Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:01

Iemaa van harte met je punten!! Leuk viertallen. Niet bekend mee verder maar je ziet t steeds meer overal

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:02

Laura1982 schreef:
Hoppa! We zijn op de goede weg shireen.!

Ja nu 6 juni even knallen!!! Haha En dan vakantie voor peard! Denk ik

Lauke

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:17

Super jenny! Dat is dan al een hele overwinning!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:17

Gefeliciteerd allemaal!
Jetteke is gisteren bij de tandarts geweest en dat was wel nodig, ben blij dat ik m'n gevoel gevolgd heb. :)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:56

Ik zie goeie resultaten voorbij komen *\o/* gefeliciteerd allemaal.

Ik heb effe een dipje. Had mijn zadel week of 6 geleden naar de zadelmaker gebracht, Jinthe ook meegenomen, om te laten kijken of het goed paste. Het lag wat te hoog, maar het was ook heel dik opgevuld dus hij zou het minder zwaar opvullen. Zadel opgehaald, moest paar weken rijden zodat het kon gaat "zitten"en dan eventueel bij laten vullen.
2 dagen gereden, viel continu naar voren, zadel lag tever voorover. Tijdje met een bontje onder de voorkant gereden zodat ik toch normaal kon rijden en het verder bij kon zakken. Vorige week teruggebracht met de opmerking dat hij alleen voor bijgevuld moest worden. Donderdag opgehaald, heeft hij hem achter ook gewoon weer dik opgevuld met als resultaat dat ik nog steeds naar voren val ;( Moet hem vandaag effe bellen, maar wordt er wel een beetje moedeloos van, ben iedere keer paar dagen het zadel kwijt en heb komend weekend 2 dagen wedstrijd dus ik ook niet echt handig als ik de hele week niet kan oefenen -O-

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:06

jeetje wat balen, daarom heb ik ook 2 zadels. zo irritant als er iets mee is.
hoop dat het snel gemaakt kan worden voor je

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:13

iEmmaaa schreef:
@shanedow, een half uur rijden voor een wedstrijd vind ik echt nog niets haha dat is voor mij standaard. Voor de kfps wedstrijden zit ik standaard minimaal een uur maar vaker anderhalf uur in de auto. :=

Haha dan heb ik het zo slecht nog niet inderdaad. Nouja vaak toch al gauw 45 minuten onderweg..
Echt leuke concoursen zijn ook al gauw een uur rijden maar meestal sla ik die dan maar over.

Ben fanatiek maar met grenzen :')

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:14

DnBles schreef:
Dichtbij zijn de selecties vanaf hier zeker niet.
Maar wel altijd leuk om mee te rijden ;)
Shanedow ik ben niet zo super fanatiek qua wedstrijden hoor haha, ik heb nog nooit de 10 x per jaar gehaald :P
Eerder 5-6x en jaar daarna weer n niveautje hoger

Oke.. Ik ook zeker niet elk weekend weg hoor. Gemiddeld denk ik een 10 wedstrijden per jaar.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:19

AmoorM schreef:
Mijn lessen gaan ook goed! :D We zijn heel druk bezig met rechtrichten. Maar dat is best moeilijk.
Heb gisteren een soort les gehad van een vrouw die de ADB methode toepast. Ik heb me daar nog niet heel erg in verdiept, maar het is wel erg lastig en afzien de eerste paar keer rijden. :')
Dan rijd je ongeveer 5 meter van de hoefslag af en dan vraag je buitenstelling, als ze naar buiten valt zet je je gewicht in de binnen beugel. Je mag geen teugels of been hulpen gebruiken.
Daarna ga je op de volte met binnen stelling en zodra ze naar binnen valt gelijk contrastelling. Dat laatste stukje snap ik nog niet helemaal.

Ik heb me vandaag verdiept in Marijke de Jong. Ik heb die webinar gezien, die vindt ik makkelijker begrijpen. Zo zijn we in de les ook aan het rijden. Zij heeft 6 sleutels tot het rechtrichten.

