Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:33

Jenny_S schreef:
geloof me. alles wat wij (B/Lnivo) doen valt onder licht(-midden) werk ;)

Doutz is 9 jaar en loopt 6 dagen in de week waarvan 1 dag bos of longeren. gemiddeld 45-60 min.
2x per maand op wedstrijd.

Dankje!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:38

Amoor onze schema's zijn zo verschillend onderling dat ik denk dat je daardoor ook niet meer weet hoe en wat. Het valt me op dat je weinig begeleiding krijgt van je
Instructie (even oneerbiedig je doet maar wat) ik heb de afgelopen tijd vaker dit verhaal gelezen over jullie en iedereen komt met goed bedoelde adviezen en tips maar je springt van de hak op de tak. Wellicht een goed schema opmaken met iemand die jullie persoonlijk kent en jullie niveau ook.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:02

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:02

AmoorM schreef:
Jenny_S schreef:
geloof me. alles wat wij (B/Lnivo) doen valt onder licht(-midden) werk ;)

Doutz is 9 jaar en loopt 6 dagen in de week waarvan 1 dag bos of longeren. gemiddeld 45-60 min.
2x per maand op wedstrijd.

Dankje!

en heb 2x in de maand priveles en 2x groepsles

M_arjolein

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:20

Die van mij heeft 2 dg per week vrij, 5 dg rijden/longeren of een x op buitenrit.

En super raiza wat een mooie punten!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:19

Gefeliciteerd raiza!

Training schema's vergelijking blijft iets lastigs, elk paard is zo anders en iedereen rijd en traint op een andere manier. Ik rij zo'n 5 a 6 dagen in de week, ligt eraan hoe druk ik ben met school. Als ik in de bak rij doe ik dit zo'n 30-45 min waarvoor het laatste kwartier dan echt even hard werken is met veel oefeningen achter elkaar alsof ik een proef rijd. Ik ga elke week minstens een keer op buitenrit, dit is vaak een rit van 60-90 minuten. Daarbij wissel ik veel tussen stap en draf/galop.
Maar als je echt een goed schema voor je paard wilt zul je dat idd zoals als Laura al zegt moeten samen stellen met iemand die jou paard ook goed kent. Je zult dan alleen wel echt aan dit schema moeten houden zodat ze echt goed conditie kan opbouwen.

Ik heb verder geen verstand van luchtzuigen of luchtzuig banden maar waarom is dit een laatste optie voor je?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:23

Laura1982 schreef:
Amoor onze schema's zijn zo verschillend onderling dat ik denk dat je daardoor ook niet meer weet hoe en wat. Het valt me op dat je weinig begeleiding krijgt van je
Instructie (even oneerbiedig je doet maar wat) ik heb de afgelopen tijd vaker dit verhaal gelezen over jullie en iedereen komt met goed bedoelde adviezen en tips maar je springt van de hak op de tak. Wellicht een goed schema opmaken met iemand die jullie persoonlijk kent en jullie niveau ook.

Dus dat!
Heb je een schema waar je je echt weken aan houdt? Je kan niet als een kip zonder kop maar zo iets doen. Elke week les van 1 persoon lijkt me al een goeie en ook bezig gaan met wat je tijdens de les hebt gehad. Alleen dan zul je vooruitgang merken. Als je alles een beetje doet kom je niet verder.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:29

Als ik niet elke week les gaat het heel snel bergafwaards. Ben zelf niet kundig genoeg om zonder les of plan Doutz en mezelf tot een hoger nivo te krijgen.
Ik ben vaak genoeg met sprongen vooruit gegaan met gevolg dat ik weer heel hard terug was bij af.
heb ook allemaal trekjes waar ik continue op gewezen moet worden helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:34

Splinterz schreef:
Laura1982 schreef:

Dus dat!
Heb je een schema waar je je echt weken aan houdt? Je kan niet als een kip zonder kop maar zo iets doen. Elke week les van 1 persoon lijkt me al een goeie en ook bezig gaan met wat je tijdens de les hebt gehad. Alleen dan zul je vooruitgang merken. Als je alles een beetje doet kom je niet verder.

