Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:29

Thanks allemaal :D

Ahh je had het al gedaan Lauke..
Niet goed opgeslagen in mijn leesgeheugen :D

Ja heerlijk, de weerberichten zijn veelbelovend Esther!
Eigen paard gaat niet mee, wel gaan we zondag een rit maken met/bij Puur Terschelling.
2 jaar geleden zijn we 1 dag geweest met deze groep dames en toen besloten om het jaar daarna een weekend te gaan, genoeg te zien daar!
Dit weekend dus de 2e keer erheen.

Rij altijd met een kunstlederen zitvlak en dat is wel fijn, nu had ik alleen tijden mijn ongelukkige rit 4 weken terug een rijbroek aan met een gladde zitvlak... (andere was nog niet droog...) en dat ging niet zo goed dus.
Besloten dat er maar een goede broek bij moest komen.
Alleen nu was alle rijbroeken met een kunstlederen zit wat in mijn budget paste net zo glad als zonder dus vandaar een poging om deze broek met siliconen grip te proberen.
Deze broek zit heerlijk en je hebt bij de knieƫn meer vastigheid, nu afwachten hoe hij blijft na een aantal keren wassen en zo.

Poets mijn zadel ook altijd voor wedstrijd alleen daar is mijn zadel wel veel gladder van geworden...
Met wat voor middeltjes smeren jullie het in?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:55

Zadel zeep eerst schoonmaken en daarna gewoon ordinaire vet van ej erop lekker dik erop dag erna nog keertje oppoetsen klaar.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:46

Haha ok moet ik ook eens doen dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:04

Jenny_S schreef:
Ik zou me ook niet laten afschrikken als 1 onderdeel nog niet op orde is. De L2 houd me alleen zelf nog tegen ivm bijna hele proef doorzitten en daar ben ik zeker nog niet klaar voor. Ik houd t wel vol als ik zelf de oefeningen bepaal, maar dus geen dressuurproef lang. Eerst maar eens iet aan mijn zit en houding gaan werken.
Wat wijken betreft komt doutz ook nog teveel terug. Wijken in stap en in galop gaan veel beter.

Dat door zitten lijkt mij ook echt vreselijk moeilijk. In de B proef zie ik er al tegen op om de volte door te zitten voor je in galop aanspringt. :')

Dat is handig om je zadel wat stroever te maken! Haha.

Ik heb 2e pinksterdag een onderlinge wedstrijd gehad op ander terrein. Maar jeetje, dan kom je er wel achter dat het allemaal best moeilijk is! Alles was spannend en we hebben geen normale figuur gereden. Voltes waren driehoeken :') Maar ze vonden wel dat het een paard met toekomst is!

Nu zou ik aankomende zondag weer een onderlinge wedstrijd hebben, maar m'n paard is niet helemaal fit. Met het rijden zweet ze erg snel en ze hijgt ook snel, ook is ze loom. Dat laatste is gelukkig al weer een beetje weg en is alleen als ik zonder zweep rij. Aantal weken geleden is ze heel veel afgevallen en was ze super sloom, meerdere paarden hadden hier last van bij ons op stal. Wat extra voer gegeven en rust en toen knapte ze weer op.
Maar dat hijgen en zweten blijft. Vandaag maar de DA erbij gehad en hij kon niks vinden. Alles is in orde. Wel heeft hij nog bloed afgenomen en daar krijg ik vrijdag uitslag van. Hij kwam wel met een verklaring. Namelijk dat het een fries is en dat ze luchtzuigt. Dat luchtzuigen kost energie, ze gebruikt dan haar energie verkeerd en volgens hem is het bekend dat friezen geen goede uithoudings vermogen hebben. Nu is het ook al een tijdje geleden dat ik haar ontwormt hebt en sinds ze meer op de wei staat vertoont ze ook dit gedrag dus misschien ligt het ook daar wel aan, natuurlijk direct een worm kuur gegeven en elke 8 weken herhaal ik dit. Maar doordat ze ineens meer op de wei staat en met een nieuwe kudde van 6 paarden kan het natuurlijk ook stressend zijn en dat kost ook energie. Maar maandag tijdens het rijden, was ze in het begin heel voorwaarts, maar wel erg hijgen en ze was ook heel kijkerig en gespannen. Later toen ze wat relaxter liep was het hijgen ineens ook minder, tenminste het viel mij niet op. Dus volgens de DA is het wellicht ook spanning.
Hij adviseerde om interval training te gaan doen, met name galop op rechte stukken en korte stukjes. Op stal adviseerde ze om een luchtzuig band om te doen... Ik twijfel daar een beetje over. Ze krijgt vanaf morgen ook totalin bij gevoerd en extra hooi in de middag/avond.

