Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:28

Welkom Sanne! Wij willen natuurlijk een *-:) van jouw knapperd! :))

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:24

Jaaa Sanne, ik ben ook erg benieuwd naar Millie! Welkom!

HeidiHeros, snap ik helemaal. Ben erg benieuwd hoe jullie het gaan doen verder naar boven, en ook hoe Heide de zwaarste oefeningen (wilde zwaardere zeggen, maar het zijn gewoon de zwaarste oefeningen!) straks gaat aanpakken. Echt gaaf!

Lr111, Ja ik zag dat de Kolonel direct na Casti kwam! Casti heeft maar een paar dagen bij Vastenholt gestaan en kwam toen meteen door naar mij, vandaar dat je hem dan net bent misgelopen en ik de Kolonel ;) Wat een gaaf dier is dat zeg! Ik weet nog dat ik een foto van hem zag op facebook. Ik noem Casti wel eens een trooper, maar de Kolonel is pas écht een trooper!
Haha neeeee dat is m'n vader die zijn waxjas ineens heeft ingeruild voor een jas mét bontkraag van de Aldi :') heb de surfende boyfriend wel aan het paardrijden gekregen trouwens :D zal eens een foto opsnorren!
Eigenlijk denk ik dat dat dressuurwereldje nooit helemaal mijn ding was, maar ik leer graag nieuwe dingen, en er was heeeeeel veel te leren met m'n over-fanatieke merrie. Omdat ik vanaf vorige winter zelf alles financieel mocht gaan bolwerken en een full-time baan kreeg moest ik sowieso overstappen naar een andere vorm van paardensport beoefenen die in mijn nieuwe werkende leven paste. Financieel gezien was 24/7 buiten met alles zelf doen een goede en leuke optie, met een paardje dat graag mee gaat op pad en kamperen in de weekenden. De picknick factor is dus hoog en ik kan het iedereen aanraden! :)) En ik denk dat de Kolonel zich prima houdt 24/7 buiten! Hij is ten slotte een trooper! :j Heb je daar ook nog een rijbak tot je beschikking?

Monica, pfieww knappe merrie! :oo Hoe groot is Lara? Mooi type vind ik haar.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:41

Oh leuk, steeds meer Freibergers!!!

Deborah, jammer dat Ello onrustig is! Dat voelt als baasje niet fijn, want je wilt dat hij het naar zijn zin heeft natuurlijk.

Kiara was op haar nieuwe stal (sinds april dit jaar) ook ineens erg schrikachtig! Ze had dat soms wel een beetje, maar nu was het heel erg. Ze ging er ook echt vandoor soms onder het zadel. Niet lang gelukkig, maar toch niet erg prettig :o Ik ben er achter gekomen dat mijn vitaminekorrel (Marstall Force) wat te heftig voor haar was. Van de ene kant raar want er zit juist geen energie in een vitaminekorrel. Maar ik las hier op Bokt dat het wel vaker voorkomt. Ik was met die vitaminekorrel gestart op de nieuwe stal. Vandaar dat ik eerst ook dacht dat het aan de verandering van stal lag. Maar toen ik stopte met de korrel was de schrikachtigheid echt meer dan de helft minder! Op de een of andere manier kon ze de korrel dan toch lastig verwerken of zo. Vind het nog lastig te verklaren, maar het verschil was duidelijk merkbaar. Geef nu een paar handjes ponybrok met een klein beetje Vitalbix (ook vitaminekorrel, maar ik geef er veel minder van dan de eigenlijk benodigde hoeveelheid). En mijn Kiara doet weer normaal!! Ze is nu ook weer beter op gewicht dan in de zomer. Van het gras wordt ze echt dik! Die suikers zullen denk ik ook niet helpen voor haar rust.

Gaaf die foto's op het strand Ziezo! Stoer paard!
Wij hadden dat met vliegers een keer bij de Ginkelse heide. Ook van die super grote vliegers die allemaal in de lucht hingen. Kiara deed net of ze er niet waren!

Leuk die foto van Lara, Monica! Mooie combinatie zijn jullie!

Ik wil mijn paard ook wel 24 uur buiten, Ir111. Super dat Kolonel nu die kans krijgt!

