Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
iEmmaaa schreef:@shanedow, een half uur rijden voor een wedstrijd vind ik echt nog niets haha dat is voor mij standaard. Voor de kfps wedstrijden zit ik standaard minimaal een uur maar vaker anderhalf uur in de auto.
DnBles schreef:Dichtbij zijn de selecties vanaf hier zeker niet.
Maar wel altijd leuk om mee te rijden
Shanedow ik ben niet zo super fanatiek qua wedstrijden hoor haha, ik heb nog nooit de 10 x per jaar gehaald
Eerder 5-6x en jaar daarna weer n niveautje hoger
AmoorM schreef:Mijn lessen gaan ook goed!We zijn heel druk bezig met rechtrichten. Maar dat is best moeilijk.
Heb gisteren een soort les gehad van een vrouw die de ADB methode toepast. Ik heb me daar nog niet heel erg in verdiept, maar het is wel erg lastig en afzien de eerste paar keer rijden.![]()
Dan rijd je ongeveer 5 meter van de hoefslag af en dan vraag je buitenstelling, als ze naar buiten valt zet je je gewicht in de binnen beugel. Je mag geen teugels of been hulpen gebruiken.
Daarna ga je op de volte met binnen stelling en zodra ze naar binnen valt gelijk contrastelling. Dat laatste stukje snap ik nog niet helemaal.
Ik heb me vandaag verdiept in Marijke de Jong. Ik heb die webinar gezien, die vindt ik makkelijker begrijpen. Zo zijn we in de les ook aan het rijden. Zij heeft 6 sleutels tot het rechtrichten.
1. Lengtebuiging. 2. Voorwaarts neerwaarts. 3. Ondertreden. 4 Buiging binnen achterbeen. 5. Buiging buiten achterbeen. 6. Buiging van beide achterbenen tegelijk.
Wij zijn nu bij 1 en 2. De laatste 3 lijken mij echt onmogelijk.
Wij doen vooral veel voltes rijden met stelling, slangenvoltes.
Ik heb echt de hele dag achter de pc gezeten om alles uit te pluizen...... en ben eigenlijk nog niet wijzer geworden.![]()
Er staat zo veel op internet waarom het rechtrichten goed is, maar niet hoe.
Waar ik wel achter ben gekomen is dat hoefslag rijden ook verkeerd is, daar kan een paard ook scheef van worden. Dat zet hij z'n voorhand niet voor z'n achterhand maar ernaast.
Wel merk ik verschil met de galop. Gisteren hebben we dat weer geprobeerd naar een maand ongeveer en ik kan op de rechterkant nu met normale stelling op de volte haar laten aan springen in galop, dan gaat ze eerst in de linker, springt naar een paar passen over in de rechter, maar dat kan ze niet volhouden dus dan valt ze terug. Maar ze sprong bijna altijd over! Dat deed ze aantal maanden geleden ook wel, maar stukken minder en ze werd niet zo druk. Dus ik denk wel dat deze methode helpt! In het bos springt ze ook altijd over, dan zit ze wel overkruist..
Ik wil het combineren, stukjes van Marijke de Jong en ADB. Ik ga niet iemand aanhangen, maar doe wat het beste is voor ons.![]()
25 mei hebben wij onze eerste onderlinge wedstrijd op ander terrein! Echt leuk! In Sellingen.
Ik ben heel benieuwd. Hebben jullie trouwens onderinge wedstrijden gereden?
xXutopiaXx schreef:Net hele fijne clinic bij Laurens van Lieren gereden!
iEmmaaa schreef:De merrie begon gister avond om 22.00uur al met persen maar er wilde maar niets komen. Om 23.30uur is de DA gekomen en heeft heel voorzichtig gevoeld, het veulen bleek verkeerd om te liggen en kwam dus eerst met haar achterbeentjes. Na nog een paar keer flink persen en hulp van de DA en m'n stalbaas kwam het veulentje er rond 00.45 eindelijk uit.
Op dat moment was alles al zo lang bezig dat iedereen er van uit ging dat het veulen niet meer zou leven, ook omdat er niets bewoog toen het er eindelijk uit was. Maar na het vlies kapot gemaakt te hebben en even flink wakker schudden hapte ze toch opeens naar adem!
Voor de merrie was het helaas nog niet over, de nageboorte wilde er niet af. Ze heeft 2 injecties gehad maar uiteindelijk heeft de DA hem rond 9.00uur eruit moeten peuteren omdat het maar niet los kwam. Daarna is ze gespoeld en dat zal vanmiddag nog een keer moeten voor de zekerheid.
Merrie en veulen maken het nu gelukkig allebei goed, het is alleen echt een super groot veulen. Ze vind staan dan ook nog erg lastig maar is wel al veel aan het oefenen. De eerste paar keer hebben we haar moeten helpen met opstaan maar dat doet ze inmiddels al zelf. Drinken doet ze ook goed als heeft ze hier nog wel een beetje hulp bij nodig, ze kan de uier prima zelf vinden maar ze moet te veel naar voren leunen waardoor ze dan omvalt. Als we zien dat ze gaat drinken laten we haar een beetje in onze armen steunen zodat ze niet omvalt.
Maar ze is de hele dag al hard aan het oefenen en door de stal aan het strompelen (om het zo maar even te noemen) dus het gaat vast helemaal goed komen. Ze is verder prima gezond alleen van die mega lange benen zijn gewoon niet zo praktisch
Oh ja naam suggesties zijn natuurlijk ook nog welkom! Haha de letters zijn W, X, Y of Z
Raiza schreef:Hier gelukkig best wel wat concoursen dicht in de buurt, binnen half uurtje kun je toch bijna ieder weekend wel op wedstrijd. Aankomen weekend 2 dagen op eigen club, is 5 minuten met de trailerEn andere verening gaat miv juni 6 woensdagavond wedstrijden organiseren op ons clubterrein. Heb die ook opgegeven, kunnen we in het weekend een keer iets anders doen dan op concours
Kaula schreef:Ik kruip ook weer even uit mijn hoekje vandaan, lukt me helaas niet meer om alles mee te lezen en bij te schrijven. Jullie zijn zo hard gegaan!
