BrankaZ schreef:peetisgreat schreef:heb trouwens nog een vraag
wie weet hoe het zit met het gewicht van wat je mag trekken met ene b rijbewijs??
hier zijn de menige nogal onduidelijk over hoe zit het met het gewicht van je auto en trailer de een zegt het mag wel de nader niet
ik wil hier morgen ook even langs de politie mee gaan hoe het nu echt zit
maar mss weten jullie iets
B zonder E mag als de maximale toegestane massa van de trailer lager is dan het ledig gewicht van de auto (ofwel trailer met maximale lading lichter dan lege auto) én de combinatie samen inclusief maximale lading (dus ook de auto) lager is dan 3500 kg.
Weet het vrij goed omdat ik zelf na de laatste keer door veel pech gezakt te zijn en o.a. als opmerking kreeg dat ik ervaring op moest doen, heb besloten dat ik die ervaring zeker op ging doen maar daarvoor geen rijschool of CBR wilde sponsoren.
Hier is trouwens een linkje naar een folder van het CBR waarin het wordt uitgelegd.
http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/Aanhangwage ... rekken.pdf
Je komt heel vaak boven het totaalgewicht uit, omdat zodra je zonder E rijdt het laadvermogen telt en niet wat er daadwerkelijk instaat. Maar je kunt trailers ook terug laten keuren, dat heb ik uiteindelijk zelf gedaan om toch zonder E te kunnen rijden met 1 paard. Ik mag nog steeds 640 kg laden in mijn trailertje, geen van mijn paarden is zwaarder als dat, en er past er toch maar eentje in. Ben helemaal happy