Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LouiseB

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:33

Hier ook een drukke agenda en naar Drenthe komen lijkt me heel leuk maar met paard zal er voorlopig niet in zitten ivm vervoer.

Freibergerweekend weet ik ook nog niet. Denk er ook over om misschien een dag(deel) te komen zonder paard.

Wat een prachtige foto's komen er weer voorbij. Heerlijk genieten zo te zien met jullie Fribi's <3

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:36

https://youtu.be/89AKeqySdgM

Spannend! Vandaag hadden we onze allereerste springwedstrijd. Ik vond het zelf best spannend! Heros niet, die had er zin in *\o/*
Hopelijk doet de link naar het filmpje het :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:41

En ik zit er op :+
In het begin veel spanning, draaien, onrust, maar achter de dikke kont van een paard en met een stalgenoot naast ons was het snel goed. Een kwartiertje door de bak gestapt. Eerst achter paard, daarna er naast en later zelfstandig. Stap, halthouden, wegstappen. Alles deed ze braaf. Nu verder opbouwen.
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:08

Belker wat gaaf!!! Jullie zijn een prachtige combi! En wat heeft ze een super vriendelijke uitstraling, echt een lief Freiberger gezichtje. <3

HeidiHeros schreef:
Heros niet, die had er zin in *\o/*

Ik zie het! Hij gaat als een tierelier. Ziet er nog wel ok uit, BB, qua hoogte...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:29

Heerlijk Heros

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:33

Gaaf HeidiHeros en zo te zien vindt Heros springen erg leuk!

Whoehoe Belker *\o/* . Fijn dat het goed gegaan is, mooi plaatje zijn jullie :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:53

En een duidelijkere foto van Savana en mij.
Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:16

Wat een mooie Fribi is Savana en gaaf setje!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:46

Nog wat mooie foto's gekregen van onze springwedstrijd. Je kan in elk geval niet zeggen dat hij het niet leuk vindt *D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:25

Mooi die oortjes naar voren :D Gaaf dat Heros het zo leuk vindt. Geen idee hoe Nadia het zou vinden, zelf ben ik in ieder geval niet zo'n held :Y)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:01

Dag allemaal,

Wat een gezellige groep! Voel me een beetje een laatkomer aangezien ik al 15 maanden (15 alweer?! :oo ) eigenaar ben van Casti. Casti was net 6 jaar toen ik hem kocht en was een wat verlegen en schichtig type. Hij komt via de familie Vastenholt rechtstreeks van zijn fokker in Visp.

Nu, na een goed jaar samen (in goede tijden maar ook slechte tijden helaas) is hij een ontzettend fijne vriend geworden waar ik werkelijk waar altijd op kan rekenen. Casti is altijd in voor alles en lijkt ook alles leuk te vinden. Trektochten, hardlopen, potje horseballen, ride&bike evenementen, sprongetjes, rondje dorpsstraat, water en modderplassen, ijsjes halen (en opeten), en tegenwoordig ineens ook dressuur (maar dan écht fanatiek :? ) vindt hij allemaal mooi. Casti is, ondanks zijn jonge geest om het zo maar even te noemen, nooit moe en beschikt over een eindeloze looplust.

Een paard waar ik altijd op kan rekenen is nogal een openbaring na mijn KWPN-merrie waar ik schijnbaar na 9 jaar (blijkt nu) nog steeds geen echte klik mee had. Ze liet me tenminste regelmatig zitten. Iets waar Casti in veel lastigere situaties schijnbaar niet eens aan denkt....

Casti is gekomen omdat ik opzoek was naar een maatje voor trektochten, een sterk paardje dat graag mee op pad gaat en zich overal (samen met mij) thuis voelt. Rondje Zuid Veluwe (mei, 5 dagen) en Noord Veluwe (september, 6 dagen) zitten erop. Alleen maar genieten! En Casti was helemaal in z'n element. Een kleine impressie hieronder :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Ideaal zo'n brave als je geen plek hebt om vast te zetten tijdens het opzadelen (wat ruim 40 min duurt))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Excuses voor de spam, ik kon niet kiezen :o . Impressie werd wat groter.

Dan ga ik nu lekker verder lezen 'kennismaken' met iedereen in de forum B-)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:22

Wow wat gaaf!!!!!

Jij doet precies wat ik volgend jaar van plan ben. Super leuk die tochten. Nou ja, en alle andere leuke dingen die je met hem doet natuurlijk.

