Mindfields schreef:Horst kijkt absoluut niet naar het niveau hoor, dus dat hoeft geen reden te zijn, hij wil iedereen helpen. die iets wil leren.
Heel lief, dankjewel, maar toch is dit voor mijn gevoel nog te hoog gegrepen.
In principe ben ik nog maar een half jaar aan het paardrijden.
Als we een jaar verder zijn en ik al veel meer heb geleerd en ervaring heb dan sta ik er zeker voor open om eens een clinic te volgen.
Alhoewel ik zeker weet dat ik dan van jou ook heeeeeeel veel kan leren!
Jibbel -> Weer wat geleerd, dankjewel!
Esssss -> Lief ezeltje! Lijkt wel alsof hij een kale plek op z'n bil heeft.....
Vanavond ons eerste ritje op de harde weg gemaakt met Grytsje.
Én het was de eerste keer dat ze alleen met mij een buitenrit maakte!
We hebben alleen maar gestapt, ik wil het rustig opbouwen, en ze gedroeg zich voorbeeldig!
Langs 1 punt wilde ze niet lopen, dat was langs een electriciteitskast.
Tot 3x aan toe draaide ze zich om en wilde weglopen, tot ik heel streng een paar keer DOOR! zei, toen ging ze er uiteindelijk wel langs.
Op de terugweg wilde ze weer omkeren, maar toen was 1x DOOR! zeggen genoeg.
Verder had ze het volgens mij best naar haar zin, ze keek heel erg om zich heen, haar oren stonden helemaal naar voren en af en toe gaf ze even een diepe zucht/snuif.
Na Grytsje verzorgd te hebben heb ik Jetske gepoetst en opgezadeld.
Deze keer ging het al een stuk beter dan afgelopen zondag met hoeven krabben en met het bit indoen.
Eenmaal in de binnenbak was ze vrij onrustig dus heb ik eerst net zo lang ingestapt tot ze helemaal ontspannen was.
Ik heb gisteren tijdens de massage van Grytsje een hele tijd met Nicole gepraat en zei vertelde dat het met een jong paard heel goed is om in het begin veel met lange teugels te rijden met iets contact en zodra de hals ontspannen is en het hoofd zakt om dan iets stelling te vragen, en zo een beetje ermee spelen.
Dat heb ik dus nu bij Jetske (zij is 4 jaar) uitgeprobeerd en ik moet zeggen dit bevalt mij prima!
Dit ga ik ook bij Grytsje doen en kijken hoe zij er op reageert.
Tijdens de lessen wordt ik er steeds maar op gewezen dat ik meer stelling moet vragen/nemen, maar hoe kan ik Grytsje in stelling laten lopen als er niet eens ontspanning is?
Ik moet de rem op mijn buitenhand zetten en met mijn binnenhand tegen haar hals aan drukken en de teugels goed strak houden.
Grytsje gaat hier tegen in verzet door alsmaar harder te lopen, wat mij ook logisch lijkt want er is totaal geen ontspanning in haar hals en ik trek haar hoofd als het ware opzij.
Ditzelfde merkte ik ook heel erg bij Jetske, en door nu met vrij lange teugels te rijden en eerst op die ontspanning te wachten om vervolgens voorzichtig om die stelling te vragen en er een beetje mee te spelen ging het in mijn ogen veel beter!