1. Lengtebuiging. 2. Voorwaarts neerwaarts. 3. Ondertreden. 4 Buiging binnen achterbeen. 5. Buiging buiten achterbeen. 6. Buiging van beide achterbenen tegelijk.

Wij zijn nu bij 1 en 2. De laatste 3 lijken mij echt onmogelijk.
Wij doen vooral veel voltes rijden met stelling, slangenvoltes.

Ik heb echt de hele dag achter de pc gezeten om alles uit te pluizen...... en ben eigenlijk nog niet wijzer geworden. :+
Er staat zo veel op internet waarom het rechtrichten goed is, maar niet hoe.
Waar ik wel achter ben gekomen is dat hoefslag rijden ook verkeerd is, daar kan een paard ook scheef van worden. Dat zet hij z'n voorhand niet voor z'n achterhand maar ernaast.

Wel merk ik verschil met de galop. Gisteren hebben we dat weer geprobeerd naar een maand ongeveer en ik kan op de rechterkant nu met normale stelling op de volte haar laten aan springen in galop, dan gaat ze eerst in de linker, springt naar een paar passen over in de rechter, maar dat kan ze niet volhouden dus dan valt ze terug. Maar ze sprong bijna altijd over! Dat deed ze aantal maanden geleden ook wel, maar stukken minder en ze werd niet zo druk. Dus ik denk wel dat deze methode helpt! In het bos springt ze ook altijd over, dan zit ze wel overkruist..

Ik wil het combineren, stukjes van Marijke de Jong en ADB. Ik ga niet iemand aanhangen, maar doe wat het beste is voor ons. :D

25 mei hebben wij onze eerste onderlinge wedstrijd op ander terrein! Echt leuk! In Sellingen.
Ik ben heel benieuwd. Hebben jullie trouwens onderinge wedstrijden gereden?

Fijn dat het al beter gaat. Vriendin van mij rijdt nu ook jonge merrie die veel moeite met galop heeft. Links valt mee maar rechts springt springt ze vaak verkeerd of spring ook over of overkruisd.
Haar galop is ook nog erg stuiterend meer dan dat haar galop mijn van achter naar voor afrolt.
Veel bezig met wat je nu al doet, rechtrichten en los maken. Dan kom de galop vanzelf.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:20

Hier gelukkig best wel wat concoursen dicht in de buurt, binnen half uurtje kun je toch bijna ieder weekend wel op wedstrijd. Aankomen weekend 2 dagen op eigen club, is 5 minuten met de trailer ;) En andere verening gaat miv juni 6 woensdagavond wedstrijden organiseren op ons clubterrein. Heb die ook opgegeven, kunnen we in het weekend een keer iets anders doen dan op concours :)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:22

xXutopiaXx schreef:
Net hele fijne clinic bij Laurens van Lieren gereden! :D

gaaf zeg.. veel opgestoken ?

Wat een leuk paard.. lijkt erg op paard dat we 2 jaar terug moesten verkopen (is hem niet hoor ;) )
dan kriebelt het wel gelijk bij de eerste foto ..

Hij is goed aan het werk gezet als ik dat slagroom tussen ze billen zo zie _/-\o_

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:27

Ik mag zondag weer starten en dan pas in juli weer. in 6 wedstrijden hopelijk alle punten binnen en dan gaan we indoor wel weer klasse hoger starten gaat hard zat zo.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:29

iEmmaaa schreef:
De merrie begon gister avond om 22.00uur al met persen maar er wilde maar niets komen. Om 23.30uur is de DA gekomen en heeft heel voorzichtig gevoeld, het veulen bleek verkeerd om te liggen en kwam dus eerst met haar achterbeentjes. Na nog een paar keer flink persen en hulp van de DA en m'n stalbaas kwam het veulentje er rond 00.45 eindelijk uit.

Op dat moment was alles al zo lang bezig dat iedereen er van uit ging dat het veulen niet meer zou leven, ook omdat er niets bewoog toen het er eindelijk uit was. Maar na het vlies kapot gemaakt te hebben en even flink wakker schudden hapte ze toch opeens naar adem!