Ik zeg, wees welkom en blijf vooral veel spammen. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:03

Heerlijke foto's. Blijf idd vooral spammen.

Ik rij Savana nu elke dag. 15 minuten, meer om het voor ons beiden normaal te houden. Het is een heerlijke vriendelijke merrie. Ze wil graag de wereld ontdekken.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:05

Edit *de moet *dit zijn in de laatste zin uiteraard hehe.

Zo grappig herkenbaar wat jullie allemaal ervaren! Echt ras-specifieke dingen dus!

@Deborah2, Casti vindt het trouwens ook vreselijk om op stal te staan. Hij staal wel stil maar begint ontzettend te zweten. Hij is ook al een keer dwars door de staldeur heen gebeukt omdat hij eruit wilde, en ik krijg hem er ook niet super makkelijk in. Vandaar dat hij 24/7 buiten staat, wel met schuilstal. Daar gaat hij ook wel vrijwillig in liggen als het snachts heeeeel slecht weer is... maar o wee als de deur dicht gaat.

Ook alleen buiten rijden was in het begin spannend en er werd veel geroepen naar andere paarden. Heenweg twijfelachtig en wat onzeker en de terugweg nét te hard lopen. Sinds ons eerste trektochtje is dit helemaal over. Schijnbaar ben ik nu een stukje van zijn kudde en vindt hij alles best zolang we maar samen zijn :p . Voor de vorm bries ik af en toe ook maar eens.

Wat ik trouwens wel leuk vind om te melden (ook voor eventueel toekomstige Freiberger eigenaren) is dat freibergers, voor iemand die KWPN'ers of andere warmbloedige sportpaarden gewend is, toch ontzettend veel gevoel geven onder het zadel in tegenstelling tot de meeste andere koudbloeden (waar ik op gereden heb dan: fjorden, haffies, tinkers, etc.). Heb zelf ZZ-licht gereden met mijn KWPN-merrie en was echt flink uitgekeken op het wereldje. (Vandaar de overstap, lekker het bos in en op pad. Alleen nog maar leuke dingen samen doen.)
Vanwege de korte dagen kan ik nu door de weeks niet meer het bos in of in de wei dingen doen.... maar durf ik het aan om de bak weer eens op te zoeken? Sinds een klein maandje rij ik Casti voor het eerst sinds een jaar weer 1-2x per week in de binnenhal, en wooow wat doet hij het goed! Net zo soepel, gevoelig, leergierig, heet te maken als het moet, maar ook direct weer te ontspannen. Hij loopt ook met veel schwung, is gevoelig in de mond en lekker vlug in zijn reacties op de hulpen ondanks zijn groenigheid. Lang, kort, stelling, buiging, alles voelt niet minder dan een fijn warmbloedig sportpaard. Hij heeft een beste motor van achter, en de verhouding stuwen/dragen vind ik (bij hem tenminste) mooi in balans. Uiteraard zijn zijn benen een stukje korter dan die van de KWPNer en is hij ook minder groot-armig, dus zullen zijn passen ook wat korter zijn. Al zijn gangen zijn tactmatig goed en hij heeft een opvallend goede stap. Heerlijk los door het lichaam. Anyway, ik ben zeer blij verrast en kijk echt steeds uit naar het volgende uurtje training in de binnenbak met mijn fluffy vriend!
Op andere koudbloeden daarentegen heb ik altijd het gevoel gehad dat je op een blok beton rijd dat braaf rechtuit gaat in dezelfde houding;) stug, sterk, stampend, pony-achtig en soms ook lui of juist te heet (maar altijd lief, dat dan weer wel).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:17

Klopt, mooi los in het lijf, veel schwung, werkwillig en dat gecombineerd met een super fijn karakter. Het is een heerlijk ras.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:29

Geweldig Ziezo die foto's! Lijkt wel of je in Afrika bent geweest met die slang en die laatste foto!
Echt leuk dat je meerdere dagen op pad gaat. Moet ik ook eens een trektochtje gaan maken, want Kiara vindt alleen naar het bos ook nog niet echt leuk. Misschien dat dat dan helpt!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:38