Was eigenlijk even benieuwd wanneer jullie de overstap hebben gemaakt van de B naar de L of van plan zijn te maken. Heb er afgelopen donderdag weer 2 bij en sta nu op 12 winstpunten in totaal, maar mijn hoogste score is maar 187. Heb nog absoluut niet het gevoel dat ik al naar de L over moet, maar wil ook niet jarenlang in de B blijven hangen.
Laura1982 schreef:Ik lees heel vaak dat het aan de jury ligt ( kan niet zeggen of dat nu ook het geval was was er niet bij ) de ene is scheutiger met punten en bij de ander moet je ze echt verdienen. Ik probeer altijd een positief iets uit het commentaar op mijn protocol te halen. Wellicht viel het niveau de jury tegen of had die een slechte dag. Blijf wel kritisch naar je eigen prestaties en vraag anders waarom er zo gepunt is wellicht kun je er iets mee voor de volgende keer. Welke klasse was het Maaike?
Laura1982 schreef:Ik mag zondag weer starten en dan pas in juli weer. in 6 wedstrijden hopelijk alle punten binnen en dan gaan we indoor wel weer klasse hoger starten gaat hard zat zo.
Woestein schreef:Nou het is nu 1,5 week verder en kan nog steeds niet zonder pijn zitten...
Had gehoopt er nu toch wel weer op Euwe te zitten..
Gelukkig pas over een maand weer de volgende wedstrijd.
Vandaag maar weer even longeren.
Voor de goede berichtjes: Toppers!
Voor de mindere berichten...: komt wel goed!
Jenny_S schreef:raiza: balen van je eerste proef qua punten. en jeetje wat apart zeg. kom je op wedstrijd kan je toch wel beetje moeite doen. door spanning vergeet ik ook weleens door te rijden, maar dan kan je het wel zien aan mijn houding.
Estherr__1 schreef:Zo ook weer even bij gelezen!![]()
Wat een gave kleur DnBles! Ik houd daar wel van![]()
Waar is die deken van? Zoek ook nog een knal roze fleece deken
Ik heb afgelopen weekend 2 dagen wedstrijd gehad, eerste dag helaas eeeeerg slecht gereden, heeft ook heel de dag geregend en was op gras (heb geen ijzers) heb dus ook niet kunnen galopperen zowel bij het losrijden niet als in de proef, ze ging elke keer glijden.. Ik schaam me dood maar ik vertel het toch, had ook maar 144 en 148 punten.. Zo slecht heb ik nog nooit geredenBij AKHEC binnen komen in arbeidsdraf kreeg ik ook maar een 5 met als commentaar 'achter de loodlijn' voor mijn gevoel kwam ik gewoon heel netjes binnen en was het toch echt wel gewoon minimaal een 6 waard, blijkbaar vond de jury dit niet en zo ook op de andere draf onderdelen niet..
Had het ook echt even helemaal gehad en ook geen zin meer om de volgende dag te gaan starten, toch maar de moed bij elkaar geraapt en gisteren wel gestart.
Gelukkig scheen de zon en was het gras alweer droog, toen 177 en 180 punten in ieder geval beter dan de dag ervoor, moet alleen veel meer controle houden in de proef, raak in de proef een beetje de controle kwijt omdat we het beide spannend vinden waardoor ze een beetje door blijft denderen met dr nek erop en ik vast blijf houden om ze terug te rijden, waardoor ze dus erg achter de loodlijn komt probeer wel elke keer gelijk weer los te laten maar blijkbaar niet genoeg
Heeft iemand hier tips voor hoe ik dit tijdens de proef kan oplossen?
Thuis heb ik ze zo fijn lopen, en kan ik steeds beter de neus eruit rijden en met losrijden heb ik ze ook elke keer wel fijn maar in de ring ben ik het geloof ik even helemaal kwijt..
Slik ook Valeriaan maar vind het niet helpen..
Lauke schreef:Blootvoets en gras is indd een beetje creepy al is het op droge bodem en een stabiel paard wel te doen in de B. Maar ik had vorig jaar ook fouten in m'n proef door de glibberigheid.
Heb nu wel voor ijzers gekozen, maar snap dat niet iedereen dat doet. Voor 2 maandjes op ijzers betaal ik nu 105 euro![]()
Ik vind het echt een hoop geld voor een paar wedstrijdjes op gras. Hier zijn eigenlijk alleen in hoogland de wedstrijden op gras en dat is 3x per jaar (incl kampieonschappen) dus zou dan nu voor 1 wedstrijd ijzers er onder zetten. Maar vind het zonde van t geld. Dus heb de komende twee maanden meteen volgepland met wedstrijden op gras
Jenny_S schreef:ja en las dat een val van paard je 2 winstpunten kan kosten, daar schrok ik ook wel van.
ik heb ijzers rondom laten plaatsen voor 2 a 3 wedstrijden, neem geen risico. ik was 95 kwijt inc stiftgaten
geertje3 schreef:ik heb eigenlijk bijna altijd de grote er in op wedstrijd, je wilt toch safe zijn, en naar mijn idee heb ik meer grip met de grote als met de kleine.
Thuis doe ik wel eens de kleintjes maar dan heb ik toch het idee dat hij soms wil gaan glijden.