En welkom met Millie, Sanne! Leuk dat er steeds meer Freibergers komen in dit topic!
Laatst bijgewerkt door EmEm op 15-12-16 12:45, in het totaal 4 keer bewerkt

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:43

Hier nog even wat foto's van mijn blonde dame! We vinden het ook leuk om aan de hand een rondje door het bos te wandelen! We lopen vanaf stal direct zo het bos in!

Afbeelding

Afbeelding

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:56

EmEm, lekker dat je ook zo het bos in kan man! Waar zit je precies? Wat zit ze trouwens super mooi dun in dr vacht!
Vitalbix en magnesium waren bij mij ook echt de oplossing EmEm! Van de zomer van die Pavo summerfit koeken gegeven (kreeg ze als probeerverpakkingen mee). Begin maar met een halfje zei de mevrouw. Het duurde precies 3 dagen (3 halve koeken) en Casti was weer een schichtige stuiterbal :') zelfde gebeurde ervoor een keer met de oude musli die ik wilde opvoeren. Nu alleen nog maar vitalbix brokjes voor meneer haha.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:07

Ik zit in Noord-Brabant. Kiara staat op een stal in Bakel, tussen Gemert en Helmond.
Jullie zijn altijd welkom hier voor een rit! Prachtig bos hier!

Haha, en Kiara heeft geen deken op! Ze blijft inderdaad vrij dun in haar vacht en met rijden heb ik dan ook helemaal geen last van haar wintervacht. Met fris weer raakt ze met het werk ook niet snel bezweet. Ik vind het heerlijk om niet te hoeven klooien met dekens! Hoewel ik voorheen met mijn KWPN-er echt een dekenfreak was haha.

Raar toch met die vitaminekorrel/koek! Freibergers zijn daar niet voor gemaakt blijkbaar. Fijn toch dat we dat ontdekt hebben! Je zou echt gaan denken dat het aan het paard ligt als je niet verder gaat denken. Hoeveel van de Vitalbix geef jij?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:21

EmEm schreef:
Ik zit in Noord-Brabant. Kiara staat op een stal in Bakel, tussen Gemert en Helmond.
Jullie zijn altijd welkom hier voor een rit! Prachtig bos hier!

Haha, en Kiara heeft geen deken op! Ze blijft inderdaad vrij dun in haar vacht en met rijden heb ik dan ook helemaal geen last van haar wintervacht. Met fris weer raakt ze met het werk ook niet snel bezweet. Ik vind het heerlijk om niet te hoeven klooien met dekens! Hoewel ik voorheen met mijn KWPN-er echt een dekenfreak was haha.

Raar toch met die vitaminekorrel/koek! Freibergers zijn daar niet voor gemaakt blijkbaar. Fijn toch dat we dat ontdekt hebben! Je zou echt gaan denken dat het aan het paard ligt als je niet verder gaat denken. Hoeveel van de Vitalbix geef jij?

Haha ik was vroeger ook zo'n spast met dekens! Maar hoefde de KWPNér daarom nooit te scheren. Casti heeft wel echt een Alpine-skipak aangemaakt, dus heb de hals en borst iets moeten scheren. Meer kon weer niet omdat hij zonder dek 24/7 buiten chillt. Lekker daar ook bij het bos! Ik zit in Apeldoorn dus kan ook zo de hele veluwe op!

Mijn ontdekkingstocht was iets minder leuk omdat Casti beetje een slechte start had, maar ben er gelukkig wel achtergekomen inderdaad! Zo zie je maar dat je moet blijven nadenken met die dieren! Ik geef 200 gram. Dit vooral omdat hij wat minder hooi krijgt dan hij eigenlijk nodig zou hebben. Als hij straks weer gewone hoeveelheden hooi weg krijgt denk ik dat ik het misschien wel kan halveren. Hoeveel geef jij?

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:52

Heerlijk dat hij 24/7 buiten kan! Dan kun je hem inderdaad eigenlijk bijna niet scheren.

Mooi omgeving ook bij jullie! Veluwe ga ik ook vaker naar toe voor een rit!
Rij je trouwens op navigatie als je lange ritten maakt?