Dat klopt, daar heb je (jullie) gelijk in. Ik moet ook vaste routine hebben, ik denk dat dat al vele malen beter is.

Ik heb een interval trainings schema gemaakt voor de eerste 10 weken. Galoptraining zoals de DA adviseerde. Begint met 2 min galop en dan 2 min stappen enz. Dit breid ik uiteindelijk uit.
Dit wil ik 3 keer in de week doen en daarnaast 1 keer in de week een dressuur les van circa 30 tot 60 minuten. Ook wil ik haar 1 keer in de week longeren en ze vindt voor de kar lopen erg leuk dat wil ik er ook bij voegen.
Van al die onderdelen wil ik een 1 trainingschema maken dat voorleggen aan mijn instructrice. Dan kan zij nog eventuele aanpassingen doen.
Tijdens de dressuurlessen zijn we bezig met de basis. Voltes rijden, stellingen voltes verkleinen en vergroten en slangenvoltes.

Maar eerst moet morgen blijken dat het niks lichamelijks is voor dat ik hier natuurlijk mee aan de slag kan!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:38

Dank je wel allemaal, ben er ook echt heel erg blij mee. :D

Bij elke hap hooi luchtzuigen en gapen klinkt niet echt als een luchtzuiger maar zou inderdaad eerder een maagzweer vermoeden.
Mijn vorige paard heeft dat ook gehad, ineens minder energie, veel gapen (was ook een luchtzuiger) en zoog op een gegeven moment echt veel lucht meteen na het eten.
Had toen ook een maagzweer. Weet al niet meer wat we daar toen voor gegeven hebben maar dat hielp wel, luchtzuigen werd stuk minder en ook energie werd weer steeds beter.
Belangrijk is dat je voor je krachtvoer geeft een beetje ruwvoer vooraf geeft, dan wordt de speekselproductie verhoogd en wordt het maagzuur minder zuur.
Ook meerdere keren per dag ruwvoer, liefst wat luzerne erbij, dat haalt de PH ook iets omlaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:45

Raiza schreef:
Dank je wel allemaal, ben er ook echt heel erg blij mee. :D

Bij elke hap hooi luchtzuigen en gapen klinkt niet echt als een luchtzuiger maar zou inderdaad eerder een maagzweer vermoeden.
Mijn vorige paard heeft dat ook gehad, ineens minder energie, veel gapen (was ook een luchtzuiger) en zoog op een gegeven moment echt veel lucht meteen na het eten.
Had toen ook een maagzweer. Weet al niet meer wat we daar toen voor gegeven hebben maar dat hielp wel, luchtzuigen werd stuk minder en ook energie werd weer steeds beter.
Belangrijk is dat je voor je krachtvoer geeft een beetje ruwvoer vooraf geeft, dan wordt de speekselproductie verhoogd en wordt het maagzuur minder zuur.
Ook meerdere keren per dag ruwvoer, liefst wat luzerne erbij, dat haalt de PH ook iets omlaag.

Zo gefeliciteerd!
Voelt goed zeker haha?

Hebben jullie z'n onderzoek laten doen? Ze krijgt nu 2 kilo brok per dag verdeeld over 2 voerbeurten, 2 keer per dag hooi, een halve kilo kentucy lite E met een scheutje zonnebloem olie en vanaf vandaag krijgt ze een schepje totalin door haar brok. Daar zitten alle vitamine is. Luzerne heb ik ook al over na gedacht alleen dan is het wel erg veel of ik moet de kentucy weg laten, maar die zak is net nieuw.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:47

Ik heb 1x per week privéles, 1x groepsles op de club en probeer thuis verder nog 3x te rijden. 2 dagen per week krijgt ze vrij. Soms een keer longeren ipv rijden.
Wil wel graag 1x per week vervangen door bosritje maar ze is nog niet verkeersmaks en over paar weken hoef je hier niet meer buiten te komen overdag met je paard (woon in erg bosrijk gebied met erg bloeddorstige dazen) dus het echte buitenrijden zal moeten wachten tot na de zomer.

