Chameur word ook niet bijgezet. Alleen bij het poetsen heeft hij tot nu toe een hoofdstel om gehad om te wennen. Na de kerst neem ik hem mee naar de binnenbak met hoofdstel maar met het touw vast aan het halster gewoon om te wennen. Druk op het bit komt nog wel. Alles met kleine stapjes tegelijk en als hij ergens aan gewend is en zonder spanning begin ik weer aan wat nieuws.
Fabster
Geplaatst: 25-12-15 13:50
ivy_power89 schreef:
Jonge paarden lopen met keuringen ook al met een hoofdstel in, zolang niet bijgezet of andere ervaring is er echt niets aan de hand hoor
Dat ze het op een keuring doen, zegt niet dat het goed is, natuurlijk.
En ik wil trouwens ook niet zeggen dat het niet goed is, hoor. Allen ik zou het zelf niet doen. Thats all.
ReadTheRulez
Geplaatst: 25-12-15 13:59
Dan binnenkort toch maar wat serieuzer om een hoofdstel voor haar uit zien. Wordt toch wel leuk nu Ik weet nog dat ik haar kicht toen ze 2 weekjes was en nu is ze alweer 2,5 jaar en kunnen we steeds meer gaan doen
Ze zou hem dan toch hooguit 5 minuten omhebben, ben niet van het haasten
Het hoeft ook niet slecht te zijn, absoluut niet. maar als ik hem jonger had gekocht had ik er sowieso voor gekozen hem tot ruim 3 in een opfok te laten lopen. Eigen keuze voor iedereen en het ene maakt het andere niet schadelijk. Voor alles is iets te zeggen. Mijn vorige pony had ook met 2 jaar af en toe een hoofdstelletje aan om te wennen.
Het was niet zozeer de bedoeling. Ik wou het hoofdstel om doen zonder het bit in te te doen. Maar mevrouw hapte al op het bit, dus toen kon het kopstuk net zo goed achter de oren
Ze heeft hem 2 x 30 seconden omgehad,zonder riempjes vast te maken en vond het wel best
Vanaf 2,5 kan je prima oefenen met het bit netjes aannemen en het hoofdstel om en af te doen. Je kan er ook mee gaan wandelen zodat ze eraan wennen. Heb ik met boux ook gedaan, hij doet nu echt letterlijk zijn mond open als hij het bit ziet en gaapt dan net zo lang tot het netjes op zijn tong ligt hahah. Erg makkelijk!
Ik plaats nooit zo veel maar ik lees altijd wel mee, en ik vind het ontzettend leuk om al die verhalen te lezen!
Wat fijn dat Charmeur alles zo goed oppakt Meisje2000, het blijft toch wel een hele knapperd!
Bij deze ook eens een update: 'Kleine' Millie groeit als kool, ik denk dat ze nu zo'n 1m55 hoog zou zijn. Ze is van mei 2014 dus nu is ze 1 jaar en goed 7 maanden. Van april tot 1,5 week terug stond ze op de wei in de opfok. Sinds 1,5 week is ze weer 'thuis' in de kudde en staat ze 's nachts op stal.
Ze is nog druk bezig met het veroveren van haar plekje in de kudde. De rangorde is wat gewijzigd sinds haar moeder in april is overleden en zij kort daarna vertrok naar de opfok. Ze is heel fanatiek aan het uitdagen en is niet bang om de nieuwe leider een flinke trap te verkopen Kopie van dr mams dus.
Het viel mij overigens op dat haar witte manen een stuk langer zijn dan de zwarte manen. Hebben jullie BP's daar ook 'last' van?
Vandaag voor het eerst in lange tijd weer op Sjaak gereden. En het ging super! Trotse moeder weer. Een dame die hier iets kwam vragen stond te kwijlen bij hem. Zó n mooi paard! Heb maar niks over zijn karakter verteld...