Kiara krijgt denk ik maar 60 gram. En ze krijgt dan ook nog wat handjes ponybrok. En ik ben nu wel weer wat aan het opbouwen. Durfde in eerste instantie het bijna niet te geven, want wist niet of ze op deze korrel ook zo zou reageren. Maar het gaat goed nu, dus bouw het nu wel op tot denk ik 100 - 150 gram.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:11

Goh ik krijg nu helemaal zin om jullie allen inclusief de Freibergers een keer te ontmoeten! Leuk dat er steeds meer bijkomen.

Ik ben het inderdaad op de foto op Lara! Lara is 1.53cm klein.

Gisteravond tijdens de les kreeg ik het advies om uit te kijken naar een banaanvormige / anatomische singel, hebben jullie ervaring hier mee? Bij haar ligt de singel erg naar voren door haar bouw en hierdoor trekt het zadel naar voren.

Millenium is volgens mij direct na Lara en Sara in Olst aangekomen. Het is een vos toch?
Fam. Vastenholt wilde m'n man ook aan 't rijden krijgen en adviseerde gekscherend Millie voor hem omdat het zo'n sterk/betrouwbaar paard bleek! Mijn man houdt 't maar bij zijn eigen hobby!
Leuk dat jullie hem gekocht hebben, heel veel plezier met haar! Ja svp plaats een foto daar zijn we gek op!

Met voer kan je inderdaad best veel doen. Lara krijgt eigenlijk 2x grote porties hooi met 1x 'n pluk vdg en 3xpd een handje biks. Ik had ook koudbloed vitamines gekocht maar na advies toch niet gegeven. Freiberger zijn sobere types en kunnen gemakkelijk alleen op droogvoer is mij verteld.

Heerlijk als je direct de bossen in kan lopen/rijden, dat is ook mijn droom! Prachtige fotos van Kiara!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:37

Ziezo_X schreef:
En ik denk dat de Kolonel zich prima houdt 24/7 buiten! Hij is ten slotte een trooper! :j Heb je daar ook nog een rijbak tot je beschikking?

Ja, ik denk dat hij het fantastisch vindt, 24/7 buiten. :j En ik ook. :D Ben wel benieuwd hoe hij omgaat met de verandering, 'hangt' wel bovengemiddeld aan de kudde vind ik. Maar goed, we gaan het meemaken.

Ik heb daar geen bak bij de wei. Wel eentje een eindje verderop. Niet ideaal maar goed genoeg. Er staan nog 2 andere paarden en die mensen rijden gewoon in de wei. Ik rij denk ik iets fanatieker dus ik vraag me af of ik uit de voeten kan in de wei maar proberen kan altijd.

Sta dan ook weer dicht bij het bos dus buitenrijden kan ook. De Kolonel is ook zo'n trooper, hij kan uren door het bos stiefelen zonder echt moe te worden. Jammer genoeg voor hem ben ik niet zo'n enorme buitenrijder, ik rij liever in de bak... (die ik straks niet meer heb! :') ).

Ik rij met een anatomische singel, moet je even terugzoeken in mijn berichten Monica. Ik had hetzelfde probleem als jij hebt.

De Kolonel krijgt een flinke hand wiesencobs alpengrun meusli (verantwoord spul) en verder hooi e/o gras. Dat gaat prima. Met idd magnesium erbij en oa ook jodium en vitamine B. Zorgt allen voor ontspanning.

Jodium stukje is wel interessant:

Citaat:
Zwitserland is van nature arm aan jodium; jodium is nodig voor goed functioneren schildklier. Bij lage jodium gehaltes zie je vaak angstig en afstandelijk gedrag. Jodium speelt een rol bij het leggen van neuronale verbindingen. Zeewier, Keltisch zeezout zijn rijk aan jodium.

Mocht iemand het willen proberen, ik heb nog een pak zeewier staan wat De Kolonel niet blieft. Hij krijg nu pillen en dat gaat prima.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:44

Hier de Havens Mix aangevuld met Equilin balancer en wat lijnzaadolie omdat die op moet. Verder gras, hooi en voordroog. Verder 2 likstenen Himalaya en mineralen en die worden ook gebruikt. Ze is fijn bijgetrokken in de afgelopen periode.

