Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:08

tja springwedstrijden zijn makkelijker. balk er af is balk eraf. middendraf voor de ene is geen middendraf voor de ander bij dressuur etc.....
soms denk ik YES en jury GA NAAR HUIS
of ik denk K*T en jury BRAVO

haha

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:17

Denk dat ik dan nog een wedstrijdje B start en dan maar eens van de L ga proeven, heb geen haast.
Heb wel eindelijk eens foto's van een wedstrijd, ben er blij mee :)

geen zorgen, heb ook netjes betaald voor de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Tja jury's zijn inderdaad soms ingewikkeld en zijn ook maar mensen.
Als de ene jury net ietsje lager punt voor een aantal of alle onderdelen kan dat al een hoop schelen.
Heb eens de ene dag 171 en 170 gereden en de volgende dag 183 en 185, zat een avondje tussen en qua gevoel
waren de proeven met de laagste punten de beste haha.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:21

inderdaad wat voor de ene prima is maar geeft een 6 geeft een ander een 7 en dan zie je al snel verschil

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:48

ach ik denk van zolang mijn gevoel goed is, en dat ik zelf het idee heb dat bepaalde dingen veel beter gaan dan de vorige keer

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:55

Maaike_Ma schreef:
waren bij 2 jury's, en bij elk punt zelfde commentaar paard is niet nageefelijk echt bij elk punt := Hoorde van iemand dat dit ook helemaal niet mag ja aan het einde maar niet de hele proef.
Iemand die ik kende moest een week later ook bij die jury's ook maar hele lage punten en natuurlijk onderaan...

Als jouw paard niet goed nageeflijk is in de proef dan is het volkomen terecht dat je op ieder onderdeel dat hij daadwerkelijk niet nageeflijk is een lager punt krijgt en onderaan bij de eindcijfers kost het je punten op de aanleuning en ook op de rijvaardigheid en het effect van de hulpen.
Dat ligt niet aan de jury en is ook niet omdat hij of zij streng is, maar dat is omdat je je paard niet goed genoeg voor elkaar hebt. Met oneerlijkheid heeft dat niks te maken. Ik snap best dat het niet leuk alsmaar je punten tegenvallen, maar kijk eens kritisch naar jezelf en naar de prestatie die je hebt neergezet. In het L1 moet je de nageeflijkheid gewoon voor elkaar hebben. :)

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:01

Even snel een berichtje van mij, lees vanavond alles bij :)

Vandaag 191 en 186p gereden met Dutch. Als de B en de L1 niet samen waren gevoegd, waren we 2x 3e geweest

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:18

Nou het is nu 1,5 week verder en kan nog steeds niet zonder pijn zitten...
Had gehoopt er nu toch wel weer op Euwe te zitten..
Gelukkig pas over een maand weer de volgende wedstrijd.
Vandaag maar weer even longeren.

Voor de goede berichtjes: Toppers!
Voor de mindere berichten...: komt wel goed!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:49

Gefeliciteerd racheel!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:04

Jenny_S schreef:
amoor: goed dat je je zo aan het inlezen ben. pas wel op met 2 instructie door elkaar toe te passen je kan in de war raken en ook je paard. ik moet dingen voelen anders snap ik het sowieso niet :+

xtopia: leuk een clinic en inderdaad foto is een momentopname kan je niks over zeggen. iedereen zoekt normaal de mooiste uit :D ik ken hem trouwens niet

iemmaa: van harte.

dnbles roze en lime groen zijn mijn favoriet

lvie: hoe zijn de week bevallen?

Instructieweek was ontzettend leuk en erg veel geleerd! :)

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:10

Afbeelding
Straks even bijlezen
Het is toch roze geworden :D

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:01

pff die is wel echt knal roze dnbles. staat wel goed.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:07

Zo. Dat is roze! :wow: hahaha

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:11

Haha
Het zijn allemaal knal kleuren :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:24

ja mooi roze haha

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:31

Gefeliciteerd rachel!! En mooi dat roze zeg! Dnbles

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:45

Zal trouwens ook even een update doen over het veulentje hier na die lastige bevalling!

