[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:49

Afbeelding

Auwert nakomeling in de opfok. Vies maar gelukkig fit :+ Hij staat er inmiddels weer goed bij. Gelukkig.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:56

Knap koppie! Fijn dat het beter gaat

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:33

Wat een heerlijk koppie. Hij ziet er goed uit!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:34

Wat een knapperd Sunny <3 8-) Fijn dat hij het zo goed doet!

Plan Pit-bij-de-kudde-doen is uitgelopen op één groot fiasco en we mogen blij zijn dat het afgelopen is zoals het is afgelopen.

Jels ging eigenlijk prima met haar beoogde weidemaatje. Keurden elkaar geen blik waardig, stonden gewoon te eten. Niks aan het handje. Ze hoeven wat mij betreft ook geen vrienden te worden, als ze de boel maar heel laten.

Daarna Pit bij de kudde gezet. De weg ernaartoe ging eigenlijk feilloos, maar eigenlijk mocht ze al direct niet in de buurt van welk paard dan ook komen. Dus die is naar een hoekje van de weide gerend en daar was het vrij rustig zolang de kudde nog stond te eten. In dat hoekje is een schuilgelegenheid en liggen wat wilgentakken, maar daarvan bleek al heel snel dat die takken weg moesten. Ze kon daar klem gezet worden en ze konden zich eraan verwonden. Daar ben ik maar direct mee begonnen, alleen is de kudde in tussentijd zover dat ze toch richting Pit kwamen en de leider van die kudde komt dus in één rechte lijn op Pit af. Die zat daar dus klem en kon geen kant op. Ze wilde aanvankelijk door de wilgentakken heen maar dat heb ik kunnen verhinderen, alleen zat ze dan dus opgesloten.

Is ze dwars door de omheining gegaan naar een ander koppel, maar dat koppel duldt ook geen andere paarden. Inmiddels was de situatie dus dat de kudde achter Pit aan zat en dat koppel achter de kudde aan zat en het geheel één grote chaos van paniek was.

Ik ben de weide van dat koppel in gesneld, tussen alle paarden door (gevalletje don't try this at home). Op een gegeven moment stond ik bij de uitgang van de weide, roep Pit bij me, maar zodra ze bij mij was kwam daar het paard van het koppel aangestormd. Dus pit voelt zich weer opgesloten en duwt mij opzij, alleen zat ik inmiddels vastgezogen in de blubber en donder dus omver (alles ging overigens nog goed, grote paard had duidelijk geen intentie om over mij heen te denderen). Vervolgens waren we weer terug bij af: kudde achter Pit aan, koppel achter de kudde aan.

Ik roep Pit opnieuw bij me en inmiddels kon de staleigenaar de weide open maken voor mij, ik snel naar buiten met Pit, halstertouw gepakt en met haar gaan stappen. Die was redelijk vlot weer kalm zodra ze bij me was. Ik heb haar vervolgens even op stal gezet, weidemaatje van Jels terug op haar eigen weide, Jels op de bak, paarden van het koppel gevangen, die op de weide van Jels. Staleigenaar ging in tussentijd de afrastering repareren. Samen met de andere staleigenaar de pony's van de kudde terug op hun eigen landje gezet en Jels en Pit maar weer samen op de weide gezet.

Voorlopig proberen we dit niet meer. Sowieso niet zonder meer om Pit bij de kudde te krijgen, dus daar moeten we wat anders voor verzinnen. Volgend weekend ben ik er niet dus komende twee weken laten we alles even bij het oude en dan zien we dan wel weer verder. Het is mij gescheten - even helemaal klaar mee.

