witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SONY

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:08

Hmm interresant topic wel. En vraag me nu ook af of er albino paarden bestaan.
Er waren vroeger natuurlijk wel friezen met witte aftekeningen ik ik had ook een paardenboek waarin tekeningen/schilderijen staan van vroeger van witte friezen dus dat zal wel bestaan hebben.

En albino mensen en andere dieren gaan ook niet allemaal dood wel is het vaak zo dat ze wat zwakker zijn kijk maar naar de ogen van albino mensen. Volgens mij heb ik ook ooti wel een keer bij ons op stal een albino pony gezien, helemaal spierwit de roze huid scheen dr doorheen, witte hoeven, super lichte ogen.. heel apart in ieder geval maar toen ik die pony heb gezien was ik nog een stuk jonger dus weet ook niet meer precies wat het was eigenlijks.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:21

Kir_Ples schreef:
bestaan die?

een fries is alleen een fries als ze helemaal zwart zijn anders worden ze niet in het stamboek opgenomen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:38

Albino paarden bestaan niet.

Ik heb zelf een cremello hengst gehad, En dacht in eerste instantie dat het mischien een albino variant was?? Toen heb ik allerlei informatie opgezocht, en contackt gehad met verschillende buitenlandse fokkers over de cremello / perlino. En onder andere gevraagd over de albino.

Die american albino? Naar mijn mening is dat een gewoon een cremello of perlino.

De kleur cremello / perlino heeft te maken met verdunningsfacktoren. Een perlino kan iets rood uitvallen wat de kleur betrefd. en een cremello (het woord zegt het al, komt in de richting van het creme kleurige) Deze paarden hebben inderdaad een roze huid. Maar dat komt door de verdunninigs genen.

Een albino wat er ook beweerd word, bestaat niet. Of ze een overlevingskans hebben? zou het niet weten. Weet in iedergeval dat het niet bestaat. (daarmee bedoel ik wat paarden betrefd dan he!)

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:45

De American Albino, waarvan de naam trouwens als sinds jaren veranderd is in American Cream and White (zoals hier al meerdere malen in het onderwerp gezegd is Clown ) is een kleuren register voor cremello en wit (echt wit, dominant wit, een wit paard dat ook wit geboren is)

Cremello is vos met dubbel creme gen, perlino bruin met dubbel creme, daarnaast heb je ook nog smokey creem, dit is zwart mer dubbel creme. In enkele vorm (dus wanneer er maar 1 creme gen aanwezig is) veroorzaakt creme kleuren als palomino (op vos) buckskin (op bruin) en smokey black (op zwart).

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:48

FV_Whisper schreef:
De American Albino, waarvan de naam trouwens als sinds jaren veranderd is in American Cream and White (zoals hier al meerdere malen in het onderwerp gezegd is Clown ) is een kleuren register voor cremello en wit (echt wit, dominant wit, een wit paard dat ook wit geboren is)

Cremello is vos met dubbel creme gen, perlino bruin met dubbel creme, daarnaast heb je ook nog smokey creem, dit is zwart mer dubbel creme. In enkele vorm (dus wanneer er maar 1 creme gen aanwezig is) veroorzaakt creme kleuren als palomino (op vos) buckskin (op bruin) en smokey black (op zwart).

Hier ga ik helemaal in mee. dit is ook wat ik bedoelde te zeggen. maar kon het even niet beter verwoorden

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:15

Volgens mij wel. Trouwens, die paarden van Marrum? Dat witte paard in het midden op die winnende foto. Was dat niet een witte fries?
Je hebt ze ook in het bruin, maar die vind ik minder mooi

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:41

_Lisanne schreef:
Er was bij ons op de manege een keer een friezenwedstrijd, en toen liep er wel een witte tussen.
Weet niet of die ook meedeed aan de wedstrijd, weet ook niet zeker of het een fries is, maar zo zag hij er wel uit! Lachen

het was dan vast een kruizing Knipoog

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:48

Jeetje, nu ben ik benieuwt of ze nu wel of niet bestaan..
Is er bewijs?

XxX

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:10

love_Alegria schreef:
Jeetje, nu ben ik benieuwt of ze nu wel of niet bestaan..
Is er bewijs?

XxX

Als je het topic had gelezen had je kunnen weten dat het onmogelijk is dat een wit (of wit lijkend) paard een Fries is. Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:53

en daar hoef je zelf niet het hele topic voor te lezen, het staat op elke willekeurige pagina Knipoog

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:39

Mochten er witte friezen hebben bestaan, dan zouden die naar mijn idee evengoed nog voor moeten komen.
Niet als stamboekfries, dat kan niet.
Het lijkt mij namelijk stug dat er nooit iemand is geweest die het zonde vond dat dit ras niet mag bestaan en met alleen witte exemplaren is gaan fokken........

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:41

heel vroeger waren de friezen niet alleen maar girzwart maar je had toen ook bruine en vossen. Nu kenne we alleen de zwarte fries en ik vind dat opzich wel ok 't zijn pracht paarden!!!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:44

JuravelOX schreef:
heel vroeger waren de friezen niet alleen maar girzwart maar je had toen ook bruine en vossen. Nu kenne we alleen de zwarte fries en ik vind dat opzich wel ok 't zijn pracht paarden!!!

De bruine friezen zijn er nog steeds, zie elders in dit topic. Ja

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:04

bruine friezen zijn er NIET , ze kunnen er soms wat bruinig uitzien, maar de genen zijn zwart Knipoog

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:05

Er bestaan wel voskleurige, die worden soms voor bruin aangezien Knipoog Zoek maar eens bij Google op Red Fox Friesians. Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:07

idd, of bij chestnut fries. Maar als ik het goed begrepen heb worden nu alle hengsten op het vosgen gecontroleert

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:37

Milly_ schreef:
idd, of bij chestnut fries. Maar als ik het goed begrepen heb worden nu alle hengsten op het vosgen gecontroleert

Ik meen gelezen te hebben dat de controle op de vosfactor weer wordt afgeschaft.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:09

Milly_ schreef:
bruine friezen zijn er NIET , ze kunnen er soms wat bruinig uitzien, maar de genen zijn zwart Knipoog

Ik bedoelde de chestnut friezen.
Lijkt mij een bruine kleur, iig geen paars oid...... Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:43

horseyfries schreef:
Milly_ schreef:

Ik meen gelezen te hebben dat de controle op de vosfactor weer wordt afgeschaft.

oja?waarom? Heb wel veeel liever een vosfries dan een dwerg of waterhoofdfries Haha!
Dat zal er wel iets mee te maken hebben nee? dat ze nu wat minder kieskeurig kunnen zijn..

_saida_: woeps,sorry dan Haha!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:01

@ Milly_: Haha!

MarexVictor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:49

Heéy , Interessant topic Knipoog Heb ook even gezocht :
Deze lijkt er nog wel op Tong uitsteken Hij is wel erg mooi Vingers aflikken

Afbeelding

Afbeelding

MarexVictor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:49

Heéy , Interessant topic Knipoog Heb ook even gezocht :
Deze lijkt er nog wel op Tong uitsteken Hij is wel erg mooi Vingers aflikken

Afbeelding

Afbeelding

MarexVictor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:50

( Was dubbel gepost Knipoog )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:12

zou een lippizaner met fries kruising kenne weze

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:41

nee, zit arabier in 1/4dacht ik. Die staat enkele paginas terug ook.prachtig dier! dat wel!