Leuk dat je er ook bij komt Ziezo! Casti is ook al zo'n knappe Freiberger.
Je mening over de dressuur deel ik absoluut. Heidi (11 jaar) is sinds een maandje met wedstrijd pensioen, maar heb haar tot zz-licht+3 kunnen rijden. Zo een geweldige instelling. Ben nog steeds veel dressuurmatig met haar aan het trainen en ze blijft voor uit gaan. Hoop nog eens een goede passage met haar te rijden :j Heros gaat haar nu hopelijk opvolgen in de wedstrijdsport :-)
Afbeelding

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:09

Sorry mensen, even heel weinig actief geweest hier. Erg druk geweest met onze oude hond die erg ziek was. Na verkeerde / onduidelijke diagnose van dierenarts bijna in laten slapen, maar hij is er weer bijna helemaal boven op en kan hopelijk nog even mee!
Met Ello ook even een dipje... Eigenlijk heb ik hem van het begin af niet goed opgepakt. Er moesten nog teveel zaken geregeld worden: bak was niet goed (Ello staat aan huis), zadel was geleend, bit twijfelde ik over. Nu is het winter en ik ben echt een mooi weer ruiter. Bak opknappen nu heeft weinig zin, omdat ik bijna niets doe met deze korte dagen. Dus Ello heeft winterstop en in het voorjaar ga ik bedenken hoe ik alles aan moet pakken.
Hoewel ik het een geweldig leuk paard vind, twijfel ik wel of we zo'n geschikte combi zijn. Van een bijna verlegen volgzaam puppie paard, wat de laagste in rangorde was in Vastenholt, is hij hier snel de baas over de andere 2 geworden en blijkt hij af en toe een behoorlijk eigen willetje te hebben. Dat ben ik niet gewend en moet er erg aan wennen. Ook is hij een stuk schrikachtiger dan ik gehoopt had. Niet alleen met rijden, maar echt met alles. Een vreemd geluid of hij staat al te stuiteren in zijn paddock, of stormt zijn stal uit. Als het stormt is hij heel erg onrustig. De andere paarden staan rustig binnen, maar hij blijft van binnen naar buiten stormen en steekt de anderen ook aan.

Morgen komt in elk geval de tandarts, hij had wat scherpe randen op zijn kiezen. Ga dan eens vragen of hij misschien wat aan zijn gehoor zou kunnen mankeren (tandarts is ook dierenarts). Het lijkt soms wel of hij dingen pas veel later hoort dan de andere paarden en daardoor zo schrikt. Maar misschien zit ik er ook wel helemaal naast hoor, was zomaar een raar idee.
Heb nu besloten in elk geval pas na de winter iets te beslissen en dan ofwel alles goed aanpakken (bak, zadel, enz), of hem misschien toch wel te verkopen, hoewel ik dat wel heel moeilijk vind.

@Ziezo, wat typisch dat die van jou dat ook heeft! Ello komt ook rechtstreeks van Gentinetta (ik neem aan dat je die bedoelt), is door hem zelf gefokt. Hij staat nog steeds wel vrijwillig in zijn stal, eet er ook zijn hooi, maar slapen doet hij buiten, in het zand. Alleen toen het een nacht heel erg regende, heeft hij alles bij elkaar misschien een half uurtje binnen geslapen... Hij blijft heel typisch wat dat betreft.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:03

@HeidiHeros wat ontzettend gaaf zeg! Heb inderdaad al het een en ander van je voorbij zien komen op fb. Wat een fijne paarden heb je. Waarom gaat Heidi met wedstrijdpensioen? Geen overgang naar de sub-top? Dat was bij mij destijds de rede voor de verkoop van mijn vorige paard. Zij kon namelijk nog wel wat meer. Zou heel gaaf zijn, een passage! Als ze graag naar voren wil dan moet dat vast nog wel gaan lukken toch? :D

@Deborah, heel herkenbaar. En ook heel vervelend. Heb er zelf bij toeval een oorzaak en oplossing voor gevonden. Stuur je ff een pb!

@EmEM ik wil wel mee haha! Maar dan is het hele effect van alleen op pad met je ponypaard weg :p Gewoon lekker doen!