Het is idd wel erg belangrijk om een bepaald doel na te streven in je training. Als je elke week les hebt, spreek dan met je instructeur af waar je die week zelf aan gaat oefenen thuis en doe dat ook op de manier waarop je het leert. Ga niet andere dingen proberen.
Ik heb wel eens gehad dat het echt niet werkte op de manier waarop mijn instructeur wilde dat ik iets deed. Dat toen ook wel in overleg met hem anders geprobeerd en toen ging het beter, maar niet zelf aanprullen want als je het dan van je instructeur toch weer anders moet doen, snapt het paard er ook niks meer van.

Ik blijf er ook bij.. je kan beter iets meer geld uitgeven aan een goede instructie dan voor een habbekrats lessen bij iemand die je uiteindelijk van de regen in de drup helpt.
Ik heb jaren met een merrie gelest bij iemand waarbij ik amper vooruitgang boekte. Had er ook geen zin meer in omdat het toch niet lukte. Bij een andere instructeur gaan lessen die al na 2 minuten zei: Wat ben je in hemelsnaam allemaal aan het doen op dat beest? Begin eens met stilzitten en het paard zelf te laten lopen en dan gaan we daarna eens kijken wat daar aan verbeterd moet worden. Ik was zoooo hard zelf alles maar aan het doen, dan het beest gewoon niet meer wist waar ie nou op moest reageren. 2 lessen bij die man en ik had meer vooruitgang geboekt dan in 3 jaar bij die ander. Triest maar waar

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:58

AmoorM schreef:
Hebben jullie z'n onderzoek laten doen? Ze krijgt nu 2 kilo brok per dag verdeeld over 2 voerbeurten, 2 keer per dag hooi, een halve kilo kentucy lite E met een scheutje zonnebloem olie en vanaf vandaag krijgt ze een schepje totalin door haar brok. Daar zitten alle vitamine is. Luzerne heb ik ook al over na gedacht alleen dan is het wel erg veel of ik moet de kentucy weg laten, maar die zak is net nieuw.

Heb toen idd onderzoek laten doen.
Waarom geef je haar zoveel brok? Brok is erg belastend voor een paard. Mijn man is voedingsdeskundige voor paarden en die zegt altijd dat brok het slechtste is wat je kan geven.
Mijn paarden krijgen alleen een goede muesli en nog geen kilo per dag. Zelfs mijn Z dressuurpaard liep op amper een kilo muesli per dag.
Als je alleen ruwvoer geeft krijgen ze te weinig vitaminen en mineralen binnen, dat zou brok aan moeten vullen, maar door de verhitting en persing gaat t grootste deel van de vitaminen verloren.

Mijn voerschema op dagen dat we allebei hele dag werken:
06.40: 1/2 emmer total-plus losgeschud (dit is luzerne met hooi gemengd met een vitaminekorreltje erdoor)
07.00: halve schep Chevital Vitalizer muesli met half schepje Chevital All-in-One voedingssupplement
Rond 08.00 gaan ze naar buiten met een grote plak hooi (of nu dus op de wei, niet te rijke wei)
17.30 Plak hooi
+/- 19.45 1/2 emmer total-plus
20.00 halve schep Chevital Vitalizer muesli
23.00 grote plak hoor voor de nacht

Op dagen dat ik vrij ben of halve dag vrij ben krijgen ze de helft van de grote plak hooi om 8 en de andere helft rond 12.00-13.00 uur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:11

Raiza: Ik heb geprobeerd om haar inderdaad minder brok te geven en meer hooi maar dan valt ze heel erg in. Op stal hier geven ze maar 1 keer per dag hooi, maar omdat ze lucht zuigt wil ik dat ze altijd kan eten dus voer ik haar in de avond vaak ook nog een plak hooi.
Ze krijgt nu:

Ochtend: 1 kilo biks.
Ochtend: 1 plak hooi, als het kleine plakken hooi zijn 2.
Overdag op de wei.
Avond: 1 kilo bik.
Avond: Half kilo kentucy lite E met zonnebloem olie.
Avond: Plakje hooi.

De brok wil ik nu eerst niet veranderen, volgens de DA is dit ook voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:12

Maar het is nu ook gewoon roeien met de riemen die we hebben. Het is een luchtzuiger en het is een fries en dan kan ik niet verwachten dat we ooit op het aller hoogste niveau kunnen rijden. (Dressuur, endurance..)

