Mijn droompaard gekregen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:00

purny schreef:
Kan toch ook voor iets anders zijn?

Maar het paard moet toch voorgaan? TS heeft voor het paard, en de verantwoordelijkheid, gekozen. Paard op de eerste plaats.

De enige reden dat hij nu niet gecastreerd wordt, is omdat TS dat financieel niet trekt. Dat zei ze toch in een eerdere reactie. Waarom plots die advocaat, geen idee. Misschien bedoelt ze het drankje? :+

TS, nogmaals: jij hebt voor het paard gekozen, het paard heeft niet voor jou gekozen. Die heeft geen besef van een eigenaar die naar school/werk moet. Zij hebben geen kalender hangen, dus of nou maandag of Kerstdag of jouw verjaardag is - de verantwoordelijkheden blijven lopen. 365 dagen per jaar. Ook wanneer je liever iets met vriendinnen zou gaan doen, wanneer het vriest of sneeuwt of regent of 35 graden is.
Ik werk ook - en toch staat mijn paard 24/7 buiten. Ik werk, en hou mijn huishouden in mijn eentje draaiende. Ik maak hier schoon, doe de was, ren naar de winkel, kook elke dag, moet ook nog douchen, loop half de zomer onkruid uit te trekken en gras te maaien, ... Welkom in het leven! School is geen excuus, dat is het voor de rest van Bokt ook niet. Als jij door omstandigheden (zoals school) niet in de mogelijkheid bent om urenlang op stal te zitten (wat normaal is, dat kan bijna niemand) moet je een andere stal zoeken, want het is niet omdat jij naar school moet dat het dan plots oké is dat je paard 23 uur per dag binnen staat. Dat is om geen enkele reden oké.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:03

Maar met alleen castreren zal hij niet veel braver gaan worden he!? Dus maar blijven roepen dat dat in januari gebeurd is prima, maar daarmee is de rest natuurlijk niet opgelost.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:04

Wanneer het dier gecastreerd is kan hij met andere paarden naar buiten. En wanneer hij uren per dag buiten kan lopen heeft dat zeker weer invloed op zijn gedrag.
Ik vind het bijna geestelijke mishandeling van een paard om ze uit gemakzucht, want dat is het imo, maar op stal te laten staan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:25

bigone schreef:
Wanneer het dier gecastreerd is kan hij met andere paarden naar buiten. En wanneer hij uren per dag buiten kan lopen heeft dat zeker weer invloed op zijn gedrag.
Ik vind het bijna geestelijke mishandeling van een paard om ze uit gemakzucht, want dat is het imo, maar op stal te laten staan.

Dat dus. Ga zelf maar eens 23 uur per dag in een toilethokje zitten. Oke, je kan misschien naar buiten kijken en eens in de paar uur krijg je wat te eten. En als je dan eindelijk eruit mag, moet je een uurtje doen wat een begeleider zegt

En dan kun je ons nog dingen uitleggen en is de mens geëvolueerd tot een wezen dat de dagen voornamelijk zittend doorbrengt. Paarden hebben wel hun beweging nodig, anders is rennen uit frissigheid wel het minste waar je je zorgen om moet maken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:45

Eigenlijk is het dan nog een wonder dat het nog relatief goed gaat en hij geen stalondeugden etc krijgt (of tenminste wat wij niet weten).
En het is ook volkomen logisch dat hij hyper is wanneer hij wel even uit zijn stal mag. Dat arme dier kan zijn ei niet kwijt :n

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:34

iirrssjjee schreef:
Maar met alleen castreren zal hij niet veel braver gaan worden he!? Dus maar blijven roepen dat dat in januari gebeurd is prima, maar daarmee is de rest natuurlijk niet opgelost.

Helemaal mee eens dat je niet blind moet staren op het castreren als de ultieme kwik fix.
Duurt eerst nog een tijd voor de hormonen verdwenen zijn.
Aangeleerd slecht gedrag moet nog gecorrigeerd worden.
Of het dier makkelijk in een kudde kan worden gezet is ook nog maar afwachten, geen idee hoelang hij al alleen gehouden wordt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:50

Waarschijnlijk tegen dovemans oren gericht, maar toch een poging:

Zolang je niet zorgt dat je voldoet aan de basisbehoeften van je paard (sociaal contact en vrije beweging) valt probleem/ongewenst gedrag niet te vermijden, laat staan op te lossen.

