Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:51

Heb zelfs met 2 in de M2 gereden, maar had bij 1 maar winstpunten in die klasse.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:55

M_arjolein schreef:
Sanet ik rijd B. Dit was mn 2e wedstrijd officieel ben 1 x buiten mededingen gestart en toen had ik 180. Jammer haha. Dit was dus mn 2e officiele. I volgens de jury had ik het nog wel kunnen ophalen had 7ens en dus 3 en een 3-2. Naja dan moet alles erna wel echt goed zijn. Bij mijn 1e wedstrijd zei de jury dat als ik niet fatsoenlijk kon galopperen ik niks in de B te zoeken had. Had toen 144. Sindsdien ben ik een beetje angstig voor zo'n herhaling.

Die jury bij de eerste wedstrijd... die was gewoon stom.
In de B kun je geen verliespunten rijden toch? Ik zou juist in zo'n geval mijn proef wel afmaken en desnoods je paard stilzetten en duidelijk laten weten dat er wel geluisterd moet worden.
144 punten rijden is niet leuk natuurlijk, maar als je dan toch al lage punten hebt, dan maakt het niet meer uit. Of pas op het allerlaatste onderdeel afgroeten dan, als je het echt niet ziet zitten en niet zulke lage punten wilt krijgen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:56

FriesWytske schreef:
Inderdaad, Lauke.
Ik heb in het begin bij deze merrie wel zoveel commentaar gekregen. Onder andere waarom ik niet thuis bleef om te oefenen. Omdat ze in de rechtergalop zo de baan nog wel eens uit wilde vliegen. :o Tja, als ze gewoon thuis wel normaal doet. En bovendien ik hoefde het niet voor de punten te doen. Mag als ik wil en ze hebben de juiste leeftijd zo M1 starten met alle paarden die ik start.

Nou indd, je moet het ergens oefenen en als het thuis prima gaat, dan is op wedstrijd de enige mogelijkheid.
Gewoon rijden hoe je thuis ook zou doen en streng zijn wanneer nodig, jammer dan van de punten, die komen later wel :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:58

@ Sanet. Nee, die kun je in de B niet rijden. Heb ook 1 keer in de B afgegroet, toen was het helemaal feest. Was al 3 keer de baan uitgevlogen. Proef daarna had de jury gezegd, je blijft gewoon doorrijden, ook al groet je af. Maar je gebruikt gewoon de tijd, die je anders voor je proef had gehad. Vond ik toen wel aardig.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:59

Nou sanet daarom ben ik de vorige x Hc gestart ik denk dan kan ik haar even corrigeren. Weet niet in hoeverre ik dat in de proef kan doen. Nou je raad t al. Poepie braaf natuurlijk

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:03

Als je van tevoren het uitlegt aan de jury, mag het in de meeste gevallen gewoon. Al zijn sommige juryleden daar nogal wars van, als je je paard een keer aanpakt in de proef. Sommige paarden hebben het nl. redelijk snel door dat je ze niet aanpakt in de proef.
Had bij die van mij op een gegeven moment door dat ik haar beter na het aanspringen weer in draf kon zetten. Probeerde ze nog wel een paar keer om de baan uit te vliegen. Maar in draf kreeg ze haar zin niet. En zo kon ik dit steeds uitbreiden tot weer normaal aanspringen, volte rijden en weer in draf op de plaatsen waar dat weer moest.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:13

FriesWytske schreef:
Heb zelfs met 2 in de M2 gereden, maar had bij 1 maar winstpunten in die klasse.

Dan mag je nog niet alle paarden in de M1 starten hoor. Alleen als het paard zelf ook M1 geklasseerd is. Volgens mij kun je de B overslaan als je minimaal 2x Z1 met winst hebt gereden, dan mag je L1 starten met een paard dat eigenlijk B-geklasseerd is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:15

Heb er 2 in de M1 gestart met winstpunten, Caro. Dus ik mag wel M1 starten als ik zou willen.

Dit heb ik nagevraagd bij mijn instructeurs, waarvan 1 er ook jury is geweest tot vorig jaar.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 01-08-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:20

Ruiter: M1 (2x) Paard: -/B/L1 Starten in klasse: B t/m M1
Ruiter: M1 (2x) Paard: L2 Starten in klasse:L1 t/m M1
Ruiter: M1 (2x) Paard: M1 en hoger Starten in klasse: L2 of M1
Ruiter: M2 (2x) Paard: -/B/L1 Starten in klasse:B t/m M2
Ruiter: M2 (2x) Paard: L2 Starten in klasse:L1 t/m M2
Ruiter: M2 (2x) Paard: M1 Starten in klasse:L2 t/m M2
Ruiter: M2 (2x) Paard: M2 en hoger Starten in klasse:M1 of M2

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:55

oh, dus toch :o dacht dat je alleen maar meteen M1 mocht starten als je minimaal 2x Z1 met winst had gereden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:56

Was vroeger inderdaad het geval, maar sinds een aantal jaren mag je dus ook al versneld promoveren als je een andere klasse 2 keer hebt gereden met winstpunten.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:57

Ik mocht na het afgroeten nog door rijden zodat mijn paard niet zijn zin kreeg
Proef erna ging er denk ik echt wel beter door

Ik kreeg mijn eerste wedstrijd ook klote commentaar. Moest pas terug komen als ik t voor elkaar had. Was zo zenuwachtig zat maar te knikken haha
Die wedstrijd er na reed ik 2 winst ;)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:47

FriesWytske schreef:
Was vroeger inderdaad het geval, maar sinds een aantal jaren mag je dus ook al versneld promoveren als je een andere klasse 2 keer hebt gereden met winstpunten.

