Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:13

KarinvdM schreef:
Laura1982 schreef:
Ik heb een zenuwbeschadiging in mijn rechter onder been. Daarbij ook trombose en dystrofie. Ik hoefde geen grade maar blijkbaar krijg je die bij mijn beperking.

Maar dat krijg je niet zomaar, daarvoor moet je je hebben laten keuren.

Ik weet niet hoelang je al mee leest? maar ik ben vorig jaar mei gekeurd. Ik weet de weg die bewandeld wordt hiervoor dus heel goed.

KarinvdM

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:23

Ik heb mijn Fries pas sinds november en lees en post dus ook pas toen :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:37

Dan had je het inderdaad niet mee gekregen geeft niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:54

Iedereen al weer druk bezig met de wedstrijden lees ik. :j

Dat lijkt me ook niet fijn Laura, z'n beperking..

Mijn lessen gaan ook goed! :D We zijn heel druk bezig met rechtrichten. Maar dat is best moeilijk.
Heb gisteren een soort les gehad van een vrouw die de ADB methode toepast. Ik heb me daar nog niet heel erg in verdiept, maar het is wel erg lastig en afzien de eerste paar keer rijden. :')
Dan rijd je ongeveer 5 meter van de hoefslag af en dan vraag je buitenstelling, als ze naar buiten valt zet je je gewicht in de binnen beugel. Je mag geen teugels of been hulpen gebruiken.
Daarna ga je op de volte met binnen stelling en zodra ze naar binnen valt gelijk contrastelling. Dat laatste stukje snap ik nog niet helemaal.

Ik heb me vandaag verdiept in Marijke de Jong. Ik heb die webinar gezien, die vindt ik makkelijker begrijpen. Zo zijn we in de les ook aan het rijden. Zij heeft 6 sleutels tot het rechtrichten.

1. Lengtebuiging.
2. Voorwaarts neerwaarts.
3. Ondertreden.
4 Buiging binnen achterbeen.
5. Buiging buiten achterbeen.
6. Buiging van beide achterbenen tegelijk.

Wij zijn nu bij 1 en 2. De laatste 3 lijken mij echt onmogelijk.
Wij doen vooral veel voltes rijden met stelling, slangenvoltes.

Ik heb echt de hele dag achter de pc gezeten om alles uit te pluizen...... en ben eigenlijk nog niet wijzer geworden. :+
Er staat zo veel op internet waarom het rechtrichten goed is, maar niet hoe.
Waar ik wel achter ben gekomen is dat hoefslag rijden ook verkeerd is, daar kan een paard ook scheef van worden. Dat zet hij z'n voorhand niet voor z'n achterhand maar ernaast.

Wel merk ik verschil met de galop. Gisteren hebben we dat weer geprobeerd naar een maand ongeveer en ik kan op de rechterkant nu met normale stelling op de volte haar laten aan springen in galop, dan gaat ze eerst in de linker, springt naar een paar passen over in de rechter, maar dat kan ze niet volhouden dus dan valt ze terug. Maar ze sprong bijna altijd over! Dat deed ze aantal maanden geleden ook wel, maar stukken minder en ze werd niet zo druk. Dus ik denk wel dat deze methode helpt! In het bos springt ze ook altijd over, dan zit ze wel overkruist..

Ik wil het combineren, stukjes van Marijke de Jong en ADB. Ik ga niet iemand aanhangen, maar doe wat het beste is voor ons. :D

25 mei hebben wij onze eerste onderlinge wedstrijd op ander terrein! Echt leuk! In Sellingen.
Ik ben heel benieuwd. Hebben jullie trouwens onderinge wedstrijden gereden?

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:31

Laura, ik zou eigenlijk voor mijn aandoening(en) ook een grade krijgen, maar heb meteen in t begin bij de keuring gezegd dat ik niet aangepaste wedstrijden wilde gaan rijden. Dus hebben ze t toen gelaten bij alleen dispensatie voor het doorzitten en ik mag ook met beugelkorfjes (of hoe je dat ook noemt haha) rijden :)

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:47

Amoorm, wat fijn dat het al beter gaat!
Ik heb met Dutch een aantal jaar onderling gereden, omdat zich met geen mogelijkheid liet laden.

Ik heb vandaag heerlijk gereden. Gister ging het heel slecht, hij was echt heel vervelend. Gelukkig was hij vandaag weer lief :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 00:06

Net hele fijne clinic bij Laurens van Lieren gereden! :D

Tofff Daan!! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ennnnn :oo

Afbeelding

Afbeelding

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:31

Wat fijn dat het beter gaat amoor!