Voor de merrie was het helaas nog niet over, de nageboorte wilde er niet af. Ze heeft 2 injecties gehad maar uiteindelijk heeft de DA hem rond 9.00uur eruit moeten peuteren omdat het maar niet los kwam. Daarna is ze gespoeld en dat zal vanmiddag nog een keer moeten voor de zekerheid.

Merrie en veulen maken het nu gelukkig allebei goed, het is alleen echt een super groot veulen. Ze vind staan dan ook nog erg lastig maar is wel al veel aan het oefenen. De eerste paar keer hebben we haar moeten helpen met opstaan maar dat doet ze inmiddels al zelf. Drinken doet ze ook goed als heeft ze hier nog wel een beetje hulp bij nodig, ze kan de uier prima zelf vinden maar ze moet te veel naar voren leunen waardoor ze dan omvalt. Als we zien dat ze gaat drinken laten we haar een beetje in onze armen steunen zodat ze niet omvalt.

Maar ze is de hele dag al hard aan het oefenen en door de stal aan het strompelen (om het zo maar even te noemen :') ) dus het gaat vast helemaal goed komen. Ze is verder prima gezond alleen van die mega lange benen zijn gewoon niet zo praktisch :roll:

Oh ja naam suggesties zijn natuurlijk ook nog welkom! Haha de letters zijn W, X, Y of Z

Ow was dus nog wel weer spannend .. Komt ook een hoop bij kijken bij zo een dracht en een bevalling, helaas vergissen mensen zich daar nog steeds in.
Gelukkig alles goed en gezond te wereld gekomen. *\o/*

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:31

Raiza schreef:
Hier gelukkig best wel wat concoursen dicht in de buurt, binnen half uurtje kun je toch bijna ieder weekend wel op wedstrijd. Aankomen weekend 2 dagen op eigen club, is 5 minuten met de trailer ;) En andere verening gaat miv juni 6 woensdagavond wedstrijden organiseren op ons clubterrein. Heb die ook opgegeven, kunnen we in het weekend een keer iets anders doen dan op concours :)

Hier in de buurt zijn er ook heel veel wedstrijden.
Maar het ging over de selecties van de KFPS outdoor competitie en dan is het vanuit hier toch een heel stukje rijden (de dichtstbijzijnde) ;)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:34

Kaula schreef:
Ik kruip ook weer even uit mijn hoekje vandaan, lukt me helaas niet meer om alles mee te lezen en bij te schrijven. Jullie zijn zo hard gegaan!

Was eigenlijk even benieuwd wanneer jullie de overstap hebben gemaakt van de B naar de L of van plan zijn te maken. Heb er afgelopen donderdag weer 2 bij en sta nu op 12 winstpunten in totaal, maar mijn hoogste score is maar 187. Heb nog absoluut niet het gevoel dat ik al naar de L over moet, maar wil ook niet jarenlang in de B blijven hangen :).

Overstap B - L is niet zo groot als je paard maar wijken voor de kuit/druk kan.
Ik ben iemand die wel zo is van (als het allemaal iets bevestigd is) gewoon de overstap maken en kilometers rijden. Zo kom je er vanzelf. In de B blijven hangen is ook zonde startgeld toch ;)

Ik train ook altijd ene niveau hoger dan dat ik rij.. wanneer alles een beetje bevestigd is durf ik het gokje te wagen en zijn de eerste wedstrijden even om te wennen en de rest lekker knallen !

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:39

Laura1982 schreef:
Ik lees heel vaak dat het aan de jury ligt ( kan niet zeggen of dat nu ook het geval was was er niet bij ) de ene is scheutiger met punten en bij de ander moet je ze echt verdienen. Ik probeer altijd een positief iets uit het commentaar op mijn protocol te halen. Wellicht viel het niveau de jury tegen of had die een slechte dag. Blijf wel kritisch naar je eigen prestaties en vraag anders waarom er zo gepunt is wellicht kun je er iets mee voor de volgende keer. Welke klasse was het Maaike?

Een jury zal niet iets verzinnen dus geheel aan de jury zal het zeker niet liggen maar er zijn wel erg kritische jurys en erg makkelijke jurys.. Mag soms wel wat een betere lijn in komen hoor.