Voldoe je wél aan de basisbehoeften en heeft je paard dus geen reden (meer) om dit gedrag te vertonen, zorg er dan voor dat je consequent handelt.
Daarvoor zou ik dus nooit je paard eerst zelf maar laten rennen, want dat leert hij vervolgen aan waardoor je het gedrag in de hand werkt en het niet meer kunt afleren.
Zorg eerst dat jullie communicatie goed verloopt door loswerken / grondwerk / aan de hand werken
en vervolgens longeren.
Ik adviseer je om daarvoor een instructeur te zoeken die je hierin kan begeleiden.
Je kunt het maar beter in één keer goed doen, het gaat namelijk maar al te snel mis.

Het is overigens wel ook altijd aan te raden om als je een paard koopt een spaarpotje te hebben voor onvoorziene kosten.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:41

Misschien moet Bokt zich met het financiële niet bemoeien. Dat zijn onze zaken niet. Ook niet waarvoor de advocaat dient. Misschien heeft het paard wel een niet ingedaalde bal oid, waardoor ze een advocaat nodig hebben tegen de verkoper en waardoor de castratie opeens wél veel duurder wordt. Dat weten wij niet en zolang TS het niet vertelt heeft gissen ook geen zin.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:57

bigone schreef:

Niet alleen geestelijk, maar indirect ook lichamelijk :

sevke schreef:
Misschien moet Bokt zich met het financiële niet bemoeien. Dat zijn onze zaken niet. Ook niet waarvoor de advocaat dient. Misschien heeft het paard wel een niet ingedaalde bal oid, waardoor ze een advocaat nodig hebben tegen de verkoper en waardoor de castratie opeens wél veel duurder wordt. Dat weten wij niet en zolang TS het niet vertelt heeft gissen ook geen zin.

Hier heb je absoluut gelijk, maar neemt niet weg dat dit paard al minimaal een half jaar veel te lang alleen op stal staat.

Ik heb dit topic vanaf het begin in stilte gevolgd in de hoop dat het een leuke positieve wending zou krijgen, maar ik word oprecht alleen maar verdrietiger als ik dit lees.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 01:09

En ts geeft zelf geen antwoord of paard nou overdag ook buitenkomt. Draait ze hele tijd omheen. Geef nou eens antwoord...

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 01:31

Aangezien ze dit zei:
Chanelle007 schreef:
Normaal ga ik vanavond naar de Manege om Apollo uit te halen. Gisteren heeft hij en Wintoe een rustdag gehad.

Lijkt me dat hij alleen buitenkomt als de TS het regelt. -O-

Dan kan je i.m.o. nu niet verwachten dat het gedrag verbetert.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:10

cobiie schreef:
iirrssjjee schreef:

Helemaal mee eens dat je niet blind moet staren op het castreren als de ultieme kwik fix.
Duurt eerst nog een tijd voor de hormonen verdwenen zijn.
Aangeleerd slecht gedrag moet nog gecorrigeerd worden.
Of het dier makkelijk in een kudde kan worden gezet is ook nog maar afwachten, geen idee hoelang hij al alleen gehouden wordt.

Het zou al héél veel zijn, voor dit paard, dat hij mee buiten mag. Als dat een tijdje op de wei naast de rest is, is dat ook al een hele verbetering tegenover nu.

De castratie is idd geen quick fix, maar het is denk ik wél de eerste belangrijke stap. Indien het paard dan eindelijk zou buiten kunnen komen, dagelijks urenlang, zal hij al een heel deel van die overtollige energie kwijt kunnen, waardoor hij beter handelbaar zal worden in de omgang lijkt mij.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:10

Otti1977 schreef:
En ts geeft zelf geen antwoord of paard nou overdag ook buitenkomt. Draait ze hele tijd omheen. Geef nou eens antwoord...

