Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:27

Raiza gefeliciteerd met je punt!is er toch weer 1tje. En leuk dat je zo onverwacht kon jureren ik moet soms ook nog iets meer afwerken in mijn proefjes. Dank weer voor de tip!

Esther jammer van je punten maar ik zou niet zonder ijzers durven starten op gras veel te bang om te vallen. Misschien toch op ijzers zetten als je op gras wil starten?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:37

Blootvoets en gras is indd een beetje creepy al is het op droge bodem en een stabiel paard wel te doen in de B. Maar ik had vorig jaar ook fouten in m'n proef door de glibberigheid.
Heb nu wel voor ijzers gekozen, maar snap dat niet iedereen dat doet. Voor 2 maandjes op ijzers betaal ik nu 105 euro -O-
Ik vind het echt een hoop geld voor een paar wedstrijdjes op gras. Hier zijn eigenlijk alleen in hoogland de wedstrijden op gras en dat is 3x per jaar (incl kampieonschappen) dus zou dan nu voor 1 wedstrijd ijzers er onder zetten. Maar vind het zonde van t geld. Dus heb de komende twee maanden meteen volgepland met wedstrijden op gras :')

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:38

Estherr__1 schreef:
Zo ook weer even bij gelezen! :)

Wat een gave kleur DnBles! Ik houd daar wel van :j
Waar is die deken van? Zoek ook nog een knal roze fleece deken

Ik heb de dekens zelf te koop (zie advertenties) ;)

Wat jammer dat het zo tegenviel

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:39

Ja ik zou het dan ook benutten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:48

ja en las dat een val van paard je 2 winstpunten kan kosten, daar schrok ik ook wel van.

ik heb ijzers rondom laten plaatsen voor 2 a 3 wedstrijden, neem geen risico. ik was 95 kwijt inc stiftgaten

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:51

Sanet schreef:
Esther, als je start op gras, dan toch echt rondom op ijzers met gaten. Afgelopen weekend ging er ook al iemand onderuit.. Dat kan voor zowel ruiter als paard heel naar aflopen, dat wil je toch niet?

Nee dat wil ik ook zeker niet, daarom er ook voor gekozen om niet te galopperen.
En heb ook besloten dat ik ook niet meer op gras ga starten als ik geen ijzers heb.

Lauke, vind dat indd ook een hoop geld, daarom doe ik het ook niet en omdat ik het eigenlijk ook niet nodig vind verder. Ga ook niet meer op gras starten!

Bedankt voor de tip Jenny, ga het proberen.
zo iets had ik ook gelezen inderdaad

Oh DnBles, ik ga eens kijken!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:14

Vind het verstandig van je dat je niet vent gaan galopperen. :) dan maar op save inderdaad.
Beetje jammer dat je van te voren zo moeilijk ik kan chatten of de bodem droog is of niet hihi.

Ik ben wel heel benieuwd hoe ze loopt met ijzers. Die heeft ze bij ons namelijk nog nooit gehad :P hoop niet dat ze ineens veel hoger gaat opgooien :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:19

lauke: die van mij zette geen stap anders. ook niet op het harde.
ik doe gewoon kleine eenvoudige puntjes in. heb zelf ook geen verstand van stiften/proppen/kalkoenen haha maar grote vierkanten op het harde is niks en eenvoudige puntjes op zowel zacht als hard lijkt me het makkelijkst. beter iets dan niets
tenzij iemand een betere tip heeft

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:28

Ik heb het Tacx set. Daar zitten punten en blokken in. Als het nat/lang gras/drassig was direct de bokken in. Anders de punten.

Mochten ze gaan glijden op de ijzers op het harde, vraag je smid dan om widiapunt-nagels. Dat kost je iets meer. Maar dan ben je wel veilig!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:31

Ik gebruik altijd kalkoenen met een wideapunt, zijn denk ik een cm met dan een punt van een halve cm eraan. Alleen die kleine puntjes hebben weinig effect vind ik zelf
Die met wideapunt gaan bij iets hardere grond net wat makkelijker de grond in dan die vierkante blokken

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:33

Afbeelding
ik heb deze en dacht de onderste rij er in te draaien, ik vind die bovenste zo groot?
heeft inderdaad ook widea punt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:39

Nee, ik bedoel widiapunten in de nagels in de ijzers zelf voor als de paarden zonder proppen/kalkoenen gaan glijden op beton of asfalt.

Die grote zijn groot ja, maar ondersteboven is ondersteboven. Je zou ook alleen achter de grote kunnen doen en voor kleinere. De motor zit achter tenslotte.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:43

ok bedankt voor de tip.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:09

Ik heb totaal geen verstand van die kalkoenen :')
Ik laat de eigenaar wel even de goede uitzoeken haha. Die hebben meer ervaring met dit soort dingen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:27

Dank voor alle leuke reacties op m'n clinicfoto's!! :D

Kalkoenen weet ik ook niks van, rijd bijna altijd op gras, maar Tamme heeft geen ijzers :P

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:43

ik heb eigenlijk bijna altijd de grote er in op wedstrijd, je wilt toch safe zijn, en naar mijn idee heb ik meer grip met de grote als met de kleine.

Thuis doe ik wel eens de kleintjes maar dan heb ik toch het idee dat hij soms wil gaan glijden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:49

ze lijken zo groooot, misschien omdat ik ze niet gewend ben.
ga ze van de week eens uitproberen

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:57

ik heb super fijne kalkoenen gevonden, weet niet precies hoe het heet maar je kunt ze er zo in draaien. Je hoeft niet eerst met zo'n tapje het schroefdraad schoon te maken. Vind het altijd zo eng dat dat tapje er in vast zit, mijn vorige paard had nogal vaak de neiging te gaan lopen tijdens het stiften draaien namelijk.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:00

ja de tacx denk ik
maar als je ijzers vol klei zit dan krijg je dat er toch niet uit met die kalkoenen?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:18

Ik heb ook die set en als het droog is gebruik ik de kleine. De grote gebruik ik nooit je hebt ook nog 15mm die heb ik los er bij gekocht die zijn ook heel fijn. Tappen heb ik ook een hekel aan meestal krijg ik ze wel schoon genoeg met een spuitbusje water er bij. En mijn vriend tapt meestal en dan hou ik de hoef vast.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:16

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:19

Jenny_S schreef:
ja de tacx denk ik
maar als je ijzers vol klei zit dan krijg je dat er toch niet uit met die kalkoenen?

Nee je moet wel gewoon de hoeven uitkrabben, dan ga ik gewoon met de krabber even door het stift gat zodat het grove eruit is en dan kun je ze erin draaien :).

Anders moet je vaak met zo'n apart tapje erin om het schroefdraad schoon te krijgen.

@utopia, mooie foto's! Ik ben zelf niet zo'n fotograaf dus heb er niet zo veel verstand van maar vind ze zeker mooi!
Mijn vorige paard was ook een Koss, leuke dieren zijn dat! :D

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:40

Je kunt , als je meerdere dagen achter elkaar, op concour gaat van die herriestoppers in de gaten doen. Zo blijven de gaten schoon.
Als je punten draait altijd de puntjes aan de buitenkant en de stompe aan de binnenkant. Dit om verwondingen tegen te gaan.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:13

Ja ik vond deze Koss ook echt heel erg leuk! :D Dankje voor je reactie :D

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:51

Mooie foto's Utopia, al vind ik de foto van de Koss te wazig voor in een portfolio. De rest is wel mooi. De laatste had iets scherper gemogen.