Omdat ik wat toestemming had gekregen om hier te spammen :D Casti is zondag voor het eerst mee geweest naar het strand! Halverwege kwam ik er alleen achter dat ik eigenlijk alleen m'n bosrij-uitrusting mee had, dat wil zeggen, S-hackemore die niet veel indruk maakt als ze echt gaan :') . Ik kon mij herinneren dat je bij Parnassias Zandvoort eerst het duin in kan. Plan was om eerst een uurtje door de duinen te struinen met vader en hond, dan op een rustige overgang het strand op en hopen dat hij dan al iets tam is. Bij het strand aangekomen waaide het een stuk harder dan mijn weersverwachting mij wijsmaakte. De duinen waren afgesloten voor honden en paarden (vanwege de vogelgriep?). We moesten dus meteen het strand op, over een mega drukke duinovergang. :roll: Scheisse!
Volgens mijn vriend die graag kitesurft, waaide het veel te zacht en zouden er nauwelijks kites op het strand liggen of in de lucht hangen. Beneden aan de duinovergang lagen gelukkig 5 reusachtige klapperende kites op het kleine strand, het was namelijk ook helemaal vloed (oeps, nog een slechte voorbereiding van mij). Ik instrueerde vader om als een soort van opperpaard voorop te stappen gewapend met wortels in zijn zak, zodat Casti in de aanhang kon. Bovenop het duin bleef Casti even staan en keek om zich heen, en stapte toen dapper achter vader aan naar beneden langs de klapperende kitemonsters (die hij schijnbaar niet eens zag >;) ). Op het strand vlogen de honden en rennende kinderen hem om de oren. Ook waaide er van die vlokken wit schuim in de rondte :') . Casti ging nog eens staan en keek 360 graden om zich heen, brieste, drukte zn staart wat dichter in zijn naad, en stapte weer moedig achter vader aan naar de branding toe. Hij wilde meteen van het schuim proeven :Y) stak zijn neus in het zilte zand en dronk wat zeewater. We stapte een minuut of 10 richting het zuiden, dicht tegen papa aan. Toen een twijfelachtig drafje, want oh oh wat is het spannend als er zoveel te zien is. Toen een wat vastberadenere draf, en toen er weinig mensen waren een galopje! Ik heb precies 0 keer aan de hack hoeven zitten omdat Casti besloot dat het het veiligst was om heeeel goed naar mij te luisteren. Richting de trailer durfde hij harder te galopperen. Genietennnnnnnnn!!! Maar zodra ik hohhh zei kwam hij meteen weer terug :oo zo zoet! <3 Had niet durven dromen dat hij zo dapper zou zijn en echt geen kik zou geven. Wat een topper is het ook!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:10

Wat een gaaf verhaal en super toffe foto's Ziezo! Jullie zijn een prachtig team!
Ik heb een erg drukke baan en daarbij helaas maar de tijd voor een wedstrijd paard. Met Heidi ben ik al zover gekomen. Ze zou best het talent hebben voor meer, maar merk toch dat het best lastig is je staande te houden tussen al het grote dressuur geweld. Daarom ervoor gekozen met haar een stapje terug te doen en me qua wedstrijden te richten op Heros. Hij loopt nu M1 dus we hebben nog wat te gaan :-) hopelijk kan ik hem net zo ver opleiden.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:44

Hallo Dames,
Wat vreemd! voorheen kreeg ik bij iedere nieuwe 'Freiberger' melding een mail van Bokt als er 'n nieuwe reactie was, maar helaas de laatste tijd niet meer. Ik zag gisteren bij toeval jullie leuke reacties, dus ik 'haak weer aan'. Wat goed om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te zien. En wat leuk 'bokt-nieuwling' Casti, je schrijf zeer geinig Ziezo!

Goh wat 'n springkanjer HeidiRoos, ziet er profi uit!
En wat 'n prachtige plaatjes weer van jullie lieve/ondeugende Freibergertjes.
En wat heerlijk die strand en outdoor foto's Ziezo!
Mooi/lief koppie heeft Savana Belker! Ze heeft ook een lekker kort ruggetje! Welk zadel heb je?
Ik heb nog steeds niet het juiste zadel gevonden! Elke keer schuift 't op haar vlakke korte rug. Maar volgende week komt dan eindelijk Ninon Schutte waar de meeste stalgenoten zeer tevreden over zijn. Het wordt nu toch wel echt duidelijk dat het een op maat gemaakt zadel zal worden.

