[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jelske

Berichten: 1336
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:59

Wat maakt dat je daar bang voor bent Getty? Of is dat een indruk gebaseerd op ervaring misschien?

nowylover

Berichten: 907
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:47

Hier ook standaard de manen in een hengstenvlecht. Als die slordig word en uit begint te zaken, meestal na een paar weken vlecht ik haar opnieuw. Sindsdien heeft ze juist langere manen dan ooit te voren. en ze staat gewoon samen met haar kroelmaatje en nog een terrorshit

Getty_Maan

Berichten: 2607
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:53

_Jelske schreef:
Wat maakt dat je daar bang voor bent Getty? Of is dat een indruk gebaseerd op ervaring misschien?


Nou ik heb een merrie met dunne manen en ze heeft bij de nieuwe eigenaar lekker staan schuren, waardoor er niet veel moois meer over was.. Ook hadden de Jonge meiden er daar vlechten in gelaten en had ik toch echt een pluk in m'n handen :(

Maar het is echt afhankelijk qua paard, met dikkere lange manen zou ik het wel in een vlecht doen.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:18

Ik heb juist bij mijn eczemer vlechtjes in gedaan.
Het allereerste vlechtje had maar 1 slagen en stond recht omhoog.

Maar als het niet goed voelt, dan vooral niet doen natuurlijk.

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:34

Hallo friesen liefhebbers

Mag ik aanhaken hier?
In het bezit van een bijna 14 jarige ruin beart x pike en een bijna 5 jarige Elias x mintse.

De 14 jarige is z1 +5 en helaas wegens astma en stofallergie uit de sport.
De 5 jarige is B geklasseerd en heerlijk sensibel.

Ik lees voornamelijk mee op dit moment ivm een operatie aanstaande dinsdag. Mijn elias gaat naar mijn instructie komende 4 weken. Vind ik echt heel lastig maar ik hoop hem snel te zien.
Mijn andere blijft lekker op zn plek en krijgt alle aandacht van bijrijders en zus.

Nynkex01
Berichten: 1136
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:06

Welkom Laura! Wat naar van je operatie, niks ernstigs hoop ik? Hopelijk gaat alles goed!
Nou of Ilse heeft echt een manen groeispurt gehad, maar sinds ik er een hengstenvlecht in heb zijn ze echt een stuk langer en dat vind niet alleen ik, dus ik houd het bij de hengstenvlecht voortaan. Maak er twee achter elkaar zodat het niet zo trekt

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:40

Nynkex01 schreef:
Welkom Laura! Wat naar van je operatie, niks ernstigs hoop ik? Hopelijk gaat alles goed!
Nou of Ilse heeft echt een manen groeispurt gehad, maar sinds ik er een hengstenvlecht in heb zijn ze echt een stuk langer en dat vind niet alleen ik, dus ik houd het bij de hengstenvlecht voortaan. Maak er twee achter elkaar zodat het niet zo trekt


Ja vlechten doet echt wonderen.
Ze gaan bij een zenuw in mijn rechterbeen litteken weefsel weg halen en de zenuw verleggen dus best nog pittig.
Door een ongeval 13 jaar geleden opgelopen en een forse beperking en zenuwpijn aan over gehouden dus de hoop is dat de operatie de pijn gaat wegnemen

Nynkex01
Berichten: 1136
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:58

Klinkt naar, sterkte!

SunnyHorse
Berichten: 1279
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:22

Zenuwpijn, slopend! Ik hoop dat de operatie je verlost van pijn en beperking zoveel mogelijk opheft, sterkte!

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:09

Dank!

_Jelske

Berichten: 1336
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:09

Getty_Maan schreef:
_Jelske schreef:
Wat maakt dat je daar bang voor bent Getty? Of is dat een indruk gebaseerd op ervaring misschien?


Nou ik heb een merrie met dunne manen en ze heeft bij de nieuwe eigenaar lekker staan schuren, waardoor er niet veel moois meer over was.. Ook hadden de Jonge meiden er daar vlechten in gelaten en had ik toch echt een pluk in m'n handen :(

Maar het is echt afhankelijk qua paard, met dikkere lange manen zou ik het wel in een vlecht doen.


Ah, oké. Ik zit soms ook te puzzelen wat wijsheid is namelijk. Jels heeft ook niet belachelijk veel manen. Ik ben nu wel aan het vlechten maar kijk het nog even aan voor de lange termijn. :)

Laura1982 schreef:
Hallo friesen liefhebbers

Mag ik aanhaken hier?
In het bezit van een bijna 14 jarige ruin beart x pike en een bijna 5 jarige Elias x mintse.