Dat op zich lijkt mij al een antwoord te zijn, helaas.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:22

Ik snap alleen niet waarom ze dan weg is gegaan op die vorige stal? Het hele punt was toch dat die hier buiten zou gaan en daar niet?

Financiële is inderdaad niet onze zaak al vraag ik me wel af of het paard dan geholpen zou kunnen worden als het een keer dringend blijkt...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:45

Ik snap niet dat iedereen hier steeds in herhaling valt of uberhaupt nog reageert. TS doet gewoon haar eigen zin en geeft alleen maar een grote mond. Dus waarom niet gewoon stoppen met reageren?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:11

pillow schreef:
Ik snap niet dat iedereen hier steeds in herhaling valt of uberhaupt nog reageert. TS doet gewoon haar eigen zin en geeft alleen maar een grote mond. Dus waarom niet gewoon stoppen met reageren?

Precies dit denk ik ook. Alle goedbedoelde adviezen lijkt toch niks mee gedaan te worden :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:23

En zoals dit geval zijn er nog zo velen helaas.......

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:48

Moderatoropmerking:
dit bericht is leeg gehaald omdat het niet voldoet aan de bokt regels

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:55

Moderatoropmerking:
dit bericht is leeg gehaald omdat het niet aan de bokt regels voldoet

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:57

Paard staat nu op een manege in België, en ik denk dat op de meeste maneges de paarden nu niet meer buiten gaan, laat staan de hengsten. Pensionstal zou beter zijn, maar er zijn er niet zoveel die hengsten aannemen, dus ja, nog even afwachten tot ie gecastreerd is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:09

KellyR schreef:
Popstra schreef:
Moderatoropmerking:
leeg gehaald

Is dat die stal waar laatst een vlog over geweest is? Waarbij de paarden (sommigen) een uur maximaal buiten kwamen waarbij er een groom bij bleef staan voor het geval ze gek deden, want dan moesten ze weer naar binnen.

Maar ze hadden er wel een giga arena met tribune, een mega binnenbak meg verwarming en hele ruime (4x4 geloof ik....) stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:13

het zou gewoon verboden moeten worden dat mensen zonder enig verstand van dieren levende dieren moge kopen en ze dan in eenzame opsluiting achterlaten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:17

Dilan93 schreef:
Is dat die stal waar laatst een vlog over geweest is? Waarbij de paarden (sommigen) een uur maximaal buiten kwamen waarbij er een groom bij bleef staan voor het geval ze gek deden, want dan moesten ze weer naar binnen.

Maar ze hadden er wel een giga arena met tribune, een mega binnenbak meg verwarming en hele ruime (4x4 geloof ik....) stallen.

Nee dat was Tops volgens mij. Een hele fijne stal voor de mensen. :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:19

Jessix schreef:
Dilan93 schreef:

Nee dat was Tops volgens mij. Een hele fijne stal voor de mensen. :o

Ohjaa, nou je het noemt.

Idd heel fijn voor de mensen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:22

@Jessix, ze mogen zelfs niet zonder toezicht in de paddock omdat er een agterberg bodem in zit. Zijn bang dat ze gaan graven oid.

@Dilan93 geen idee niet gezien. Heb daar ooit voor een verzorgpaard gekeken. Weet toen dat ze het land op konden in de zomer, en dan stonden ze daar max 4 uurtjes op, meer gras is er namelijk niet.
En verder dus enkel onder toezicht in de paddock.
Het ziet er echt fantastisch uit, de bak, de binnenbak, de kantine, super fancy! Durfde mijn VW up bijna niet op het terrein te parkeren. Inmiddels zijn de prijzen wat lager. Als eigenaar kan je kiezen voor een stukje land in het seizoen voor €25pm extra.
Ze hebben 70 stallen. Maar ik kwam niet aan 70 postzegels := dus waarschijnlijk de ene helft 4 uur op het land en de andere helft de volgende 4 uur. Of de andere helft heeft pech omdat er geen plek meer is, dat weet ik niet.

Het was in ieder geval om te janken en ben blij dat ik nooit ja heb gezegd op dat verzorgpaard.