Wel kan ik er voor zorgen dat alles tip top in orde is. Zoals gezondheidsproblemen uitsluiten, goede huisvesting, goede voeding, goede trainingschema's. Dan kunnen we vast al een heel eind komen. En als het blijkt dat er lichamelijk niks aan de hand is dan is het ook nog wel een leuke uitdaging om te zorgen dat ze goed in conditie komt, dan maar wat later wedstrijd starten. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:14

KarinvdM schreef:
Hopelijk komt er wat uit Amoor, ook iets waar je iets mee kunt.
Ik geloof niet dat Jetteke echt minder uithoudingsvermogen heeft dan een KWPNer, maar ik vind wel dat ze duidelijk meer en sneller zweet. Ze is sowieso sneller warm.
Jetteke is ook geen trage en luie trapzak. Ze kan soms ook best wat heet en snel worden, vooral als het zoals de laatste dagen wat harder waait. Is wel grappig. :))
We wonen aan het water, mijn bak is ook aan de kant van de vaart, en daar komen nu geregeld boten door en daar snapt ze helemaal niks van.

Dat heb ik dus met het buiten rijden. Ze is snel bezweet maar ik heb niet het gevoel dat ze moe wordt. In de bak is dit weer anders, dan is ze snel moe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:16

Lauke schreef:
Zou graag met der aan de hand gaan oefenen, maar het probleem zit hem vooral in de draf. In stap kan ze het super! Maar in draf snapt ze gewoon niet hoe ze haar benen moet plaatsen. Lijkt me alleen erg lastig om dit in draf aan de hand te doen :P wel bedankt voor t meedenken uiteraard!

Na vanochtend weer ruzie gehad te hebben met der heb ik der uiteindelijk richting bakrand, buitenstelling en kont naar binnen gezet. Eerst een paar keer in stap en dat ging prima. Daarna vanuit deze positie aangedraafd, wat ze al niet begreep, maar ze heeft stiekem toch een paar voorzichtige pasjes geschaard nu in draf. Heb het daarna meteen afgesloten en uitgebreid beloond want we waren al zo lang aan het klooien. Ik denk dat ik het even een paar keer op deze manier ga proberen totdat ze door heeft dat ze ook in draf kan scharen :) hopelijk wil het op de rechte lijn dan ook makkelijker :)

Je hebt het uiteindelijk wel goed op gelost! Ookal waren het maar kleine pasjes. Komt vast goed gewoon veel oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:18

Utophia: Hoe gaat het met het crossen en springen? Ging jij niet een spring wedstrijd rijden? :D

Ook leuk als hier ook andere disciplines voor bij komen dan alleen de dressuur!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:25

Jaaa goed onthouden haha!! Afgelopen weekend springwedstrijd gehad inderdaad! :D Helaas laatste geworden, omdat de rest foutloos was en Tamme er helaas een balkje aftikte -O- Maar ik was errug trots!! Het was zijn eerste parcours! Eerste rondje ging echt waardeloos, hij was heel terughoudend en viel voor en na elke hindernis zowat stil. Zelfs 2 keer vanuit stilstand gesprongen :') Maar wel foutloos _O- Tweede rondje ging hij veel lekkerder! Wat meer flow erin :j Kon hem daardoor ook een stuk beter plaatsen en sturen. Maar hij heeft zo'n moeite nog steeds met die rechtergalop en met aanrijden naar een hindernis zat ie daarmee te pielen en toen kwamen we dus niet meer lekker uit en tikte hij er een balk af -O- Dus helaas geen barrage voor ons!! Wel besloten om nog een klasse hoger te proberen. Eerst was het 50-60, maar we trainen thuis wel hoger. Dus ook nog een rondje 70-80 gedaan en dat deed hij echt super!!!!! Heerlijk lekker voorwaarts, lekkere aantrekking op de hindernissen. Wel weer een balkje, weer door niet goed uitkomen door steeds overspringen :') Dus das een duidelijk punt om aan te werken. In deze groep reden we als enigste, dus wel eerste prijs _O-

Staat filmpje op mijn Facebook, eens kijken of ik die hierheen kan krijgen :P
https://www.facebook.com/natasja.warnaa ... 0588941790

Werkt dit?