De 14 jarige is z1 +5 en helaas wegens astma en stofallergie uit de sport.
De 5 jarige is B geklasseerd en heerlijk sensibel.

Ik lees voornamelijk mee op dit moment ivm een operatie aanstaande dinsdag. Mijn elias gaat naar mijn instructie komende 4 weken. Vind ik echt heel lastig maar ik hoop hem snel te zien.
Mijn andere blijft lekker op zn plek en krijgt alle aandacht van bijrijders en zus.

Welkom Laura! En nog een Elias! Super leuk <3 Heb je een foto? Sterkte met de operatie/herstel.

Ik heb de knoop hier doorgehakt: we gaan naar grote waarschijnlijkheid Pit morgen in de kudde gooien. Vanmorgen van gedachten staan wisselen met mijn fourageur (tevens fokker) en heb besloten dat ik het waarschijnlijk zelf het spannendste vind. Ze is nu 8mnd, kan makkelijk hele pozen alleen (staat ook braaf op haar stal) en doet het hartstikke goed. De kudde is stabiel en chill, dus ik gok het er gewoon op. Zou voor Jels echt veel schelen. Voor Jels is dit het 6e veulen en dat is merkbaar. Die maakt zich echt totaal nergens druk om en is het duidelijk ook zat.

Hoe het zal verlopen met de uier en het voer vind ik nog wel even spannend. Ik heb mij goed laten informeren en houd alles goed in de gaten, maar ja... :roll:

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:49

Jelske succes met je puppy in de kudde doen. Ik denk geen verkeerde keuze ze is mu nog onderdanig genoeg en als jong paard worden ze makkelijker geaccepteerd.

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:50

Afbeelding
Dit is ilias bijna 5 jaar oud.

Fleuribelle
Berichten: 786
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:09

Hoi Jelske, zou je niet een vriendelijk paard uit de kudde eerst samen met het veulen kunnen zetten. Dan heeft ze als ze straks bij de kudde gaat al een maatje waarmee zij dan kan optrekken.

Getty_Maan

Berichten: 2607
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:23

Die van mij werd gelijk in de kudde geaccepteerd.

Lekker het land op gegooid, zodat ze ruimte hadden en nooit 1 moment dat het verkeerd dreigde te gaan. Moet wel zeggen dat die van mij absoluut geen leider is en onderaan in de rang staat, daardoor is 1 oor naar achter al voldoende om haar aan de kant te krijgen..

Het Auwert veulen heeft het alleen wel zwaar te verduren gehad, over het hek gevlogen doordat ze in een hoekje werd gedreven. Maar daar loopt het bij de stal in een V vorm, waardoor ze geen kant op kan. Haar hebben ze snachts apart van de volwassen merries.

_Jelske

Berichten: 1336
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:05

Laura1982 schreef:
[ [url=m/cXqz5j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is ilias bijna 5 jaar oud.

Goede naamkeuze eigenlijk ook O:) Leuk dier om te zien!

Laura1982 schreef:
Jelske succes met je puppy in de kudde doen. Ik denk geen verkeerde keuze ze is mu nog onderdanig genoeg en als jong paard worden ze makkelijker geaccepteerd.

Dit is precies hoe ik erover denk. Het land waar de kudde op staat is echt onwijs groot, heel gemêleerd ook (jong, oud, dominant, onderdanig, groot, klein) en bijzonder evenwichtig. Ik heb in het afgelopen jaar drie keer gezien hoe een paard dat daar zonder meer werd geïntroduceerd, gewoon werd opgenomen zonder al te veel gedoe. Hier en daar een gil, maar geen bijzonderheden.

Fleuribelle schreef:
Hoi Jelske, zou je niet een vriendelijk paard uit de kudde eerst samen met het veulen kunnen zetten. Dan heeft ze als ze straks bij de kudde gaat al een maatje waarmee zij dan kan optrekken.

Die ruimte is er niet. Zoals ik een paar posts terug al toelichtte is er momenteel een logistieke opgave die maakt dat we nu precies genoeg weides hebben voor de groepen zoals we die nu hebben en dus niet om te schuiven/combineren etc. Bovendien kan ik niet zomaar een ander paard bij mijn merrie zetten (want die is weer precies een ander verhaal ten opzichte van mijn veulen).

