kleur tonen, maar kan vos doorgeven aan de nakomelingen. En tussen als die zwarte friesjes lopen er nog wel een paard rond waarbij dat vos gen er niet uitgefokt is. Zet daarvan een hengst en een merrie bij elkaar en je hebt 25% kans op een voskleurig veulen. Nederlandse friezenliefhebbers zijn niet zo gelukig met deze kleur, maar in Amerika zijn ze er gek op, als zeldzame kleur.

Bruin daarintegen is dominant en om een bruin paard te krijgen, is er altijd een bruin ouderdier nodig. Vandaar dat een bruine fries niet voor kan komen of in elk geval geen zuivere fries kan zijn (de verschillende bruintinten die een fries onder invloed van de zon kan aannemen is weer een ander verhaal) Bruin en vos worden door verschillende genen veroorzaakt.

ponyzotje schreef:
Mag ik toch even opwerpen dat het argument 'het staat zelfs in de Wiki' een zeer slecht argument is? Bloos
Verder houd ik me erbuiten, maar kom alsjeblieft met zinnige argumenten/bewijzen (zoals ik met een foto van een albino-paard in een boek dat niemand wil gaan zoeken Haha! )

Het boek heb ik dus wel gehad, maar die foto, die heb ik nergens kunnen vinden Vork Als je heel toevallig nog met een pagina nummer zou kunnen komen, bedankt!

Verder ben ik het dus helemaal met je eens. Het gegeven dat er tievallig iets op internet over staat wil alles behalve zeggen dat het ook echt is, want er staat een hele hoop onzin op het internet. Ook iets wat in boeken staat hoeft niet per defintie waar te zijn, er zijn veel verouderde boeken in omloop, (of boeken die hun werk weer basseren op verouderde werken) van uit de tijd dat er gemakshalve maar wel van uit werd gegaan dat er een albino betsond, omdat men neit beter wist, of niet beschikte over informatie die dit tegensprak. Voor heel lang hebben cremello's en perlino's een slechte naam gehad omdat er gedacht werd dat dit albino's waren en deze paarden werden onterecht als zwak beschouwd

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:09

Inderdaad Whisper. Ik denk dat we het er sterk over eens zijn dat hierover geen correcte conclusie bestaat behalve dan deze dat we niet kunnen uitmaken of het kan of niet (voorlopig).

Ik kan ook niet meer snel aan het boek raken. Zou een mooi onderzoek zijn maar er is ZO weinig over te vinden dat ik dat toch maar laat Haha!

Een gedeeltelijke depigmentatie heb ik wel gezien, dat wordt ook albino genoemd (in datzelfde boek), dus het is ZEKER dat albino bestaat. Vraag is alleen of er ook volledige bestaan. Volgens mij is er weinig officiële nomenclatuur rond, wat het nog eens zo moeilijk maakt...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:00

Het is gewoon een andalusier !
Haha!
kijk maar naar het beenwerk en sommige andalusiers hebben ook sokken en grover beenwerk omdat het vaak kruisingen zijn
hehe mysterie opgelost !

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:02

het is overigens wel een prachtig paard !