Het gaat echt super goed met haar en moeders! Op dag twee kon ze helemaal zelfstandig drinken, we hoefde haar dus niet meer vast te houden zodat ze niet omviel.

Dag3: Ze is nu al super nieuwsgierig, komt gelijk naar je toe als je voor de stal staat en wil de hele dag knuffelen, ze is alleen nu al net zo groot als het hengsten veulen die nu een maand oud is ongeveer :')

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:00

Wat fijn dat het zo goed gaat emmaa!

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:28

Fijn emmaa!

Haha ja het is écht roze :P

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:17

Super gave kleur dnbles!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:12

DnBles: Gaaf! Ik had ook roze gekozen, al lijkt limegroen me ook wel mooi. Ben niet zo van het oranje. Ik heb bij de aankoop van Jinthe een soort zeegroen/blauwe deken erbij gekregen. Zou ik zelf nooit uitgekozen hebben in de winkel, maar hij staat echt heel mooi, had ik niet verwacht.

iEmmaaa: Gefeliciteerd met het veulen. Grappig altijd dat gestuntel op die lange poten, maar ze hebben het vaak snel genoeg in de gaten :j

xXutopiaXx: Leuk, die clinic. En gaaf dat Laurens er ook effe opstapt. Zou me ook niet druk maken om die 3e foto. Je ziet dat hij effe doorvraagt met zijn hand en zolang hij op tijd los laat geeft dat ook niks. Op wedstrijd moeten ze mooi aan de loodlijn en gesloten lopen, maar in de training is juist een keer wat meer doorvragen echt niet erg

Marjolein en Rachell: Gefeliciteerd met jullie punten! Netjes

Michelle: Mooie foto's en een net resultaat. Dat gaat helemaal goedkomen als je officieel gaat starten

Maaike: Waarom zou een jury niet bij ieder onderdeel commentaar mogen geven als de aanleuning niet goed is? Het is een basisonderdeel van iedere oefening, dus het wordt idd in het punt meegenomen en ook nog een keer onderaan. Ik jureer zelf ook, maar als de aanleuning echt zo rommelig is, stop ik meestal wel met het bij laten schrijven en maak er onderaan nog een extra opmerking over.

Ego berichtje nog: Ik was donderdag weer op wedstrijd geweest, onze 3e wedstrijd. Gelukkig nu een keer geen enge bosjes rond de ring (alleen een losgebroken paard wat door de ring gegaloppeerd kwam, maar daar gaf ze niks om). Eerste proef ging voor mijn gevoel echt heel erg fijn, geen fouten, hooguit een slordigheidje. Ook aan de kant werd gezegd dat het heel netjes eruit zag. 2e proef wat rommelig, beetje slingerend en was ze wat moe. Kwam dat paard door de ring dus zelf effe concentratie kwijt. Ging niet slecht maar kon beter. 1e proef 177 (viel me zwaar tegen) en 2e proef 181 *\o/* dus ons 1e wp is binnen :D

Vrijdag clinic gereden met Jenny Veenstra. Echt fijn gereden en heel erg gewerkt aan gehoorzaamheid, ze went nog wel eens af wanneer zij wil en loopt liever op een volte dan op een rechte lijn. Dus vooral vierkanten gereden, laten wachten terwijl je wel stelling vraagt en dan pas af laten wenden zodra je toestaat. Had een veel gehoorzamer paard aan t eind van de clinic en kon zelfs beheerst een vierkant galopperen zonder als een kip zonder kop op de volte rond te crossen :') Had geen fotograaf bij, maar kwam deze op FB tegen ;)
Afbeelding

Gisteren naar de friezenwedstrijd gaan kijken in Geldrop. Bleek de jury van de L2 tm de B niet aanwezig te zijn, die was het vergeten :( Werd gevraagd of ik de rubriek dus kon jureren en dat maar gedaan. Wel leuke paarden in de ring, ook aantal die het echt heel spannend vinden.
Waar ik me de laatste tijd wel steeds meer aan stoor is dat er zoveel ruiters zijn die dan een paard bij hebben die niks eng vindt en gewoon onverstoord rondloopt en die dan een ontzettend slordig proefje rijden. Niet omdat het paard niet meewerkt, maar gewoon niks afwerken, alle hoeken afsnijden, geen overgangen rijden, gewoon uit galop in draf laten vallen en zelf al heb je nog een halve rijbaan ook niet meer proberen om nog in galop te komen zodat je je overgang toch nog kunt maken. Zo zonde, kost zoveel onnodige punten :(