Wel een boel wijze lessen geleerd:
- Pit voelt feilloos aan wat ik van haar wil als het telt;
- Ze vertrouwt mij blindelings;
- Jels en het beoogde weidemaatje kunnen samen op één weide.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:57

Wat fijn dat je Auwert weer beter gaat Sunny! *\o/*
Eindelijk wat minder zorgen :(:)

Jelske, jammer dat het zo gelopen is. Ik denk dat het altijd even zoeken is voor de paarden en je zal er niet aan ontkomen dat de leiders van de groep bij Pit willen gaan kijken. Jammer dat ze door de draad is gegaan naar gelukkig geen gewonden :(:)

Hier geen spannende dingen te vertellen. Eind maart begin ik met het beleren van de twee driejarige die dan van de zomer ergens naar de keuring gaan en dan verkocht zullen worden. Ze lopen nu nog langharig in de wei :+

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:25

Ga je ze zelf beleren Jinthe?
Ze maken dan zo’n gave transformatie door! Nu nog als lang harige “monsters” in de wei en straks zijn het ineens “sport paarden”.

Wat een tumult met Pit! Hoop grijze haren rijker denk ik? Wat een gedoe. Hopelijk heeft niemand beschadigingen opgelopen.

We zijn hier bezig met twee nieuwe stallen erbij.
4 x 4,5. Hopelijk voor de merrie en veulen een mooie afmeting. Vanwege de wolf gaan ze komend seizoen helaas niet meer 24/7 naar buiten. Dan is een iets ruimere stal dan we nu hebben voor de merrie wel fijn.

Jaaaa, dat koppie smelt ik ook van. Wordt een hele knappe jongen verwacht ik. Mooi pak behang, lief koppie, mooi gelijmd. Wel een beetje een “dames” paardje. Niet heel groot verwacht ik.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:40

Sunny, dat zijn toch prima afmetingen voor een stal met merrie en veulen. Vervelend dat je zo'n aanpassingen moet doen voor de wolf. Bij ons zal het veulen ook dagelijks naar binnen gaan. We hebben nu alleen drie volwassen paarden nog 24 uur buiten. De drachtige merrie en het oudje komen wel naar binnen voor de nacht.

Ja, ik wil ze zelf beleren. Denk dat de Jehannes een eitje gaat zijn. De Matthys misschien iets pittiger maar verwacht geen rare fratsen. Eind volgende maand eerst maar eens aan de longe met zadel :j

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:57

Ik vind het stoer dat je het zelf gaat doen Jinthe.
Doe je ze ook voor de wagen?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:19

Ze zullen verkocht worden dus even kijken of ze ook voor de wagen gaan. Eerst even onder zadel en mocht dat heel makkelijk gaan kunnen we ze ook nog voor de wagen beleren. Even kijken hoe het beleren gaat en nog even kijken welke keuring we zullen kiezen. Ligt een beetje aan de tijd die we hebben en hoe ze het zadel oppakken.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:22

Mooi hoofdje heeft ie sunnyhorse <3

Vervelend dat t zo is gelopen met Pit.. Picasso was op beide plekken makkelijk samen te voegen, wel gedaan in de periode dat ze weer het gras op mochten. Hij is dominant (kuddeleider) maar evengoed een allemansvriend. Maar één van de shet veulens hier aan huis hebben ze ook heel lang over gedaan om die te accepteren, zo zielig, we twijfelden zelfs of we m moesten houden als het zo bleef. Maar inmiddels past hij er perfect tussen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:18

Wat een situatie Jelske, heb je geen mogelijkheid om ze met een hek of draad er tussen aan elkaar te laten wennen voordat je ze samen zet? Snap wel dat je er nu even geen behoefte aan hebt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:42

Knap hoor dat je er zelf op durft met zadelmak maken. Scheelt dat je ze kent vanaf klein af aan dat geeft hopelijk het juiste vertrouwen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:07

Ik stap ook niet zomaar op andermans paarden hoor om zadelmak te maken. Het scheelt inderdaad enorm dat je ze al hun hele leven kent. Het vertrouwen stukje is er daardoor wel. De Jehannes zou ik zelfs wel alleen aandurven. De Matthys liever iemand erbij die haar even kan vasthouden. Die verliest zich wat sneller in haar onzekerheid. De Jehannes vindt alles wel best :D

Ik zie overal leuke berichten op fb over de Friese Kampioenschappen. De Friesjes hebben het weer goed gedaan en enkele geplaatst voor het NK. Leuk! *\o/*