Maar herkennen jullie dit? Dat je fries minder in conditie is dan een kwpn?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:13

Nee sorry Amoor mijn fries heeft juist meer conditie dan meerdere kwpners enz bij ons op stal.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:19

Ik verwacht dat ze "gewoon" bloedarmoede heeft.. Want dit gedrag is niet normaal!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:23

Het is wel algemeen bekend dat een fries niet zo'n heel best uithoudingsvermogen heeft. Maar het is net wat je traint. Uiteraard valt alles te trainen, echter heeft een kwpn'er oid een voorsprong.

Verna had toen ze hier kwam ook een bar slechte conditie. Na een rondje stappen was ze al aan het hijgen.
Nu merk ik vooral dat na hard werken dat ze echt wel even de tijd nodig heeft om op adem te komen, maar tijdens het rijden is haar conditie okee.

Met Nienke (nieuwe merrie van 13, altijd voor de kar gelopen) merk ik dat die juist een goed uithoudingsvermogen heeft. Die zet zelfs de turbo aan en na een tijdje lopen is ze binnen no time weer op adem. Alleen zweet zij dan wel weer heel erg snel. Vandaag stond het schuim onder het hoofdstel, bij de teugels, het zadeldek en tussen der billen _O- En dan is dit alleen nog simpel basiswerk, enkel stap/draf/galop en wat voltes.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:34

Ik zou inderdaad een bloedje laten trekken dan weet je veel meer dan nu een beetje gokken vragen op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:41

Vrijdag krijg ik uitslag van het bloedonderzoek. Eigenlijk hoop ik wel dat er iets uit komt dat het niet klaar is met dat ze een luchtzuiger is.
Ik geef haar nu elke dag extra hooi en ze krijgt totalin. Over 8 weken krijgt ze weer een worm kuur.
Ik ga ook een conditie-interval schema maken. Hopelijk wordt het hier door beter.

Laura: Er is bloed geprikt. Vrijdag krijg ik de uitslag.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:05

Die van mij heeft ook zat conditie maar gebruikt t liever niet haha
Hoop dat ze vinden wat er mis en wacht even met trainingen aanpassen voordat je zeker weet dat er niks is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:57

Hopelijk komt er wat uit Amoor, ook iets waar je iets mee kunt.
Ik geloof niet dat Jetteke echt minder uithoudingsvermogen heeft dan een KWPNer, maar ik vind wel dat ze duidelijk meer en sneller zweet. Ze is sowieso sneller warm.
Jetteke is ook geen trage en luie trapzak. Ze kan soms ook best wat heet en snel worden, vooral als het zoals de laatste dagen wat harder waait. Is wel grappig. :))
We wonen aan het water, mijn bak is ook aan de kant van de vaart, en daar komen nu geregeld boten door en daar snapt ze helemaal niks van.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:16

Wat vervelend amoor ik hoop dat het wat mee valt! Mijn fries heeft wel aardig conditie ze is ook vaak wel snel heet maar merk wel dat ze zoals het dan vandaag weer wat warmer is ze daar wel even aan moet wennen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:46

Hier ook niet echt verschil tussen kwpn-er of fries qua uithoudingsvermogen. alleen galop kost nog veel energie. Hoop dat t iets simpels is. als ze bijvoorbeeld net aan t verharen is kan energie ook wat minder zijn.

Ik moet t effe kwijt, loop al 1,5 uur te stuiteren op mijn roze wolk *\o/* *\%/* *\o/* *\%/*
Vanavond wedstrijd met jinthe en mijn instelling van "net doen of t een gewoon trainingsrondje is", werkte super. Veel minder spanning bij haar maar ook bij mij _/-\o_
En ons resultaat..... Allebei de proeven eerste plaats met 203 en 186 punten *\o/* :):) *\%/* *\o/* :):) *\%/*

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:01

Wauw wat een super resultaat!!
Gefeliciteerd!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 06:26

Wauw raiza goeie training hihi!

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:27

Wauw raiza superr *\%/*
Ik ga waarschijnlijk zondag naar de KFPS Royal friesian wedstrijd kijken (nog niet meedoen hoor) en waarschijnlijk ga ik in september m'n eerste wedstrijd starten want mijn instructrice en k denken dan dat we er klaar voor zijn *\%/* O:) :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:34

Wat spannend hannelover!