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:48

raiza: balen van je eerste proef qua punten. en jeetje wat apart zeg. kom je op wedstrijd kan je toch wel beetje moeite doen. door spanning vergeet ik ook weleens door te rijden, maar dan kan je het wel zien aan mijn houding.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:09

Jenny, ik snap best dat sommige mensen door de spanning "vergeten" te rijden, maar sommigen maken het echt heel bont.
Vooral in de B-L1.. de hogere klasses rijden vaak wel netter. Vind dat dan als jury soms echt jammer. Willen allemaal graag 7-ens, 8-en of nog hoger kwijt, maar soms blijf je steeds op die 6 hangen (of een 5) omdat alles afgesneden wordt, gebroken lijn 5m die dan maar voor 2m gereden wordt, voltes 15 meter die of 20 zijn of soms maar amper 10.
Tuurlijk is het knap dat je een volte 10 netjes kunt rijden, maar dat wordt niet gevraagd in de proef ;)
Heb zelf in een Z1 proef wel eens een serie wissels gereden op een volte contragalop, kreeg ik ook een 2 met : niet gevraagd, wel heel knap ;)

Merkte dat ik me daar gisteren toch beetje aan stoorde, vind jureren echt wel leuk om te doen, maar als je dan 5 combinaties achter elkaar hebt die allemaal hun proefje afraffelen dan wordt het een stuk minder leuk -O-

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:13

Zo ook weer even bij gelezen! :)

Wat een gave kleur DnBles! Ik houd daar wel van :j
Waar is die deken van? Zoek ook nog een knal roze fleece deken

Ik heb afgelopen weekend 2 dagen wedstrijd gehad, eerste dag helaas eeeeerg slecht gereden, heeft ook heel de dag geregend en was op gras (heb geen ijzers) heb dus ook niet kunnen galopperen zowel bij het losrijden niet als in de proef, ze ging elke keer glijden.. Ik schaam me dood maar ik vertel het toch, had ook maar 144 en 148 punten.. Zo slecht heb ik nog nooit gereden |( Bij AKHEC binnen komen in arbeidsdraf kreeg ik ook maar een 5 met als commentaar 'achter de loodlijn' voor mijn gevoel kwam ik gewoon heel netjes binnen en was het toch echt wel gewoon minimaal een 6 waard, blijkbaar vond de jury dit niet en zo ook op de andere draf onderdelen niet..
Had het ook echt even helemaal gehad en ook geen zin meer om de volgende dag te gaan starten, toch maar de moed bij elkaar geraapt en gisteren wel gestart.
Gelukkig scheen de zon en was het gras alweer droog, toen 177 en 180 punten in ieder geval beter dan de dag ervoor, moet alleen veel meer controle houden in de proef, raak in de proef een beetje de controle kwijt omdat we het beide spannend vinden waardoor ze een beetje door blijft denderen met dr nek erop en ik vast blijf houden om ze terug te rijden, waardoor ze dus erg achter de loodlijn komt probeer wel elke keer gelijk weer los te laten maar blijkbaar niet genoeg

Heeft iemand hier tips voor hoe ik dit tijdens de proef kan oplossen?

Thuis heb ik ze zo fijn lopen, en kan ik steeds beter de neus eruit rijden en met losrijden heb ik ze ook elke keer wel fijn maar in de ring ben ik het geloof ik even helemaal kwijt..
Slik ook Valeriaan maar vind het niet helpen.. |o

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:29

raiza:hierdoor krijg je 'zuryleden' haha

esther: omdat je vasthoud (doe ik vaak ook) probeer je handen tussen de oefeningen door te ontspannen even spelen met je vingers.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:08

Esther, als je start op gras, dan toch echt rondom op ijzers met gaten. Afgelopen weekend ging er ook al iemand onderuit.. Dat kan voor zowel ruiter als paard heel naar aflopen, dat wil je toch niet?