Ik ben echt geen fan van Laurens en vind ook dat de een na laatste foto een beetje erg opgekropt loopt

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:33

Gaaf Utopia! Ik weet niet zo veel van Laurens van Lieren behalve dat hij het Friese ras voor dummies ging uitleggen tijdens zijn commentaar op de wereld ruiterspelen :') hahaha

Bij ons is vannacht het tweede veulentje geboren, een merrie :D . Nu nog eentje onderweg.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:02

Gaaf Natasja! Ik ben wel fan van Laurens! indd op de ene laatste foto loopt hij opgekropt maar denk dat dit gewoon meer een moment opname is, waarschijnlijk gaat hij erna gewoon weer verder met de hals uitleggen en op lengte krijgen. Ik heb dit zelf ook met Zotte als ze erg heet is, ik moet continue terug rijden (waardoor ze opgekropt gaat lopen) en dan gelijk weer los laten en de hals op lengte rijden.

Leuk Emma!
Is jouw merrie nu inmiddels wel drachtig van Beart? Vorige keer had het niet gepakt toch?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:14

Ja, zeker gaaf Natasja, ook leuk dat hij er zelf ook op ging. :)
Ik neb jaren geleden tijdens een Bit-dag op Jumping Amsterdam in een clinic van hem mogen rijden, dat was ook gaaf, hij kan je ook fijn helpen. :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:27

Nou ik denk dat hij hem met opzet zo liet lopen, ik heb hem namelijk altijd erg los en daardoor had ik een veel te lang paard gekregen en kon hij achter niet ondertreden. Hij heeft hem eerst een flinke tijd aan elkaar moeten rijden om hem achter ook actief te krijgen, toen had hij hem inderdaad best kort voor.. Helaas moesten we daarna de binnenbak in en konden er geen foto's meer gemaakt worden, maar toen heeft hij hem inderdaad supernetjes lang en laag gereden. Kan echt geen kwaad woord over hem spreken, hij was streng maar rechtvaardig tegen mijn paard en ik vond hem ook erg lief met aaien en belonen :D Ben zeer over Laurens te spreken :j En hij kan je inderdaad heel goed verder helpen!

Leukkk Emma! Veulentje :D Alles goed ermee?

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:52

Ben benieuwd heb je een foto van de kleine?

Even een vraagje aangezien ik zelf twijfel. :+
Wat vinden jullie de leukste kleur voor een zweetdeken op een friese merrie: Roze, oranje of lime groen?
(ik heb een partij zweetdekens en wil er sowieso 1 zelf houden maar vind alle kleuren zo leuk staan op zwart) :o
het zijn overigens wel allemaal knal/ felle kleuren.

Misschien kunnen jullie mij over de streep trekken :P

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:56

@esther, nee helaas niet. De laatste keer heeft het weer niet gepakt dus zijn weer een nieuwe poging begonnen. We kunnen alleen niet echt vinden waarom ze niet drachtig word, haar baarmoeder ziet er gezond uit op alle scans en ook haar bloed hebben we al onderzocht en is ook prima. Het enige wat het dus kan zijn is het feit dat ze "al" 12 is en nog nooit drachtig is geweest.

@utopia, ja nu wel gelukkig. Heeft niet zo'n makkelijke start gehad helaas.

De merrie begon gister avond om 22.00uur al met persen maar er wilde maar niets komen. Om 23.30uur is de DA gekomen en heeft heel voorzichtig gevoeld, het veulen bleek verkeerd om te liggen en kwam dus eerst met haar achterbeentjes. Na nog een paar keer flink persen en hulp van de DA en m'n stalbaas kwam het veulentje er rond 00.45 eindelijk uit.

Op dat moment was alles al zo lang bezig dat iedereen er van uit ging dat het veulen niet meer zou leven, ook omdat er niets bewoog toen het er eindelijk uit was. Maar na het vlies kapot gemaakt te hebben en even flink wakker schudden hapte ze toch opeens naar adem!

Voor de merrie was het helaas nog niet over, de nageboorte wilde er niet af. Ze heeft 2 injecties gehad maar uiteindelijk heeft de DA hem rond 9.00uur eruit moeten peuteren omdat het maar niet los kwam. Daarna is ze gespoeld en dat zal vanmiddag nog een keer moeten voor de zekerheid.