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:59

Laura1982 schreef:
Wat spannend hannelover!

Ja en het is heel leuk want we starten op m'n oude manege

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:23

Raiza, super! Gefeliciteerd!

Iedereen verder gefeliciteerd met de behaalde prijzen/punten.

Hannelore, wat leuk! Spannend.

Wij mogen de 28e of 5juli pas weer. Ik heb de auto kapot en een ontsteking in mijn rug.

Gister is gelukkig mijn zadel weer passend gemaakt op Dutch en eergister is hij gemasseerd.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:07

raiza: top! zo ben ik er laatst ook ingegaan, helpt zeker

ik moet zaterdag voor de utrechtse selecties. gister was ze een draak met gevolg dat ik weer ging plukken en trekken wat natuurlijk averechts werkt. toch een beetje spanning voor zaterdag van mijn kant denk ik. adem in adem uit!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:12

KarinvdM schreef:
Hopelijk komt er wat uit Amoor, ook iets waar je iets mee kunt.
Ik geloof niet dat Jetteke echt minder uithoudingsvermogen heeft dan een KWPNer, maar ik vind wel dat ze duidelijk meer en sneller zweet. Ze is sowieso sneller warm.
Jetteke is ook geen trage en luie trapzak. Ze kan soms ook best wat heet en snel worden, vooral als het zoals de laatste dagen wat harder waait. Is wel grappig. :))
We wonen aan het water, mijn bak is ook aan de kant van de vaart, en daar komen nu geregeld boten door en daar snapt ze helemaal niks van.

Ja mijn fries zweet ook echt snel. Volgens mijn instructrice loopt ze ook altijd te hard, misschien komt het daar wel door want als ze wat ontspannender is, is het hijgen ook stukken minder.

Ik denk als het lichamelijk niks is, dat het toch aan de conditie ligt. Ik krijg ook niet zo goed inzicht in wat nu een zware of lichte training is. Ook doen we welke week wel bijna wat anders.

Hoe ziet jullie trainingsschema eruit? Misschien dat ik kan vergelijken. Wij rijden sowieso 1 keer in de week dressuurles, ook is ze wel 2 dagen in de week vrij.

Ik zit er ook over na te denken om een luchtzuig band om te doen, maar dat als laatste optie. Gister middag had ik haar weer hooi gegeven en echt bij elke hap luchtzuigen. Ook gaapt ze na het rijden best wel veel. Ik wil daarom met de DA overleggen of het niet een maagzweer kan zijn en dat ze daarom nu zo erg luchtzuigt en dat de conditieproblemen veroorzaakt.

Wat ik ook las hier op bokt is dat iemand die kentucy lite E gaf ook merkte dat haar paard niet goed meer liep. Ik geef ook kentucy..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:17

geloof me. alles wat wij (B/Lnivo) doen valt onder licht(-midden) werk ;)

Doutz is 9 jaar en loopt 6 dagen in de week waarvan 1 dag bos of longeren. gemiddeld 45-60 min.
2x per maand op wedstrijd.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:19

Doutz heeft nooit last gehad van kentuck E maar zuigt geen lucht, dus is misschien niet vergelijkbaar. Luchtzuigers zijn wel maagzweergevoelig. balen is dat. van vriendin doet het ook, maar die fries is weer heel heet.
Op deze stal krijgen ze brok speciaal voor friezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:31

Jenny_S schreef:
Doutz heeft nooit last gehad van kentuck E maar zuigt geen lucht, dus is misschien niet vergelijkbaar. Luchtzuigers zijn wel maagzweergevoelig. balen is dat. van vriendin doet het ook, maar die fries is weer heel heet.
Op deze stal krijgen ze brok speciaal voor friezen

Wat voor brokken zijn dat?

Edit: Dit misschien? http://www.hipro.nl/frieschebrok/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-15 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:32

Jenny_S schreef:
Doutz is 9 jaar en loopt 6 dagen in de week waarvan 1 dag bos of longeren. gemiddeld 45-60 min.
2x per maand op wedstrijd.

Hier hetzelfde, alleen rij ik een ruim een half uur.
Haar conditie word wel steeds beter na de winter. Vooral dat buitenrijden doet haar imo goed.

Mooie punten Raiza! Zo kun je vaker een trainingsrondje doen :D