[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:19

Hij staat op wacht idd Vanwege te weinig nakomelingen die aanleg test konden doen geloof ik

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:14

Nynke klopt wat ik begreep moet er nog 1 nakomeling de test doen en was die gevonden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:33

Er moesten nog 5 geloof ik. Maar kan niet meer zien aangezien de site nog stuk is. Er loopt in ieder geval nu 1 mee in de ABFP ronde van nu.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:49

En zolang zo'n hengst dan 'op wacht staat', mag die dan nog ingezet worden voor de fokkerij of zit je dan opgezadeld met een veulen wat je niet kunt inschrijven in het stamboek?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:52

Je krijgt dan een bijboek papier als je nu zou dekken. En daar mag je prima mee dekken enzo.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:35

Aha, check. Thanks.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:42

Leuk om de hengstenkeuzes te lezen.

Ik heb gekozen voor Hildwin, vanwege een laag verwantschap maar ook onder andere de rasuitstraling die hij op mijn merrie kan verbeteren.
Zijn minder goede punten kan mijn merrie compenseren op papier. Nu afwachten of dat ook echt zo is natuurlijk!

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 07:34

Leuk om alle hengstenkeuzes te lezen!

Ik heb zelf weer even een vraagje, over voer en gewicht.
Ik ga vrijdag Tooske op hapen, mevrouw is 10 maanden. Ik zit een beetje met het gewicht van het voer aanhouden...
Want ik heb geen idee hoeveel ze weegt, en schatten vind ik nog erg moeilijk. Dus ik dacht, ik ga eens bij jullie vragen.Afbeelding
Dit is de mooie dame.

En natuurlijk snap ik dat ook het voervoorschrift maar een indicatie is, uiteraard. Maar ik wil het wel zo goed mogelijk gaan doen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 07:49

Hier heeft het vriendinnetje van mijn veulentje op de weegschaal gestaan, die wordt half mei echt 1 en die woog een maand terug 300 kilo.
Mijne is groter en voller dus ik vrees nog meer :D

Heel veel plezier met je baby ophalen, leuke en spannende tijd gaan jullie tegemoet.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 07:56

Oh jeetje! Ik dacht namelijk aan een kilo of 300 voor Tooske
Ja ik vind het onwijs spannend, hoop dat alles goed gaat

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:26

Leuk Juyla. Wij gaan bij onze veulens van deze leeftijd idd ook uit van 350 kilo. Dus daar zit het wel zo ongeveer.
Spannend dat ze komt! Gaat ze id opfok of heb je haar thuis?

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:34

Dan hou ik denk ik gewoon 350 kg aan.
Ze komt in een paddock paradise! Zowel een pension als een opfok, er staan meer jonkies in de groep. En op deze manier kan ik haar wel regelmatig uit de groep halen om lekkee te tutten, wandelen etc. Is een half uurtje van mijn huis af, erg fijn!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:18

Wat fijn, veel plezier!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:14

De inteelberekeningsfunctie doet het weer *\o/*

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:30

Wat fijn idd. Veel plezier van haar!

Hier zijn inmiddels twee van de 3 jonkies zadelmak te noemen. De nieuwe hengst ging zo makkelijk. Paar keer gelongeerd met zadel, toen er op en wat heen en weer stappen en draven op het harde. Gister 2e keer erop, zelfde gedaan en toen nog 10 minuutjes los in de bak. Gaat echt zo mooi! Zo leuk om dat zo met z'n tweeën zonder stress bij de paarden te kunnen doen.

Onze Oukje is zo braaf, die kan wel mee op buitenrit. Daar gaat op termijn iemand echt een heel leuk paardje aan hebben!

Onze eigen 3 jarige hengst moet eerst een gebroken kies kwijt dus die laten we nog even staan tot na de tandarts.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:32

Ynekes wat fijn dat het zo ontspannen en goed gaat dat gun je ieder paard.

Julia veel plezier alvast met je knapperd!