Ik was in de war met dat als je 2x Z1 bent gestart, dat je dan niet meer B mag starten........

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:47

Geeft niks, kan gebeuren.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:34

Ik heb gister ook nog even doorgereden. En dat is knap van je jenny! Erna direct winst.de jury had wel ontzettend leuk commentaar nog op de protocol gezet dat vond ik ook wel leuk.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:29

Nou die van mij zei ga clinicus nemen en ga nou niet vertellen dat je de sterren van de hemel thuis rijd want dat geloof ik niet haha
Ze gaf zelf clinics dus was ook verkooppraatje

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:19

Haha ja dat zei mijn 1e jury ook dat ik thuis vast vergelijkbaar reed... uh nee anders ga ik toch niet op wedstrijd

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:33

Wat een rare reacties zeg! Iedereen moet een keer beginnen en al het begin is moeilijk en als er spanning bij komt én je met een levend wezen te maken hebt loopt het soms wat anders of heel anders als thuis. Dat je dan geen hoge punten haalt is logisch, maar om dan zo'n combinatie ook nog ff lekker af te branden en alle motivatie te ontnemen om door te gaan vind ik echt te ver gaan. Hele vreemde reacties van die jury's.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:45

Dat vind ik dus ook.

was toen ook heel fijn commentaar wat ik bij ida kreeg. Stond heel netjes onder: leuk paard, beheerst de linker galop (nog) niet helemaal. Werk aan stelling en buiging in de wendingen. Succes!

Dat zijn commentaren waar je nog wat aan hebt :)

op het eerste protocol stonds alleen: bij te laat komen kun je uitgesloten worden. Volgende keer svp op tijd komen.

Blijkbaar had de ringmeester mij te laat geroepen. Liep daarom ook direct al tegen een chagarijnig jury hoofd aan. Vervolgens een heel gespannen paard en direct moeten beginnen. Geen goede combi :+

verder stond bijna bij elk onderdeel: meer lengte, kort in de hals, neus voor de loodlijn.
joh, na 1x weet ik het ook wel :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:00

Tja, sommige juryleden zijn niet altijd even goed te begrijpen.

Hier ging het rijden vanavond beter als gisteren.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:36

Door dit soort commentaar van jury's wacht ik liever tot ik zelf helemaal tevreden ben (ben ik nog lang niet) want werkt wel een beetje demotiverend :(

Wij zouden onze eerste onderlinge wedstrijd 16 aug rijden maar die heb ik afgebeld omdat het op gras in een park zou zijn lijkt me niet geschikt voor de eerste keer.
Ik wacht denk tot indoor weer begint dan weet ik zeker dat het op zand is :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:04

Dat hou je toch. Soms rij je de proef van je leven. Denk je minimaal 2 dikke wp te rijden en dan ziet de jury het toch anders. En ga je met lege handen naar huis.
En ik persoonlijk ben zelf maar zelden 100% tevreden :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:05

Inderdaad, Sanet.

Ik zie ook altijd nog verbeterpunten in mijn proeven :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:37

Ook hier maar even mn verslagje van vannochtend :\

had de tip meegekregen om vandaag te gaan rijden met ida en dan halverwege haar aan de longe en de galop meepakken. Nou dat heb ik dus gedaan. Had haar aan de longe en mevrouw dacht direct dat ze moest rennen. Wel duidelijk dat ze haar bij de nieuwe heuvel flink hebben opgejaagd, want ida was eerder super braaf aan de longe. Rust kwam er moeilijk in en het was hard harder hardst. Daarin heeft ze ook 1x zelf de overgang naar de galop gemaakt. Goede galop! Maarja, niet helemaal de bedoeling op deze manier natuurlijk. Dus eerst geprobeerd wat rust er in te brengen. Vanuit daar nog een aantal keren aangesprongen. Overkruisd en verkeerd met achter, oliebol, nog steeds niet goed dus. In totaal is ze twee keer goed aangesprongen. :\

Morgen onder het zadel proberen, een vriendin komt helpen om te kijken of ze goed zit, want dat kan ik specht zien en voelen op haar. Maar ben bang dat het nog steeds foute boel is.

verder werd me vandaag verteld dat ida uitgenodigd is voor een ABFP test. (Nakomelingen onderzoek) ook gaat ze over drie weken weer richting de nieuwe heuvel voor de centrale keuring. Dan is ze weer 4 weken weg. Mocht haar knie hersteld zijn en ze weer normaal galoperen, dan komt ze een week hier, en gaat ze daarna 7 weken weg voor dat onderzoek. Heel leuk allemaal en dan hebben we alle keuringen bijna wel doorlopen, maar dat betekent wel dat haar knie weer flink belast zal worden, ik haar 11 weken kwijt ben en dat ik mn wedstrijden ook wel kan vergeten. Had beter even kunnen wachten met die startpas, want denk dat ik nu 140 euro betaald heb voor 1 wedstrijd die totaal de mist in ging :=

Heel leuk allemaal hoor, maar vraag me af of dit goed zal zijn voor haar. Ze zullen daar namelijk geen rekening houden met haar knie en de kans is groot dat t gewoon weer erger wordt :\

Afwachten, afwachten, maar vond het zelf allemaal wel heel krap, zeker aangezien ze waarschijnlijk weer slechter terug komt van de nieuwe heuvel en ze vervolgens meteen door moet dat onderzoek in.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:54

Zou me er niet te druk om maken dat ze nog niet altijd in de goede galop aanspringt op links, Lauke. Ze moet nu ook weer leren dat het wel goed gaat als ze op links in de goede galop zit. Die knie moet ook weer leren omgaan met de kracht die er dan op komt te staan.