Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:44

Goed bezig allemaal dames, nette punten en zelfs prijzen! Dat gaat goedddd *\o/*
Was gisteren het weertje wel zeg om te rijden. Had zelf geluk, stopte met regenen toen ik haar uit de trailer haalde en begon toen ze er net weer op stond :j
Zaterdag ook al net tussen de buien door kunnen rijden.
Zaterdag was ze mega druk.. pfff, had de turbo goed aanstaan. Had zelf geen goed gevoel over de 1e proef, niet dat de onderdelen zo verkeerd gingen maar had voor mijn gevoel veel te weinig controle en was alleen maar bezig met rustig proberen te krijgen en sturen. Tweede proef was wel een stuk fijner, was ze niet meer zo hevig en kon ik zelf tenminste er een beetje aan rijden. 1e proef 4e van de 12 met 188 *\o/* , 2e proef 6e met 179
Gisteren had ik veel meer controle, alleen galop ging nog wat hard maar was zwaar terrein en was bang dat ze er anders uit zou vallen. Ergens in de middenmoot geeindigd met 181 en 185 en de opmerking: Fijn dier, werk aan meer controle, dan komt alles goed. *\o/*
Al met al heel tevreden met mijn puppie die nog iedere wedstrijd vooruit gaat, het wordt steeds minder spannend, maar we zijn er nog lang niet

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:45

Lauke schreef:
Het is niet dat ik er niks aan doe hoor. Ben er al maanden mee bezig.
Het is al beter dan voorheen, maar het kwartje van doorlopen en opzij tegelijk valt gewoon niet. Dus daar lopen we nu op vast. Heb er meerdere lessen tegenaan gegooid en vorige keer ook van iemand anders om even een nieuw inzicht oid te krijgen en dat heeft zeker gewerkt, maar meer dan dit zit er gewoon nog niet in. En ik kan vragen wat ik wil, maar denk maar niet dat ze het doet. Doorlopen en scharen is in haar ogen gewoon onmogelijk.

Had zondag wel gelukkig 2x een 6 en 2x een 5 dus dat viel toen mee, maargoed voor t L2 is dat zeker niet voldoende. Maar verder kan ze prima zo'n proef door en ik hoef natuurlijk ook niet meteen winst te rijden ;) al is het voor de oefening. Ik vind het zonde van m'n geld om dan nog een keel L1 te starten als ik m'n punten toch al heb. Daarna zal ik denk ik ff geen wedstrijden doet tot ik het wel voor elkaar heb, maar 1x alvast starten kan geen kwaad :) das dan meer om te kijken hoe we er voor staan. Heb ik ook gedaan in het L1 en dat gaat verbazingwekkend goed. Hoe moeilijker de proeven, hoe beter ik der aan het werk kan houden :)

Misschien handig om eens aan de hand te oefenen met het opzij gaan?
Dat heb ik ook een paar keer gedaan, zowel wijken als schouder binnenwaarts en travers aan de hand geoefend en heb het idee dat ze het nu ook beter snapt en dus ook beter gaat doen.
Bv travers onder het zadel snapte ze niks van, paar keer aan de hand geoefend en nu ineens lijkt het kwartje gevallen te zijn en stapt ze netjes opzij, wel alleen nog gewoon in stap.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:50

Zou graag met der aan de hand gaan oefenen, maar het probleem zit hem vooral in de draf. In stap kan ze het super! Maar in draf snapt ze gewoon niet hoe ze haar benen moet plaatsen. Lijkt me alleen erg lastig om dit in draf aan de hand te doen :P wel bedankt voor t meedenken uiteraard!

Na vanochtend weer ruzie gehad te hebben met der heb ik der uiteindelijk richting bakrand, buitenstelling en kont naar binnen gezet. Eerst een paar keer in stap en dat ging prima. Daarna vanuit deze positie aangedraafd, wat ze al niet begreep, maar ze heeft stiekem toch een paar voorzichtige pasjes geschaard nu in draf. Heb het daarna meteen afgesloten en uitgebreid beloond want we waren al zo lang aan het klooien. Ik denk dat ik het even een paar keer op deze manier ga proberen totdat ze door heeft dat ze ook in draf kan scharen :) hopelijk wil het op de rechte lijn dan ook makkelijker :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:51

Laura1982 schreef:
Thanks ik ben verbaasd dat het ons zo goed af is gegaan in het L1 de B ging best moeizaam namelijk. Ik ben benieuwd wat het L2 gaat brengen. In augustus ga ik naar drachten pmo trainingsweek ik hoop 23 augustus L2 te gaan starten.