Merrie en veulen maken het nu gelukkig allebei goed, het is alleen echt een super groot veulen. Ze vind staan dan ook nog erg lastig maar is wel al veel aan het oefenen. De eerste paar keer hebben we haar moeten helpen met opstaan maar dat doet ze inmiddels al zelf. Drinken doet ze ook goed als heeft ze hier nog wel een beetje hulp bij nodig, ze kan de uier prima zelf vinden maar ze moet te veel naar voren leunen waardoor ze dan omvalt. Als we zien dat ze gaat drinken laten we haar een beetje in onze armen steunen zodat ze niet omvalt.

Maar ze is de hele dag al hard aan het oefenen en door de stal aan het strompelen (om het zo maar even te noemen :') ) dus het gaat vast helemaal goed komen. Ze is verder prima gezond alleen van die mega lange benen zijn gewoon niet zo praktisch :roll:

@dnbles, nee heb nog geen foto's haha we waren allemaal een beetje in slaapstand na deze nacht :') morgen even maken en dan plaats ik ze gelijk natuurlijk! :D

Oh ja naam suggesties zijn natuurlijk ook nog welkom! Haha de letters zijn W, X, Y of Z

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:21

Gefeliciteerd met het veulentje!
Gelukkig dat het toch nog goed is gegaan. Blijft toch altijd spannend!

Naam: xje (uitspreken als kusje :)) )

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:38

Jammer Emma.. Hopelijk lukt het bij deze poging wel! Bij Zotte pakt het ook niet via een rietje, maar zij is allergisch voor het verdunnings middel wat er in zit, daardoor krijgt ze vocht in dr baarmoeder.. Ze moet dan ook altijd op de natuurlijke manier gedekt worden..

Heb ook vaker gehoord dat het bij Friezen een ding is dat de nageboorte er niet af wilt, bij ons is het dit jaar bij beide Friezen gelukkig goed gegaan.

Wodan, Ymte, Zorento (zo heet die van Zotte :D ) meer kan ik er ff niet bedenken :')

DnBles, absoluut roze!! :D

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:44

Normaal wil de nageboorte er wel goed af komen, zeker bij deze merrie (ervaren fokmerrie) maar waarom het dit keer niet lukte zeg het maar haha

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:49

Oh wat een heftige bevalling dan zeg!! Gelukkig gaat het nu allemaal goed!
Voor namen vind ik echte Friese namen altijd heel leuk, maar weet eigenlijk alleen hengstennamen te verzinnen op het moment :') Wisse, Wessel dat soort gein :P

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:58

Lastig als de nageboorte er niet af wil.
Verna heeft dat elk jaar. Kreeg een tip van de oude eigenaresse om iets bij te voeren. Zij hadden ook een paard gehad die dat had en na dat bijvoeren nooit meer last van gehad. Weet alleen zo niet meer wat het was hihi. Mocht je het willen weten dan kan ik het nog even vragen :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:06

Ymke ytze youke Zotteke fijn dat alles nu goed is Emma!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:27

tjonge wat een hoop gebeurt hier weer! ik ben twee weken niet actief hier geweest ivm instructieweek vn EJ die ik gehad heb en daarna op bootvakantie met de clienten;-)

Zal vanaf nu weer meelezen

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:13

amoor: goed dat je je zo aan het inlezen ben. pas wel op met 2 instructie door elkaar toe te passen je kan in de war raken en ook je paard. ik moet dingen voelen anders snap ik het sowieso niet :+

xtopia: leuk een clinic en inderdaad foto is een momentopname kan je niks over zeggen. iedereen zoekt normaal de mooiste uit :D ik ken hem trouwens niet

iemmaa: van harte.

dnbles roze en lime groen zijn mijn favoriet

lvie: hoe zijn de week bevallen?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:41

Yinke, Yvette, Yggy
De mijne heet Ydel, maar die is al wel een paar jaartjes ouder.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:53

-YSB- nieuw hier?stel jezelf even voor rij je ook wedstrijden?

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:23

Inderdaad heftige bevalling maar gelukkig gaat het nu goed!

Roze vind ik leuk lekker merrie en meisjes achtig <3
Oranje lekker fel en altijd WK EK en Koningdag proof haha :)F
Lime groen vind ik ook leuk alleen is wat lichter en dus ook besmettelijker _O-

Ik heb namelijk niet zo'n super schone dame, zichzelf vies maken is waar ze de beste in is haha
Ga na vanavond beslissen en morgen zal ik een foto maken
Mochten er nog meer met een kleur mening zijn, laat maar weten :D
Vind ik als twijfel kont erg fijn :)