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:52

Ja klopt ja, Millie is inderdaad vlak na Lara gekomen. Ze is inderdaad zo ontzettend braaf, daarom zijn we ook voor haar gegaan. Mijn moeder heeft vanwege de ziekte van lyme weinig tot geen gevoel in voeten en onderbenen en dan is het wel fijn als je een braaf paard hebt.
De rechter galop vind ze wel erg moeilijk, blijkt vanuit scheve bekken te komen, en dat heeft ze ook wel even laten merken met een kleine rodeo :P Gelukkig met mij erop en niet met mijn moeder. We gaan daar nu mee aan t werk en dan komt ook dat vast helemaal goed.
Ik ben gisteravond helemaal de foto's vergeten haha. Dus hier alsnog:

Dit is onze knappe dame Millie op haar eerste dag bij ons
Afbeelding

En haar eerste kennismaking met mijn pony
Afbeelding

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:59

Jee, wat zijn jullie allemaal druk hier zeg! En wat ondernemen jullie allemaal leuke dingen met je Fribi's. Wie weet gaan wij dat toch ook nog eens doen :j
Leuk dat er steeds meer mensen bijkomen hier om mee te kletsen.

Ik ga met Ello inderdaad met magnesium beginnen, eens kijken of dat iets verandert. En voor de rest kijken we gewoon in het voorjaar wat we gaan doen.
Tandarts dinsdag heeft hij braaf doorstaan. Hij had wat scherpe randen op zijn kiezen en zijn snijtanden sleten wat scheef af, die zijn nu gelijk gemaakt. Ik vind het altijd zo zielig om zo'n gesedeerd paard te zien...

Afbeelding

Alles is goed gegaan, maar hij had best wel last van de behandeling achteraf. At slecht en was zijn hooi erg aan het soppen. Het gaat nu gelukkig weer beter.

Ir111, spannend zijn verhuizing, maar klinkt als een fijne plek voor de Kolonel! Ik denk dat Ello zo'n plek ook erg zou waarderen :o

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:15

Lekker dat hij binnenkort gaat verhuizen IR111. Veel plezier toegewenst.

Savana staat voor 27-12 ingepland voor de tandarts. Ik kan de scherpe randen voelen.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:20

Wat leuk allemaal om weer te lezen. Zo te zien veel verschillende soorten paarden. Vind het leuk dat er meer mensen zo enthousiast zijn en worden over het ras. Toen ik begon met Freibergers te rijden waren er hier nog zo ontzettend weinig. Wanneer iemand vroeg wat voor een ras ik reed kende bijna niemand de Freiberger. Toch wel leuk om het te kunnen delen met meer mensen.
Heros is recent weer bij de fysio geweest en heeft weer een dry needling behandeling gehad. Dus nu weer fijn en lekker los.
Vorige week weer een check van de tandarts gehad en gelijk (mis)bruik gemaakt van de situatie en hem nog een x geschoren (kan ook prima zonder verdoving trouwens). Dus hij staat er weer mooi op :D
Hebben jullie je nog opgegeven voor t Freibergerweekend in juni op de Veluwe? Wij gaan mee! Super zin in!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:37

Die Freibergerweekenden vallen voor mij steeds net niet handig. In juni zit ik vlak voor eindejaars tentamens. Stressssss. :D En toevallig deze oktober ook. Dus ik sla weer over.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik rijden in een groep niet echt leuk vind. Ik ben meer van alleen of met zn twee. Dat speelt wel mee met prioriteren.

Ik zou het wel heel leuk vinden als een dag een onderlinge wedstrijd zou zijn. Of een working equitation of trec clinic oid? Dat t maar 1 dag is. Ik vind een heel weekend ook wel wat langom te besteden met wildvreemden. Niet dat ik mensenschuw ben hoor. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:04

Ik ga mee met IR111. Een leuke clinic waarin de veelzijdigheid goed uitkomt lijkt mij ook. Mag ook op een ander moment dan het freibergerweekend.