Dus er is nog hoop voor ons :')
Bij ons gaat de B tot nu toe ook erg moeizaam..
Heb al 7 wedstrijden gereden en pas 3 winstpunten, het wil maar niet lukken op wedstrijd -O-

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:52

Lauke schreef:
Zou graag met der aan de hand gaan oefenen, maar het probleem zit hem vooral in de draf. In stap kan ze het super! Maar in draf snapt ze gewoon niet hoe ze haar benen moet plaatsen. Lijkt me alleen erg lastig om dit in draf aan de hand te doen :P wel bedankt voor t meedenken uiteraard!

Na vanochtend weer ruzie gehad te hebben met der heb ik der uiteindelijk richting bakrand, buitenstelling en kont naar binnen gezet. Eerst een paar keer in stap en dat ging prima. Daarna vanuit deze positie aangedraafd, wat ze al niet begreep, maar ze heeft stiekem toch een paar voorzichtige pasjes geschaard nu in draf. Heb het daarna meteen afgesloten en uitgebreid beloond want we waren al zo lang aan het klooien. Ik denk dat ik het even een paar keer op deze manier ga proberen totdat ze door heeft dat ze ook in draf kan scharen :) hopelijk wil het op de rechte lijn dan ook makkelijker :)

Heb je anders niet iemand die je even kan helpen vanaf de grond als je draaft?
En dat is al een vooruitgang, ze moeten vaak ook even begrijpen en voelen dat ze over kunnen stappen heb ik het idee..

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:56

lauke: heb je het al geprobeerd lichtrijdend? misschien dat je haar met je zit blokkeerd.
bij ons hielp het door iemand op de AC te laten staan en ik er rechts of links om moest. met pyon zou ook nog kunnen

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:00

Jenny_S schreef:
lauke: heb je het al geprobeerd lichtrijdend? misschien dat je haar met je zit blokkeerd.
bij ons hielp het door iemand op de AC te laten staan en ik er rechts of links om moest. met pyon zou ook nog kunnen

Ja lichtrijden helpt iets, maar heel minimaal. Zoals jij beschrijft met pion zijn we ook in de les bezig geweest :) scheelt iets als je een duidelijk punt hebt waar je naartoe wil, maar niet voldoende om te laten scharen.

Ik hoop echt dat ze het zo gaat begrijpen dat ze kan scharen want ze heeft volgens mij echt het idee dat t onmogelijk is ofzo haha

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:26

Esther er is zeker hoop hihi jullie kunnen het!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:58

Super raiza! En esther komt wel goed ook ik heb uit 11 wedstrijden nog maar een paar punten. Paard is snel gestresst en ik had ook geen wedstrijdervaring dus snel gespannen. Geen goeie combi haha. Gewoon de tijd er voor nemen en straks is de basis gewoon goed en dan komt de rest ook wel.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:46

Esther heb je je instructie al eens gevraagd te helpen op wedstrijd?dat heeft mij goed geholpen.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:25

M_arjolein schreef:
Super raiza! En esther komt wel goed ook ik heb uit 11 wedstrijden nog maar een paar punten. Paard is snel gestresst en ik had ook geen wedstrijdervaring dus snel gespannen. Geen goeie combi haha. Gewoon de tijd er voor nemen en straks is de basis gewoon goed en dan komt de rest ook wel.

Hier precies hetzelfde! Alles voor t paard is spannend en dan werk ik zelf ook niet mee met mn zenuwen..
Hoeveel punten heb jij nu?