Sterre heeft meer witte dan zwarte manen. Het witte is langer, maar dan komt denk ik omdat het zwarte ook voornamelijk bij haar voorpluk en tot max. 10 cm daar achter zit. (:
Ff weer een berichtje van mijn kant.. Zitten er al een tijd aan te denken om Vlekkie te verkopen. De eigenaar van 'mijn' wedstrijdpaard vindt het absoluut niet tof dat ik zoveel plezier heb met Vlekkie en haar op Den duur ook op concours wil starten.. Ze staat dus nu in principe te koop. Aantal keer aangeboden via Facebook etc. Wil namelijk niet het risico lopen dat andere paard kwijt te raken.
Ze doet het op het moment ontzettend goed en dat maakt het alleen maar meer jammer. Morgen komen er mensen kijken die haar wel een heel fijn thuis kunnen bieden.
Wat vreemd dat ze het paard en jou geen plezier gunt.
Wat fijn om te lezen dat het bij iedereen lekker loopt en dat het bezig zijn met de dieren vruchten afwerpt en dat iedereen de paarden de tijd geeft. Lijkt mij wel lastig wanneer het heel goed gaat, dan is de verleiding groot om telkens een stapje verder te gaan.
Hier gaat ook alles nog steeds goed met Fedde. Hij groeit echt wel, maar hij is nog steeds behoorlijk overbouwd, geen gezicht haha. De manen groeien ook goed en liggen echt plat nu.
Wat voeren jullie de jonkies eigenlijk? Ik lees zoveel verschillende verhalen over het voeren van een koudbloed veulen.
Gewoon goed voeren, wat je bij je volwassen paarden ook doet. Geen overdreven hoeveelheden 'omdat hij moet groeien'. Dan krijg je een plofkip. Eiwit wel in de gaten houden. Hebben ze wel nodig. Maar niet overdrijven. Die overbouwdheid komt vanzelf goed.
Sjaak is heel lang een slungel geweest. Vanaf dit jaar is hij pas een normaal paard. En hij is dik 5. Sommige hebben gewoon wat meer tijd nodig om goed uit te groeien. Geeft niks.
Esaqar
Geplaatst: 29-12-15 14:48
Ik ga mee met Nanda, iedereen hier geeft zijn paard(en) zo veel tijd, echt super!
Sterre krijgt eigenlink ombeperkt hooi en een handje biks. Als ik he. Gereden krijgt die dag een kwart van de biksschep meer (:
Trouwens... Mijne is geen koudbloed eh. Fries x kwpn barock pinto is warmbloed.
Esaqar
Geplaatst: 29-12-15 18:18
Net wat meegemaakt.
Denk je lekker les te hebben, gooit een of andere stoere gangster vuurwerk in het land naast ons, Sterre schrok dus die rent weg.
Als ik deze persoon weer zie krijgt die een bats voor z'n neus. En hard! Slaat toch nergens op, waar gaat het heen.
Bij Millie zijn de manen half zwart en half wit. Het witte is zeker 25-30 cm lang, terwijl het zwarte zo'n 10cm lang is. Het staat bijna omhoog. Maar ik verdenk haar ook van wat beestjes in en om de oren, ze vindt het wel erg fijn om aan d'r oren gekrabd te worden. Maar even wat spul op gedaan. Ach, wie weet trekt het weer bij.
Nee gelukkig niks aan overgehouden. Leermomentje, denk ik zo, je houd altijd mensen op de wereld met het verstand in de reet. Ze galoppeerde weg, maar ik had wonder boven wonder nog controle, dus heb haar even laten gaan. Tegen haar gepraat, en naar een halve minuut ging het alweer goed. Daarna nog wel een minuut of 10 spanning gehouden.
Echt een braaf paard die Sterre. Snap zulke idioten ook niet.
Fedde krijgt onbeperkt hooi en dan 1 kilo veulenbiks verdeelt over 2 x 0.5 kilo. (En hij is wel een koudbloed, fries x tinker geen echte barock pinto alhoewel ze hem wel in het stamboek op willen nemen)
Bijzondere manen heeft Millie dus op het moment. Heb je ook een foto?
Zweten die van jullie nu ook zo snel met dit weer? Dikkere vacht en te zacht weer is de oorzaak denk ik.
Sjaak staat met een deken op, maar die krijgt nooit echt een wintervacht. Maar mijn andere (wel) koudbloeden met enorme vacht zweten ook snel. Het is ook belachelijk warm. De narcissen staan al bijna in bloei...