[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:06

Genieten jullie zwarte pareltjes ook van de sneeuw?Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:23

Afbeelding
Mijn kleine schat wist niet zo goed wat ze er van moest vinden geloof ik

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:36

Mooie foto's SunnyHorse.

Hi hi julya, inderdaad... ze vindt het maar raak.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 00:55

Zo!
Weet thuis van de Merksen.
Volle bak! Was aan de late kant, dus geen zitplaats meer.

Gelukkig nog even Kanne van dichtbij kunnen bekijken:
Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:01

Hoe vond je het SunnyHorse?

Wij zijn ook nog geweest :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:04

Drukke boel daar. Wel erg leuk.
Age was wel erg Age :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:01

Vond het echt heel druk, moest staan, dus uiteindelijk werd ik daar wat onrustig van en dat deed mijn concentratie niet goed. Werd zwaar afgeleid door de drukte. Kom vooral voor de paarden en het praten daarover met vriendinnen. Maar dat lukte niet echt zo.

Had gelukkig nog wel even de ruimte om bij Kanne te kijken. Over zijn exterieur en bloedvoering waren we al enthousiast over. Was nu benieuwd om hem van heel dichtbij te zien. Zijn uitstraling en manier van contact maken, (heel nieuwschierig en zachtaardig) sprak me zeer aan. Ik ben gesterkt in onze keuze voor onze merrie dit jaar.

Wat vonden jullie ervan?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:49

Wij zijn ook geweest! Ik vond Kanne ook niet lekker voorgesteld. Ik was van enkele aangewezen hengsten wel onder de indruk, zo uit mijn hoofd Dedmer en Macho. De nakomelingen van Martzen vielen mij ook in positieve zin op!

Ik mag sinds kort aan de slag bij een fokker hier in de buurt! Ik ben nu bezig met een 4 jarige stermerrie (Tymen x Norbert) en een 5 jarige kroonmerrie (Tsjalle x Norbert). Werd tot nu toe niks mee gedaan en beide zijn leeg voor dit jaar, dus kan ik er lekker mee aan de slag! :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:59

De hele entourage was voor veel “jonkies” erg overweldigend. Dat komt de presentatie lang niet altijd ten goede.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:07

Klopt, maar toch viel het mij nog mee hoeveel paarden het toch nog wel goed lieten zien! Welke aangewezen hengst stelde Jelmer ook alweer onder het zadel voor? Die viel mij ook in positieve zin op.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:03

Wij vonden het ook leuk. Kanne vond ik nog niet mee vallen. Veulens van Martzen vond ik ook leuk om te zien! Maar vind dat toch lastig beoordelen of dat dan goeien worden. Toch denk ik niet dat het dit jaar hengsten van de Merksen worden, maar we hebben nog even bedenktijd!

Ketly: Leuke projecten, lekker mee aan de gang :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:42

Ik ben heel benieuwd hoe Kanne gaat uitgroeien. Daar zit echt een indrukwekkende merrielijn achter. Maar mijn merrie is al vrij “ril”, ik hoef niet nog meer dan dat :D

Ik vond wel jammer dat Martzen niet onder het zadel getoond werd.. ik zag Harmina wel rond lopen..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:16

Zijn er nog mensen wezen kijken bij de abfp tussenbeoordeling?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:38

Nee ik heb dat niet gevolgd. Jij wel?

In hoeverre houden jullie rekening met het verwantschapspercentage? Bijv. Altijd onder de 18%?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:58

BarbaraNova schreef:
Heel veel plezier ook vast met je weekendje!!! Ga je fotos maken?

Ik ga morgen ochtend verder, t is natuurlijk niet mijn paard en heb er van mijzelf vier dus heb niet heel veel tijd. Ik vindt drie jaar wel erg laat om mee te beginnen, heb verder geen hulp dus t is soms wel even een uitdaging. Dus morgen ochtend update en hopelijk een paar fotos...

Wie gaat er van hier nog naar Van Manen 31 maart voor de hengstenshow?