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:47

Jinthe1 schreef:
Jelske, jammer dat het zo gelopen is. Ik denk dat het altijd even zoeken is voor de paarden en je zal er niet aan ontkomen dat de leiders van de groep bij Pit willen gaan kijken. Jammer dat ze door de draad is gegaan naar gelukkig geen gewonden :(:)

Hier geen spannende dingen te vertellen. Eind maart begin ik met het beleren van de twee driejarige die dan van de zomer ergens naar de keuring gaan en dan verkocht zullen worden. Ze lopen nu nog langharig in de wei :+

Ik maak mij ook totaal niet druk wanneer de leiders van de groep zouden komen kennismaken/kijken. Sterker nog, Ab (leider van de groep) heeft talloze keren als babysitter gediend als ik Jels wat langer bij Pit weg moest hebben voor het één of ander en dat ging gewoon goed. Stonden ook te kroelen/spelen op een gegeven moment. Diezelfde ruin was nu echter degene die direct, linea recta op haar af stoof en begon te jagen. Y;(

Wat tof dat je de puppy's zelf gaat beleren! Ik heb daar altijd een goed gevoel bij, je weet gewoon zeker dat ze een goede start krijgen *\%/* Sowieso vind ik het opleiden/beleren altijd het leukste van het werken met paarden. Ik zou het leuk vinden als je ons een beetje op de hoogte wilt houden :)

SunnyHorse schreef:
Wat een tumult met Pit! Hoop grijze haren rijker denk ik? Wat een gedoe. Hopelijk heeft niemand beschadigingen opgelopen.

We zijn hier bezig met twee nieuwe stallen erbij.
4 x 4,5. Hopelijk voor de merrie en veulen een mooie afmeting. Vanwege de wolf gaan ze komend seizoen helaas niet meer 24/7 naar buiten. Dan is een iets ruimere stal dan we nu hebben voor de merrie wel fijn.

Ja, ik heb er wel flinke stress van gehad. Ik kan er inmiddels ook wel weer het positieve uit halen in die zin dat er op een aantal vlakken ook gewoon bepaalde (prettige) dingen bevestigd zijn gebleken.

Klinkt als een prettige afmeting voor de stallen zeg! Had best gewild om zoiets tot mijn beschikking te hebben toen ik ze op ging halen. Maar ik mag niet klagen met de 3m x 3,5m2, heeft in ieder geval lang genoeg gepast tot het moment dat ze op haar eigen stal kon wanneer het mogelijk is.
Die wolf vind ik ook wat hoor... Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik er nu angst voor moet hebben of nuchter onder kan blijven. Vooralsnog is hij nog niet in de directe omgeving van de paarden gesignaleerd en ik volg de meldingen met veel interesse. Ik zit gelukkig (nog) aan de goede kant van de snelweg, zullen we maar zeggen.

Nynkex01 schreef:
Wat een situatie Jelske, heb je geen mogelijkheid om ze met een hek of draad er tussen aan elkaar te laten wennen voordat je ze samen zet? Snap wel dat je er nu even geen behoefte aan hebt

Die mogelijkheid is er idd niet momenteel. We hebben teveel nieuwe pensionklanten op stal erbij gekregen die nog niet in een groep geïntroduceerd kunnen worden.

Jinthe1 schreef:
Ik zie overal leuke berichten op fb over de Friese Kampioenschappen. De Friesjes hebben het weer goed gedaan en enkele geplaatst voor het NK. Leuk! *\o/*

Ik heb inderdaad ook van alles moois voorbij zien komen :D Dat soort dingen is voor mij toch wel een ambitie hoor! Het lijkt mij sowieso hartstikke leuk om wedstrijden te rijden.

Inmiddels is de rust op stal weer wedergekeerd. Sterker nog, we hebben gisteren middag al weer door geëxperimenteerd. Pit blijkt ook goed te kunnen met het beoogde weidemaatje voor Jels. Kennismaking ging heel prettig en ik denk dat het goed voor haar is geweest om weer even een positieve ervaring met een 'vreemd paard' te hebben. Daar heeft ze gisteren middag een uurtje of 2-3 mee vertoeft. Inmiddels hebben we ook weer een plan.