De ene jury let beter op de basis, de ander alleen op de oefening, weer een ander alleen naar hoofd hals houding enz.

Bij een probleem of protest beloond de een door goed op te lossen en straft de ander keihard af.
Bij een fout in de proef zegt de een altijd herstellen en zegt de ander doorrijden. Allemaal dingen die we aan het eind van de proef pas weten.. :o

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:40

Laura1982 schreef:
Ik mag zondag weer starten en dan pas in juli weer. in 6 wedstrijden hopelijk alle punten binnen en dan gaan we indoor wel weer klasse hoger starten gaat hard zat zo.

zondag krijg jij gewoon je puntje er bij hoor ;)
kan je de maan juli overslaan :D

Ik hoop 6 juni nog wat er bij elkaar te sprokkelen daarna neem ik denk ik even pauze en dan in augustus/september laatste in het L (hoop ik :j ) en dan een flinke aanloop wat betreft trainen voor het L2.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:45

Woestein schreef:
Nou het is nu 1,5 week verder en kan nog steeds niet zonder pijn zitten...
Had gehoopt er nu toch wel weer op Euwe te zitten..
Gelukkig pas over een maand weer de volgende wedstrijd.
Vandaag maar weer even longeren.

Voor de goede berichtjes: Toppers!
Voor de mindere berichten...: komt wel goed!

Onderhand alweer beterder toch ? doe je de kfps competitie ook mee ?

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:53

Jenny_S schreef:
raiza: balen van je eerste proef qua punten. en jeetje wat apart zeg. kom je op wedstrijd kan je toch wel beetje moeite doen. door spanning vergeet ik ook weleens door te rijden, maar dan kan je het wel zien aan mijn houding.

Jazeker, soms weet je ook niet wat goed is (maar net wat een jury wil zien). Laatst reed een stalgenoot een M1 proef. laatste stukje galop is e-b-e grote volte midden galop , e arbeids galop en dan K-D-E linksomkeert en tussen voor H draf. Haar paard viel net op E uit de galop (overgang was nog wel een mooie) ze kreeg een 1 want ze had opnieuw aanmoeten springen en terug moeten nemen voor H.
Ik vond het nogal een uitdagende opdracht van de Jury.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:59

Estherr__1 schreef:
Zo ook weer even bij gelezen! :)

Wat een gave kleur DnBles! Ik houd daar wel van :j
Waar is die deken van? Zoek ook nog een knal roze fleece deken

Ik heb afgelopen weekend 2 dagen wedstrijd gehad, eerste dag helaas eeeeerg slecht gereden, heeft ook heel de dag geregend en was op gras (heb geen ijzers) heb dus ook niet kunnen galopperen zowel bij het losrijden niet als in de proef, ze ging elke keer glijden.. Ik schaam me dood maar ik vertel het toch, had ook maar 144 en 148 punten.. Zo slecht heb ik nog nooit gereden |( Bij AKHEC binnen komen in arbeidsdraf kreeg ik ook maar een 5 met als commentaar 'achter de loodlijn' voor mijn gevoel kwam ik gewoon heel netjes binnen en was het toch echt wel gewoon minimaal een 6 waard, blijkbaar vond de jury dit niet en zo ook op de andere draf onderdelen niet..
Had het ook echt even helemaal gehad en ook geen zin meer om de volgende dag te gaan starten, toch maar de moed bij elkaar geraapt en gisteren wel gestart.
Gelukkig scheen de zon en was het gras alweer droog, toen 177 en 180 punten in ieder geval beter dan de dag ervoor, moet alleen veel meer controle houden in de proef, raak in de proef een beetje de controle kwijt omdat we het beide spannend vinden waardoor ze een beetje door blijft denderen met dr nek erop en ik vast blijf houden om ze terug te rijden, waardoor ze dus erg achter de loodlijn komt probeer wel elke keer gelijk weer los te laten maar blijkbaar niet genoeg

Heeft iemand hier tips voor hoe ik dit tijdens de proef kan oplossen?