Getty_Maan schreef:
Die van mij werd gelijk in de kudde geaccepteerd.

Lekker het land op gegooid, zodat ze ruimte hadden en nooit 1 moment dat het verkeerd dreigde te gaan. Moet wel zeggen dat die van mij absoluut geen leider is en onderaan in de rang staat, daardoor is 1 oor naar achter al voldoende om haar aan de kant te krijgen..

Het Auwert veulen heeft het alleen wel zwaar te verduren gehad, over het hek gevlogen doordat ze in een hoekje werd gedreven. Maar daar loopt het bij de stal in een V vorm, waardoor ze geen kant op kan. Haar hebben ze snachts apart van de volwassen merries.

Met Pit kan het vriezen of dooien, maar tot op heden heeft zij zich bijzonder onderdanig getoond naar andere paarden toe. Tegelijkertijd weet ze wel precies wat ze wil en kan ze goed van zich afbijten. Het blijft uiteindelijk toch altijd een beetje een gok denk ik.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:14

Er is genoeg plek toch, dat ze weg kan komen? Dan komt het vast wel goed. Geen paarden die rondom op ijzers staan ertussen?

_Jelske

Berichten: 1336
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:31

Nee, allemaal zonder ijzers. Sterker nog, alles is modderig dus ik verwacht geen enorme krachtmetingen want dan gaat het hele zooitje onderuit. :o :+ Maar inderdaad meer dan genoeg ruimte, ze kan alle kanten op.

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:33

Jelske soms moet je het ind doen met wat er is.

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:34

Getty_Maan schreef:
Die van mij werd gelijk in de kudde geaccepteerd.

Lekker het land op gegooid, zodat ze ruimte hadden en nooit 1 moment dat het verkeerd dreigde te gaan. Moet wel zeggen dat die van mij absoluut geen leider is en onderaan in de rang staat, daardoor is 1 oor naar achter al voldoende om haar aan de kant te krijgen..

Het Auwert veulen heeft het alleen wel zwaar te verduren gehad, over het hek gevlogen doordat ze in een hoekje werd gedreven. Maar daar loopt het bij de stal in een V vorm, waardoor ze geen kant op kan. Haar hebben ze snachts apart van de volwassen merries.


Hoe gaat dat nu dan nog steeds de nacht apart?

Getty_Maan

Berichten: 2607
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:18

Helaas wel Laura, de ruimte is helaas maar beperkt en de pony doet echt heel lelijk.

Voorheen beschermde haar moeder haar, maar sinds ze is afgespeend, moet haar moeder ook niets meer van haar weten :+

Aankomende zomer gaan ze weer naar zijn zoon, daar kunnen ze lekker op het land en hebben ze genoeg ruimte.

Ook komen er weer 2 veulens aan, dus ben benieuwd hoe hij het allemaal komt.

Nynkex01
Berichten: 1136
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:29

Altijd spannend weer andere paarden in de kudde inscharen, ik geloof dat Femke dolle er filmpje over had op YouTube.
Echt zo trots op mijn baby paard! Vanmiddag was ze weer mee naar andere locatie, eerste 10 minuten spanning maar daarna echt superfijn te rijden

_Jelske

Berichten: 1336
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 08:13

Oké, goedemorgen dan maar. Ik lig dus inmiddels al een goede drie uur wakker van de spanning… :roll:

En dat terwijl Pup gewoon op stal staat, mogelijk zelfs nog voor Pampus ligt… >;)

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:24

Getty_Maan schreef:
Helaas wel Laura, de ruimte is helaas maar beperkt en de pony doet echt heel lelijk.

Voorheen beschermde haar moeder haar, maar sinds ze is afgespeend, moet haar moeder ook niets meer van haar weten :+

Aankomende zomer gaan ze weer naar zijn zoon, daar kunnen ze lekker op het land en hebben ze genoeg ruimte.

Ook komen er weer 2 veulens aan, dus ben benieuwd hoe hij het allemaal komt.

Ja mama denkt zoek het nu zelf maar uit ik heb mijn taak gedaan.
Ohh veulentjes altijd leuk mooi vooruitzicht

Jelske succes vandaag enja jij ligt er wakker van en zin slaapt nog even lekker

Getty_Maan

Berichten: 2607
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:35

Mwah ik baal van de veulens, want ik had graag verder met haar de wedstrijdsport ingegaan. Maarja het is niet anders

Wat is ilias trouwens een knapperd!

Het komt vast goed met het kleintje, alle stress voor niets!