[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:34

Het lijkt mij van belang wat een hengst doorfokt. Wil je de achterhand verbeteren zou ik zelf ook niet voor Epke gaan.
Wat betreft fijne karakter doorgeven ben ik wel weg van hem.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:06

Retlaw schreef:
BarbaraNova schreef:
@julya, oh daar is ze, mooie dame hoor.

Ga je haar zelf halen of wordt ze gebracht?

Ik hoor net van mijn werkgever dat eind van de maand zijn driejarige merrie naar Van Manen moet voor training, ding kan net aan een halster lopen op vaste route....Dus ik ga het weekend maar eens een poging wagen om haar iets meer te leren...ze moet dus ook voor het eerst de veewagen op, iemand tips? Wij hebben er geen 1 staan, dus het is niet dat we beetje kunnen oefenen. Haar moeder kan ook niet mee want die is hoogdrachtig....

Wat kent/kan de merrie verder al?
Mijn ervaring is wel dat paarden veel makellijker een vrachtwagen op lopen en te laden zijn in vergelijking met een trailer.
Wat wordt er verder verwacht qua training dan? Een goede voorbereiding is het halve werk ja...

De merrie kan nog niets, gisteren haar voor het eerst aan het halster over het erf mee genomen in haar eentje, dat was al heel spannend, daarna in de bak nog even aan de longeerlijn gedaan, had ze ook nog nooit gedaan. Ene kant ging goed, andere kant niet...morgen verder...

Ze gaat naar Jasper van Manen voor stamboek keuring. Hij traint en brengt hun merries altijd voor...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:09

_Jelske schreef:
Je kunt het trailer laden allicht oefenen door moeder er eerst op te zetten, haar ernaast en dan weer lossen. Paar keer doen tot ze rustig staat en dan des noods een blokje om. Zo deden wij dat eerder ook altijd.

Moeder is ook zon hittepetit en over drie weken uitgerekend dus weet niet of dat handig gaat zijn. Ik kijk komende twee weken even aan en pak haar om de dag even op met de basis dingen zoals normaal mee stappen enz...kijken hoe ver we komen...bedankt voor de tips

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:12

Laura1982 schreef:
Sunnyhorse spannend dat wachten is altijd het leukste en moeilijkste haha.

Iemand hier ervaring met uv werende doeken om schaduw te creëren voor je paard?

Ja ik gebruik ze idd, gewoon schaduwdoeken heb ik, ze staan er graag onder. Maar als de hitte te erg wordt, haal ik ze toch liever paar uur naar stal. Daar heb ik uv werende folie op de ramen en een hele grote ventilator, zon industrieel ding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:43

BarbaraNova schreef:
Laura1982 schreef:
Sunnyhorse spannend dat wachten is altijd het leukste en moeilijkste haha.

Iemand hier ervaring met uv werende doeken om schaduw te creëren voor je paard?

Ja ik gebruik ze idd, gewoon schaduwdoeken heb ik, ze staan er graag onder. Maar als de hitte te erg wordt, haal ik ze toch liever paar uur naar stal. Daar heb ik uv werende folie op de ramen en een hele grote ventilator, zon industrieel ding

Bij ons kan dat helaas niet een ventilator in de stal.
Wil vooral in de wei een plek uit de zon voor ze hebben.en anders nacht buiten en op de dag op de stal.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:56

Bedankt aan iedereen die mij veel plezier wenste voor komend weekeinde, de voorpret is inmiddels begonnen :o :D

Spannend Sunnyhorse! Die laatste 5 weken gaan waarschijnlijk snel genoeg. Mooi buikje ook <3

BarbaraNova schreef:
Retlaw schreef:
Wat kent/kan de merrie verder al?
Mijn ervaring is wel dat paarden veel makellijker een vrachtwagen op lopen en te laden zijn in vergelijking met een trailer.
Wat wordt er verder verwacht qua training dan? Een goede voorbereiding is het halve werk ja...

De merrie kan nog niets, gisteren haar voor het eerst aan het halster over het erf mee genomen in haar eentje, dat was al heel spannend, daarna in de bak nog even aan de longeerlijn gedaan, had ze ook nog nooit gedaan. Ene kant ging goed, andere kant niet...morgen verder...

Ze gaat naar Jasper van Manen voor stamboek keuring. Hij traint en brengt hun merries altijd voor...

Hoe gaat het inmiddels? Heb je wellicht wat meer vertrouwen?
Wellicht goed om je te beseffen dat er meer paarden vanaf dit punt/niveau zo'n traject doorlopen. Het komt op mij over alsof je de juiste mensen om je heen hebt verzameld en dat het vast wel goed komt.

Hier gaattie wel lekker. Pit staat sinds zaterdag met twee pony's op de weide. Vind ze reuze spannend, terwijl ze groter en sneller is dan die andere twee tuttebollen. Gaat tot dusver in ieder geval hartstikke goed. Ze is het er niet altijd mee eens waardoor ze de neiging heeft dwars te worden, dus we houden haar eventjes kort als ze in de hand is, maar dat moet gewoon even de tijd hebben om te settelen.

Jels vindt het allemaal maar gek. Die is een aardig loopgraf aan het maken aan de voorkant van de weide door veel te ijsberen. Zal ook wel over gaan. De eerste twee dagen het veulen 's morgens nog eventjes laten drinken om de druk van de tap te halen en sinds gisteren helemaal er af. Uier slinkt in ieder geval mooi. Verbazingwekkend hoe snel dat gaat!