Gelukkig Laura :=

Ja ze is wel eens mee geweest en dan krijg ik te horen dat ik strenger moet zijn, dat weet ik ook wel maar het helpt niet echt mee als iemand dat heel de tijd tegen je staat te roepen..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:33

Oké averechtse werking dus. En iemand die even Rustig benoemd wat goed ging en waar nog even aandacht aan geschonken moet worden? Als douwe de kantjes eraf loopt dan zegt mijn vriendin dat. Ik zei het ook tegen jenny laatst toen ik met haar mee was. Niet om te katten maar soms bedriegt je gevoel je.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:13

Ik heb er 4 esther had er 5 kunnen hebben maar ben een x hc gestart.bij mij helpt het wel als iemand even zegt hoe of wat.en als je instructrice je miss wat oefeningen laat doen dan ben je wel even lekker bezig.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:50

Laura1982 schreef:
Oké averechtse werking dus. En iemand die even Rustig benoemd wat goed ging en waar nog even aandacht aan geschonken moet worden? Als douwe de kantjes eraf loopt dan zegt mijn vriendin dat. Ik zei het ook tegen jenny laatst toen ik met haar mee was. Niet om te katten maar soms bedriegt je gevoel je.

In principe weet ik wel wat er fout gaat en dat is gewoon controle, ze dendert als het ware gewoon door en word sterk waardoor ik er eigenlijk niks meer mee kan.
En tijdens het losrijden heb ik ze elke keer gewoon fijn maar zodra ik de proef in ga.. Zo is ook het juryhokje elke keer spannend waardoor ik ze daar eigenlijk geen ene keer goed langs krijg.
Heb wel sinds vorige week een ander bit in waar ze tot nu toe erg fijn op loopt en ik beter kan gaan zitten en kan rijden, dus hopelijk gaat dat op wedstrijd ook iets schelen.

Marjolein, ik heb er nu 3, hoeveel wedstrijden heb jij gereden?
Ben ook een keer HC gestart vorig jaar, toen kreeg ik zelfs 195 punten, vond ik zelf eeeerg hoog, had toen ook helemaal niet zo fijn gereden.

Aankomende zondag moet ik starten in Oud-Beijerland op de KFPS selectie, ben benieuwd

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:53

Stop je met rijden Esther? Pak dr anders gewoon aan in het proefje zodat ze weet dat het klaar is. Dat kan een extra ophouding zijn op een por met je been enzenz. Dan maar keer strenger maar wel jou gereden proef in plaats van soort van meeliften. Succes jullie kunnen het!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:16

Oh d8 dat ik dat genoemd had, maar zie van niet idd 11 wedstrijden nu volgens mij. Dus t kan slechter. Ik vond t vooral vervelend dat ik altijd net niet punten had. Ik had mijn laatste wedstrijd 187 had er helemaal niet een fijn gevoel over omdat ik er flink aan moest rijden maar toch beter dan het meeliften.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:14

Het blijft een jurysport he, soms krijg je hogere punten en is je gevoel minder en soms gaat het voor je gevoel super en valt het mega tegen.
Ik mag morgen nog een keer, wedstrijd op eigen clubterrein. Vond het eigenlijk wel veel, afgelopen weekend 2 dagen en nu weer, maar komende weken hebben we heel veel weekenden iets, vrijgezellenfeest, bruiloft etc dus dan heeft ze weer even wat meer rust.
Merk nu ook wel wat je eigen spanning doet. Ze was zaterdag en zondag erg vlug, moeilijk bij de les te krijgen. Gisteren ook even bij t clubterrein gereden maar had vooraf gezegd: Ga maar effe 20-25 min gewoon loswerken omdat ik vandaag niet kan rijden en 2 dagen niet trainen voor een wedstrijd leek me ook niet fijn. Ga je dus zelf al met instelling van rustig trainingsrondje en vooral lekker aan ontspanning werken. Ze liep gisteren echt zoooo fijn! Gewoon lekker relaxed, heel fijn in de hand, reageerde op goed op hulpen.
Denk dat ik morgen dus ook maar moet gaan met in mijn hoofd het "rustig trainingsrondje"-gevoel ;)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:16

Het is nog niet zo makkelijk om op wedstrijd net zo te rijden als thuis..
Heb zelf bijvoorbeeld toch wel last van stress en daar reageert Euwe ook weer op.
Denk dat km maken in de meeste gevallen toch het beste is!

Lauke hoe reageert ze als je op de lange zijde in draf wat schouder buiten vraagt?
Eerst in stap en later in draf?

Nette punten en gefeliciteerd met de prijzen!