Ik heb geen foto's gemaakt, wel wat kiekjes voor mijzelf maar ik ben niet bepaald een fotograaf. :')

Hoe is het verder gegaan?

Lys_PPA schreef:
Veel plezier voor degene die naar de Mersken gaan.

Zo zonde dit weer, had morgen wederom les gepland staan en die had ik extra graag door laten gaan ivm wedstrijd zondag (alsof die ene les er nog toe doet haha, het is meer het gevoel :+ ). De wedstrijd is op de locatie waar ik wekelijks les heb, helaas zijn in de les afgelopen maandag alle paarden geschrokken (1 paard ging er bokkend vantussen en de ruiter viel), dus die laatste repetitie op locatie werd geen repetitie. Nog nooit meegemaakt dat Picasso zo lang gespannen bleef, waarschijnlijk omdat de overige paarden ook gespannen bleven.. Maarja, we zullen het zien zondag :)

Jammer dat het zo gelopen is, maar hoe is de wedstrijd gegaan?

BarbaraNova schreef:
Gaat niemand naar Gebr van Manen dan? Voor ons is dat iets meer dan een uur rijden vanaf Hellevoetsluis

Staat wel op mijn lijstje :D

@Sunnyhorse: prachtige plaatjes met die strak blauwe lucht er ook nog eens bij _/-\o_ {:} Ze ziet er goed uit ook!

Ketly schreef:
Wij zijn ook geweest! Ik vond Kanne ook niet lekker voorgesteld. Ik was van enkele aangewezen hengsten wel onder de indruk, zo uit mijn hoofd Dedmer en Macho. De nakomelingen van Martzen vielen mij ook in positieve zin op!

Ik mag sinds kort aan de slag bij een fokker hier in de buurt! Ik ben nu bezig met een 4 jarige stermerrie (Tymen x Norbert) en een 5 jarige kroonmerrie (Tsjalle x Norbert). Werd tot nu toe niks mee gedaan en beide zijn leeg voor dit jaar, dus kan ik er lekker mee aan de slag! :D

Spannend hoor! Heel veel plezier iig.

Dennenboom schreef:
Nee ik heb dat niet gevolgd. Jij wel?

In hoeverre houden jullie rekening met het verwantschapspercentage? Bijv. Altijd onder de 18%?

Ik houd er zelf wel rekening mee, omdat ik niet uit wil sluiten dat ik met hetgeen uit de combinatie komt wellicht weer verder wil fokken. Dus ik wil dat de inteelt zo laag mogelijk blijft, maar dat de verwantschap in ieder geval niet verhoogd. Dan houd ik voor de toekomst meer keuze over. :o

Hier gaan we niet zo lekker. Pit heeft weer zand in d'r donder en heeft daar ook (weer) behoorlijk last van. Ze zit nu aan een zware zandkuur en dat lijkt in ieder geval wel rust in de tent te brengen. Doet niet af aan het feit dat ik dinsdag avond de veearts heb laten komen.
Ze staat nu 's avonds weer op stal (naast Jels, en dat was een beetje spannend). Ze krijgt dan haar eten met de zandkuur en dan kan ik vervolgens beter monitoren of ze voldoende blijft mesten. Het is even niet anders. Ze gaat 's morgens wel met veel vleit weer mee naar de weide met de pony's, in de regel zonder mokken of morren. En Jels doet het er ook wel goed onder. Ten eerste vindt ze het enig dat het kind er weer is op stal, maar tegelijkertijd blijft de uier mooi slinken.

Komende tijd maar even in de gaten houden, want zolang dat goed gaat heb ik er even belang bij dat Pit 's avonds op stal kan.
Laatst bijgewerkt door _Jelske op 17-03-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:03

Dit weekend is ook show in St Nic. Gaan er nog mensen daarheen?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:04

Ik heb het gezien en was wel nieuwsgierig, maar het is voor mij te ver rijden.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:09

Wegen jullie je hooi wel eens? Al dan niet de kilo's of het volume?