BarbaraNova

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:15

Heel veel plezier ook vast met je weekendje!!! Ga je fotos maken?

Ik ga morgen ochtend verder, t is natuurlijk niet mijn paard en heb er van mijzelf vier dus heb niet heel veel tijd. Ik vindt drie jaar wel erg laat om mee te beginnen, heb verder geen hulp dus t is soms wel even een uitdaging. Dus morgen ochtend update en hopelijk een paar fotos...

Wie gaat er van hier nog naar Van Manen 31 maart voor de hengstenshow?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:17

Ik wou dit weekend wel naar De Mersken.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:19

Sanet schreef:

Die ken ik niet }:0 :D

Ben ook echt een leek met friezen hoor, heb zelf arabieren en die zijn ook al antiek...

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:25

BarbaraNova schreef:
Sanet schreef:

Die ken ik niet }:0 :D

Ben ook echt een leek met friezen hoor, heb zelf arabieren en die zijn ook al antiek...

Zegt age okkema en ulbrân je iets? Jimte?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:27

@Absolem, nee, moet ik me nu gaan schamen? Maar hoor gaag wat of wie het is?

Ik ben 2 jaar terug wel mee naar friesland naar de keuring geweest met hun merrie...dat was wel heel kik. Verder echt leek eerste klas...

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:35

BarbaraNova schreef:
@Absolem, nee, moet ik me nu gaan schamen? Maar hoor gaag wat of wie het is?

Ik ben 2 jaar terug wel mee naar friesland naar de keuring geweest met hun merrie...dat was wel heel kik. Verder echt leek eerste klas...

Hahahaha nee this beter als je hem niet kent. Maar hij is eigenaar van Mersken. Beetje een... Aparte, soms. This echt een paardenman. Heeft heeeeeele fijne paarden staan. Maar hij houdt ook wel bijzonder veel van aandacht... Zeker vrouwelijk.

Als je iemand hoort schreeuwen op shows/ keuringen van friezen ist 9/10 hij.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:37

whahahaha oke, nou ik ga even kijken of ik er een hoofd bij kan krijgen, misschien was hij toen ook wel op de keuring in friesland dan..

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:04

Jakkes, wat en guur weer! Mijn bak is helaas niet goed om te rijden nu. En de paarden zijn het ook wel zat. Ze lonken naar het gras!

Zaterdag ga ik ook naar de Merksen. Aangezien we Kanne gereserveerd hebben zal ik hem weer goed bekijken :+

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:04

Hier waarschijnlijk ook van de partij zaterdag bij Stal de Mersken. Meerdere keren paard er gehad voor zowel training als inseminatie. En ook met paarden van stal waar ik veel kom. En ik kom er erg graag. Op en top paardenman en als er een doorgaans eerlijk is, dan is Age dat na mijn idee wel.

Maar in ieder geval ik ga met liefde een uurtje enkele reis in de auto zitten om daar een avond hengsten te kijken met een vriendin

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:42

Inderdaad Sunny, wat een ontzettend vies weer! Alles staat helemaal blank ondertussen. Jammer want ik had graag met de jonkies aan de gang gegaan. Dat lukt niet in een zwembad:(

Wij hadden zaterdag ook graag naar de Mersken willen gaan maar dan hadden we ook willen overnachten gezien de afstand. Zondag heb ik een wedstrijd gepland dus we slaan toch maar over. Jammer want het zal vast weer een gezellig feestje zijn daar *\%/* Degene die wel gaan, heel veel plezier!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:26

Veel plezier voor degene die naar de Mersken gaan.

Zo zonde dit weer, had morgen wederom les gepland staan en die had ik extra graag door laten gaan ivm wedstrijd zondag (alsof die ene les er nog toe doet haha, het is meer het gevoel :+ ). De wedstrijd is op de locatie waar ik wekelijks les heb, helaas zijn in de les afgelopen maandag alle paarden geschrokken (1 paard ging er bokkend vantussen en de ruiter viel), dus die laatste repetitie op locatie werd geen repetitie. Nog nooit meegemaakt dat Picasso zo lang gespannen bleef, waarschijnlijk omdat de overige paarden ook gespannen bleven.. Maarja, we zullen het zien zondag :)

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:41

Wij willen ook graag naar de Mersken. Even kijken hoe we dat met de kleine gaan doen. Waarschijnlijk worden het dit jaar geen hengsten van de Mersken dus echt noodzaak is het niet maar leuk wel natuurlijk! :j

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:12

Gaat niemand naar Gebr van Manen dan? Voor ons is dat iets meer dan een uur rijden vanaf Hellevoetsluis

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:21

BarbaraNova schreef:
Gaat niemand naar Gebr van Manen dan? Voor ons is dat iets meer dan een uur rijden vanaf Hellevoetsluis

Ik misschien. This voor mij om de hoek.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:46

Wanneer is gebr. Van manen dan? Die heb ik even gemist..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:56

31 maart?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:03

Sanet schreef:
31 maart?

Ja klopt, had al even op hun site gekeken :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:09

Van Manen ga ik wel naartoe waarschijnlijk :j
Altijd leuk.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:53

Ik ben er al meerdere keren geweest om paarden te brengen om keuringsklaar te maken maar nog nooit bij de hengstenshow, dus ben wel benieuwd. Kan je daar ook wat eten en drinken? Anders wordt het Mc onderweg denk