Mijn intuïtie zegt: niet slaan, want dan zal hij nog harder gaan bijten. Ik hou hem in het oog en als ik voel dat hij zou bijten, dan zeg ik gewoon eerst liefjes maar duidelijk neen! Hij houdt zich dan altijd in. Hij heeft een heel zacht karakter. Ik merk dat vooral m'n energie heel belangrijk is. Als hij met moet volgen, bvb in een smal gangetje naar de weide toe, loop ik zelfzeker met het idee dat hij me niet zal bijten en ik hem hierin vertrouw. Ook als ik hem benader en daardoor merk ik dat hij veel rustiger is tegen mij dan mensen die direct gaan afweren of slaan. Je moet wel duidelijk zijn dat je dat niet wil, door je op voorhand zo op te stellen dat hij het niet zal doen.
De kracht zit in de intentie en berbers zijn blijkbaar even gevoelig als Lusitano's, zij begrijpen die intentie heel snel, ik bedoel de houding die je aanneemt. Dat las ik in de boeken van Hempfling, een foto van een mevrouw wier hengst haar aanviel, gewoon omdat zij met de verkeerde intentie de hengst benaderde, dwz je op voorhand al defensief opstellen. Niet doen bij hengsten heb ik gemerkt. Gewoon op voorhand 100% zeker zijn dat er niets gaat gebeuren. Dan gebeurt er ook niets (als je de hengst goed kent natuurlijk

.