Thuis heb ik ze zo fijn lopen, en kan ik steeds beter de neus eruit rijden en met losrijden heb ik ze ook elke keer wel fijn maar in de ring ben ik het geloof ik even helemaal kwijt..
Slik ook Valeriaan maar vind het niet helpen.. |o

Lekker kilometers maken. Spanning moet vanzelf minder worden.
Probeer de knop te vinden en om te zetten dat je gewoon maar ziet hoe het komt.
Moet iets leuks zijn voor jullie beide, niet iets zenuwslopend :D .

Vriendin van me is jaren een onwijze stresskip geweest en in eens is de knop om en geniet ze veel meer. Nog rijdt ze wel eens foutjes, maar ja jammer dan daar leert ze van !

Proef goed weten is een hele handige, hoef je daar al niet over na te denken.

PS. als een proef echt niks waard is met bodem of totaal niet wil voor je gevoel kan je ook altijd nog afgroeten :D .. Heb 1 x wedstrijd gereden met ijzers zonder proppen (had nog geen gaten erin en 2 weken later zou hij op nieuwe komen) hele week prima weer en tijdens en vlak voor de wedstrijd bagger.. Draf was nog te doen (wel erg voorzichtig) maar in de galop gewoon aangesprongen, enkele meters door en weer terug genomen want zo kwamen we geen bocht om. Dan kies ik toch voor onze eigen veiligheid en vertrouwen hoor :j

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:02

Lauke schreef:
Blootvoets en gras is indd een beetje creepy al is het op droge bodem en een stabiel paard wel te doen in de B. Maar ik had vorig jaar ook fouten in m'n proef door de glibberigheid.
Heb nu wel voor ijzers gekozen, maar snap dat niet iedereen dat doet. Voor 2 maandjes op ijzers betaal ik nu 105 euro -O-
Ik vind het echt een hoop geld voor een paar wedstrijdjes op gras. Hier zijn eigenlijk alleen in hoogland de wedstrijden op gras en dat is 3x per jaar (incl kampieonschappen) dus zou dan nu voor 1 wedstrijd ijzers er onder zetten. Maar vind het zonde van t geld. Dus heb de komende twee maanden meteen volgepland met wedstrijden op gras :')

Ja dan zou je het zo moeten doen.. en dan 2 maanden niet en dan later als nodig is weer..
Is ook een dure grap hoor. Mijne moet om de 5/6 weken en is 95 euro.

Het is niet voor alle paarden creepy, dat kan je zelf ervaren/inschatten. Wel merk ik dat veel friezen minder stabiel zijn op blote voeten dan wpn'ers . Stal genoot rijdt M1 op blote voeten en denk 1x in haar hele wedstrijd carriƫre dat hij een beetje weg gleed. Terwijl andere met proppen nog wegglijden.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:03

Jenny_S schreef:
ja en las dat een val van paard je 2 winstpunten kan kosten, daar schrok ik ook wel van.

ik heb ijzers rondom laten plaatsen voor 2 a 3 wedstrijden, neem geen risico. ik was 95 kwijt inc stiftgaten

Val van je paard is gewoon uitsluiting.. dus kan jee geen winstpunten kosten.
Alleen met min punten kan je halen met een te lage score (onder de 50% meende ik)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:06

geertje3 schreef:
ik heb eigenlijk bijna altijd de grote er in op wedstrijd, je wilt toch safe zijn, en naar mijn idee heb ik meer grip met de grote als met de kleine.

Thuis doe ik wel eens de kleintjes maar dan heb ik toch het idee dat hij soms wil gaan glijden.

Ik ook hoor. Of het moet erg droog en de grond keihard zijn. Voel wel aan me paard met lopen of de kalkoenen goed wegzakken of niet. anders loop je op eieren, dat is zeker niet fijn voor een paard en de balans.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:08

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:10

M_arjolein schreef:
Ja vind je? Zie ik heel vaak. Ik had vorige week iemand die reed in de 1e proef 137 en 2e in de 190 wat een verschil haha.

Ik heb laatst ook zoiets gezien maar bij navraag bleek de 1ste proef ook echt onbegonnen werk :Y)