Nu Euwe vrij/zat/zon gereden en meneer liet duidelijk merken dat hij die 2,5 week rijden niet gemist had...
Hij moest weer helemaal in het gareel komen en heb hem dan ook aardig moeten aanpakken, hij loopt er dan echt de kantjes bij af en kan ineens niet meer nageven...
Ook tong over bit gooien en daardoor niet meer kunnen wenden komt dan voorbij... zucht..
Zondag leek hij al weer wat meer op mij te reageren..
Gisteren zijn manen en staart gewassen want die waren heel erg vies en vandaag er maar weer op, morgen weer les.
Dan het weekend lekker naar Terschelling en volgende week een heus wedstrijd weekend, ben benieuwd hoe dat gaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:57

Laura1982 schreef:
Stop je met rijden Esther? Pak dr anders gewoon aan in het proefje zodat ze weet dat het klaar is. Dat kan een extra ophouding zijn op een por met je been enzenz. Dan maar keer strenger maar wel jou gereden proef in plaats van soort van meeliften. Succes jullie kunnen het!

Volgens mij is het niet zo dat ik echt stop met rijden, maar bijvoorbeeld thuis neem ik even de tijd om ze bijvoorbeeld meer terug te zetten in de proef neem ik die tijd niet, misschien ook een kwestie van meer durven..
Vorige keer maakte ze zich zo sterk, reageerde totaal niet op een ophouding dus gaf ik best wel ff een ruk in dr mond om even wat duidelijk te maken, en toen ging ze dr vandoor :') zo gespannen was ze volgens mij..
Pff.. gewoon meer km maken denk ik maar :)

Mooie foto's Woestein! Lekker een weekend naar Terschelling, met paard?
Zie dat je een broek hebt met van die siliconen grip? Is dat wat?

Marjolein, ik vind het ook vervelend met de winstpunten die ik wel gehaald heb dat het maar net aan punten zijn, het hoogste wat ik gehaald heb is 184 :') en de andere 2x keer 180 punten.
Alleen zou het gewoon fijn zijn als ik voor mn gevoel fijn heb kunnen rijden, dan zou ik al veel meer tevreden zijn ook al zijn de punten dan niet zo hoog

Fijn Raiza, wie weet helpt het met die instelling 'rustig trainingsrondje' :)
Succes alvast!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:35

Mooi paard is die euwe toch! Jammer dat het even niet lekker gaat met rijden. Komt vast wel weer :)

Inderdaad de beste truc voor het wijken met verna is nu nog die buitenstelling tegen het hek en kont naar binnen. Laatste keer ook zo afgesloten zoals je hebt kunnen lezen :) dat ga ik proberen uit te breiden tot ze echt snapt dat ze ook op die manier kan draven :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:02

Mooie foto's zeg woestein!!

Lastig Esther!! Wou dat ik je kon helpen, maar ik heb echt 0 wedstrijdervaring.. Heb wel sportpsychologie gedaan en weet dat je daarmee een hoop kan winnen! Misschien een idee om naar te kijken?

Heb ook zo'n siliconen grip rijbroek. Vond het in het begin ontzéttend wennen!! Maar nu vind ik het heerlijk :D

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:46

Wat een knapperd die Euwe <3

Zit zo'n siliconengrip rijbroek nou fijn? Merk je ook echt dat je meer grip hebt op het zadel?
Ik rij altijd met een kunstlederen zitvlak, vind een gladde rijbroek echt niet fijn meer, veel te glad (heb er nog wel een paar, maar mopper iedere keer weer als er geen "goeie"uit de was zijn ;)

Ik denk dat bij veel paarden het achter scharen het grootste probleem is qua wijken. Je kan dat ook goed oefenen op een volte, desnoods met hulp van iemand op de grond. Kleine volte rijden en dan proberen naar buiten te drukken, achterhand wat om te zetten. Kan iemand ook meehelpen met een zweepje tot hij het snapt dat hij voor de beendruk moet wijken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:42

ja je raakt denk ik verwend door alleen te rijden met leren zit etc. ik rij zoveel mogelijk zonder omdat mijn zit echt om te janken is haha dus hoop dat het hierdoor steeds stabieler word.
Op wedstrijd heb ik wel altijd leren zit.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:08

Ik poets mijn zadel vaak voor de wedstrijd zit die lekker stroef hihi

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:13

Ik doe hetzelfde als Laura idd haha en smeer het zitvlak in met bijenwas leerpoets, word het nog stroever