Ja we kunnen weer in de site van kfps.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:03

Ik lees hier nog steeds mee maar niet meer gepost. Ik ben namelijk gestopt met het rijden van de friese ruin door verschillende omstandigheden. Een hele moeilijke keuze want de eigenaren zijn geweldige mensen, maar uiteindelijk moet ik keuzes maken waar ik zelf ook blij van wordt.

Wel start ik vanaf zaterdag op een nieuwe stal waar ik meerdere leuke friese paarden mag rijden, dus ik mag gelukkig blijven in dit topic :D Heb er onwijs veel zin in!

Wat een mooi veulen hier boven <3 Wat leuk dat ze in een paddock paradise komt!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:06

Hier ook niet veel te melden. Heb mijn menwagen uit elkaar liggen om 'm op te knappen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:10

Bij mij gaat alles zn gangetje.. Picasso is aan de longeerlijn heerlijk fris, maar onder het zadel zijn we echt stappen aan het maken gelukkig. Deze week van meerdere mensen positieve feedback gekregen wat betreft onze vooruitgang. Toch fijn om te horen dat het harde werk (en veel lessen) dan toch zn vruchten begint af te werpen :D Volgende week op wedstrijd, fingers crossed dat het dan ook goed gaat. Vaak verliezen we impuls door de manier waarop ik rij op wedstrijd (te voorzichtig en beetje gespannen) :+

Mennen ging bij ons heel goed de laatste keer, het was een spannend stuk om te wisselen (van instructeur naar m'n vriend) waar Picasso niet stil wou blijven staan, maar ze deden het super daarna.

Goed vooruitzicht Julya! Veel succes vrijdag :D

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:18

@julya, oh daar is ze, mooie dame hoor.

Ga je haar zelf halen of wordt ze gebracht?

Ik hoor net van mijn werkgever dat eind van de maand zijn driejarige merrie naar Van Manen moet voor training, ding kan net aan een halster lopen op vaste route....Dus ik ga het weekend maar eens een poging wagen om haar iets meer te leren...ze moet dus ook voor het eerst de veewagen op, iemand tips? Wij hebben er geen 1 staan, dus het is niet dat we beetje kunnen oefenen. Haar moeder kan ook niet mee want die is hoogdrachtig....

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:43

Ja soort van zelf halen. Met de paardentaxi, maar ik ben er wel bij :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:51

Barbaranova een trailer lenen om te oefenen?

Hier bij ilias wezen kijken die in training staat. Erg blij met hoe goed hij het doet. Volgend weekend komt hij maar huis want douwe mist hem wel heel erg. En dan komt de instructie hem thuis nog even rijden zodat ook daar niets anders is voor hem.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:29

Ik heb een trailer, maar dat is toch anders als een veewagentje, ik ga eerst maar eens kijken of ze fatsoenlijk aan een halster mee wil lopen enz...

Waar staat je paardje in training?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:44

BarbaraNova schreef:
@julya, oh daar is ze, mooie dame hoor.

Ga je haar zelf halen of wordt ze gebracht?

Ik hoor net van mijn werkgever dat eind van de maand zijn driejarige merrie naar Van Manen moet voor training, ding kan net aan een halster lopen op vaste route....Dus ik ga het weekend maar eens een poging wagen om haar iets meer te leren...ze moet dus ook voor het eerst de veewagen op, iemand tips? Wij hebben er geen 1 staan, dus het is niet dat we beetje kunnen oefenen. Haar moeder kan ook niet mee want die is hoogdrachtig....

Wat kent/kan de merrie verder al?
Mijn ervaring is wel dat paarden veel makellijker een vrachtwagen op lopen en te laden zijn in vergelijking met een trailer.
Wat wordt er verder verwacht qua training dan? Een goede voorbereiding is het halve werk ja...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:23

BarbaraNova schreef:
Ik heb een trailer, maar dat is toch anders als een veewagentje, ik ga eerst maar eens kijken of ze fatsoenlijk aan een halster mee wil lopen enz...

Waar staat je paardje in training?

Ja zeker anders. Ind de ervaring leert dat ze meestal wel de vrachtwagen op gaan. En slim om eerst even te kijken wat ze wil en kan.

Hij staat bij aimee weisse in training zij is sinds 2019 mijn instructie en kan erg goed met ilias.