Komend weekend ben ik niet op stal, maar het weekend erop ben ik weer vrij in beweging. Tot die tijd gaan we eventjes een aantal voorbereidende klusjes oplossen, maar het plan is als volgt. De witte pony die we bij Jels wilden zetten gaan we over twee weken toch bij Jels zetten. Dan kan Pit op de weide waar die witte nu nog staat en dan gaan we één of twee pony's uit de kudde bij Pit introduceren. Loopt dat ook mis, dan is het wat mij betreft ècht klaar en is de kudde van de baan. Maar het gaat dus wel op een ander stukkie waar ze niet zo makkelijk klem gezet kan worden. We gaan zorgen voor verschillende plekken waar hooi en water aangeboden kan worden, zodat er zo weinig mogelijk redenen voor strijd worden gecreëerd. Tijd zal leren of dit gaat werken. Als ze een poos met twee andere pony's kan staan en dan als sub-groepje op de kudde kan worden geïntroduceerd zijn we er ook.

Verder gisteren de hoefsmid geweest. Jels d'r hoeven zijn echt in goede conditie inmiddels - mag ook wel na 8 maanden. Mooi hard ook, straal gezond. Helemaal tevreden over. Pit is gisteren weer iets gecorrigeerd door de hoefsmid. Blijkt die stomme frikandel hartstikke eenkennig te worden. Dus komende tijd heb ik de leidinggevende thuis opgedragen mee te gaan naar stal en zo af en toe eens een eind met haar te lopen, borstelen, voetje oppakken. Ik heb helemaal geen zin in dat gezeik namelijk.
Maar goed, in augustus is ze met 2,5mnd leeftijd iets achterover gezet op haar voorbenen zodat ze haar knieën beter ging strekken. Heeft goed gewerkt. Nu is ze iets naar binnen gezet. Het lijkt erop dat we precies op tijd, precies genoeg hebben ingegrepen tot nu toe. Zo'n moment ben ik toch blij dat ik mijn intuïtie heb vertrouwd.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:24

Wat naar jelske, je kan je zo zorgen maken om je beestje en dan gaat het ook nog eens niet goed.

Zo houdt het mij al een poos bezig dat die van mij op het allerbeste plekje staat wat ik maar bedenken kan, maar toch mist er voor mij een heel belangrijk punt, een bak..

Zullen zien wat de tijd brengt.

Leuk Jinthe zelf beleren, ben ik met mijn jonkie ook van plan, als ik het vertrouw.

Maar eerst maar even aankijken hoe ze het straks in het werk gaat doen.

Voorheen beleerde ik ze samen met een man die ze eerst voor de kar zette, dat scheelde een hoop. Nu heb ik alle tijd om zelf alles voor te bereiden.

En ze wordt zo stoer <3
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:56

Getty maan qat een mooi koppie welke afstamming is die van jou?

Jelske hopelijk gaat jullie nieuwe plan werken.

Maandag ilias weg gebracht naar mijn instructie.
Gisteren geopereerd volgens de arts alles goed gegaan. Was wel erg veel schade aan de zenuw maar hij heeft goede hoop.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:11

Wat een leuk ding is dat Getty_Maan!

@Laura: fijn dat alles volgens plan is verlopen. Ik wens je een spoedig herstel. Hoe gaat het nu?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:36

Het gaat best redelijk wel veel pijn maar dat was te verwachten.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:16

Stoer ding Getty_Maan!

Doet bij jullie die kfps site ook niks? Heb een lijstje hengsten gemaakt voor mijn merrie(s) dus wil graag de inteelt en Verwantschap berekening uitvoeren :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:22

De site ligt helemaal plat idd.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:07

Laura1982 schreef:
Het gaat best redelijk wel veel pijn maar dat was te verwachten.

Vervelend. :\ Ik neem aan dat ze daar in deze fase misschien niet zo veel aan kunnen doen? Wat is de prognose qua revalidatie?

Welke hengsten heb je op het oog Dennenboom?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:24

Als iemand zijn of haar paard beleerd wil hebben voor de wagen. Ik heb van de zomer wel tijd voor 1 of twee paarden. 600 per paard exclusief stallingskosten.