Ik gebruik de laatste maanden een ikeatas die ik 2,5x vul voor de ruif in de stal en 's morgens bij het buiten zetten (dat laatste is dan wat ze extra krijgt tot de staleigenaar de bakken van de weides bijvult). Wat ik gebruik is dus ook voornamelijk extra om Jels te helpen met haar gewicht. Maar ik zit er wel eens over te denken om eens uit te zoeken hoeveel kilo's dat nou op neer komt.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:51

Nee ik weeg het echt nooit...ik heb grote slowfeeders en die prop ik vol...daar gaat van een groot vierkant pak voordroog ongeveer 2 plakken in...

Maar is je paardje te dun of juist niet?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:39

Hier ook niets gevolgd van de abfp test. Je paardje zit erin toch Retlaw? Gaat het goed?

Hooi wegen wij ook niet af. Wij voeren drie keer per dag een flinke bult hooi en ze staan overdag op gras. Eigenlijk zou het wel iets minder mogen, ze zijn wat vet :Y)

Ik ga morgen misschien wel even naar St Nic. Leuk om in een informele sfeer de hengsten eens te zien. Er komen er best wat zag ik. Het is een hele reis maar ach, dan maken we er een leuk dagje van. :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:47

Vroeger woog ik altijd alles. Nu gaat het meer op het oog. De oudste en de jongsten krijgen sowieso onbeperkt. En de middelste is te vet. Dus die krijgt fors minder :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:25

Even te druk geweest om mee te lezen.
Prachtige foto's in de sneeuw en naar de hengsten show geweest! Super leuk.
Vandaag naar een andere stal wezen kijken voor de mannen omdat een plek zelf toch teveel is voor mij fysiek.

Ze komen zn 8 km van huis af te staan en heb echt goed gevoel over de plek en management daar.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:33

Jinthe1 schreef:
Hier ook niets gevolgd van de abfp test. Je paardje zit erin toch Retlaw? Gaat het goed?

Hooi wegen wij ook niet af. Wij voeren drie keer per dag een flinke bult hooi en ze staan overdag op gras. Eigenlijk zou het wel iets minder mogen, ze zijn wat vet :Y)

Ik ga morgen misschien wel even naar St Nic. Leuk om in een informele sfeer de hengsten eens te zien. Er komen er best wat zag ik. Het is een hele reis maar ach, dan maken we er een leuk dagje van. :j

Afgelopen jaar naar St Nic. Geweest. Dit jaar wil ik graag naar Harich op 8 april.

Klopt, mijn merrie loopt inderdaad mee in de huidige test. Spannend hoor, maar ze doet het goed en laat elke keer progressie zien. Wij zijn heel tevreden en hopen op een mooie puntenlijst straks! {:}

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:35

Fijn Laura! 8 km is goed te doen en dat je goed gevoel hebt over het managen is heel belangrijk. Wanneer kun je daar terecht?

Sanet, wou er eigenlijk wel heen, maar vrees dat het vanwege druk weekend programma niets wordt helaas. Hoelaat begint het ookal weer? Ga toch even weer puzzelen.

Jinthe, zo doen wij het ook, 3 keer grote bulten hooi, en als het niet te nat is de weide op. Hier ook niet in keurings-conditie daardoor :D

Baken Jekske! Zand is echt heel vervelend ding. Pit eet de zandkuur wel? Verder geen last van wormen? Gaat soms samen nml.

Dennenboom,
Verwantschap, inteelt, vormen samen met allemaal exterieure en bewegings factoren een rol in beslissingen. Maar ik heb niet een regel op zitten dat het beslist onder de 18% moet.
Mijn merrie is van zichzelf relatief laag verwant, en dat is wel handig, want ik daardoor veel keus zonder meteen hoog verwant te komen.

Retlaw, niet gekeken nee. Wat gaaf dat je merrie zo goed doet! Genieten! Ben benieuwd. Mooi beeld zo op de foto.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:36

Afbeelding
Nu 300 dagen drachtig, zie je aan de achterkant niks van. :+ mijn geduld raakt op, als het zulk mooi lente weer is als vandaag, dan kan ik het eruit kijken!!