Ja, wat 'n top ras is het toch! Ik ben ook nog even blij met mijn Lara. Wat Deborah2 schrijft, zo gaat het bij Lara nu ook. Ze was eerst schuchter, eerst keek ze die bekende kat uit de boom, ze zette geen stap verkeerd! Nu krijgt ze praatjes, ze snuift als ze bang is en van de week bij het handstappen op onze zand renbaan draaide ze zich ineens om en ging op haar achterste benen staan toen ik haar wilde tegenhouden, ze steigerde als 'n volleerde circuspony! Ik had dit niet eerder van haar gezien, echt baldadig! Ze gallopeerde weg, ik kon haar niet meer houden! Gelukkig ging ze grazen paar meter verderop! Ze durft nu uit haar schulp te komen want volgens mij is zij helemaal op haar plek bij ons op stal. En in tegenstelling tot Casti, wil Lara heeeel graag in haar stalletje staan, want daar is het eten en daar is ze dol op!
Jammer Deborah2 dat je momenteel weinig kan doen met Ello, wellicht heeft hij te veel energie hierdoor en wordt hij wellicht ietwat 'onhandelbaarder'. Goed dat je 'm na laat kijken, hoe was zijn gebit?
Lara krijgt een dag of 2 rust per week, die dagen pak ik haar wel aan de hand en ga met haar wandelen of zet ik haar paar uur buiten in de paddock en heel soms zet ik haar een half uur in de stapmolen - dit laatste, vind ik niet helemaal mijn ding maar Lara vindt het niet erg, geloof ik. Zelfs de 1ste keer even op de trilplaat (Vitafloor) doet ze met gemak, ze kijkt erna en laat 't maar gebeuren! Wat 'n fijn karakter!
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:04

Wat gaaf Ziezo, een strandrit. Waarom zou je het niet plaatsen?

Monica, klinkt als een heldere tante. Gaaf dat jullie een trilplaat hebben. Mooi accomodatie.

Ik heb een Massimo dressuur 2 maar die is nog te wijd, 17 inch. Nu ligt er een Wintec Isabelle Werth 16,5 inch op, maar die is voor mij te klein. Eerst de tandarts en in het nieuwe jaar de zadelmaker om de Massimo passend te laten maken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:10

Oei, wat een drukte hier ineens, super leuk! :D

Ziezo, ik bedenk me nu dat ik De Kolonel nu ook 15 maanden heb, ik heb hem sept 2015 gekocht, toen was hij net in NL. Maar hij is niet gelijk met Casti gekomen, hij is samen met een merrie naar NL gekomen. Maar ik moet Casti toen wel gezien hebben denk ik. Grappig.

Wat grappig ook om te horen dat je ZZ licht gereden hebt en nu bitloos door het leven gaat. Zegt vooral iets over mijn vooroordelen. O:)

Zou je mij de PB ook willen doen? Ik herken nl wel de dingen waar Deborah tegenaan loopt, al zijn ze bij mij intussen wel opgelost.

Goed strandverhaal ook, ik had het eerst half gelezen en zag de foto's. Dacht dat je vader je vriend was, ik dacht al, stoere dude dat die nog surft! :') .

Monica! Ik vroeg me al af waar je gebleven was. Ben jij dat op Lara? Wat is ze toch leuk! Mooi plaatje.

Spannende tijden hier, 2 januari gaat De Kolonel verhuizen naar een andere plek. Hij kan daar 24/7 buiten staan ook in de winter. Een particuliere plek waar ik al jaren kom (lekker picknicken in de wei in de zomer :) ). Dat picknicken wordt natuurlijk nog leuker als mijn eigen pony erbij is! <3

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:49

hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje een stille volger, maar kan mezelf nu officieel aanmelden als freiberger eigenaar :D Nouja, semi-eigenaar, het is het paardje van mijn moeder. Sinds ongeveer een maand zijn wij trotse eigenaar van Millenium, oftewel Millie, een merrie van 15 jaar.

En wauw wat komen er hier een gave freibergers voorbij!

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:07

Wat een ontwikkelingen allemaal. Erg interessant om te lezen en te volgen :j Leuke foto's komen er voorbij :)

Welkom Sannedepanne! Gefeliciteerd met Millie :)

Qua gedrag lijkt het wel beetje in de lucht te hangen. Nadia was laatst ook niet echt haarzelf. Vertoonde ineens verlatingsangst, nerveus, gespannen en ril. Zo ken ik haar niet. Ik hoop dat het 'een bui' was. Hengstigheid kan het niet zijn omdat ze momenteel alleen met een merrie staat. Ik ben ook wel benieuwd hoe het is opgelost en sta ook open voor een PB @Ziezo.

Spannend Lr111! De nieuwe plek klinkt wel heel goed. De kolonel is vast gauw gewend!