Vandaag een stukje buiten uitgestapt met een stalgenoot en wat heb ik genoten.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:40

Oehh zo'n onderling wedstrijdje lijkt me ook wel heel leuk! Proefje, parcourtje en trec/we, voor ieders wat wils?!
Een rit vind ik ook leuk, maar meer om te babbelen dan om het rijden. Ik vindt rijden in een groep ook lastig lr111.
Wordt de rit (en het weekend) weer bij Apeldoorn georganiseerd?

cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:58

Hi Allemaal
Ik heb sinds 6 weken een Freiberger van 4 jaar. Ze is mijn 2de Freiberger merrie en is heel anders dan de eerste. Met de eerste kon ik vanaf het begin lezen en schrijven maar deze merrie heeft meer tijd nodig om te wennen.
Ze staat 24/7 buiten en dat gaat heel goed maar ik vind het moeilijk om haar op gewicht te houden. Ik voer 2x een beetje krachtvoer en een halve baal hooi per dag. 6 dagen per week doen we grondoefeningen of loopt ze tussen de lange lijnen om het vertrouwen tussen ons beide op te bouwen: dus nog geen zwaar werk onder het zadel of voor de kar.
Belker: ik lees dat jij met voer verbetering hebt geboekt: wat heeft het meest effect gehad, denk je?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:20

ik denk dat het samenhang van factoren is. Eerst goed ontwormen. Daarnaast staat die van mij s nachts binnen en dat scheelt toch energie. Verder krijgt die van mij ook voordroog naast hooi, dat heeft meer energie dan hooi. Dat gecombineerd met de equilin die zorgt voor betere opname van de voedingsstoffen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:20

Welkom Cathy!

Mijn vriend zijn paard (springerige KWPNer) houden we redelijk op gewicht door de comib equilin en esparcette.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:43

wat rijfoto's van vandaag.
ik blijf helemaal <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puppy sturen
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:08

Ze is leuk Belker! Ook leuk om het verschil met De Kolonel te zien, Sav is veel rijtypischer.

De Kolonel had vandaag de turbo aanstaan. Rustig draven in het bos was er niet bij. :D Maar toch lief blijven, hard gaan maar toch te remmen zijn. Lief. <3

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:20

Ziet er super uit Belker! Mooi paardje.
Hier ook weer fijn getraind afgelopen weekend. Heros loopt ook erg fijn. Na de kerst hebben we weer concours gepland en zelfs een indoor crossles /3 super veel zin in!
Dat hele weekend met 'vreemden' weg valt mee hoor :D het is altijd super gezellig. Bovendien draagt het hebben van een Freiberger bij aan genoeg klik en gespreksstof :D wij zijn in elk geval weer van de partij. We gaan idd weer naar de cantharel en dus heerlijk rijden op de Veluwe! Je kunt ook alleen een ritje mee rijden hoor het is niet verplicht om er het hele weekend te zijn. Des te meer zielen des te meer Freiberger vreugd *\o/*

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:01

HeidiHeros schreef:
Dat hele weekend met 'vreemden' weg valt mee hoor :D het is altijd super gezellig. Bovendien draagt het hebben van een Freiberger bij aan genoeg klik en gespreksstof :D wij zijn in elk geval weer van de partij. We gaan idd weer naar de cantharel en dus heerlijk rijden op de Veluwe! Je kunt ook alleen een ritje mee rijden hoor het is niet verplicht om er het hele weekend te zijn. Des te meer zielen des te meer Freiberger vreugd *\o/*

Ik geloof gelijk dat het gezellig is hoor :D maar zoals gezegd vind ik rijden in een groep niet zo leuk en dan zeker niet met 'vreemden'.

Ben jij bestuurslid van de vereniging? Zou het een idee zijn om eens te inventariseren onder de leden (per mail met als vervolg een enquete oid) wat zij leuk zouden vinden om te doen? Waarbij je gelijk kunt bekijken of er nog meer ideeen zijn voor de vereniging? De doelstellingen zijn voornamelijk informatie verstrekken, als je daar echt meer mee zou willen zou bv de website wat uitgebreider kunnen zijn.

Nou ja, zomaar wat ideetjes die nu bij me opkomen. :) Zeker geen kritiek hoor maar als nieuw lid dat niet van groepsritten houdt geeft de vereniging niet zo veel meerwaarde. Vandaar dat ik mijn hersenspinsels deel. :)