Edit : snelle traject 600.

Ik kan ook een rustig opbouwtraject doen vanaf 2,5 jaar met verkeersmak maken(dus eerst een poos lange lijnen met extra begeleiding) tot het paard klaar is om voor de wagen te gaan. Maar dan vraag ik uiteraard wel meer.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:15

Jelske.. wat een stress met kleine Pit. Wat fijn dat ze snel weer rustig werd in jouw bijzijn maar wat zul je geschrokken zijn. Eerst maar even weer in de rust en dan maar naast elkaar wennen zeg.

Sterkte met je herstel Laura. Hopelijk knap je snel op.

Getty, wat is Maan knap zeg! Ook lekker mee ad slag zeker?

Jinthe: wat leuk om ze zelf te beleren hè! Hier gaan we na komend weekend ook met de jonkies ad slag. Ik longeer en bereidt ze voor en als ze gewend zijn klimt mijn dochter erop. We hebben 2 jonge hengsten op stal en een jonge merrie. Heel benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen en hoe ze met alles omgaan. Twee zijn hier opgegroeid en eentje net gekomen. Benieuwd of dat ook nog verschil gaat maken maar heel veel zin. Ze gaan vaak zo snel vooruit en worden dan echt paard.
Eerst komend weekend nog de horses2fly finale. Afgelopen weekend op het FK gegroomd en komend weekend nr Sonnega. Fingers crossed voor een mooi weekend.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:01

Wat een mooi vooruitzicht Ynekes! Ik vind Sonnega gewoon te ver om 'even' op en neer te gaan dus heb de selecties ook niet gereden. Heel veel succes alvast!

Hier in het zuiden zijn de Friezen wat minder aanwezig maar uiteraard kun je ook hier selecties voor Sonnega en straks Alrako rijden.
Als je dan kijkt op de startlijst van de Brabantse kampioenschappen dan deden er aan het hele kampioenschap over alle klasses maar drie Friezen mee. Nog veel winst te halen dus wat dat betreft :D

Er zal vast wel een mooi verslag van Sonnega gemaakt worden. Dan genieten we er op die manier maar van :Y)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:47

Absolem schreef:
Als iemand zijn of haar paard beleerd wil hebben voor de wagen. Ik heb van de zomer wel tijd voor 1 of twee paarden. 600 per paard exclusief stallingskosten.

Edit : snelle traject 600.

Ik kan ook een rustig opbouwtraject doen vanaf 2,5 jaar met verkeersmak maken(dus eerst een poos lange lijnen met extra begeleiding) tot het paard klaar is om voor de wagen te gaan. Maar dan vraag ik uiteraard wel meer.

Leuk alternatief tijdsverdrijf! Ik heb zelf momenteel niks voor je staan, had het je best gegund.

ynekes schreef:
Jelske.. wat een stress met kleine Pit. Wat fijn dat ze snel weer rustig werd in jouw bijzijn maar wat zul je geschrokken zijn. Eerst maar even weer in de rust en dan maar naast elkaar wennen zeg.

Jinthe: wat leuk om ze zelf te beleren hè! Hier gaan we na komend weekend ook met de jonkies ad slag. Ik longeer en bereidt ze voor en als ze gewend zijn klimt mijn dochter erop. We hebben 2 jonge hengsten op stal en een jonge merrie. Heel benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen en hoe ze met alles omgaan. Twee zijn hier opgegroeid en eentje net gekomen. Benieuwd of dat ook nog verschil gaat maken maar heel veel zin. Ze gaan vaak zo snel vooruit en worden dan echt paard.
Eerst komend weekend nog de horses2fly finale. Afgelopen weekend op het FK gegroomd en komend weekend nr Sonnega. Fingers crossed voor een mooi weekend.

Ja, het was wel gedoe, maar de rust is inmiddels wedergekeerd gelukkig. Als het even meezit, volgend weekend nieuwe poging.

Maar jij hebt ook een mooie fase voor de boeg dus met de jonge paarden! Doen jullie eigenlijk allemaal mee met die jonge paardencompetitie van het KFPS/Horses2fly?