Vind het inderdaad altijd wel moeilijk om me te mengen in jullie dressuur discussies en verhalen haha. Vind het wel erg leuk om te lezen hoe tevreden en blij iedereen ook altijd kan zijn! :D En hoe hard jullie werken en je best doen! :D

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:28

AmoorM schreef:
Maar het is nu ook gewoon roeien met de riemen die we hebben. Het is een luchtzuiger en het is een fries en dan kan ik niet verwachten dat we ooit op het aller hoogste niveau kunnen rijden. (Dressuur, endurance..)

Er zijn anders genoeg Friezen die makkelijk ZZ-Zwaar lopen t/m Prix St George en zelfs Grand Prix ;)

Jullie trainen allemaal wel veel trouwens, ik rijd maar 3 á 4x in de week :D
De rest van de dagen staan ze nu 24/7 in het land

Leuk Natasja! Zo te lezen hebben jullie er beide veel plezier in :D
Die rechtergalop komt wel, gewoon veeeeeeel oefenen

Edit: leuk filmpje! *\o/*

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:32

Ja Tamme vond het ook echt heel erg leuk! Wel heel moeilijk, je ziet hem ook zoeken wat hij nou eigenlijk moet doen. Maar aan de andere kant laat hij zich ook goed begeleiden :+: En hij denkt echt mee. En zoals je in het filmpje wel gezien hebt, hij pakt af en toe gewoon zelf die rechtergalop. Nu nog leren dat hij ook zo aan kan springen :P Maar als alles goed gaat krijgen we na het CHIO daarin begeleiding van L.aurens van L.ieren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:56

Utopia gewoon flink oefenen! Leuk die trainingen! Heb je vast veel aan!
Gewoon lekker je spring verhalen posten hoor! Is net zo leuk als dressuur!

Het weekend van 13 en 14 juni zouden wij met onze manege een lang weekend weg gaan. 3 uur heen rijden en de volgende dag 3 uur terug rijden. De rit is niet heel intensief maar wel lang. Als ze morgen niks kunnen vinden twijfel ik of ik wel mee zal gaan, aan de ene kant is het goed voor de conditie maar aan de andere kant is het wel lang. Dit zal ik wel even aan de DA vragen, met nog een hele andere was-lijst aan vragen.

Edit: Als ze iets vinden ga ik sowieso niet mee.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:40

Lastig amoor, weet niet of ik mee zou gaan als m'n paard in de conditie is zoals jij die beschrijft. Is ze dat soort ritten gewend? Dan is het een ander verhaal,maar zo niet dan zou ik de gok niet willen nemen.

Wat leuk dat je ook springt Utopia! Leuk verslag en als ik op de laptop zit zal ik je filmpje nog even kijken :)

Gister trouwens weer met dat wijken bezig geweest. Weer langs de bakrand en kont naar binnen. Moeilijk dat ze het vond! Maar het lijkt wel te werken. Ze kan dan maar minimaal naar voren, dus dan moet ze wel scharen. Echt opvallend dat het probleem echt in de draf zit. In stap doet ze alles super en dan draaf je aan en ze snapt er elemaal niks meer van haha. Gister bij elk drafpasje uitgebreid beloond :)) we gaan weer langzaam de goede richting op. Maar ze moet echt door gaan krijgen dan ze dan ook nog tempo kan houden. :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:46

amoor: ik vind je hoeveelheid brok en kentucky van totaal 2.5 kg per dag echt te veel. kijk daar ook eens naar. Doutz liep steeds trager, dacht toen 'gooi er meer bij' toen ook een totaal van 2.5 maar werd alleen maar erger. nu krijgt ze een totaal 1.5 kg en gaat het veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:05

Jenny_S schreef:
amoor: ik vind je hoeveelheid brok en kentucky van totaal 2.5 kg per dag echt te veel. kijk daar ook eens naar. Doutz liep steeds trager, dacht toen 'gooi er meer bij' toen ook een totaal van 2.5 maar werd alleen maar erger. nu krijgt ze een totaal 1.5 kg en gaat het veel beter.

Ik heb het verminderd maar dat werkte averechts. Ik zal het morgen eens overleggen met de DA.